https://yliteippaus.fi/

BMW 3-sarja E90/91/92

M

Makkis

Vieras
Avataan nyt tällainen, niin ei tuota bimmerkuvia topiccia tarvitse täyttää E90 asioilla.
 
Vähän hassu noissa penkeissä tuo puristintoiminto. Suomalainen kun ei manuaaleja lueskele niin tuossa ajellessa ihmettelin mikähän moinen pylpyrä on ja sillähän saa kätsysti ilmat pihalle itseltään  ;D

Aika naftiin syleilyyn tuollainen sporttijakkara itsensä ottaa. Mulla oli aikanaan E61 sporttijakkaroilla ja ei siinä moista syleilytoimintoa ollut.
 
^Mulla on tuo kans ja aika ohut saa kaveri olla että siinä kapeimmassa asennossa mahtuu istumaan. Tuo taitaa olla noiden sähkösporttijakkaroiden vakiovaruste.
Onko noissa ristiselän tuen säätö sulla? Mulla se puuttuu, näkyy olleen lisävaruste noihin penkkeihin aikoinaan se.
 
-P- sanoi:
^Mulla on tuo kans ja aika ohut saa kaveri olla että siinä kapeimmassa asennossa mahtuu istumaan. Tuo taitaa olla noiden sähkösporttijakkaroiden vakiovaruste.
Onko noissa ristiselän tuen säätö sulla? Mulla se puuttuu, näkyy olleen lisävaruste noihin penkkeihin aikoinaan se.

On tuo manuaalisäätöisissä sporttijakkaroissakin vakiona. 5-sarjaa pienempien mallien sportjakkaroiden vakiovaruste on tuo systeemi. Ristiselätuen säätöon on edelleen lisävaruste kaikkiin muihin paitsi Comfort-penkkeihin.
 
Siis säädettävä sivutuki on urheilupenkeissä myös tämän ikäisissä 3-sarjalaisissa? Olisipa itsellä mahdollista hankkia toiseksi autoksi tuollainen 6-sylinterinen, automaatti ja sopivilla varusteilla ja toki järkevillä kilsoilla. Vielä kun olisi neliveto, niin entistä parempi.
 
Tikka sanoi:
Siis säädettävä sivutuki on urheilupenkeissä myös tämän ikäisissä 3-sarjalaisissa? Olisipa itsellä mahdollista hankkia toiseksi autoksi tuollainen 6-sylinterinen, automaatti ja sopivilla varusteilla ja toki järkevillä kilsoilla. Vielä kun olisi neliveto, niin entistä parempi.

Jep oli jo vuonna 2006, kun E90 ja E91 esiteltiin. En tiedä oliko jopa jo E46:kin.
 
Makkiksen hankinnan myötä tällainen on alkanut kiinnostaa. Tarkemmin e91 325i xdrive automaatti.

Näissähän on lisävarusteita ollut ruksattavana vaikka kuinka, mutta missä niihin voisi tutustua? Varsinainen kysymys on, että mitä ei pidä käytettyä ostaessa epähuomiossa jättää pois? Huhupuheiden mukaan esim. niinkin yksinkertainen juttu kuin sivupeilien lämmitys ei välttämättä ole vakiovaruste.

Sporttipenkit ja -ratti tulee varmaan ensimmäisenä vastauksena jokaiselta, mutta entä pidemmälle? M-puskureita en suotta halua valikoimaa rajaamaan, vaikka hienothan ne varmaan ovat. Kojelaudan köyhästä disainista en pidä, mutta ilmeisesti navin kanssa siihen tulisi keskellekin kupla ja sitä kautta hieman lisää näköä. Juuri muuta en kuvia katsomalla keksi :)
 
Onhan nuo E9x: t jo nykymittapuulla vähän vanhahtavan näköisiä kojelaudaltaan. Sen "kuplan" siihen tuo iDrive ja se ei välttämättä vielä tuo navia vaan radion ym asetusten ohjauksen näytön kautta? Korjatkaa jos olen väärässä.
Muttamutta. Itsekin haikalin tuon iDriven perään aluksi kun sellaiseen näyttöön olin ex autossani tottunut. Se kuitenkin unohtui nopeasti.
Vaikka tuo kojelauta on vähän vanhahtavan näköinen niin minusta se on sitä hyvällä tavalla. Tänään juuri sitä ihailin sisäputsia tehdessäni. Sehän näyttää ihan auton kojelaudalta eikä miltään nintendolta. Siinä ei ole mitään telkkareita eikä kojelaudasta ja sisustasta löydy hopeanväristä ämpärimuovia joka puolelta (itselläni on kiiltomustat sisälistat) ja mittarivalotkaan ei loista kaikissa sateenkaaren väreissä :)
 

Liitteet

  • image.jpeg
    image.jpeg
    38,9 KB · Katsottu: 544
Näissähän on lisävarusteita ollut ruksattavana vaikka kuinka, mutta missä niihin voisi tutustua?

Tulet AS Varkauden miittiin  ;D niin räsän sijaan voin tulla bemulla.

Mutta joo, en ole mikään tietäjä, se on pakko sanoa. Tietääkseni jotkut varusteet ovat vain kuutoskoneen etuja, näitä on ainakin vakionopeudensäädin jarrutustoiminolla. (Josta tosin en keksi mitään etua tavalliseen)

Minullakaan tuota iDrivea ei ole enkä sitä kaipaa, edellisessä bemussa (E61 LCI) se oli ja olihan se paras käyttöliittymä auton toimintoihin mihin koskaan olen törmännyt, mutta tämä E90 kojelauta on sellainen "Bemari" eli ei mitään turhaa vaan kliiniä ajamisen iloa.

Monta varustetta tässä on mitä en kaipaa ja vaikka räsässä on nk. "kaikki" karkeasti ottaen, siihen verrattuna en kaipaa kuin adaptiivista vakkaria, valoassaria ja avaimetonta kulkua. Ilman kaikkia näitä voi tulla mainiosti toimeen mutta jotenkin kun noihin on tottunut, niin tuntuu mm. karulta kaivella avainmutikkaa taskusta.

Esimerkiksi, ilman sporttipenkkejä tulisin mainiosti toimeen vaikka suurimmalle osalle ovat "must" koska minusta ne BMW vakiolaudat on kerrankin riittävät kovat penkit itselleni. Halogeenivaloilla tulen mainiosti toimeen kun ne vain ovat hyvät. Manuaalisesti voin kyllä vaihteita vaihtaa, vaikka kieltämättä automaagi on semmoinen... noh, jos ilmatteeksi saa niin autosta riippuen ruksi siihen menisi. Kamalasti en maksaisi.

tai on toki etsimässä E91 koppaa, niissä penkit tietääkseni kippaa aina. Sedanissa taas ei, Coupesta en tiedä. Tuo on kuitenkin itselleni sellainen ominaisuus, jota ilman voisi olla vaikeaa elää. Tai, ainakin haetuttaisi usein toisen auton ajoon.
 
-P- sanoi:
Onhan nuo E9x: t jo nykymittapuulla vähän vanhahtavan näköisiä kojelaudaltaan. Sen "kuplan" siihen tuo iDrive ja se ei välttämättä vielä tuo navia vaan radion ym asetusten ohjauksen näytön kautta? Korjatkaa jos olen väärässä.
Muttamutta. Itsekin haikalin tuon iDriven perään aluksi kun sellaiseen näyttöön olin ex autossani tottunut. Se kuitenkin unohtui nopeasti.
Vaikka tuo kojelauta on vähän vanhahtavan näköinen niin minusta se on sitä hyvällä tavalla. Tänään juuri sitä ihailin sisäputsia tehdessäni. Sehän näyttää ihan auton kojelaudalta eikä miltään nintendolta. Siinä ei ole mitään telkkareita eikä kojelaudasta ja sisustasta löydy hopeanväristä ämpärimuovia joka puolelta (itselläni on kiiltomustat sisälistat) ja mittarivalotkaan ei loista kaikissa sateenkaaren väreissä :)

5-sarjassa (E6x) tuo kupla oli aina, myös ilman navia. 3-sarjassa (E9x) kuplan mukana tulee aina navi, pienellä tai isommalla näytöllä. 5-sarjassa tuo alkupään idrive oli kyllä tautisen hidas/lagittava verrattuna vastaavan ikäisen mersun (W211) comand naviin. Uudemmissa parantui huimasti.
 
Makkis sanoi:
... tai on toki etsimässä E91 koppaa, niissä penkit tietääkseni kippaa aina. Sedanissa taas ei, Coupesta en tiedä. Tuo on kuitenkin itselleni sellainen ominaisuus, jota ilman voisi olla vaikeaa elää. Tai, ainakin haetuttaisi usein toisen auton ajoon.
Coupessa kippaa penkit. Siis takapenkin selkänoja about 1/3-2/3 suhteessa. Suksipussi/läpilastaus on lisävaruste.
 
-P-:n kuvassa oma auto? Hienolta näyttää. Siitä bongasin ratin takana vaihdeläpyttimet, ovatko ne automaatissa vakiota vai miten? Eihän niitä normaalissa ajossa tarvitse, mutta välillä automaattiakin pitää neuvoa, että mitä sen pitää tehdä tai jättää tekemättä. Siihen ne läpyttimet olisivat varmaan hyvät, olettaen että toimivat myös perusajomoodissa. Tarpeettomaksi ne käyvät jos keppi pitää siirtää erikseen "manuaalipuolelle".
 
^Juu on oma auto.
Vaihdeläpyttimet on lisävaruste, kuten tuo kuvan M-sport rattikin (ainoa M-sport kilke mikä mulla tossa autossa on).
Eipä noita kovin montaa kertaa ole tullut käytettyä, kuten ei manuaalimodea yleensäkään.
Toimivat myös ilman että keppiä tarvii siirtää manuaaliasentoon. Vaihdetta voi vaihtaa ajon aikana läpyskästä automaatillakin/D-modessa. Muistaakseni 12s kuluttua laatikko palaa takaisin automaattimodeen ellei läpysköitä kosketa sinä aikana uudestaan.

Jos E9x:iä katselet niin auton varusteet löydät kun tiedät rekkarin.
Rekkarilla löytyy valmistenumero/alustanumero Bilteman sivuilta:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/

Valmistenumeron 7 viimeistä merkkiä tänne, niin saat varustelistauksen mitä autossa on ollut tehtaalta lähtiessä, auton kuvakin tulee:
http://www.bimmer.work/
 
tai sanoi:
-P-:n kuvassa oma auto? Hienolta näyttää. Siitä bongasin ratin takana vaihdeläpyttimet, ovatko ne automaatissa vakiota vai miten? Eihän niitä normaalissa ajossa tarvitse, mutta välillä automaattiakin pitää neuvoa, että mitä sen pitää tehdä tai jättää tekemättä. Siihen ne läpyttimet olisivat varmaan hyvät, olettaen että toimivat myös perusajomoodissa. Tarpeettomaksi ne käyvät jos keppi pitää siirtää erikseen "manuaalipuolelle".

Ei taida olla vakiokamaa missään 3-sarjassa. Saa kyllä jälkiasennettuakin. Ratista riippuen vaatinee ratin vaihdon ja sen lisäksi piuhojen vedon kepin liittimeen. Pinnit on käsittääkseni valmiina slipringissä kaikissa. Jälkiasenteisena ainakin pre-lci malleissa toimii läpyskät vain ds-/manuaalimoodissa. Lci malleissa jälkiasenteinenkin kuulemma toimii myös d-moodissa. Itselleni vaihdoin pre-lci malliin ratin, jossa oli läpyskät ja ne toimi piuhojen vedon jälkeen vain ds-moodissa. Ei vaatinut koodausta. Noita läpysköjäkin on ainakin kahdenlaisia, mutta ratin sisällä voi piuhoitusta säätää, jolloin läpyskät saa toimimaan +/- ominaisuuden osalta melkein, miten haluaa.
 
Hmmm... hassua. Ironicin linkki antoi eri varusteet kun aiemmin kaivamani...


Type
VB11

Model
325i Ol - EUR

Development Code
E90

Chassis
LIM

Steering
LL

Doors
4

Engine
N52

Displacement
2.50

Power
160

Drivetrain
HECK

Transmission
AUT

Color
Sparkling Graphite Metallic - A22

Upholstery
Leder Dakota/grau 60 - LCAD

Production Plant
MUNICH

Production Date
2005-06-14


Options


1CA
Selection Cop Relevant Vehicles Selektion Cop Relevanter Fahrzeuge

2HB
Light-alloy Wheels Radial Spoke 160 Lm Raeder Radialspeiche 160

205
Automatic Transmission Automatic Getriebe

249
Multi-function For Steering Wheel Multifunktion Fuer Lenkrad

255
Sports Leather Steering Wheel Sport-lederlenkrad

319
Integrated Universal Remote Control Integrierte Universal-fernbedienung (?)

320
Model Designation, Deletion Modellschriftzug Entfall

358
Climate Comfort Windscreen Klimakomfort-frontscheibe

4AE
Armrest Front Retractable Armauflage Vorne Verschiebbar

403
Glas Roof, Electric Glasdach, Elektrisch (?)

415
Sunblind For Rear Window Sonnenschutzrollo Fuer Heckscheibe (?)

418
Luggage Compartment Package Gepaeckraumpaket (?)

423
Floor Mats, Velour Fussmatten In Velours

428
Warning Triangle Warndreieck

430
Int/ext Rr Vw Mirror W Aut Anti-dazzle Innen-/aussenspiegel Aut.abblendend

431
Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d Innenspiegel,automatisch Abblendend

459
Seat Adjustm., Electr. W. Memory Sitzverstellung, Elektr.mit Memory (ei ole)

465
Through-load System Durchladesystem

481
Sport Seats F Driver/front Passenger Sportsitze Fuer Fahrer/beifahrer

488
Lumbar Support Driver/front Passenger Lordosenstuetze Fahrer/beifahrer

493
Storage Compartment Package Ablagenpaket

494
Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer

502
Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage

508
Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc)

521
Rain Sensor Regensensor

522
Xenon Light Xenon-licht

524
Adaptive Headlights Adaptives Kurvenlicht (ei ole)

534
Automatic Air Conditioning Klimaautomatik

563
Lights Package Lichtpaket (ei ole)

605
Telematic Preparation Telematik Vorbereitung (?)

607
Teleservice Preparation Teleservice Vorbereitung (?)

609
Navigation System Professional Navigationssystem Professional (ei ole)

612
Bmw Assist Bmw Assist

620
Voice Input System Spracheingabesystem

633
Prep.mob. Ph. Business Bluet.interf. Handy Vorb. Business/bluetooth-sch. (en tiedä, pitää tutkia, mielestäni ei)

672
Cd Changer Bmw For 6 Cds Cd Wechsler 6-fach (en tiedä, pitää tutkia, mielestäni ei)

677
Hifi System Professional Hifi System Professional

735
Basicpackage Basicpackage

8SB
Country Spec. Release Of Telematic Laenderspez. Telematikfreisch.

8SC
Country Spec. Release Of Teleservice Laenderspez. Teleservicefreisch.

8SP
Cop Control Cop Steuerung

801
Germany Version Deutschland-ausfuehrung

863
Europe/dealer Directory Service Kontakt-flyer Europa

879
German / On-board Documentation Deutsch / Bordliteratur

9AA
External Skin Protection Aussenhautschutz (esinahan suojausjärjestelmä kai sitten on, aina jöpöttää kun ajaa niin ei ole hälyttänyt)

Osa epäselvistä voi olla että en ymmärrä vaan mitä ajetaan takaa...
 
Nyt kun muistelen, niin tuo varustelistaus tais olla ihan bemarin sivuillakin jossain saatavilla? Oliko se Ironicin linkki se? Luulis sen olevan luotettavampi.
 
-P- sanoi:
Nyt kun muistelen, niin tuo varustelistaus tais olla ihan bemarin sivuillakin jossain saatavilla? Oliko se Ironicin linkki se? Luulis sen olevan luotettavampi.

Ei ole ollut enää pariin vuoteen saatavilla bmw:n sivujen kautta tuota varustelistausta. Varaosat numeroineen sieltä löytyy kyllä edelleen. Bmwarchiv.de tai sitten tuo -P-:n linkki on ne mistä löytyy auton varusteet. Luotettavuudesta en osaa sanoa, mutta ainakin bmwarchiv.de on pitänyt paikkansa omien 5 bmw:n kokemuksella.
 
Hetkinen, em. listauksesta tuo valopaketti sittenkin on kun vissiin ilman sitä ei meikkipeilit ole valaistu... taisin laittaa että ei ole. Mutta siis on se.
 
tai sanoi:
Huhupuheiden mukaan esim. niinkin yksinkertainen juttu kuin sivupeilien lämmitys ei välttämättä ole vakiovaruste.

Mun mielestä lämmitettävät peilit ovat olleet pitkään vakiovaruste ja ne lämpiävät ulkoilman mukaan automaattisesti.
 
Makkis sanoi:
Hetkinen, em. listauksesta tuo valopaketti sittenkin on kun vissiin ilman sitä ei meikkipeilit ole valaistu... taisin laittaa että ei ole. Mutta siis on se.
Valopaketissa on käsittääkseni nämä:
- Meikkipeilien valot
- Jalkatilavalot edessä
- Ovenkahvojen valot ulkopuolella
- Lukuvalot takana katossa
- Ovien alareunoissa "maavalot"

Bepop sanoi:
Mun mielestä lämmitettävät peilit ovat olleet pitkään vakiovaruste ja ne lämpiävät ulkoilman mukaan automaattisesti.
Näin on munkin käsitys. Minulla peilit lämpenee, eikä varustelistauksessa näitä ole erikseen eritelty lisävarusteena.
 
Bepop sanoi:
Mun mielestä lämmitettävät peilit ovat olleet pitkään vakiovaruste ja ne lämpiävät ulkoilman mukaan automaattisesti.

Näin se minunikin mielestäni on, vaikkei faktatietoa olekaan. Kaikki 5 bimmeriä on olleet Saksasta uitettuja eikä yhdessäkään mitään winter-paketteja ja kaikissa on peilit lämmenneet. Vanhin oli '96 e39.
 
tai sanoi:
Näissähän on lisävarusteita ollut ruksattavana vaikka kuinka, mutta missä niihin voisi tutustua? Varsinainen kysymys on, että mitä ei pidä käytettyä ostaessa epähuomiossa jättää pois? Huhupuheiden mukaan esim. niinkin yksinkertainen juttu kuin sivupeilien lämmitys ei välttämättä ole vakiovaruste.

Sporttipenkit ja -ratti tulee varmaan ensimmäisenä vastauksena jokaiselta, mutta entä pidemmälle? M-puskureita en suotta halua valikoimaa rajaamaan, vaikka hienothan ne varmaan ovat. Kojelaudan köyhästä disainista en pidä, mutta ilmeisesti navin kanssa siihen tulisi keskellekin kupla ja sitä kautta hieman lisää näköä. Juuri muuta en kuvia katsomalla keksi :)

Oma kokemus autosta on off topic ( :p) mutta pari kommenttia: itse olen tykästynyt noihin sporttipenkkeihin. Asennon saa kohdalleen ja tipu kurveissa nahkajakkaroilta.
Vakiomankka on ymmärtääkseni melko kuraa joten se kannattaa tsekata jos yleensä tarvitsee jotain muuta kuin moottorin kehräystä kuunnella. Navin kanssa tulee ymmärtääkseni automaattisesti vähän kulisoitinta parempi poppivehje.
Mahdolliset runflatit heti alta vaihtoon niin ajo-ominaisuudet saa kuntoon. Ja alle voi laittaa halutessaan vaikka eripari-kumia eikä ajossa ole valittamista.

Siinä itselle tärkeimmät.
Lämmitettävät peilit tuli jo kerrottua edellä. Mutta olikos näissä vakkari perusvarusteena vai ruksin takana?

Mainittakoon vielä parista varusteesta mitä edellä on käsitelty: ratissa olevia vaihdeläpysköjä näkyy melko harvassa kärryssä, kesällä niitä tulee itse käytettyä: rampilla tai ohituksessa pari napsua alaspäin ja kone on paremmin vetoalueella ja laulaa nätisti.
-P- listasi valopaketin sisältöä, lisäyksenä vielä sisätilojen tunnelmavalaistus (katosta vaihdekepin eteen ja ovien valolistat).
 
Noista poppivehkeistä kun tuossa aiemmin clima mainitsi niin minkälaisia systeemeitä näissä on ollut? Itselläni E92:ssa ilmeisesti ihan peruspopit. Ovissa kaiuttimet ja takapenkin sivupahveissa. Etupenkkien alla jotkut midbassot myös. Itse soitin on kuitenkin Professional-malli joka lienee sitä Business mankkaa "parempi"? Tuleeko tuo Professional radio jos on bluetooth mikä mulla on myös. Ne bluetooth asetukset ym. On tuossa radiossa. Vai mitä etua tuosta on?