https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Lexus IS 300h

N

nasse

Vieras
Laitetaan nyt lyhyt sepustus tuosta omasta Lekasta, kun toinenkin on ilmestynyt palstalle.

Eli pari kuukautta vanha, 3000km ajettu IS 300h executive kyseessä. Vaihtoon meni reilun vuoden ikäinen Audi A3 SB. Syitä vaihtoon olivat mm. keski-iän kriisi  :), toive hiljaisesta ja mukavasta autosta sekä kiinnostus hybriditeknologiaa kohtaan.

Lyhyesti +/-

+Hiljainen, mukava auto. Siis todella mukava. Kulkee pehmeästi, mutta kaarteisiin saa ajaa todella kovaa ilman auton  kallistelua.
+Yllättävän hyvät vakiosterkat. Kaikissa autoissani tähän asti on ollut parhaat saatavaille olevat sterkat, mutta Mark&Levinson Lexukseen olisi vaatinut joko kalliimman varustelutason tai paketin navigaatiolla jne. ,joka olisi nostanut hintaa muistaakseni reilusti yli 5keur. Vakiosoitin on todella vakuuttava.
+Hyvät penkit, vaikkei ole edes säädettävää ristiseläntukea. Istuimet antavat hyvin tukea ollen samalla leppoisan mukavat.
+Hauska hybribiteknologia. On siinä edelleen vain jotain lapsettavan hienoa lipua parkkihallissa sähköllä. Ja onpa tullut mieleen, että olisi esim. aamuliikenne tässä Klaukkalan keskustassa miellyttävämpää kaikille, jos autot kulkisivat sähköllä eteenpäin.
+Onhan se ihan menevän näköinenkin.
+Teho riittävä. Paperilla ei mikään tykki hevosista huolimatta, mutta kun laittaa Sport-moodin päälle ja painaa kaasua, niin ei tuolla jalkoihin jää.
+/- Vaihteisto. Aiemmin ollut MB C-sarjalainen 5-vaihteisella automaatilla ja Jetta sekä A3 DSG:llä ja onhan toi CVT hieman outo kiihdytyksissä. Nopsaan siihen tottui.

-Kulutus liian kaukana ilmoitetusta. Täytyy nyt pari tankillista kuitenkin laskea ihan tankkauksesta. En sitten tiedä voiko tässä yksilössä olla joku vika joka aiheuttaisi tuo ilmoitettuun verrattuna suuren kulutuksen.
-Ainakin omassa yksilössäni on sellainen "ominaisuus", että tietyillä nopeus/kierroslukuyhdistelmillä tuntuu kaasupolkimen välityksellä ja korvin kuultavasti tärinä/resonanssi. Löysin englantilaiselta foorumilta keskustelua aiheesta ja oma autoni saa ensi viikolla softapäivityksen, joka saattaa poistaa tai ainakin vähentää tätä ilmiötä. Ei kuitenkaan häiritse juurikaan.

Tähän hätään ei noita miinuksia hirveästi tule mieleen.
 
Eipä siinä suurempaa vikaa ole kulutuksen puolesta. Prius/Auris/CT ovat vitosen autoja, IS kutosen, NX jotain seiskan lähellä ehkä kunhan pitempään nähdään ja RX ja Highlander kasin autoja...
 
jf sanoi:
Eipä siinä suurempaa vikaa ole kulutuksen puolesta. Prius/Auris/CT ovat vitosen autoja, IS kutosen, NX jotain seiskan lähellä ehkä kunhan pitempään nähdään ja RX ja Highlander kasin autoja...

Niin ja toisaalta entisen A3 SB 1.4 TFSI DSG keskikulutus oli 6,2 vuoden aikana vaikka oli n. 400kg kevyempi ja n. 100hv vähemmän tehoa. Uskoisin, että kesällä Leka menee oikeilla rengaspaineilla sellaiseen 5,5 litraan. Kylmät kelit ovat ymmärrettävästi myrkkyä hybridille.
 
nasse sanoi:
+/- Vaihteisto. Aiemmin ollut MB C-sarjalainen 5-vaihteisella automaatilla ja Jetta sekä A3 DSG:llä ja onhan toi CVT hieman outo kiihdytyksissä. Nopsaan siihen tottui.

Toyotan hybrideissä ei ole CVT-vaihteistoa. Se kyllä periaatteessa tuntuu samalta kuin variaattori CVT, mutta teknisesti kyse ei ole sellaisesta.

Mutta asiaan, tuli kesällä kokeiltua IS 300 h:ta ja kyllähän se maukas peli oli.

Hybriditekniikka vaan on hienoa, eikä ainakaan tupaöljyvehkeitä jää kaipaamaan. IS on niitä autoja, jotka tuntuvat heti kabiiniin istumisen jälkeen omalta.

P2ZMHjJsfEM1Ix5KstoaFcwVCADxLV9-E1eOjSR1-UA=w868-h579


Jostain syystä sivuprofiilista tulee helposti mieleen viimeiseksi jäänyt Saab 9-3. Ei niin, että se paha olisi.

cc76ioWY9hbPJAyiMkKpg0ucVj-d2YxY9uLvl-mDQ0U=w868-h579-no


Kabiini on hieman kaksijakoinen. Ensinnäkin kokoonpanon laatu on erittäin korkeatasoinen. Sormenpäihin ei osu valupurseita ja osien sovitukset ovat kuin sveitsiläisestä kellosta. Mikään ei irvistele ja sanomattakin on selvää, ettei minkäänlaisia natinoita tai kitinöitä ole kuuluvilla. Toisaalta taas materiaalien välillä on suurta eroa ja osa niistä tuntuu suorastaan halvoilta. Esimerkiksi keskikonsoli oli jo naarmuilla ja naarmuja tuntui tulevan kynsilläkin. Tämä tietysti osoittaa sen, että mittatarkkuuden ja kokoonpanon ei tarvitse olla riippuvainen materiaaleista vaan kyse on ennemminkin filosofiasta. Lexusta rakennettaessa ei ole sijaa ryssimiselle.

IMG_3669.JPG



Ainoa suurempi miinus IS:ssä tuli yllättävältä taholta, nimittäin automyyjältä. Mokoma usutti vielä kokeilemaan GS 300 h:ta ja hittolainen, sehän vasta hieno peli olikin!

WP_20140823_12_19_04_Pro.jpg


GS meni ehdottomasti sille listalle, jossa on mahdollisia tulevaisuudessa hankittavia autoja. Jotenkin jäänyt huomioimatta, että GS:stä on esitelty hybridillä terästetty pikkulohko, jonka 61 tonnin hinta on vielä kohtuullinen, varsinkin kun mielikuva oli 100 tonnin autosta.
 
Urlaub sanoi:
Toyotan hybrideissä ei ole CVT-vaihteistoa. Se kyllä periaatteessa tuntuu samalta kuin variaattori CVT, mutta teknisesti kyse ei ole sellaisesta.

Tulee kutsuttua melkein kaikkia portaattomia vaihteistoja CVT:ksi  :). Lexus toisaalta itse kutsuu vaihteistoa nimellä E-CVT, joten ei mennyt kauheasti metsään kirjaimien osalta.

Toi GS on kyllä muuten todella houkutteleva auto. Näinköhän minusta tulee vielä piiitkäksi aikaa japanilaisilla ajava, jos tämä IS osoittautuu luotettavaksi ajoneuvoksi.
 
nasse sanoi:
Toi GS on kyllä muuten todella houkutteleva auto. Näinköhän minusta tulee vielä piiitkäksi aikaa japanilaisilla ajava, jos tämä IS osoittautuu luotettavaksi ajoneuvoksi.

"Jos" vai "kun"?

Ihmettelen suuresti, jos IS osoittautuisi epäluotettavaksi peliksi.

Meillä on nyt ollut hybridikalustosta Toyota Prius, Auris ja nyt Yaris. Veikkaanpa, että Lexus kantaan siirtyminen tulee vielä ajankohtaiseksi. On meinaan vaikea luopua hybridien loistavista eduista.
 
nasse sanoi:
Näinköhän minusta tulee vielä piiitkäksi aikaa japanilaisilla ajava, jos tämä IS osoittautuu luotettavaksi ajoneuvoksi.
Tämähän on vähän sellainen makuasia jos sietää japsismit ja haluaa luotettavuutta niin kyllä nämä näistä nykyisistä kärryistä vähiten huonoja ovat...
 
Ensi viikolla pitäisi ilmestyä Tekniikan Maailma, jossa IS 300h joutuu vastakkain faceliftatun Volvo S60:n, mersun uuden C-sarjalaisen, Audi A5 SB:n ja BMW:n 4-sarjan Gran Coupen kanssa vastakkain. Ennustan, että Lexus sijoittuu häntäpäähän olematta kuitenkaan huono.
 
RoccoScientist sanoi:
Ensi viikolla pitäisi ilmestyä Tekniikan Maailma, jossa IS 300h joutuu vastakkain faceliftatun Volvo S60:n, mersun uuden C-sarjalaisen, Audi A5 SB:n ja BMW:n 4-sarjan Gran Coupen kanssa vastakkain. Ennustan, että Lexus sijoittuu häntäpäähän olematta kuitenkaan huono.
Bemari voittaa Audi tule 0,2 pisteen erolla perässä!
Mersu on kolmas ja Volvo/Lexus jäävät "viimeiseksi" 8,4 pisteellä ;D
 
RoccoScientist sanoi:
Ensi viikolla pitäisi ilmestyä Tekniikan Maailma, jossa IS 300h joutuu vastakkain faceliftatun Volvo S60:n, mersun uuden C-sarjalaisen, Audi A5 SB:n ja BMW:n 4-sarjan Gran Coupen kanssa vastakkain. Ennustan, että Lexus sijoittuu häntäpäähän olematta kuitenkaan huono.
Miksi A5 tuossa sakissa? Kaikki muut uusia tai fl. Veikkaan, että pärjää hyvin.
 
Jep, ei tule Lexus TM:n testissä pärjäämään. Ja onhan vastus toki aika kova. Oltuani todella tyytyväinen entiseen C-sarjalaiseen oli uusi C ensin hankinnassa, mutta ei oikein tähdet osuneet kohdilleen kuitenkaan sen kanssa.
 
RoccoScientist sanoi:
Ensi viikolla pitäisi ilmestyä Tekniikan Maailma, jossa IS 300h joutuu vastakkain faceliftatun Volvo S60:n, mersun uuden C-sarjalaisen, Audi A5 SB:n ja BMW:n 4-sarjan Gran Coupen kanssa vastakkain. Ennustan, että Lexus sijoittuu häntäpäähän olematta kuitenkaan huono.

Vähän samoilla linjoilla. Lexuksella on todennäköisesti pienin kulutus ja mukavuus- sekä laatuasiat kunnossa, mutta kulku ei yllä muiden 'kaasuvaijeri'-käyttöisten tasolle. Mielenkiinnolla kylläkin odotan testiä ja sen mittauksia — oppiihan niistä lisää 300h-koneiston ominaisuuksista.

=================

Omassa NX 300h:ssa olen alkanut käyttämään entistä enemmän Sport asentoa ihan normaaliajossakin. Kierroslukumittariin kun on tottunut jo aiemmissa autoissa. Ecoilua varten medianäyttöön on valittavissa erinomainen ajonseuranta, jossa palkkeina näytetään takautuvasti yhden minuutin keskikulutus ja lisäksi tietysti hetkellinen kulutus. Sinne taltioituu myös kunkin ajomatkan laskettu keskikulutus.

Sportissa reagointi kaasuun on hyvää, enkä ole huomannut, että kulutus nousisi normaaliajossa mitenkään havaittavasti (alle seiskan mennään...). Hybridikoneisto toimii Sportissa ihan samalla tavalla kuin Eco-asennossakin ja sammuttelee moottoria ahkerasti sekä käyttää EV (sähkö)-moodia. Moottorin käyntiä on vaan helpompi seurata ja hallita kierroslukumittarin avulla.
 
pantero sanoi:
Omassa NX 300h:ssa olen alkanut käyttämään entistä enemmän Sport asentoa ihan normaaliajossakin. Kierroslukumittariin kun on tottunut jo aiemmissa autoissa.

IS:ssä saa sieltä mittariston säädöistä asetettua kierroslukumittarin defaultiksi kaikille ajomodeille, luulisi saman onnistuvan NS:ssä?
 
RoccoScientist sanoi:
Ensi viikolla pitäisi ilmestyä Tekniikan Maailma, jossa IS 300h joutuu vastakkain faceliftatun Volvo S60:n, mersun uuden C-sarjalaisen, Audi A5 SB:n ja BMW:n 4-sarjan Gran Coupen kanssa vastakkain.

Tämä onkin todella mielenkiintoinen vertailu. Pitkästä aikaa taas sellainen testi, minkä tuloksia odottaa jo etukäteen mielenkiinnolla.

Yksi erittäin mielenkiintoinen vertailukohta tulee olemaan kulutus suhteessa suorituskykyyn. Varsinkin, jos osa autoista on automaattidieseleitä. Mielenkiinnolla odotan miten hybridin käytännön kulutus&suorituskyky suhteutuu modernin dieselin kulutukseen&suorituskykyyn. Teoreettisilla EU-kulutuksilla kun ei ole minulle enää yhtään mitään arvoa. Oli voimalinja mikä tahansa.

Audi ja Bemu tulevat olemaan myös erittäin mielenkiintoinen vertailupari. Sportback on oman genrensä esikuva, mutta toki jo elinkaarensa lopussa ja Gran Coupe on aivan uusi malli, mutta lähes samoilla mitoilla kuin SB. Molemmissa on myös aivan tuoreet dieselmotit, joten toivottavasti testiin tulee juurikin ne.

Uskoisin, että tämä testi saattaa kiinnostaa yleisemmälläkin tasolla, joten modet voisivat ehkä tehdä tästä oman aiheen?
 
Vempula sanoi:
Mielenkiinnolla odotan miten hybridin käytännön kulutus&suorituskyky suhteutuu modernin dieselin kulutukseen&suorituskykyyn.

Tämä kiinnostaa sen verran, että pitänee pitkästä aikaa ostaa TM. Itselläni on vaatimattoman 3500km aikana keskikulutus ollu tietsikan mukaan 5,8 - 6,2. Ajot pääasiassa kehätiet+motari. Kunhan tuo tankki vielä tuosta tyhjenee saan mitattua kulutuksen ensimmäistä kertaa tankkauksesta. Erittäin mielenkiintoista nähdä millaiseen kulutukseen testissä on päädytty. 

On muuten todella herkkä kylmälle säälle toi hybridin kulutus. Ilman letkulämppärin käyttöä hyppää aamulla työmatkan alkukilsoilla jopa +9 asteen ulkolämpötilassa sähkömoottori paljon myöhemmin peliin mukaan kuin lämmitettynä -1 asteessa.
 
pantero sanoi:
Omassa NX 300h:ssa...

Mitä mitä mitä?? Pantero vaihtanut Mazdan Lexukseen. Mitenkäs nyt päässyt tämmöinen menemään ihan ohi.

Hienon näköinen pirssi. Eikö jää aika kovasti "koukkuun" noihin tiettyihin hybridismeihin mitä nämä autot tarjoavat. Itselle tullut myös lähes pakonomainen tarve seurata noita viimeisen 30 minuutin kulutuspalkkeja sekä pakko yrittää aina ennätyksiä miten kauan pääsee pelkällä sähköllä ;)

Onnittelut vaihdosta ja anteeksi OT tähän väliin.
 
downtime sanoi:
Eikö jää aika kovasti "koukkuun" noihin tiettyihin hybridismeihin mitä nämä autot tarjoavat. Itselle tullut myös lähes pakonomainen tarve seurata noita viimeisen 30 minuutin kulutuspalkkeja sekä pakko yrittää aina ennätyksiä miten kauan pääsee pelkällä sähköllä ;)

Vastaan omalta osaltani tähän hybridillä ajeluun. Tänään aamulla viimeksi ajattelin, että onkohan minusta kehittynyt liikenteen tukko, kun yritän esim. aamulla taajamassa 60-rajoitusalueella koko ajan pysyä siinä 60 mittarinopeudessa, jossa sähkömoottori vielä hyvin pysyy päällä  :) Muutenkin ajotyyli on rauhoittunut tosi paljon.

Lähdöt valoista, kiihdyttäminen kiihdytyskaistalla jne. hoituvat toki ripeämmin kuin aikaisemmin, kun autossa on potkua enemmän.

Meinasi muuten auto saada viime viikolla kolhua ostoskärryistä. Vanhempi rouva ei ollenkaan kuullut kun kitkat alla sähköllä lähestyin häntä parkkihallissa ja käänsi yhtäkkiä kärryt suoraan eteen. Onneksi osasin tuota hieman odottaakin ja etenin kävelyvauhtia. Pitää vain muistaa tuo, että auto on hankala havaita pelkällä kuuloaistilla.
 
downtime sanoi:
... Eikö jää aika kovasti "koukkuun" noihin tiettyihin hybridismeihin mitä nämä autot tarjoavat. Itselle tullut myös lähes pakonomainen tarve seurata noita viimeisen 30 minuutin kulutuspalkkeja sekä pakko yrittää aina ennätyksiä miten kauan pääsee pelkällä sähköllä ;)
...
Parin viikon kokemuksellakin voi todeta, että asia on juuri noin.  :D
 
nasse sanoi:
IS:ssä saa sieltä mittariston säädöistä asetettua kierroslukumittarin defaultiksi kaikille ajomodeille, luulisi saman onnistuvan NS:ssä?

Pysyykö tuo kierroslukumittari näytössä myös vakkarin ollessa päällä? Ainakin pre-fl CT 200h:ssa vakkarin laittaminen päälle muutti näkymän näyttämään sitä ajomoodi/lataus-näkymää asetuksista riippumatta.

Aiheeseen liittyen pitää kysyä, kun on unohtunut: Pitikö IS:ssäkin laittaa vakkari erikseen päälle aina auton sammuttamisen jälkeen? Ja siis nimenomaan päälle erotuksena nopeuden asettamisesta. Volkkareissa vakkarin "virtakytkin" on hoidettu keinukytkimellä, jonka voi kerran laittaa on-asentoon ja unohtaa sen jälkeen kokonaan. CT 200h:ssa (samoin kuin nykyisessä Velosterissa) vuorostaan pitää virrat kytkeä napista aina joka käynnistyskerran jälkeen erikseen, jos vakkaria haluaa käyttää.
 
RoccoScientist sanoi:
Pysyykö tuo kierroslukumittari näytössä myös vakkarin ollessa päällä? Ainakin pre-fl CT 200h:ssa vakkarin laittaminen päälle muutti näkymän näyttämään sitä ajomoodi/lataus-näkymää asetuksista riippumatta.

Aiheeseen liittyen pitää kysyä, kun on unohtunut: Pitikö IS:ssäkin laittaa vakkari erikseen päälle aina auton sammuttamisen jälkeen? Ja siis nimenomaan päälle erotuksena nopeuden asettamisesta. Volkkareissa vakkarin "virtakytkin" on hoidettu keinukytkimellä, jonka voi kerran laittaa on-asentoon ja unohtaa sen jälkeen kokonaan. CT 200h:ssa (samoin kuin nykyisessä Velosterissa) vuorostaan pitää virrat kytkeä napista aina joka käynnistyskerran jälkeen erikseen, jos vakkaria haluaa käyttää.

Kierroslukumittari pysyy päällä jatkuvasti.

Olen käyttänyt vakkaria tosi vähän ja jostain kumman syystä laittanut sen aina itse pois päältä käytön jälkeen. Yritän huomenna muistaa laittaa sen päälle ja tarkistaa jääkö päälle. Painonapistahan toikin kytketään toimintaan. Itse käyttö noin, että pitää muistaa sitä nappia painaa ei kyllä vaikeuta mielestäni käyttöä yhtään, kun se viiksi on muutenkin niin merkillisessä paikassa kaasujalan reiden päällä  :D
 
Nyt tuli eteen ensimmäinen suunnittelun kukkanen. Auto rupesi herjaamaan, että pysäköintisensorit pois toiminnasta, tarkasta blaah, blaah. No olihan toi keula ihan lahjakkaasti loskan peittämä. En kuitenkaan onnistunut löytämään keskimmäisiä antureita, piti turvautua käyttöohjeeseen. Anturit onkin fiksusti piilotettu sen alemman ritilän taakse ja se ritilä on mukavaa hunakennomaista Muotoilua. Veikkaanpa, että noista tutkista ei paljon Suomen talven aikana ole iloa, toi ritilän aluehan on jatkuvasti lumen ja loskan peitossa. Ja kunhan sinne väleihin jäätyy loska, niin hehheh.
 
Tarkemmin tarkasteltuna eihän ne anturit sen ritilän takana olekaan, vaan ovat ritilän kanssa samalla tasolla. Putsaamisen kannalta ei kuitenkaan optimaalinen paikka.