https://tummennuskalvot.fi/

Mutterien irroitus

F

focus 1.5 ekomutteri

Vieras
Miten saa muokkaantuneet pyörien mutterit auki?  Ilmeisesti joku liikaa kiristänyt tai epäsopivalla avaimella kun oikean kokoinen hylsä ei sovi.
 
Jos sulla on joku läjä hylsyjä niin koita mikä vähän tarttuu kiinni ja lyö se mutteriin kovaa. Sitten koittaa kääntää auki. Parhaiten onnistuu jos saa kaverin niin että toinen lyö ja toinen samalla vääntää. Tällä metodilla niitä availlaan rengasliikkeissä, tosin enemmän lukkomuttereita.
 
Oletko kokeillut vastakierrehylsyllä?

284-B19-V21.jpg


Tuollaisella olen saanut "tuhoutuneita" pultteja auki.
 
Muttereissa outoja korkeampia kohtia ( pullistumia) ? Siks ilmeisesti 19 mm ei mahdu ja 20 väljä. Jos vaan kopistelis 19 millisen sisään.. ? Kökkö homma kun kaikki 20 pitäis irrottaa.
 
Kiitos vastauksista!  Pitäneen ensin käydä mutterikaupassa ja sit kokeilla 19 mm vasaran kera. Jos ei onnistu niin tulihan tässä muitakin konsteja.
 
focus 1.5 ekomutteri sanoi:
... 19 mm ei mahdu ja 20 väljä. Jos vaan kopistelis 19 millisen sisään.. ?

Eikö onnistu  täysprofiilisellakaan 20 mm hylsyllä- siis jossa on "kuusiokolo" eikä vain ota mutterin sakaroista kiinni.
 

Liitteet

  • DSC_0046.JPG
    DSC_0046.JPG
    243,6 KB · Katsottu: 201
Ford mutterit on rosteri kuorella päällystetyt mistä johtuen menevät ajan saatossa läjään! Ai mistä tiedän. Jaguaari käytti samaa paskaa ja 2 sarjaa hain takuuseen.  Eivät kestä mutterivääntimen hakkausta!
 
Phermanni sanoi:
Pelkästään tuo hylsyn varsi saa huutonaurua aikaiseksi! Eikä siinä vielä kaikki kun kaupan päälle saa varmaan toisen samanlaisen setin hyllylle pölyttymään.

Lienen tyhmä, mutta minua ei edes hymyyn saanut. No, hyvä että on iloista sakkia.

Aloittajan kanssa ihan samaa ongelmaa ollut omassa pelissä. Takuuseen sain uudet mutterit, mutta toistaiseksi vain muutaman joutunut vaihtamaan. Tiedän kuitenkin, että lisää tulee menemään.
Surkea ratkaisu, jota edelleen käytetään. Viimeksi talvikiekoille mentäessä oli yksi pullistunut niin, että en saanut hylsyä kinni. En jaksanut alkaa jumppaamaan, vaan painuin rengasliikkeeseen.

Kyllä se 19 pitäisi sinne naputtelemalla mennä, ja pihdeillä sitten mutteri irti hylsystä.
 
Kettu sanoi:
Lienen tyhmä, mutta minua ei edes hymyyn saanut. No, hyvä että on iloista sakkia.

Aloittajan kanssa ihan samaa ongelmaa ollut omassa pelissä. Takuuseen sain uudet mutterit, mutta toistaiseksi vain muutaman joutunut vaihtamaan. Tiedän kuitenkin, että lisää tulee menemään.
Surkea ratkaisu, jota edelleen käytetään. Viimeksi talvikiekoille mentäessä oli yksi pullistunut niin, että en saanut hylsyä kinni. En jaksanut alkaa jumppaamaan, vaan painuin rengasliikkeeseen.

Kyllä se 19 pitäisi sinne naputtelemalla mennä, ja pihdeillä sitten mutteri irti hylsystä.
Tuosta työkalusta oli kyse ei foorumilaiset tyhmyydestä.  Näyttelemällä tuo onnistuu. Pitää muistaa jättää hieman kierteille että saa hylsyn irti mutterista! Tarttuu sen verta tiukkaan tuohon hylsyyn.
 
MMV sanoi:
CRC:ä, lämpöä ja vasaraa. Sitten hylsy päähän.

Eli kun kulmakarvat on tulessa napautetaan vasaralla sormille ja kopautetaan hylsyllä otsikkoon ;)

olipas huono vitsi
 
dingdongpingpong sanoi:
Eli kun kulmakarvat on tulessa napautetaan vasaralla sormille ja kopautetaan hylsyllä otsikkoon ;)

Muista askarteluista tuttua...

Toisinaan saattanut lipsahtaa voimasanoja eetteriin.
 
Tulipas mitsun kanssa eteen sekin kerta, että tekee mieli luovuttaa. Jatkoputkella vääntyy hylsysarjan varsi ja lekalla lyömällä ei tapahdu mitään. Onpa vielä kolme päivää sitten huollossa jarrukorjauksen jälkeen laitettu pulttipyssyn momentilla kiinni. Yksikään pultti ei aukea. Mitäpä neuvoksi?
 
Oliskohan paikallaan viedä auto takaisin sinne sylttytehtaalle, jossa ovat pultit liian tiukkaan kiristäneet? Oppisivat mokomat.
 
Jännä onkin taas nähdä miten tiukassa on Audin pyörät, kun vasta äskettäin huollossa vaihdettiin jarrunesteet.

Edelleen ihmettelen sitä, kun renkaiden kausivaihdon jälkeistä jälkikiristystä muistetaan aina tähdentää, mutta jos autosta muun huollon takia pyöriä irrotetaan, niin ei sanaakaan asiasta...

No oikeasti ne on tietenkin ammuttu niin tiukkaan ettei varmasti tarvitse kiristää, kummassakaan skenaariossa.
 
Tiukassa olivat, pulttipyssyllä aukes tutulla. Kiinni 100 Nm pyssyllä, eikä tahtonut taaskaan aueta ristikkoavaimella. Ovat tuollaiset laipalliset mutterit alkuperäisvanteissa, jotka purevat tiukkaan kiinni. No vaihtuivathan ne lopulta.
 
Mika_M sanoi:
Jännä onkin taas nähdä miten tiukassa on Audin pyörät, kun vasta äskettäin huollossa...
Edelleen ihmettelen sitä, kun renkaiden kausivaihdon jälkeistä jälkikiristystä muistetaan aina tähdentää, mutta jos autosta muun huollon takia pyöriä irrotetaan, niin ei sanaakaan asiasta...

Erikoista. Minulle oli aina audicenterissä jätetty lappu autoon ”muista jälkikiristys 500km” tms. Muutaman kerran jopa sanoin emännälle että ajaa töistä ac:n kautta että kirraavat momenttiavaimella, ja näin tekivät ihan veloituksetta.
 
Mulla on kokemusta vaan kahdesta Audin merkkihuollosta ja niissä kummassakaan ei ole sen enempää sanallisesti kuin millään lapullakaan muistutettu asiasta.

Hyvä jos edes jossain toimii.