https://yliteippaus.fi/

Autonhoito

Pekka T

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Autonhoito välineistä täällä ketju jo löytyykin, mutta omaa ketjua vahoille ja vahaukseen liittyville tuotteille ajattelin tässä aloittaa.
Myös ohjeita ja vinkkejä niiden käyttämiseen, sekä linkkejä hyvistä ostopaikoista voisi tähän ketjuun laittaa.
 
Mistä saa halvimmalla Meguiar'sin #16-vahaa? Netissä oli reilut parikymppiä hintana, mutta melkein joka paikassa toimituskulut olivat lähemmäs kympin. Onko Tampereella muita firmoja kuin nuo Meguiar'sin sivuilla mainitut?
 
Mites tuota Dodo Juice Red Mistiä pitäis, tahi kannattais käyttää??

Vahauksesta on nyt jokunen kuukausi, mutta toisaalta hyvässä vahassa tuo näyttäis olevan.. Eli voisko tuota nyt sitten käyttää (kuivaan??) autoon pesun jälkeen?? Vai miten?
 
Skula sanoi:
Mites tuota Dodo Juice Red Mistiä pitäis, tahi kannattais käyttää??

Vahauksesta on nyt jokunen kuukausi, mutta toisaalta hyvässä vahassa tuo näyttäis olevan.. Eli voisko tuota nyt sitten käyttää (kuivaan??) autoon pesun jälkeen?? Vai miten?

Pesun jälkeen joo pintaan, mutta nimenomaan KUIVAAN autoon. Ei tykkää yhtään vedestä. Itse vetelin kesällä palttiarallaa joka toisen pesun jälkeen ja talvella joka pesun jälkeen niin pysyi pinnat helpompina puhdistaa.
 
Nuuka sanoi:
Mistä saa halvimmalla Meguiar'sin #16-vahaa? Netissä oli reilut parikymppiä hintana, mutta melkein joka paikassa toimituskulut olivat lähemmäs kympin. Onko Tampereella muita firmoja kuin nuo Meguiar'sin sivuilla mainitut?
Ainakin Espoossa tuota on joskus ollut Fixus-liikkeessä, joka myy muitakin Meguiarsin tuotteita. Näin tässä jokin aika hong Kongissakin Megun tuotteita. Kannattaa käydä katsomassa. Toisaalta eihän tuolle paljoa tule hintaa per vahauskerta. Tuollahan purkilla nyt vahaa auton ainakin parikymmentä kertaa ellei enemmänkin.
 
Skula sanoi:
Mites tuota Dodo Juice Red Mistiä pitäis, tahi kannattais käyttää??

Vahauksesta on nyt jokunen kuukausi, mutta toisaalta hyvässä vahassa tuo näyttäis olevan.. Eli voisko tuota nyt sitten käyttää (kuivaan??) autoon pesun jälkeen?? Vai miten?
Joo kuivaan pintaan pesun jälkeen. Tuo RMT on kyllä loistava aine. Talvella vaikka peset liuotinpesuaineella auton ja sitten vielä shampoolla nii ainakin valkoiseen autoon jää usein näkyviin sellaisia tummia likatahroja jotka ei lähde pois pesemällä. Tummassa/mustassa autossa taas sellaisia vaaleanharmaita rantuja, etenkin konepellissä. Nuo lähtee kevyesti pois RMT:llä.
Rouvan auton vahasin viimeksi viime elokuussa Collinite s476:lla ja nyt (jo ;) ) alkaa näyttää siltä että uusintavahaus alkais olla kohta tarpeen. Koko talvi on kuitenkin käytettu Solmaster liuotinpesuainetta. Niin, joo, reilu viikko sitten pesin kyseisen auton ja vedin sitten lopuksi RMT:n pintaan pitkästä aikaa. Tänään kävin taas pesemässä sen ja ihmettelin että miten tuosta vesi juoksee kuin hanhen selästä, eihän sen vahapinnan noin hyvässä kunnossa enää pitänyt olla. Sitten muistin että laitoin tuon RMT:n viime kerralla.
 
Kiitos -P- ja ClintM..

Ensi kerralla sitten pesun jälkeen, nyt tuo on jo vähän pölyinen kun heitin rinkiä kirkolla..
 
Itse olen kohtuullisen vakuuttunut Sonaxin Brilliant Shine Detailerista, pinta pysyy vettä hylkivänä todella pitkään. Volvoa en ole vielä kertaakaan vahannut vaan käyttänyt pesun jälkeen tuota BSD:tä, jolla saa vähintään parin viikon suojan. Välillä käytän tuon sijaan laimeaa seosta VP:n Citrus Blingiä, jos en jaksa kuivata autoa ensin. :)

Jaggen vahasin 1. maaliskuuta FK1000p:llä, ja kyllä tuo näyttää vettä hylkivän edelleen melkein yhtä hyvin kuin laiton jälkeen. Pari kertaa on auto pesty tuon jälkeen ja yhden pesun jälken laitettu tuo Sonaxin BSD lisäsuojaksi. Tuota muuten löytyy ihan motonetistä.

Tuohon vahojen ja detailerien kestoon vaikuttavat varmasti käyttämäni pesutavat ja -aineet, eli normipesussa ensin vaahdotus Megun Hyper Washilla, huuhtelun jälkeen pesu kintaalla ja esim. Dodon Supernaturalilla tai tuolla Hyper Washilla. Pinelinen ja Solmasterin totesin vahvasti laimennettunakin ohentavan jonkin verran vahakerroksia, joten niitä ei enää autotallin kaapista löydy. Tiukempaan likaan löytyy sitten Surfexia ja CG:n Orange Degreaseria, joilla pääsee kätevästi vahoistakin eroon.
 
-P- sanoi:
Ainakin Espoossa tuota on joskus ollut Fixus-liikkeessä, joka myy muitakin Meguiarsin tuotteita. Näin tässä jokin aika hong Kongissakin Megun tuotteita. Kannattaa käydä katsomassa. Toisaalta eihän tuolle paljoa tule hintaa per vahauskerta. Tuollahan purkilla nyt vahaa auton ainakin parikymmentä kertaa ellei enemmänkin.

Kävin Pirkkalan Hong Kongissa, mutten kyllä nähnyt yhtäkään Meguiarsin tuotetta, ehkä niissä on myymäläkohtaisia eroja. Nuo kympin postikulut netistä vain harmittavat... täytyy etsiä vielä jostain paikallisista liikkeistä.
 
Jysky sanoi:
Minun mielestä kuulunut Tampereen käyttöauton valikoimiin- tämä nyt ihan ulkomuistista vinkaten.

Käyttöauto mainitaan Meguiarsin sivuillakin, täytyy perjantaina poiketa.
 
Ei ole pelkoa että auton pesusta ja vahauksesta eroon pääsisi. Toki noita erilaisia pinnoitteita on jo nytkin esim. mattamaalien kanssa käytetty, mutta kun kiiltävää puhdasta autoa halutaan, niin varmasti töitä riittää jatkossakin.
 
Kokeilin tuossa ekaa kertaa nyt tuota Dodo Juice RED MIST tuotetta pesun jälkeen..

Mielestäni oiva tuote, helppo "pyyhkiä pois", ja hyvä jälki juurikin pesun jälkeen häviää ne kuivausvanat yms..

Harmi kun en jaksa lähteä aurinkoon kuvaamaan.. Huomenna ehkä?

14120238451_e73851b2a1_b.jpg
 
Olen vuosia vahannut automme aluksi Autoglymin punaisella ja sen päälle AG:n kultaisella. Nyt tarkoitus olisi kuitenkin päivittää vahayhdistelmä paremmaksi ja Collinite 476S onkin tilauksessa. Mitä sen kanssa olisi suositeltava käytettäväksi AG:n kultaisen asemesta, vai vaatiko tuo enää toista vahaa päälle ollenkaan?
 
Minä käytin 476s:ää päälimmäisenä. Alle laitoin Carlack nano 68. En oikein ymmärrä miksi tällainen kahden kerroksen taktiikka, mutta tuli jostakin syystä ostettua tuollainen tuplapaketti cleanyourcar:sta.

476s:n työläyden takia en enää jaksa käyttää sitä. Seuraavaksi kokeilen Bilt Hamber Finish-waxia. Toivottavasti on helpompaa työstettävää.
 
tai sanoi:
Minä käytin 476s:ää päälimmäisenä. Alle laitoin Carlack nano 68. En oikein ymmärrä miksi tällainen kahden kerroksen taktiikka, mutta tuli jostakin syystä ostettua tuollainen tuplapaketti cleanyourcar:sta.

476s:n työläyden takia en enää jaksa käyttää sitä. Seuraavaksi kokeilen Bilt Hamber Finish-waxia. Toivottavasti on helpompaa työstettävää.
Olet laittanut vahaa liian paksun kerroksen ;)
Hyvin ohut kerros riittää, ja on helppoa työstä sen jälkeen.
Eli ei käytetä Korrekin/AG tavoin, että pöly lentää ;D
 
tai sanoi:
....476s:n työläyden takia en enää jaksa käyttää sitä. Seuraavaksi kokeilen Bilt Hamber Finish-waxia. Toivottavasti on helpompaa työstettävää.
Nyt täytyy kyllä sanoa että jotain on varmaan mennyt pieleen vahauksessa. Ei 476s kyllä mitenkään työläs ole. Tietenkin jos kuumaan peltiin auringonpaisteessa laittaa niin voi olla työläs tai kun laittaa liian paksun kerroksen.

Joo ja 476s ei vaadi päälleen mitään. Pohjien putsaus kunnolla, liuottimilla, fairyllä, pienpoistolla. Noiden jälkeen itse putsasin vielä Lime Primellä ja lopuksi 476S. Hyvä tulee ja kestää pitkään pinnassa.
 
^yllä vietiinkin pariin kertaan sanat suusta. Mielestäni erittäin helppo vaha tuo Collinite.. Ei tuossa kesäautossa mene tuntiakaan kun auto on vahattu, eikä tule edes järjetön hiki  ;D

Itsekin käytin aluksi ihan liikaa. Ja oli hankalahkoa.. Nyt ainetta ei enää ole kuin 3-4 vetoon jäljellä ku olin ahne  ;D
 
Skula sanoi:
^yllä vietiinkin pariin kertaan sanat suusta. Mielestäni erittäin helppo vaha tuo Collinite.. Ei tuossa kesäautossa mene tuntiakaan kun auto on vahattu, eikä tule edes järjetön hiki  ;D

Itsekin käytin aluksi ihan liikaa. Ja oli hankalahkoa.. Nyt ainetta ei enää ole kuin 3-4 vetoon jäljellä ku olin ahne  ;D
Tosiaan oikein käytettynä uskaltaisin väittää, että likemmäksi 20 autoa pystyy tuolla purkilla vahaamaan 8)
 
völvöxc60 sanoi:
Tosiaan oikein käytettynä uskaltaisin väittää, että likemmäksi 20 autoa pystyy tuolla purkilla vahaamaan 8)

Itse asiassa purkilla on vahattu nyt 8 kertaa.. Vielä mennee 3-4 vetoa kesäautoon, tai 2-3 vetoa Mondeoon..

Täytyy mainita että jouduin kaapimaan purkista parin vedon verran vahaa kun kippasin sinne vahingossa hienoa hiekkaa  ;D ;D
 
Skula sanoi:
Itse asiassa purkilla on vahattu nyt 8 kertaa.. Vielä mennee 3-4 vetoa kesäautoon, tai 2-3 vetoa Mondeoon..

Täytyy mainita että jouduin kaapimaan purkista parin vedon verran vahaa kun kippasin sinne vahingossa hienoa hiekkaa  ;D ;D
Eli riittää 15 kertaa voi sanoa heittämällä.
Jos purkki mene muutamaan autoon, niin silloin on laitettua aivan liian paksuun tuota vahaa 8)
 
Skula sanoi:
...... Ei tuossa kesäautossa mene tuntiakaan kun auto on vahattu, eikä tule edes järjetön hiki  ;D

Itsekin käytin aluksi ihan liikaa. Ja oli hankalahkoa.. Nyt ainetta ei enää ole kuin 3-4 vetoon jäljellä ku olin ahne  ;D
Joo ei siinä vahaussessiossa vie se vahaus aikaa vaan ne pohjat. Itselläni meni tässä pari viikkoa sitten kun farkun vahaussessio oli, niin pohjatöihin varmaan jotain 3,5-4h ja itse vahaus jotain max puoli tuntia siihen päälle. Vahana oli siis tuo Collinite.