https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kosketusnäytön ihanuus ja kurjuus

Booza-Pitt

Vakiokalustoa
Liittynyt
25.8.2017
Väärinkäsitysten välttämiseksi tehdään aluksi pari asiaa selväksi.

Ensinnäkin, isokokoiset näytöt, kosketuksella tai ilman, kuuluvat tämän päivän autoihin. En siis haikaile paluuta ”menneisyyteen” tai ”1980-luvun tekniikkaan”. Kyse on siitä, mitä toimintoja näyttöihin on viety ja miten niiden käyttö on toteutettu.

Toiseksi, ihmiset ovat erilaisia sen suhteen, mitä he haluavat autossaan ajon aikana säätää. Ajatellaan vaikka lämpötilaa. Henkilö A saattaa uuden auton saadessaan asettaa ilmastoinnin asentoon 21 C, jonka jälkeen hän ei enää ilmastointilaitetta ”räplää”. Henkilö B on toisenlainen. Hän haluaa säätää autonsa lämpötilaa päivittäin. Molempia toimintatapoja voidaan päivitellä ja siunailla vaikka maailman tappiin, mutta tähän hommaan emme nyt ryhdy. A:lle kysymys kosketusnäytöistä ei yksinkertaisesti ole relevantti. Kosketusnäyttö on hänelle esteettinen, ei toiminnallinen kysymys. Emme siis nyt sekoita keskustelua jankkaamalla siitä, miksi joku haluaa tai ei halua säätää vaikkapa autonsa lämpötilaa ajon aikana. Me hyväksymme toistemme erilaiset toimintatavat.

Lähtökohtaisesti kosketusnäytöt ovat hieno juttu. Ne luovat ohjaamoon modernin ja tyylikkään ilmeen. Ne myös mahdollistavat auton laajat säätömahdollisuudet ilman hankalaa ja usein myös epäesteettistä nappulaviidakkoa.

Kosketusnäytöissä ei olisikaan mitään ongelmaa, jos niitä olisi tarve käyttää vain auton seisoessa. Kyse onkin siitä, mitä toimintoja kosketusnäyttöihin sijoitetaan. Ongelmia nimittäin alkaa syntyä siinä vaiheessa, kun kosketusnäyttöihin sijoitetaan toimintoja, joiden käyttäminen on tarpeen ajon aikana. Uskallan väittää, etten ole tässä ajattelussani aivan yksin. Otan muutaman esimerkin tiedotusvälineistä.

Mazda CX-5:n koeajo Tekniikan Maailmassa 6.9.2017:

Keskinäytön valikoiden käytön oppii varsin helposti, ja käyttö sujuu keskikonsolin säätimistä huomattavasti paremmin ja turvallisemmin kuin kurkottelemalla kojelaudan kosketusnäyttöön.

Volvo XC60:n koeajo Tekniikan Maailmassa 18.10.2017:

Lähes kaikki toiminnot, ilmastointia myöten, on siirretty kosketusnäytöltä ohjattavaksi. Järjestelmä on suomenkielinen ja periaatteessa helppokäyttöinen.
- - -
Pienet kuvakkeet ja runsas määrä alivalikoita vaikuttavat käyttämistä. Esimerkiksi musiikkilähteen valitseminen ei onnistu käden käänteessä. Valinta vaatii vilkuilua ja keskittymistä sekä komentojen muistamista. Epätasaisella alustalla ajaessa näytön tökkiminen voi olla hankalaa.


VW Golfin koeajo Helsingin Sanomissa 15.5.2020:

Keskikonsolin toiminnoista kaikki mahdollinen on siirretty kosketusnäytölle, jonka käyttöliittymä muistuttaa tablettitietokonetta. Ruudun alapuolella on hipaisulevy, josta säädetään matkustamon lämpötilaa ja radion äänenvoimakkuutta. Ilmastoinnin puhallussäädöt löytyvät kosketusnäytöltä aivan erillisen valikon takaa, ja vaihtoehtoisesti ne saa esille näytön alla olevasta hipaisunapista.

Jos tämä kuulostaa typerältä, niin sitä se onkin. Estetiikan nimissä on luotu ratkaisu, joka vie huomiota tiestä ja alistaa ilmastoinnin kaltaiset perustoiminnot tietokoneen oikuttelulle. Lisäksi lämmön ja äänenvoimakkuuden tarkka säätö hipaisulevyltä on ajaessa epävarmaa ja vaatii keskittymistä.
- - -
Koeajoviikon aikana huomaan silti kaipaavani vanhan Golfin ohjaamoa.
- - -
Harmi vain, että edellismallin toimiva ohjaamo pilattiin puoliksi mietityllä digiraakileella. Se tuntuu olevan automaailmassa yleisempikin trendi.


Kosketusnäytön sisältäminen toimintojen lisäksi kyse on myös siitä, miten kosketusnäyttöä on mahdollista käyttää. Eräät valmistajat, kuten BMV (ks. videolinkki) ovat antaneet kuljettajalle mahdollisuuden valita. Näyttöä voi käyttää joko koskettamalla tai erillisellä käyttökytkimellä, tyypillisesti rullalla. Tämä on mielestäni mainio ratkaisu, ja pidän todella valitettavana, että esimerkiksi Audi on siitä luopunut.

Omassa autossani (Audi A3) ei ole kosketusnäyttöä. On ”vain” tavallinen näyttö, jota ohjataan keskikonsolin fyysisillä kytkimillä. Olen tähän käyttöliittymään erittäin tyytyväinen. Se on todella yksinkertainen ja helppo käyttää myös ajon aikana. Uudempien Audien kosketusnäyttöihin olen tutustunut vain autojen seisoessa. Nyt olisikin mielenkiintoista kuulla näkemyksiä niiltä, jotka ovat siirtyneet näyttö+rulla-yhdistelmästä pelkkään kosketusnäyttöön. Millaiselta muutos on tuntunut? Jos itse saisin valita, niin jatkaisin mielelläni rullan pyörittelyä myös tulevissa autoissani.

https://vimeo.com/422806651
 
Eri autoilla tulee ajettua päivittäin ja sanon että ykkösenä edelleen rulla, ehdottomasti. BMW:llä F-korisista lähtien paras toteutus.
 
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Totuus on kuitenkin se, että kosketusnäyttö ei sinänsä tuo mitään etuja käyttäjälle verrattuna esim. mainitsemaasi rullaohjaukseen. Syy, miksi autoissa on kosketusnäyttöjä, on puhtaasti se, että niiden koetaan olevan se tämän päivän juttu ja se vain pitää autossa olla, tai muuten auto on antiikkia.

Kosketusnäytöille on paikkansa, esim. puhelimissa. Mutta teknopelleillä homma on mennyt siinä överiksi, että on kuviteltu, että se kosketusnäyttö on hyvä juttu ihan kaikessa. Ei ole. Esim. TV:n kaukosäädin toimii kaikissa tilanteissa paremmin perinteisillä näppäimillä sen sijaan, että se olisi korvattu kosketusnäytöllä, josta pitäisi sitten etsiä nappeja. Sama homma auton kanssa.
 
Cuore Sportivo sanoi:
Eri autoilla tulee ajettua päivittäin ja sanon että ykkösenä edelleen rulla, ehdottomasti. BMW:llä F-korisista lähtien paras toteutus.
Mitäpä tuohon lisäämään ;D
 
Booza-Pitt sanoi:
Lähtökohtaisesti kosketusnäytöt ovat hieno juttu. Ne luovat ohjaamoon modernin ja tyylikkään ilmeen. Ne myös mahdollistavat auton laajat säätömahdollisuudet ilman hankalaa ja usein myös epäesteettistä nappulaviidakkoa.

Kosketusnäytöissä ei olisikaan mitään ongelmaa, jos niitä olisi tarve käyttää vain auton seisoessa. Kyse onkin siitä, mitä toimintoja kosketusnäyttöihin sijoitetaan. Ongelmia nimittäin alkaa syntyä siinä vaiheessa, kun kosketusnäyttöihin sijoitetaan toimintoja, joiden käyttäminen on tarpeen ajon aikana. Uskallan väittää, etten ole tässä ajattelussani aivan yksin.
Samaa mieltä. Omassa autossani radio/media-systeemi on toteutettu kosketusnäytöllä, ja sitä on mahdollista käyttää osittain myös rattinapeilla. Ilmastointi taasen on napeilla. Molemmat ovat hyvä ja toimiva ratkaisu. Näytölle saa tarvittaessa vaikka puhelimen navin, ja tarvittavat osoitteet ym. voi valita, kun auto on paikoillaan. Samoin musiikit voi valita lähtiessä, tai rattinapeilla vaihdella radiokanavaa tai hypätä biisien ylitse.

Ilmastointia on joskus pakko säätää ajon aikana joten on hyvä, että se on helppokäyttöinen. Mielestäni tässä asiassa nappulat ovatkin synonyymi helppokäyttöiselle. Vanhempieni Volvo V60 on tästä täydellinen vastakohta. Lähes kaikki tapahtuu kosketusnäytöstä. Edes lämpötilaa ei voi säätää irrottamatta katsetta tiestä ja hiplailematta näyttöä. Mielestäni tämä on jo vakavakin turvallisuuskysymys.
 
tpu sanoi:
Esim. TV:n kaukosäädin toimii kaikissa tilanteissa paremmin perinteisillä näppäimillä sen sijaan, että se olisi korvattu kosketusnäytöllä, josta pitäisi sitten etsiä nappeja. Sama homma auton kanssa.


Jos mä laitan tällaisen kuvan tähän:

741569df690206d7ee392cdf56bd92ff.jpg


Pointti siinä että joo, ehkä jonkin vanhan telkkarin kanssa pelkillä napeilla toteutettu kauko on ihan jees. Mutta kun mennää monipuolisempaan viihdejärjestelmään, kosketusnäyttö helpottaa ja mahdollistaa paljon.

Ja kuten sanot — sama homma auton kanssa. Verrattuna ysäripeleihin nykyautoissa vain on niin paljon kaikkea gadgettia, että kosketusnäyttö on aivan loistava keksintö. Ei tietenkään itseisarvo, mutta moneen asiaan mainio. Estetiikkaa unohtamatta.
 
^ Tuossakin perustoiminnot on napeilla. Kosketusnäyttö on tuossa pelkkä extra.

Harvassa on ne toiminnallisuudet autossa, jossa kosketusnäytöstä olisi jotain todellista etua verrattuna mekaaniseen ohjaukseen. Itsellä tulee mieleen lähinnä navigointi.
 
tpu sanoi:
^ Tuossakin perustoiminnot on napeilla. Kosketusnäyttö on tuossa pelkkä extra.

Ei ole ekstra, vaan todella oleellinen osa käyttöliittymää. Sisältö vaihtuu tilanteen mukaan ja riippuen käyttäjän ympäristöstä.

Sama autossa. Tietenkin perustoiminnoille on omat käyttöliittymät — ratista ohjataan, vilkuille on viiksi. Sekundaarisille toiminnoille taas ei ole mitään järkeä laittaa jokaiselle omaa nappiaan.
 
Ei niille "sekundäärisille" toiminnoille tartte omaa nappia laittaa, eihän siitä ole kyse. Mieti nyt vaikka tuota BMW:n systeemiä. Toiminnot näkyvät näytöllä ja ohjaus tapahtuu rullalla. Eli käytännössä kaikki, mitä BMW:llä voit tehdä kosketusnäyttöä koskettamalla, voit tehdä myös rullaa käyttämällä. Tämä on mielestäni paras mahdollinen ratkaisu.

Omassa tulevassa autossa on sitten taas pelkkä kosketusnäyttömahdollisuus ja se on lähinnä se ainoa asia mikä autossa ärsyttää. Ehkä siihen tottuu, mutta en usko, että koskaan tulen olemaan sitä mieltä, että se on parempi kuin rullaohjaus :)
 
Pidän tuosta järjestelystä mikä Pruiskassa on. Kosketusnäytössä on navi, soittimet ja puhelimet. Fyysisillä näppäimillä on sitten lämpötilan säätö, ajomoodit. Volumen säätö on sekäettä, eli löytyy fyysisenä ruorista ja hipaisulla kuvaruudusta.

Auton säädöt ja muut tehdään ratin napeista erillisen keskinäytön kautta.

Toyotan kosketusnäytön huonoin puoli on sen järjetön hitaus. Myös puhelinvalikkojen tms logiikka on aika sekava.

Toisaalta ajattelin tänään noutaessani kaapelikelaa bemulla ja kärrillä näja navigoin vuosituhannen alun nuolibusiness navilla. Käyttökokemus radion rullien kautta syötettävään osoitteisiin ja tulitikkuruudun konoiselle näytölle tuleviin opastusnuoliin on nykymittapuulla aika - hmm... ...erikoinen...
 
Juu, kosketusnäyttöä voi toki TÄYDENTÄÄ rullalla tai muulla himmelillä, onpahan jokaiselle oma käyttöliittymänsä. Itse en niistä oikein perusta — miksi hyppiä jollain rullalla valinnasta toiseen pykälä kerrallaan, jos kosketusnäytöltä voi suoraan tökätä sitä mitä haluaa?

Joka tapauksessa siihen näyttöön joutuu rullankin kanssa katsomaan eli ei se siltäkään vapauta.

Molempi parempi.
 
Marko_K sanoi:
miksi hyppiä jollain rullalla valinnasta toiseen pykälä kerrallaan, jos kosketusnäytöltä voi suoraan tökätä sitä mitä haluaa?

Otetaan esimerkiksi vaikka radiokanavalista. BMW:ssä pystyy hyvin keskittymään ajamiseen samalla kun rullasta pyöräyttää vaikka listan päästä päähän ja nopeasti saa yksittäisen kanavan valittua. Sitten vastavuorosesti joku kosketusnäyttö autosta x, ensin swaippailet sitä listaa toiseen päähän joka ei tietenkään yhdellä pyyhkäsyllä vielä mene (jo nyt hitaampaa kuin rulla) ja sitten yritän täpätä sitä kanavaa jota haluat kuunnella samalla kun tulee monttu ja täppäätkin väärään kanavaan...

Kärjistetty esimerkki mutta todellinen ja tapahtunut monesti ainakin minulla.

Marko_K sanoi:
Joka tapauksessa siihen näyttöön joutuu rullankin kanssa katsomaan eli ei se siltäkään vapauta.

Mutta vapauttaa hiukan sitä kuinka tarkkaa tarvitsee katsoa missä oma käsi on.


E: Lisäksi mm. BMW:ssä voit suunnilleen lepuuttaa kättä siinä rullan päällä/läheisyydessä joten infortainmentin käyttö on todella vaivatonta. Kosketusnäyttöön täytyy aina kurottaa enemmän tai vähemmän.
 
Rattinapeista nuo radiokanavat on helppo vaihtaa ja selata mutta BMW:n pikavalintanapit on ihan ykkönen. Niitten taakse saa melkein mitä tahansa, Auran aallot, Nostalgia ja Turun alueyle esimerkiksi, sekä puhelinnumeroita pikavalintaan. Samanlaiset systeemit löytyy myös Audista.
 
Cuore Sportivo sanoi:
Otetaan esimerkiksi vaikka radiokanavalista. BMW:ssä pystyy hyvin keskittymään ajamiseen samalla kun rullasta pyöräyttää vaikka listan päästä päähän ja nopeasti saa yksittäisen kanavan valittua.

...

Kosketusnäyttöön täytyy aina kurottaa enemmän tai vähemmän.

Pitkien listojen selaaminen on tietenkin sellainen käyttö johon rullatyyppiset käyttöliittymät ovat aivan loistavia. Siksihän usealla autovalmistajalla löytyy vastaavia toteutuksia ihan ohjauspyörästä -- ei tarvitse siirtää kättä ratilta yhtään mihinkään. Ja sitten on toisaalta käyttötilanteita joissa rulla ei ole kovinkaan hyvä. En näe mitenkään poissulkevina toisilleen enkä kumpaakaan ylivertaisena kaikissa käyttötilanteissa.

Ja mitä kurkotteluun tulee -- eihän ongelma silloin ole kostetusnäyttö vaan se että se on sijoitettu persiilleen. Eihän se rullankaan vika olisi jos se olisi sijoitettu väärin.
 
Itse todennut tuon rattinapit + ilmastoinnin napit + lääppimänäyttö -kombon varsin toimivana. Tosin noitakin toteutuksia on sitten jos sun ziljoona erilaista ja varsinkin tässä nykyisessä PSA-ryhmäläisessäni toteutus on ehkä yksi surkeimmista kokemistani. Tuo lääpyskä käynnistyy ihan törkeän hitaasti, tökkivän hitaasta toiminnasta nyt vielä puhumattakaan. Edes peruutuskameraa ei ole osattu toteuttaa sulavasti, vaikka eihän tuon nyt videosignaalia kummoisempaa pitäisi olla, mutta kun ei niin ei :mad:
 
Marko_K sanoi:
Miksi hyppiä jollain rullalla valinnasta toiseen pykälä kerrallaan, jos kosketusnäytöltä voi suoraan tökätä sitä mitä haluaa?

Kyse voi olla esimerkiksi siitä, että kosketusnäytöltä ei välttämättä pääsee tökkäämään suoraan sitä, mitä haluaa. Kyse voi olla vaikkapa ilmastointilaitteen säädöistä. Tässä tilanteessa vaihtoehto ei ole rulla, vaan ilmastoinnin ”vanhanaikaiset” fyysiset käyttökytkimet. Omassa autossani sellaiset onneksi on.

Jos kyse taas on muista toiminnoista, niin vertailtavana on silloin kaksi tilannetta. Ensimmäisessä selataan valikkoa kosketusnäytön kautta. Toisessa selataan valikkoa kosketusnäytön ja rullan avulla. Miten ihmiset nämä vaihtoehdot ajon aikana kokevat, se varmasti vaihtelee. Itse pidän huomattavasti helpompana rullan avulla tapahtuvaa selaamista. Siitäkin huolimatta, että myös rullaa käytettäessä joutuu näyttöä katsomaan.

Toki tilanne voi olla myös sellainen, että kosketusnäytöltä pääsee suoraan tökkäämään sitä mitä haluaa. Toisaalta tässä voi olle kyse vain käyttöliittymän toteutuksesta. Toisin sanoen, rulla itsessään ei välttämättä aiheuta mitään tarvetta hyppiä valinnasta toiseen. Se vain antaa mahdollisuuden tökätä sormen sijasta (suoraan) rullan painikkeella. Käsitykseni mukaan esimerkiksi BMW:n käyttöliittymä toimii juuri näin.
 
Marko_K sanoi:
Estetiikkaa unohtamatta.

Ja eteenkään ergonomiaa - nyt parin Volvon ja keskitetyn kosketusnäytön jälkeen kaukoidän tuote alla, niin kyllä vaan keskitetty kosketusnäyttö vie toiminnallisuudessa 10-0 hajasijoitetut napit pitkin rattiakselia/koelautaa.

KIAssa vielä valintoja napeilla, mittaristossa (eng kielellä) ja mediakeskuksessa (suomenkielisenä) ja tietty ratissa sekä viikissä, niin sellainen sekametelisoppa että.

Myös kosketusnäyttö joka vaihtaa aiheen mukaan valinnat saataville helpottaa valintojen tekoa.
 
Toimintojen toteuttamisen järkevyys voidaan mitata sillä, kuinka pitkäksi aikaa katseen joutuu siirtämään pois tiestä.

Fyysisen napin löytää usein silmäyksellä, tottumuksen myötä lihasmuistilla.

Kosketusnäyttö sen sijaan vaatii aktiivista katsomista.

Yksi nappi yhteen toimintoon on yleensä järkevin toteutustapa. Esimerkiksi kanavan vaihdossa suuret fyysiset napit ovat parhaita. Parhaimmillaan käden voi laittaa nappirivistölle ja löytää oikean napin sormituntumalla.

 
Varmasti löytyy kannattajia molemmille tavoille, kuten esim. tuosta Takyn viestistä näkee.
Oma vankka kannatukseni fyysiselle napille. Joku jo mainitsikin tuon bemarin rullan. Se on toistaiseksi kokemista parhaiten toimiva systeemi.
Ennen oli toimintoja niin vähän, että nappeja ei ollut liian kanssa.
Onhan tuo aika selvä, että nykyään ei voi omia nappejaan olla kaikille toiminnoille ja se onkin ok, että perusasetukset ja vastaavat, joita ei jatkuvasti tarvita, ovat kosketusnäytöllä, mutta ei ny tarttis liian kanssa. Kai se sähköpenkkikin kohta säädetään kosketusnäytöllä, ja vilkku, ja pitkät, ja pyyhkimet, ja ohjaus, ja jarrut... no.
 
Sunnittelijan kannattaisi myös laskea montako näppäilyä tarvitaan toiminnon suorittamiseen.

Radiokanavan vaihto sujui ennen ylös alas painikkeella yhdellä painikkeella. Nyt esim. Bemarin rullassa kaksi toimenpidettä. Useassa autossa vaatii >5 painallusta jos sattuu olla väärässä valikossa. Vakionopeudensäädin ennen yksi napautus, nyt tarvii ensin aktivoida. Istuinlämmitys meni yhdellä napilla, nykyään monissa autoissa valikoiden takana.
 
Kosketusnäytöissä on myös monesti käytössä ns "eleitä", eli toimintoja voidaan suorittaa ilman, että näytöllä on näkyvissä yhtään mitään kyseiseen toimintoon liittyvää nappia tai säädintä.

Esim. Audin toteutuksesta löysin jo pari:
- Radiokanavaa voi vaihtaa pyyhkäisemällä näyttöä oikealta vasemmalle (seuraava) tai vasemmalta oikealle (edellinen)
- Ilmastoinnin eri alueet saa synkronoitua samaan lämpötilaan laittamalla kaksi sormea näytölle ja "nipistämällä" sormia toisiaan kohti

Pitää opetella lisää sitten kun oma auto tulee :)
 
Ite olen tykännyt BMW ja Audin rullsita. Noissa autoissahan ei ole ollut kosketusnäyttöä.
Varsinkin audin ratkaisu missä ranne lepää DSG kahvan päällä on oikein leppoisa ja helppokäyttöinen.

Koeajot autoilla missä on tökötysnäyttö ei ole vakuuttaneet tököttelyn toimivuudesta.
Ongelma on siinä että käsi pitää nostaa ylös ja sen liikkeitä pitää ohjata kuntaas rullan kanssa käsi on paikallaan eikä sen liikkeitä heiluvassa autossa ole tarvis kontrolloida.

Seuraavassa autossa ikävä kyllä on tökötysnäyttö. Liekö kustannuspaineet vai muoti syynä tököttelyn yleistymiselle.
Vaikka kuinka olisivat muinaistekniikkaa niin kyllä ne napit ja pyöritetettävät säätimet on aina kaikkein helpoimmat käyttää asioihin mitä käytetään eniten.
 
Tietäjä sanoi:
Liekö kustannuspaineet vai muoti syynä tököttelyn yleistymiselle.

Kummallakin lienee vaikutuksensa, mutta arvelen kustannuspaineiden olevan perussyy. Kosketusnäyttö on helppo tapa karsia kustannuksia.
 
Sopeutuja sanoi:
Kummallakin lienee vaikutuksensa, mutta arvelen kustannuspaineiden olevan perussyy. Kosketusnäyttö on helppo tapa karsia kustannuksia.

Tuohon ei kyllä ole mitään perusteita. Auton valmistamisen kokonaiskustannuksissa ne napit ja rullat ovat pelkkää kohinaa. Ainoa syy kosketusnäyttöihin on nimenomaan se, että mennään muodin mukana.

Jos kustannukset olisivat millään muotoa merkittävä tekijä, niin miksi BMW on silti jättänyt nappi- ja rullaohjaukset paikoilleen, vaikka kosketusnäyttö on ollut mukana jo vuosia?