https://yliteippaus.fi/

Parhaat kitaristit

H

hessu208

Vieras
Laittakaa listaa, perustellakin saa.

1. Marco Sfogli
2. Joe Satriani
3. Jack Thammarat
4. Guthrie Covan
5. Steve Lukather

Kaksi ensimmäistä menee aina melodia edellä, kolme muuta soittaa mitä vain.
 
Kitaristeja on maailma täynnä. Tässä olisi minun listani. Ehkäpä liian jazz pitoinen mutta näillä mennään.
- Joe Pass
- Les Paul
- Mike Stern
- Pat Martino
- Pat Metheny
- Django Reinhardt
- Charlie Cristian
- Wes Montgomery
Tämähän on henkilökohtainen lista. Lisätään sitten jossain vaiheessa nämä poppari ja rokkari kitaristit.
 
Eddie Van Halen:iä tuli fiilisteltyä nuorena poikana...strato vieläkin jäljellä tuolta ajalta.
 
^ Nyt tuli listaa, soittajia, ei tiluttajia.

Voisi tuohon vielä lisätä vakka Jeff Beckin ja Joe Walshin.
 
Makuasioitahan nämä ja onhan näitä. Jossain vaiheessa tässä ketjussa todennäköisesti on listattu kaikki maailman kitaristit, tunnetut ja vähemmän tunnetut.
Mistään tiluttamisesta en minäkään välitä. Äärimmäisen tylsää kuunneltavaa sellainen.
No laitetaan muutama jonon jatkoksi mitä ekana tuli mieleen: Mark Knopfler, Ritchie Blackmore, Stevie Ray Vaughan, Brian May, Nils Lofgren.
 
Steve Morse, Slash, Eddie Van Halen, Jimmy Page, Angus Young, Malcom Young (paras komppikitaristi imo), Nuno Bettencourt, Joe Perry, Gary Moore, Michael Schenker, Rudolf Schenker, Matias Jabs, Rhandy Roads ja Tony Iommi, Richie Sambora, Oriathi Paganis, Steve Vai, Joe Satriani ja Ritchie Blackmore. Siinä muutama suosikkini.
 
-P- sanoi:
Makuasioitahan nämä ja onhan näitä. Jossain vaiheessa tässä ketjussa todennäköisesti on listattu kaikki maailman kitaristit, tunnetut ja vähemmän tunnetut.

;D Aivan samaa mietin jo muutaman viestin jälkeen.
 
Noinhan se menee. Mutta kiva lukea eri listoja. Tulee muistutuksia, että tuokin oli/on kova soittaja.
Mulla tulis tähän varmaan joka päivä eri lista. Ennemminkin mieluusti listaisin itselle miellyttävimpiä soittotyylejä. Ja -P-:n lista osuu todella hienosti minun makuun. Tunnistettavia, erittäin omalaatuisia soittajia. Ehkä Nils Lofgrenin tilalle laittaisin Hendrixin näin aamutunnelmaan sopien.

Mulle tyyli on kaikki kaikessa. Enkä nyt tavallaan tarkoita tyylikästä kuten tyylikäs pukeutuminen jne vaan soittajan oma kädenjälki on mulle se soittotyyli. Joku Brian May on erittäin hieno esimerkki. Miehen soiton voi tunnistaa jo ihan muutamasta peräkkäisestä sävelestä. Siihen ei moni soittaja pysty. Ei siis tunnistamaan, vaan soittamaan niin omintakeisesti.

Yhdistävä tekijä minua miellyttävissä soittajissa on itseopittu tekniikka kaikkine virheineen ja yleensä aika pitkä ura.
 
tuRboman sanoi:
Noinhan se menee. Mutta kiva lukea eri listoja. Tulee muistutuksia, että tuokin oli/on kova soittaja.
Mulla tulis tähän varmaan joka päivä eri lista. Ennemminkin mieluusti listaisin itselle miellyttävimpiä soittotyylejä. Ja -P-:n lista osuu todella hienosti minun makuun. Tunnistettavia, erittäin omalaatuisia soittajia. Ehkä Nils Lofgrenin tilalle laittaisin Hendrixin näin aamutunnelmaan sopien.

Mulle tyyli on kaikki kaikessa. Enkä nyt tavallaan tarkoita tyylikästä kuten tyylikäs pukeutuminen jne vaan soittajan oma kädenjälki on mulle se soittotyyli. Joku Brian May on erittäin hieno esimerkki. Miehen soiton voi tunnistaa jo ihan muutamasta peräkkäisestä sävelestä. Siihen ei moni soittaja pysty. Ei siis tunnistamaan, vaan soittamaan niin omintakeisesti.

Yhdistävä tekijä minua miellyttävissä soittajissa on itseopittu tekniikka kaikkine virheineen ja yleensä aika pitkä ura.
Eikös käytä plektran sijasta kolikkoa, vai onko tuo vain jotain "urbanilegendaa" :rolleyes:
 
^Noin tais olla ja lisäksi soittanut aina jo 60-luvulla itserakentamallaan kitaralla.
 
Täällä onkin lueteltu jo kaikki ulkomaiset suosikkikitaristini, joten laitetaan muutama kotimainenkin:

Antero Jakoila
Nono Söderberg
Hasse Walli
Petri Walli
Albert Järvinen
Jukka Tolonen
Jukka Hauru
Kie ja Mikko von Hertzen
 
Paljon on kitaristeja ja makuja on monia. Muutama esimerkki on kuitenkin enemmän ns. muusikko/laulaja/lauluntekijä, joka soittaa kitaraa. Nimibändiin kuuluminen ei välttämättä ole myöskään meriitti. Silti voi olla ihan hyvä kitaristi, ei siinä mitään. Ja tuo on totta, että joillain kitaristeilla on se tatsi, mistä tunnistaa soittajan.

Oma lista perustuu lähinnä siihen punaiseen lankaan, mikä vie soolot uudelle tasolle. Siellä on juuri ne oikeat nuotit oikeassa kohdassa, oikeaan aikaan. Kaikki on perusteltua vaikka olisi improvisaatiota seassa. Vaikea selittää.
 
hessu208 sanoi:
Paljon on kitaristeja ja makuja on monia ...

tuRboman sanoi:
... Mutta kiva lukea eri listoja ...

hessulta hyvä aloitus ja mikä parasta, täällähän on listojen lisäksi saatu aikaan jo hieman keskustelua aiheesta. Olen mielenkiinnolla lukenut näitä viestejä ja miettinyt omaa listaani.

Ehkä antoisimpia poimintoja ovat ne kitaristit joita en tunnista nimestä. Wikin kautta jatkoon. Harzan setti saa minulta erityismaininnan. Siitä näkyy miehen mieltymystä ja perehtyneisyyttä. Taidan skipata heti otsikon "parhaat" osion ja jatkaa minulle mieluisista kitaristeista. Monet, todella monet heistä on jo mainittu joten tässä pari listojen ulkopuolelta.

Kaveri jolta sujuu 12-kielisen akustisen kitaran soitto. Leo Kottke.
Aina kun puhutaan flamencosta, mieleeni nousee Paco de Lucia.
Taisi aloitella fuusiojazzilla, laajensi myöhemmin skaalaansa mutta aina yhtä tyylikästä. Al di Meola.
Vanhan rokkenrollin kärkinimiä. James Burton.