https://yliteippaus.fi/

Lada Vesta

JakeS

Legenda
Liittynyt
22.12.2013
Tulipa sitten käytyä hieromassa kauppoja todellisesta premiumista  :)
Kyseessä siis Lada Vesta sedan 1.6 m5 ja varustelutasona comfort + joka sisältää oikeastaan kaiken tarpeellisen. Hintaa moiselle euroissa tuli 8900 kun perusmalli maksaa 8300€. Farmarista saisi maksaa sen 500€ enemmän. Farmariin saa isolohkon 1.8 litraa ja automaatin mutta sitten hinta kipuaa jo reiluun  kymppitonniin.
Koeajolenkkikin tuli tehtyä mutta auto on cross versio jossa rav hybrid lokarit ja 17" vanteet..  Myyjä hyppäsi apparin jakkaralle joten mitään vatasmaista testiä en päässyt tekemään. Normaali kaupunkipyöritys.....
Ensimmäinen havainto oli asiallinen yleisfiilis. Istuin oli mukava ja koetaulun olemus ihan laadukas erityisesti hintaluokka huomioon ottaen. Paljon hienompi kuin liisarirellussani.
Ajoasennon löysi nopeasti. Rattia sai siirrettyä joka suuntaan ja katkaisimet olivat kaikki hyvin käsillä ja tarpeelliset toiminnot löytyi ratista.

Ajoon lähdettyäni kiinnitin heti huomiota aika jäykkään vaihteistoon (1000 km ajettu). Vaihteet piti kytkeä aika rauhallisesti.  Voisi kuvitella, että kilometrien myötä notkistuisi ?
Voimansiirrosta kuului myös ääntä erityisesti ykkösellä kiihdyttäessä. Semmoinen mekaaninen ääni. Uskoisin olevan auton ominaisuus.
Lada oli muuten yllättävän hiljainen. Rengasäänet eivät vaivanneet 80 kmh mennessä. Lisäksi alusta tehty oletettavasti venäläisille teille, joten oli todella mukavan tuntuinen ja äänetön.
Ohjauksestakaan ei pääse valittamaan. Sähköisellä tehostimella varustettu ohjaus ei häpeä lainkaan länsimaisia versioita vastaan.
Moottorin 106 venäläistä konia ei aiheuttanut riemunkiljahduksia mutta eteenpäin pääsee ja valmistaja lupaa reilun 11 sekunnin aikaa sataseen. Ei tullut kokeiltua mutta hieman epäileväinen olen :)

Auto on aika kapea mutta pituussuuntaan tilava. Neljä henkeä mahtuu autoon ihan kivasti ja alustakin sen verran jämäkkä, että uskoisin senkin riittävän.
Comfort + varustukseen tulee seuraavia varusteita:
-sähk.ohjaustehostin
-säädettävä ratti
-turvavöiden korkeussäätö
-ohjaamon ilmansuodatin (?)
-sävylasit
-taittoavain ja kaukosäätöinen keskuslukitus
-sähköikkunat
-lämmitetyt istuimet
-lämmitetyt peilit
-taakse pysäköintianturit
-ilmastointi
-jäähdytetty säilytyslaatikko
-äänentoistojärjestelmä (fm/am rds,usb,sd-kortti, aux, bluetooth hf ja 4 kaiutinta
-vakionopeussäädin ja nopeudenrajoitin.
-vilkut ulkopeileissä
-peilit + kahvat korin väriset
-15" vanteet + koristekapselit ja täyskokoinen varapyörä
-kaatuvat 60/40 takapenkit
-käsinoja
-12 v pistorasia
-ajotietokone

Turvallisuus:
-turvatyynyt etumatkustajille
-niskatuet myös taakse 3 kpl
-isofix
-lapsilukot
-automaattinen lukitus ajoon lähtiessä
-hälytin
-päivävalot
-hätävaroitusjärjestelmä era-glonass
-abs+bas+esc+tcs
-start-up assistance system hsa(?)

Ei loppujen lopuksi yhtään hassumpi tuohon rahaan....


 

Liitteet

  • vesta1.jpg
    vesta1.jpg
    129,3 KB · Katsottu: 324
  • vesta2.jpg
    vesta2.jpg
    72,9 KB · Katsottu: 281
  • vesta4.jpg
    vesta4.jpg
    62 KB · Katsottu: 229
  • vesta5.jpg
    vesta5.jpg
    72,3 KB · Katsottu: 275
Itse otin Petroskoissa viime vuonna kylmätyypit tuossa ensimmäisessä kuvassa Vestan vieressä seisovasta crossover-mallista, Lada Xray. Oli ihan auton oloinen ilmestys. Sisusta nyt tietenkin on kovaa muovia, mistä tämän foorumin kojelaudan hiplaajat saisivat näppyjä, mutta perusautoksi asiallinen ja korkea maavara jo perusmalleissa, mikä auttaa selviämään valtaväylien ulkopuolellakin.
 
Totta mutta pitää sitä hintalappuakin hieman katsella. Omalla Bemarilla menin paikan päälle ja sillä pois lähdin. Toki nyt Vesta sen veroinen ole mutta minulle kokonaisuudessaan positiivinen yllätys ja aika harvassa autossa pääsee euromääräisesti noin pieneen arvonalemaan vaikka antaisi kolme vuotiaana ilmaiseksi pois
Takuu on muuten 3v/100tkm.
 
Onko näissä uusissa Ladoissa vielä se sama karmea ominaishaju mikä vanhoissa vai joko siitä on päästy? Näitä ei edes taideta myydä missään länsimaassa?
 
^Tarkoitat varmaan sympaattinen ja viehättävä ominaistuoksu. Terveisiä vaan autojen taivaaseen meidän harmaalle 1200L:lle vm. 1972. Ennemmin alkuperän kertova tuoksu, kuin hajuton, väritön ja mauton.
 
Hajua joka ominaishajuni alta erottuisi ei ainakaan omaan klyyvariin erottunut  ;D
Myydäänhän 4*4 (vanha niva) mallia Suomessa, joten ei liene estettä Vestankaan maahantuontiin. Ei varmasti häpeä vaikkapa Dacian rinnalla.
Toki omat ladakokemukset ovat vähissä. -86 minulla oli 1200 l jolla kaahattiin ympäri hämettä vaikka ei korttiakaan ollut ja hajuista taisi jäädä bensankatku eniten mieleen.
 
JakeS sanoi:
Hajua joka ominaishajuni alta erottuisi ei ainakaan omaan klyyvariin erottunut  ;D
Myydäänhän 4*4 (vanha niva) mallia Suomessa, joten ei liene estettä Vestankaan maahantuontiin. Ei varmasti häpeä vaikkapa Dacian rinnalla.

Melko vahvasti sanottu. Dacia nyt kuitenkin on länsiauto eli Renault.

Vestaa en tunne, mutta Niva vs. Duster ovat ainakin täysin eri maailmasta.
 
Jotenkin tuosta takapenkin kuosista tuli mieleen tuo kaimansa kampaus Emma-gaalassa. ;)
 

Liitteet

  • 21CCB0E7-E797-42A9-B01A-5FD02AEE40D8.png
    21CCB0E7-E797-42A9-B01A-5FD02AEE40D8.png
    26,4 KB · Katsottu: 131
Urlaub sanoi:
Melko vahvasti sanottu. Dacia nyt kuitenkin on länsiauto eli Renault.

Vestaa en tunne, mutta Niva vs. Duster ovat ainakin täysin eri maailmasta.

Itseasiassa Ladan valmistaja Avtovaz kuuluu nykyään Renault-Nissan - ryhmään.

Totta kai Niva ja Duster ovat täysin eri maailmasta, kun Niva on yli 40 vuotta vanha malli ja Duster tältä vuosikymmeneltä.

 
JiiJii71 sanoi:
Jotenkin tuosta takapenkin kuosista tuli mieleen tuo kaimansa kampaus Emma-gaalassa. ;)
Taitaa olla ensimmäinen kerta kun takapenkin kuosista tulee nainen mieleen. Sekö on sitten huono juttu ?  ;D ;D
 
dosetti sanoi:
Muotoiluhan tuossa on aivan ok. Olipa halpa! Siis ostit ja toit Suomeen?
En ole ostanut vielä mitään, enkä ole tuomassa Suomeen. Täällä olisi tarvetta autolle muiden käyttöön. Haarukoin näitä halpoja mutta uusia autoja. En edes tiedä, onko tuollaisen uuden tuominen Suomeen mahdollista. Uusista vaihtoehtoina juurikin Vesta, paikallinen Almera ja Intian Polo sedan.
Hintahaarukka näillä 8300-11000€.
Almera tilavin mutta muuten luotaantyöntävin. Lähtöhinta on n. 8500€. Missähän lie valmistettu ?
 

Liitteet

  • e30ec2da53a7fad2b46ed4e5bd6dee3a.png
    e30ec2da53a7fad2b46ed4e5bd6dee3a.png
    130,7 KB · Katsottu: 120