https://tummennuskalvot.fi/

Ford Escape (Kuga) (2020 ->)

BarrelNut

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.9.2015
Tuleva Ford Escape (Euroopassa Escape nykyisin tunnetaan nimellä Ford Kuga) lopullisessa muodossaan, mutta naamioituna, on nähty Ameriikassa liikenteen joukossa. Escapen julkaisu lienee lähellä, sitä odotetaan tapahtuvaksi ehkä jo helmikuussa Chicagon autonäyttelyssä. Uusi Escape paitsi pohjautuu Focuksen kanssa samaan platformiin, niin on myös muotokieleltään samoilla linjoilla uuden Focuksen kanssa.

Suomalaisesta näkökulmasta käsin katsottuna varsinkin Hybridi- ja PHEV-mallit lienevät verotuksellisesti kiinnostavia.

2020-ford-escape-1.jpg
 
2020-ford-escape-1.jpg

2020-ford-escape-1.jpg
 
Katsotaan miltä näyttää luonnossa ilman naamioteippejä, nyt tuosta sivuprofiilikuvasta tulee mieleen lähinnä joku korotettu Fiesta.
 
Pirhonen sanoi:
Katsotaan miltä näyttää luonnossa ilman naamioteippejä, nyt tuosta sivuprofiilikuvasta tulee mieleen lähinnä joku korotettu Fiesta.

Lienee tarkoituskin niin. Siis että tämä tuleva Escape on henkilöautomainen ja pehmeämmin muotoiltu (ja varmaan myös hyvin polttoainetaloudellinen HEV- ja PHEV-malleineen). Tämähän tulee olemaan osaltaan myös Fusionin (Amerikan Mondeo) ja C-Maxin korvaaja.

Fordiltahan on tulossa myös samaan kokoluokkaan ja samaan Fordin C2-platformiin perustuva rouheammin ja maskuliinisemmin muotoiltu ja maastohenkisempi CUV/SUV. Tässä on enemmän maavaraa yms. Tämä esiteltäneen myös kevään aikana.

rj1hwyhea4d09f7ferpq.png

image
 
Myös Escapen sisarmallista eli Lincoln Corsairista on saatu samasta lähteestä tietoa, mutta myös uusia salakuvia on saatu napsittua.

Lincoln Corsairin moottorivaihtoehdot ovat:

2.0l Ecoboost
2.3l Ecoboost
2.5l PHEV

PHEV on saatavilla ainoastaan nelivetoisena.

Siinä missä Escapen kojelauta on hyvin samantyylinen kuin uudessa Focuksessa niin Corsairin kojelauta on huomattavasti enemmän premiumia, kromia löytyy, samoin nappivaihteet isompien Lincolnien tapaan, samoin kuin digimittaristo.

2020-lincoln-corsair-spied-1.jpg

2020-lincoln-corsair-spied-1.jpg

2020-lincoln-corsair-spied-1.jpg
 
Entistä matalampi tulee näköjään tästäkin. Mazdaa on vilkuiltu muotoilussa.
 
Voimalinjavaihtoehdot:

1.5 Ecoboost A8 (180 hv) FWD/AWD
2.0 Ecoboost A8 (250 hv) FWD/AWD
2.5 Hybrid eCVT (198 hv) FWD/AWD
2.5 PHEV  eCVT (209 hv) FWD

PHEV-mallin 14.4 KWh akuston sähköllä ajaa 30 mailia (48 km) USA:n syklin mukaan. Takapenkin tilat ovat luokkansa isoimmat. Digimittaristo ja HUD saatavilla.
 
Euroopan 2020 Kugasta lisää tietoa:

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-ford-kuga-revealed-fresh-design-and-hybrid-option

The new Kuga won’t go on sale in the UK until early next year, but Ford should still beat many of its rivals to market with its plug-in option, which mates a 2.5-litre petrol engine with an electric motor and 10.3kWh battery pack to deliver 222bhp. The model can travel up to 34 miles on electric range alone, giving it an official economy figure of 235.4mpg, with CO2 emissions of 29g/km.
Buyers will also be able to choose a self-charging hybrid set-up, akin to the Prius’s hybrid system, which links the 2.5-litre petrol engine to an electric motor and smaller battery to deliver 50.4mpg and 130g/km.

Euroopassa tarjolle tulee myös 48V kevythybridi-diesel:

A 48V mild-hybrid set-up is mated to a 148bhp 2.0-litre diesel option to offer 56.5mpg and 132g/km. Conventional 1.5-litre petrol and 2.0-litre diesel variants will also be available, mated to either a six-speed manual or eight-speed automatic gearbox. Two and all-wheel drive options will be available.

_p6a1326.jpg

_p6a1294-edit.jpg

_p6a1282.jpg
 
Ei paha, voi olla, että vaimon nykyinen Kuga vaihtuu tuohon hybridiin. Range ok, ainakin se 50 km. Akku tuplaten isompi mitä omassa ja silläkin päästy reilu 38 km.
 
Tuleva Kuga on kivan näköinen, mutta myös matalan näköinen näissä viimeisimmissä kuvissa - ei näytä SUV:lta.
 
Ford tulee ryminällä Euroopan hybridimarkkinoille. Täysin uudistetun Kugan saa pian kolmena hybridiversiona: kevyt hybridinä, perinteisenä ”itselataavana” ja oikeana plug-in versiona.

Näistä plug-in on lehtitietojen mukaan ensimmäisenä saatavilla ennen perinteistä mallia. Molemmissa malleissa on 2,5 l vapaastihengittävä Atkinson moottori ja e-CVT Toyotan tapaan, johon Ford hankki aikoinaan oikeudet. Tosin nykyään Ford korostaa, että voimansiirto on täysin sen omaa suunnittelua.

Ford iskee nyt siis Toyotan jättämään aukkoon tuomalla markkinoille oikeasti ladattavan plug-in e-CVT:n. Akuston koossa ei ole kitsasteltu, vaan plug-inin speksi on seuraava (Inside EV):

https://insideevs.com/news/343766/ford-escape-kuga-phev-specs-images-videos/

      - up to 50 km (31 miles) of all-electric range
      - 14.4 kWh battery pack
      - front-wheel drive
      - system output of 225 PS (2.5-litre petrol engine)
      - full recharge in 3.5 hours
      - anticipated 1.2 l/100 km fuel efficiency and 29 g/km CO2 emissions
      - expected EPA EV range of 30+ miles (more than more than 550 miles total)
      - towing capacity up to 2,250 kg depending on powertrain configuration

Luvattu 50 kilometrin sähkörange tuntuu enemmän kuin uskottavalta akun koon ja EPA-arvon perusteella. Jos ilmoitettu CO2 olisi WLTP, jäisi autovero todella kohtuulliseksi.
Kuga on uusittu perusteellisesti; korin mitat ovat kasvaneet (pituus +89 mm, leveys +44 mm, akseliväli +20 mm) ja sisustaan on panostettu samoinkuin multimediaan. Mittaristona toimii 12,3” LCD näyttö ja lisäksi on 8” kosketusnäyttö. Varustelupuolellakaan ei ole kitsasteltu, löytyy HUDia, B&Ota, 360, ym.

https://www.netcarshow.com/ford/2020-kuga/
 

Liitteet

  • ford-kuga-phev.jpg
    ford-kuga-phev.jpg
    52,3 KB · Katsottu: 366
  • ford-kuga-phev1.jpg
    ford-kuga-phev1.jpg
    38 KB · Katsottu: 288
  • ford-kuga-phev2.jpg
    ford-kuga-phev2.jpg
    43,1 KB · Katsottu: 275
  • ford-kuga-night.jpg
    ford-kuga-night.jpg
    33,2 KB · Katsottu: 314
Haa, ehdit napata tämän ennen korjaustani :).

Kyllä neliveto tulee itselataavaan hybridiin RAVin tapaan. Tässä teksti tuolta netcarshow:sta:

"The Kuga Hybrid uses a self-charging full-hybrid powertrain that enables pure-electric driving capability and combines a 2.5-litre Atkinson cycle petrol engine; electric motor; generator; lithium-ion battery; and a Ford-developed power-split automatic transmission. The Kuga Hybrid will be available later in 2020 with front-wheel drive and Ford Intelligent All-Wheel Drive, delivering from an anticipated 130 g/km CO2 and 5.6 l/100km (anticipated 50mpg)."

==================

Plug-in hybridissä ei ole mainintaa AWD:stä. Itselleni tuo ei ehkä olisikaan deal-breaker, kun muut must varusteet (50 km range, 360 ja sähkökoukku hyvällä vetokapasiteetillä täyttyvät...). Kuga plugari tutkitaan kyllä tarkoin, kun se rantautuu tänne Suomeen.
 
Outoa hieman tuo 2.5 litranen mylly... ei varmaa kauhee taloudellinen kun akku tyhjä. Siis jos vertailukohtana nykyiset turbokoneet. Niillä pääsee reiluun 6 litraan. Tuo vie varmaan litran enemmän ja ei varmaan halvempi ole.
 
315i sanoi:
Outoa hieman tuo 2.5 litranen mylly... ei varmaa kauhee taloudellinen kun akku tyhjä. Siis jos vertailukohtana nykyiset turbokoneet. Niillä pääsee reiluun 6 litraan. Tuo vie varmaan litran enemmän ja ei varmaan halvempi ole.

Kugaan tulee melkoinen moottoripaletti: 1,5l eri tehoversioina sylinterileputuksella ja 2,0l 250 hp tehoversio sekä 2,5l Atkinson moottori itselataavassa ja plug-in hybridissä. Lisäksi Eurooppaan tulee 1,5l ja 2.0l dieselkoneet sekä 2,0l diesel kevythybridinä. Täältä löytyy lisätietoa uutta Kugaa koskien:

https://www.topspeed.com/cars/ford/2020-ford-escape-ar185111.html

Todettakoon vielä, että plug-in hybridi toimii sähköajon jälkeen tavallisena itselataavana hybridinä, joka hyödyntää alamäet ja rullauksen. Kulutuksen ei silloin pitäisi poiketa juurikaan itselataavasta.

Kuga tunkee vahvasti samoille markkinoille, kuin RAV4. Molempien itselataavat mallit ovat tekniikaltaan identtiset ja Kugankin saa (2020 lopulla...) AWD:nä. Hinnat jenkeissä ovat hyvin lähellä toisiaan; saa nähdä mihin hinnat Suomessa asettuvat. Tässä on perusteellinen jenkkivertailu Kuga vs. RAV4:

https://www.topspeed.com/cars/2020-ford-escape-kuga-vs-2020-toyota-rav4-ar185122.html

==============================

Toyota/Lexuksella ei ole e-CVT hybridiä pugarina (eikä ole nykytietojen mukaan tulossakaan), joten Kuga voi olla monelle tähän tekniikkaan mieltyneelle oiva ratkaisu siirtyä lataushybrideihin. Lehtitietojen mukaan plug-in Kuga on tulossa 2,5 l Atkinsoneista ensimmäisenä myyntiin Euroopassa.
 
^Pieni korjaus: T/L:llä on tietysti Prius PHEV, joka saa 2020 mallissa viidennen paikan takapenkille.

Hiukan ihmetyttää Kugan suurelle 14,4 kWh akustolle luvattu vaatimaton EPA-range, jonka kerrotaan olevan vain 30+ mailia (~50 km). Esim. tuossa Priusissa on 8,8 kWh akusto, jolle luvataan 25 mailia (40 km). Molemmat ovat etuvetoisia.

GLC:ssä on 8,7 kWh akusto (jossain myyntimateriaalissa sille on luvattu jopa 34 km sähköajoa), jolla käytännön lähiöpyörityksissä pääsee n. 20 km pintaan (siinä on tosin kardaanilla toteutettu kiinteä neliveto, joka kuluttaa etuvetoiseen verrattuna enemmän sähköä).

========================

Kiinnosti vertailla paperilla GLC:n ja Kugan päämittoja. GLC:n mitat esitteen kuvista, Kugan laskettuna Topspeedin kertomista tuumista. Yllättävän lähellä toisiaan. GLC:n pidempi akseliväli johtuu pitkittäismoottorista. Sisätiloissa se ei kuitenkaan näy; hiukan väkivalloin saa kauppakassin sijoitettua kuskin penkin taakse. Mielenkiintoista vertaillla tiloja aikanaan Kugan kanssa.

        pituus akseliväli korkeus leveys leveys peilein

GLC   4656 2873       1639 1890 2096

Kuga 4585 2710       1679   1882 2174
 
pantero sanoi:
Hiukan ihmetyttää Kugan suurelle 14,4 kWh akustolle luvattu vaatimaton EPA-range, jonka kerrotaan olevan vain 30+ mailia (~50 km). Esim. tuossa Priusissa on 8,8 kWh akusto, jolle luvataan 25 mailia (40 km). Molemmat ovat etuvetoisia.
Mutta toinen on normaali keskikokoinen katumaasturi ja toinen ilmanvastus edellä optimoitu matala puikula. Hurja ero ajovastuksissa noiden kesken, vaikka etuvetoisia ovatkin.
 
^Oikeastaan ajattelin GLC Faceliftiä, johon on tulossa 13,5 kWh akusto ja jonka sähkörangeksi on väläytelty 50 kilometriä. Kuga on tässä mielessä selvästi konservatiivisempi lupauksissaan.

Matka-ajossa kulutusero voi olla pienempi. Kugan tekniikkaa ei ole vielä avattu, mutta GLC:ssä on normaalin jarrutus- ja rullausenergian talteenoton lisäksi muita hienouksia (naviin ja sen korkeustietoihin perustuvia sekä ajomoodien optimointia), joilla maantiekulutusta pyritään pienentämään.
 
Diesel kevythybridi on kiinnostava juttu, mutta ulkonäkö muistuttaa Mazdaa joka puolestaan ei innosta. Hinta ja saatavuustietoja kuitenkin odotellaan mieli avoinna.