https://tummennuskalvot.fi/

Automerkkien ja -mallien Korona-turvallisuus

M

Mörkö

Vieras
Ajoneuvojen Korona-turvallisuus mietityttää. Minkälaiset filtterit autoissa on? Nostaako autojen pölyvana tai kabiinin poistoilma ohitettujen kävelijöiden ja pyöräilijöiden altistumista? Tulisiko käyttää kiertoilmaa kaupunkiolosuhteissa?
 
Volvon edistynyt sisäilman suodatus / Advanced air cleaning sisältyy S/V90 MY 2021 Lounge pakettiin ja sen voi myös hankkia erikseen hintaan 60€ plus autovero. Mittaa ja suodattaa ulko-ja sisäilman hiukkaspitoisuuksia.
 
Teslan äXän ja äSsän "biodefence mode" on tuo iso HEPA-standardin mukainen suodatin + sisäilmankierto. Vähän ärsyttävänä yksityiskohtana sitten kuitenkin se kabiinin suodatin vaihdetaan Teslan huolto-ohjelman mukaan vasta 4 vuoden välein. Tai jos tesla ei käy huollossa, niin ei vaihdeta koskaan, jolloin voi arvella kuinka hyvin se suodattaa enää yhtään mitään. Mutta hyvänä puolena tuon vaihtosuodattimen hinta tais olla jotain naurettavan pientä, muutaman kympin muistaakseni.

Bemareihin on tullut ruksittua "automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin" tai mikälie, ihan jo sen takia, että saa suoraan tehtaalta jo autoon aktiivihiilisuodattimen.

 
Eiköhän tuo auton ilmanvaihto ole noista mahd. tartunta-scenariosta niitä kaikkein kauimpaa haettuja, yksi epätodennäköisimmistä mahdollisuuksista, vieläpä kun monessa asennetaan raittariksi aktiivihiili-filsu :rolleyes:

Sen sijaan enempi olisin huolissani miten ne pöpöt sinne autoon kannetaan esim. kaupassa asioinnin jälkeen, potentiaalisesti likaisilla käsillä lääpitään ovenkahvat, ratit, vaihdekepit, näytöt... :-\
 
Olen sellaisessa käsityksessä, että melkomonen auton normisuodattimena on hengityssuojaimen P2-tasoa vastaava. Kun suodatin on Hepa ja sisältää aktiivihiilen, ollaan jo P3 suodatustasossa. Onko joku muu tutkinut asiaa?
 
Nyt jos suodatustehoa on, niin miten huolehditaan huollossa filtterin vaihdon turvallisuus. Esim. 5-sarjan bemussa filtteri vaihdetaan kabiinin sisällä ja vaihdon yhteydessä bakteerit ja virukset pöllyää ympäri autoa.
 
Ei kai virukset iankaiken säily tuollaisessa paikassa toimintakuntoisena.
 
Aika fakiiri saa olla, jos tartuttaa itsensä koronaan (tai mihinkään muuhunkaan pöpöön) raitisilmasuodattimen läpi auton liikkuessa. Kyllä ne taudinaiheuttajat kulkeutuu sinne auton sisään 99-prosenttisesti ihan uhrinsa omissa näpeissä ja muilta ulkoa tuotavilta pinnoilta!
 
Teslalla on HEPA-suodatin autoissaan, markkinointitermillisesti Bioweapon Defense Mode. Tuohan suodattaa melko pieniäkin partikkeleita.

Ylipäänsä kuitenkin nykytiedolla taitaa olla melko turha murehtia koronaviruksen pääsystä auton sisälle ulkoilmasta, kun ei nuo nyt niin kauaa ilmassa leiju. Koronavirukset on melko isoja kuitenkin, eivät ne ilmassa leijaile kovin pitkää.
 
antsu sanoi:
Ei kai virukset iankaiken säily tuollaisessa paikassa toimintakuntoisena.
Nykytiedon mukaan Korona säilyy pinnoilla jopa 3 vuorokautta. Pitäisikö ennen suodatinvaihtoa tällöin olla auto käyttämättä 3 vuorokautta, jonka jälkeen vaihto voidaan tehdä turvallisesti.
 
antsu sanoi:
Pitäisi, jos pöpöjä suodattimessa on.
Suodatinten tehtävänä on poistaa epäpuhtauksia ilmasta. Suodatin vaihdossa pitää lähteä aina siitä, että bakteereja ja viruksia on suodattimessa. Monikohan autoliike on huomioinut tämän huolto-ohjeissaan?
 
Jo sitä suodatinta pitää pölyyttää vaikka paineilmalla vaihdon yhteydessä niin sitten kannattaa laittaa suojakäsineet, takki ja maski päähän.....
 
lnaukkar sanoi:
... Teslan huolto-ohjelman mukaan vasta 4 vuoden välein.

No Tesla ei ole lähtenyt samaan kuin monet muut sähkärimerkit - rahastamaan, raikkari vaihtoon joka huollossa 15 000km välein, itsellä 4x/v siis ja eihän siinä mitään mutta vaihto+suodatin koko huollon kallein juttu - jopa 100€/kerta.
 
jkvi sanoi:
Jo sitä suodatinta pitää pölyyttää vaikka paineilmalla vaihdon yhteydessä niin sitten kannattaa laittaa suojakäsineet, takki ja maski päähän.....

...  joka tapahtuu isossa yhtenäisessä huoltohallissa.
 
jkvi sanoi:
Jo sitä suodatinta pitää pölyyttää vaikka paineilmalla vaihdon yhteydessä niin sitten kannattaa laittaa suojakäsineet, takki ja maski päähän.....
Minusta ihan normaali vaihtotyö voi vastata pöllyyttämistä? Vai ottaako merkkiliike suodintenvaihdon ns. pussivaihtona, jossa filtteri ui suoraan hermeettiseen pussiin ilman, että pöly kontaminoi auton sisustukset.

Videossa BMW G30 -mallin raitisilmafiltterin paikka esimerkinomaisesti. Vaihtotyötä ei ole mahdollista toteuttaa hygieenisesti vai onko?

 
Mörkö sanoi:
Vai ottaako merkkiliike suodintenvaihdon ns. pussivaihtona, jossa filtteri ui suoraan hermeettiseen pussiin ilman, että pöly kontaminoi auton sisustukset.

Joissain autoissa raittari vaihdetaan konehuoneen puolelta, jolloin auton sisätiloissa ei tällöin pöllytellä yhtään mitään 8)
 
HiTec sanoi:
Joissain autoissa raittari vaihdetaan konehuoneen puolelta, jolloin auton sisätiloissa ei tällöin pöllytellä yhtään mitään 8)
Tällöin on enää asentajan turvallisuus huomioitava.
 
Pitäisikö autokorjaukset ja huollot keskeyttää epidemian ajaksi?
 
Pelkääkö nimimerkki Mörkö siis todella jonkun saavan koronatartunnan auton raitisilmasuodattimesta? Vai trollaileeko vaan lämpimikseen?

Vähän surullisia molemmat vaihtoehdot, toivotan voimia jaksamiseen näinä vaikeina aikoina.  :'(

Mielenrauhaksi voi kuitenkin lukea esimerkiksi tämän uutisen, jossa on päästy tutkimaan kotitaloutta jossa elää koronavirukseen sairastuneita: https://yle.fi/uutiset/3-11301104

"Tutkijat selvittävät myös, millä tavoin virus leviää. Streeck kuvasi ZDF-uutiskanavan Markus Lanz -keskusteluohjelmassa(siirryt toiseen palveluun), että he ovat keränneet näytteitä kaikenlaisilta pinnoilta, joita ihmisillä on tapana kosketella, kuten ovenkahvoista, kännyköistä, TV:n kaukosäätimistä, pesualtaista ja kauppojen ostoskärryistä.

Lähes kaikkialta löytyi merkkejä koronaviruksesta.

Tutkijat eivät kuitenkaan saaneet näytteistä viljeltyä uusia viruksia. Tämä tarkoittaa, että tutkijat löysivät vain viruksen RNA:ta tai "kuolleita" viruksia, Streeck sanoi ohjelmassa.

Näyttää siis siltä, että jos virus leviäisi esimerkiksi ovenkahvasta, viruksen kantajan on pitänyt yskäistä käteensä ja tarttua sitten kahvaan. Kun toinen ihminen on sitten saanut virusta omaan käteensä, hänen on pitänyt koskettaa kasvojaan, Streeck kertoo.

Olemme olleet kotitaloudessa, jossa asuu useita infektion saaneita, emmekä ole löytäneet miltään pinnalta yhtään elävää virusta, hän sanoi ZDF:llä."
 
Mika_M sanoi:
Pelkääkö nimimerkki Mörkö siis todella jonkun saavan koronatartunnan auton raitisilmasuodattimesta? Vai trollaileeko vaan lämpimikseen?
Jälkimmäinen. Eikö tuo ole jo pitkään ollut selvää. Kumman paljon aikaa on näinä aikoina toimitusjohtajalla trollailla nettifoorumilla.
 
Minusta ihan hyvä selvittää tämäkin asia juurta jaksain. Jos sitten todetaan, että pelko on aiheeton, niin eikös se ole hyvä asia.
 
En veikkausta tekisi vaikka koronapelossa maskipäässä autossa jo istuisi!.Kuinka pahasti hysteerinen edes uskaltaa sjton ovea aukaista. Maskipäässä. Turha volvon suojauksiin luottaa. Kiinasta tulee niin suodattimessa voi olla mikä korona tai sars valmiina! Möröltä hyvä ja ajankohtainen aloitus. Pelko valtaa keskuudessamme ja tuo autoilu on yksi riskitekijä!