https://yliteippaus.fi/

Yleistä keskustelua Audista

Kennedy

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
31.12.2013
Eipä ollut yleistä aihetta niin pistetään pystyyn.


Keväällä tulee eteen vissiin toisen auton hommaaminen talouteen kun taidetaan hypätä leasing kelkasta pois.

A3 TDI singleframe.
Ilmeisesti 2005 tuli faceliftaus?
DPF vissiin tuli kuvioihin 2008 malleissa vasta?
 
Kokeillaanpa onko kellään tietoa, eli koskeeko tuo öljynsyöntiongelma myös näitä matalaviritteisempiä 2.0 tfsi patoja? Esim. alkupään Q3:ssa on noita ainakin, 125kw versioita.

Vai kannattaako unohtaa alkuunsa noiden katselu?
 
Tämmöinen varustekauppa näköjään avattu
https://shop.audi.fi/?utm_source=audifinns
 
Audilla tulossa uudistuksia nelivetotekniikkaan: http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/audin-uusi-nelivetojarjestelma-uhkana-perinteikkaalle-quattrolle/

Näyttää ainakin monimutkaiselta, jos ei muuta.  :eek: Kai tuolla kardaanin pyörimisen pysäyttämisellä sitten jotain kulutussäästöä saadaan, verrattuna vaikka haldexiin jossa se pyörii aina mukana. Takana on myös tasauspyörästö varmaankin jouduttu suunnittelemaan uudelleen. Normaali tasauspyörästö tuskin olisi kovin pitkäikäinen jos noita pikkurattaita pyöritettäisiin jatkuvasti suurella nopeudella.
 
Aijai. Mielikuvatasolla homma on samaa luokkaa kuin etuvetoinen Bemari. Käytännössä tuskin monia hetkauttaa yhtään mihinkään, mikäli järjestelmä saadaan toimimaan moitteetta.

Jälleen kuitenkin yksi "peruspilari" sortuu. Torsen voimanjaolla toteutettu neliveto on ollut ehdottomasti yksi toimintavarmimmista ja rasitusta hyvin kestävistä järjestelmistä.
Kaikki missä jotain kytketään välillä irti sähköohjatusti, ovat haavoittuvaisempia.
 
Mitähän nyt "aidon" quattron kannattajat tähän selittävät...
 
vakio sanoi:
Mitähän nyt "aidon" quattron kannattajat tähän selittävät...

No tulihan bemariinkin bensaturbot ja hyvin käyvät kaupaksi ja ovat hyväksyttyjä/arvostettuja, vaikka aikanaan BMW aficionadot väittivät että moottorin kylkeen pultataan turpo, kun ei osata rakentaa moottoria.
 
Eikös tuo Audin esittämä "ultra" -järjestemä ole hyvinkin samanoloinen kuin Bemun xDrive. Erotuksena toki se, että Audissa kytkeytyvä/säädettävä osuus on kardaani ja Bemuissa "etuveto"?
 
loginpass sanoi:
No tulihan bemariinkin bensaturbot ja hyvin käyvät kaupaksi ja ovat hyväksyttyjä/arvostettuja, vaikka aikanaan BMW aficionadot väittivät että moottorin kylkeen pultataan turpo, kun ei osata rakentaa moottoria.
No niin, heti päästiin käyntiin ;D
 
Nyt kun tätä ybermahtavaa ULTRAquattroa on hiukan katsellut, niin ekana tulee mieleen, että miksiköhän asia on tehty näin monimutkaisesti? Kun esimerkiksi Land Rover toteuttaa saman idean yksinkertaisemmin, eli laittamalla vain monilevykytkimet kardaanin molempiin päihin. Näin toimimalla takatasauksesta ei tarvitse tehdä mitään rakettitiedettä.
 
Antaa mahdollisuuden hankkia tulevaisuuden klassikkoja, kun ostaa viimeisiä vanhan tekniikan edustajia sopivalla moottorilla ja korilla.
 
Tämähän on ihan kauheata. Juuri kun olin ajatellut, että tuo tänä vuonna myyntiin tuleva uusi A4 Allroad voisi olla se seuraava pirssi. Nyt siihen sitten tulee sähköhaldex.

Polttoaineen säästöähän tällä kuitenkin haetaan ja ilmeisesti vuosien kehityksen tuloksena on onnistuttu rakentamaan ratkaisu, jonka erot ajettavuudessa torsen-tyyppiseen ratkaisuun verrattuna ovat niin pienet, että siihen on päätetty siirtyä. Tuo sähkö on  ilmeisesti valittu kytkimien käyttövoimaksi hydrauliikan sijaan, juurikin nopeamman reagoivuuden vuoksi. Ehkäpä tämä ei ole sitten koeajettuna lainkaan huono ja heikot kohdat liittyvät lähinnä toimintavarmuuteen ja kestoikään. Siitä voi ainakin olla varma, että A4 Allroadia ei uskalla ennakkoon tilata ennen koeajoa kunnollisessa talvikelissä.

Tässä hyvä artikkeli aiheesta ja Audin vastuuhenkilön kommentteja ratkaisusta.

http://www.carmagazine.co.uk/car-news/tech/review-audis-new-for-2016-quattro-with-ultra-all-wheel-drive-system/
 
Onko mitään käsitystä, millaiseen voimanjakoon etu- ja taka-akselien välillä tämä uusi systeemi pystyy? Tuossakin artikkelissa kerrottiin vain "lepuutusprosentteja". (Pieni epäilys itsellä, että ei pysty samaan kuin nykysysteemi, kun asiasta ei mitään mainita.)
 
TTO sanoi:
Onko mitään käsitystä, millaiseen voimanjakoon etu- ja taka-akselien välillä tämä uusi systeemi pystyy?

No ei se mihinkään muuhun pääse kuin muutkaan monilevykytkimeen perustuvat ratkaisut, eli 100/0 - 50/50. Ja 50/50 -voimanjaolla ei voi ajaa pitävällä pinnalla, koska keskitasauspyörästöä ei ole.

Alltour sanoi:
Polttoaineen säästöähän tällä kuitenkin haetaan ja ilmeisesti vuosien kehityksen tuloksena on onnistuttu rakentamaan ratkaisu, jonka erot ajettavuudessa torsen-tyyppiseen ratkaisuun verrattuna ovat niin pienet, että siihen on päätetty siirtyä.

Tämähän nyt on aivan kauheata puhetta. Aitoquattrostithan ovat jo vuosikymmeniä painottaneet, että näillä monilevykytkimeen perustuvilla pilipalinelikoilla ei voi mitenkään saavuttaa jatkuvatoimisen ja takavetopainotteisen oikean nelivedon ajettavuutta.
 
TTO sanoi:
Onko mitään käsitystä, millaiseen voimanjakoon etu- ja taka-akselien välillä tämä uusi systeemi pystyy? Tuossakin artikkelissa kerrottiin vain "lepuutusprosentteja". (Pieni epäilys itsellä, että ei pysty samaan kuin nykysysteemi, kun asiasta ei mitään mainita.)
100/0 - 50/50 on luonnollisesti vaihteluväli kun etuveto on aina kiinteästi mukana. Markkinointimateriaalissa toki tullaan kertomaan sitten tiehen välittyvän voiman prosentteja, jolloin eturenkaiden ollessa ilmassa taakse menee 100% eteenpäin vievästä voimasta (0/100). Näinhän esim. BMW muistaakseni asian kuvaa, suurimmassa osassa mallistostaan tosin toisinpäin.
 
Vempula sanoi:
No ei se mihinkään muuhun pääse kuin muutkaan monilevykytkimeen perustuvat ratkaisut, eli 100/0 - 50/50. Ja 50/50 -voimanjaolla ei voi ajaa pitävällä pinnalla, koska keskitasauspyörästöä ei ole.

Tämähän nyt on aivan kauheta puhetta. Aitoquattrostithan ovat jo vuosikymmeniä painottaneet, että näillä monilevykytkimeen perustuvilla pilipalinelikoilla ei voi mitenkään saavuttaa jatkuvatoimisen ja takavetopainotteisen oikean nelivedon ajettavuutta.
Ehditkin jo näköjään voimajakoprosentteja kommentoimaan, noinhan se siis juuri menee.

Tuo alempi kommentti kuvaa hyvin tilanteen vakavuutta  :)
 
Aika yllättävää, että tuolla koeajossa edellä auto oli puolet ajasta täysin etuvetoinen? Jotenkin tämä kieltämättä on aika pahassa ristiriidassa Quattro mielikuvan kanssa. Olkoonkin, että samalla markkinointitermillä on myyty myös Haldex varusteista autoa.

Ei sillä, että tuo mielestäni mitenkään huono olisi. Tuskin, kun Audin inssit on sillä päättäneet Quattrot jatkossa varustaa. Lähinnä taitaa olla kyse juuri siitä sladissa ajon onnistumisesta. Softaajille taas töitä tiedossa! ;)

Aivan samoilla termeillä "pre-emptive" jne on Haldex ja muut kaupanneet järjestelmiä jo varmaan kymmenen vuotta. Toki Audi pistää paremmaksi nelivedon kytkeytyessä puoli sekuntia ennen kuin sitä tarvitaan!

Ymmärsinkö tekstiä väärin kun ajattelin, että itse voimanjako tapahtuu periaatteessa torsenin avulla. Mutta takaveto voidaan irroittaa/kytkeä halutessa?
 
tuRboman sanoi:
Ymmärsinkö tekstiä väärin kun ajattelin, että itse voimanjako tapahtuu periaatteessa torsenin avulla. Mutta takaveto voidaan irroittaa/kytkeä halutessa?

Ei siellä kyllä mitään keskitasauspyörtästöä ole, vaan ihan pelkkä kardaani. Eli ei ole Torsenia tai kruunua, ainakaan tuossa YouTubessa.

tuRboman sanoi:
Aika yllättävää, että tuolla koeajossa edellä auto oli puolet ajasta täysin etuvetoinen?

Ja mistään ei luonnollisesti käy ilmi, että miten voimanjako on elänyt tuo toisen puolikkaan aikana. Tässä tämä mun vanha kuvaaja 4. sukupolven Haldexin lukitusasteesta:

Hjaldex.JPG


Jos tätä kuvaa nyt haluaa katsoa sopivat lasit silmillä, niin voisi helposti sanoa, että tämä Skoda oli yli puolet tästä ajoajasta nelivetoinen. Sininen kuvaaja kun kertoo lukitusasteen.