https://tummennuskalvot.fi/

Kokemuksianne Polestar-optimoinnista Volvoissa?

P

Peeveli

Vieras
Koska omaani on -ainakin vielä- tulossa viikon päästä Polestarin optimointi, niin ajattelin kysyä sellaisen Volvo-version omistaneiden/ajaneiden kokemuksia. Etenkin automaattivaihteistoversion kokemukset kiinnostavat.

Eli: Polestarin hienoissa mainos-sloganeissa luvataan aitoon jenkkimarkkinamiestyyliin että optimointi nopeuttaa automaattiloodan vaihtoja, pitää saman vaihteen päällä pidempään kaarreajossa jos tietty G-voima syntyy (heh, voiko elektroniikka tunnistaa tuollaista?) ja myös kaasupolkimen painallukseen tai pois ottamiseen reagoisi vakiota paremmin. Koneeseeni ei tule kaksista teholisää, maksimiteho lisääntyy +10 hv ja +40 Nm mutta huoltopäällikkö vakuutti että vääntö/tehokäyrän ollessa erilainen eron huomaisi. Polestar lupa n 15 hv ja 40 Nm lisää tehoa arkiselle keskikierrosalueelle, ja lopuksi koneen maksimiteho saavutetaan 4000 rpm:ssä vakion 4250:n sijaan. Hinta vaan on karseat 1100 eur + muutoskatsastus 130 eur.

Ne, joilla on  o i k e a a  kokemusta Polestarista, kirjoitelkaahan kokemuksistanne. :) Pelkät mutut voi jättää kirjoittamatta.
 
Ei ole kokemusta, mutta kyllä nykyautot G-voimat tunnistavat. Taitaa ESP-ja turvatyynyjärjestelmin liittyä useita kiihtyvyysantureita.
 
No mutua kuitenkin, anteeksi.
Volvo-kauppiaan kanssa oli juttua juuri tuosta kartasta, ja on sitten ihan eri auto Polestarin jälkeen.
Eipä itse ole päässyt kokemaan. Uskoin myyjää kuitenkin, kun omiakin on tullut softattua.
 
Tuon muutoskatsastuksen 130 € voi säästää heti, kun ei käyä konttorilla näyttämässä. Tuo on kuitenkin vain softamuutos, eikä näy mitenkään autosta ulospäin, joten aivan turhaa rahanmenoa.
 
Penguin sanoi:
Tuon muutoskatsastuksen 130 € voi säästää heti, kun ei käyä konttorilla näyttämässä. Tuo on kuitenkin vain softamuutos, eikä näy mitenkään autosta ulospäin, joten aivan turhaa rahanmenoa.

Varmasti tuon voisi säästää, mutta haluan jutun viralliseksi ja papereihin. Siksi maksan sen.
 
Peeveli sanoi:
Koska omaani on -ainakin vielä- tulossa viikon päästä Polestarin optimointi, niin ajattelin kysyä sellaisen Volvo-version omistaneiden/ajaneiden kokemuksia. Etenkin automaattivaihteistoversion kokemukset kiinnostavat.

V60 D4 AWD -14 automaattiin asennutin Polestarin viime helmikuussa (181hv 420Nm -> 215hv 440Nm). Käppyröiden mukaan alkuperäinen maksimivääntö oli 1500-2500 rpm ja päivityksen jälkeen pitäisi olla saman verran tai enemmän vääntöä välillä 1300-3500 rpm.

Tuo yläkierrosten ero on selvä. Vakiona vaihteiston sport-asennolle ei ollut mitään käyttöä, kun kierrokset nousi, mutta pyörille asti pääsevä teho tuntui pysyvän samana. Moottori tuntui keinotekoisesti kuristetulta. Päivityksen jälkeen yläkierrosturbokin pääsee paremmin töihin ja ohituksiin tuli sopivasti lisäpotkua etenkin täydellä autolla. Tätä juuri haettiinkin.

Alakierroksilla (1000-2000rpm) en heti päivityksestä katsastuskonttorille ajellessa huomannut mitään eroa. En aja tällä autolla päivittäin, joten sekin vaikuttaa arviointiin. Sittemmin huomasin, että kyllä siellä 1200-1500rpm välillä on muutosta tapahtunut kun painaa kaasua reippaammin. Joka tapauksessa tämä moottori punnertaa n.1200 kierroksesta alkaen hienosti. Ero tuohon -09 185hv D5:een on selvä. Siihenkin saisi Polestarin (+20hp +50Nm), mutta se saattaisi vain korostaa alakierrosten heikompaa reagointia, kun lisävääntöä tulee vain ylemmäksi.

Vaihteiston toiminnassa en huomannut ainakaan mitään isoa eroa, ehkä isompi vaihde pysyy vielä hanakammin päällä kaasua painettaessa. Mutta en vaihteiston toimintaan mitään muutoksia kaivannutkaan. Siinä missä tuo vanhempi versio tästä TF-80SC-vaihteistosta haluaa luistattaa momentinmuunninta alle 50 km/h nopeudessa paljon ja usein, niin tämä uudempi pitää kierrokset kurissa.

Muutoskatsastuksen hintaa kannattaa kysyä toiseltakin konttorilta. Lähikonttorin hintahaitari henkilöauton muutoskatsastukselle on 30-90€ ja tästä operaatiosta pyydetään 60€. Autosta katsottiin vain valmistenumero ja kilometrit, paperitöihin meni vähän enemmän aikaa.
 
Tuli tilattua viime tipalla Polestar omaan...kun tsekkasin nettisivuja, oli hinta noussut 99 eurolla eli nyt 1199 eur. Sain just vahvistuksen meilitse huoltopäälliköltä että saan sen vanhaan sovittuun hintaan 1100 eur. Jos vien auton itse muutoskatsastukseen, maksaa Vuosaaren K1:llä alle 60 eur. Varasin jo ajan samalle päivälle sinnekin. Katsotaan mitä tulee...
 
völvöxc60 sanoi:
Vähän kanssa houkuttaisi saada virallinen softa tuohon omaan V40 T3:n. Suomesta jostain syystä Polestarin päivitystä ei T3:n saa :rolleyes:
Ruotsista T3:n saisi T4:ksi.
http://www.polestar.com/intl/product/v40-t3-fwd-manual-6-gear-2013/

Maamme byrokratian takia. Sain asiasta seikkaperäisen luennon kesällä maahantuojalta. Kaikkialla muualla EU-maissa kelpaa EU-tyyppihyväksyntä optimoinneille, mutta täällä kansankommuunissa ei. Maahantuojan piti hankkia Saksasta lisää TÛV-papereita, olla yhteydessä VTT:hen ja todistella Trafille että  v a r m a s t i  on kelpo viritys. Koska homma on hidasta, vie aikaa ja rahaa, eivät ala meille ottamaan kuin harvoihin ja ennakolta eniten kysyttyihin malleihin Polestarin saataville. Kiitos kuuluu siis Trafille.
 
Peeveli sanoi:
Maamme byrokratian takia. Sain asiasta seikkaperäisen luennon kesällä maahantuojalta. Kaikkialla muualla EU-maissa kelpaa EU-tyyppihyväksyntä optimoinneille, mutta täällä kansankommuunissa ei. Maahantuojan piti hankkia Saksasta lisää TÛV-papereita, olla yhteydessä VTT:hen ja todistella Trafille että  v a r m a s t i  on kelpo viritys. Koska homma on hidasta, vie aikaa ja rahaa, eivät ala meille ottamaan kuin harvoihin ja ennakolta eniten kysyttyihin malleihin Polestarin saataville. Kiitos kuuluu siis Trafille.

EY-tyyppihyväksyntä kelpaa myös täällä Kekkosslovakiassa tasan siinä missä muuallakin. Selitys siis hieman ontuu.
 
nokonzok sanoi:
EY-tyyppihyväksyntä kelpaa myös täällä Kekkosslovakiassa tasan siinä missä muuallakin. Selitys siis hieman ontuu.

Kysyin kesällä asiaa myös Trafista, vastaus oli sama että lisäpapereita ja päästötodistuksia tarvitaan. Suljettu kansankommuuni todellakin tämä Suomalia.
 
nokonzok sanoi:
EY-tyyppihyväksyntä kelpaa myös täällä Kekkosslovakiassa tasan siinä missä muuallakin. Selitys siis hieman ontuu.

Oikea syy on se, että maahantuoja myy mieluummin muutaman tonnin kalliimman T4:n kuin T3:n ja tonnilla siihen softan.
 
Peeveli sanoi:
Kysyin kesällä asiaa myös Trafista, vastaus oli sama että lisäpapereita ja päästötodistuksia tarvitaan. Suljettu kansankommuuni todellakin tämä Suomalia.

Jos ohjelmalle on olemassa tyyppihyväksyntä, siihen ei vaadita minkäänlaisia lisäpapereita tai muitakaan selvityksiä. Jos tyyppihyväksyntää ei ole, pitää ohjelmasta esittää hyväksytyn tutkimuslaitoksen todistus auton runkonumerolla yksilöitynä. Tämä lienee näiden "hyväksyttyjen" lastujen ja ohjelmointien kanssa se tavanomainen tapa. Trafin arvauspalvelusta saa joka kerta erilaisen vastauksen. Yleensä se on "ei", mutta tuurilla voi tulla "ehdollinen kyllä". Tällöin edellytetään tavallisesti mitä eriskummallisempia todistuksia tai selvityksiä.

Karvis sanoi:
Oikea syy on se, että maahantuoja myy mieluummin muutaman tonnin kalliimman T4:n kuin T3:n ja tonnilla siihen softan.

Epäilen, että juuri näin on asian laita.
 
Peeveli sanoi:
Polestarin asennus tänään...
Mielenkiinnolla odotan kokemuksia. Jos tuo osoittautuu hankkimisen arvoiseksi V40:n 190 hv D4:een, niin luulisi sen parantavan tuota V60:en 181 hv D4:sta. Samoin mille tuo vaihteiston uudelleenohjelmointi tuntuu ajossa ...
 
Voi jumaliste mitä touhua. Kirjoitin tänne Biliassa hommaa odottaessani edellisen tekstini...klo 8.30 asentaja marssii luokseni ja aloittaa sanat "Kaikki ei aina mene kuin Strömsössä....". Arvasin heti että pieleen meni -tämäkin. Kuulemma Ruotsin puolella ei ole avattu tietokoneyhteytenä juuri tämän moottoriversion osalta softaohjelmistoa Suomeen, ja vie muutamia päiviä. Eivät kuulemma tienneet sitä etukäteen ja nyt pyyntö on lähtenyt Biliasta. Eivät tienneet milloin sen saisi. Nyt kyrsii, kun otin lomapäivän vielä tätä varten stana. Lisäkyrsimisen aiheutti myös viikolla tilaamani keulamaskin R-design-logomerkki; Bilian mukaan se käy MY16-autoon (josta se siis tehtaalta tullessa puuttuu, kun aiemmissa vuosikerroissa se oli etumaskissa) mutta ei käynyt -onneksi sain palautettua just äsken ja rahat takaisin.

Nykyaikana ei siis pelaa mitkään jutut, tätä jo epäilin etukäteenkin vaimolle että näinköhän sujuu kommelluksitta. Ei sujunut. En enää tiedä, asennutanko koko helkutin softaa enää kun on noin vaikeaa. :mad:
 
Peeveli sanoi:
Kuulemma Ruotsin puolella ei ole avattu tietokoneyhteytenä juuri tämän moottoriversion osalta softaohjelmistoa Suomeen, ja vie muutamia päiviä. Eivät kuulemma tienneet sitä etukäteen ja nyt pyyntö on lähtenyt Biliasta. Eivät tienneet milloin sen saisi.
:rolleyes: hienoa toimintaa B:ltä....
 
Peeveli sanoi:
Eivät kuulemma tienneet sitä etukäteen ja nyt pyyntö on lähtenyt Biliasta.  Nyt kyrsii, kun otin lomapäivän vielä tätä varten stana.

Eipä tunnu heidän tuotehallintonsa olevan tämän päivän tasolla, jos tommonen tilaus on pistetty ajoissa sisään pitäisi siellä kyllä joku varoitus olla omaa systeemiään varten.

Itseäni tökkisi myös vastaava tyriminen, ei olisi kohtuutonta pyytää heiltä korvausta menetetystä lomapäivästäsi, onhan tuo itse tuotekin vielä 'sikamaisen' hintainen ja näin asiakas voisi olettaa saavansa pykälää parempaa palvelua.

Just my 4 cents.
 
Peeveli sanoi:
Kuulemma Ruotsin puolella ei ole avattu tietokoneyhteytenä juuri tämän moottoriversion osalta softaohjelmistoa Suomeen, ja vie muutamia päiviä.
Ei ole tuota kyseistä softaa ilmeisesti vielä kovin paljoa Suomessa myyty? Lienet siis ensimmäinen?
 
Kyllä tuo töppäys pisti sen verran vihaiseksi että aion vaatia veloituksettoman sijaisauton asennuksen (työpäiväni) ajaksi. Pitää laittaa Kaivokselan pomolle viesti...
 
Peeveli sanoi:
Kyllä tuo töppäys pisti sen verran vihaiseksi että aion vaatia veloituksettoman sijaisauton asennuksen (työpäiväni) ajaksi.

Sen lomapäiväsi korvauksen lisäksi  ;)  .

Oikeasti, on ihan harrastelijoiden puuhastelua jos myynti myy ja tuotehallinta ei pysty tuotetta toimittamaan.