https://tummennuskalvot.fi/

Rengaspaineet

L

Luppis

Vieras
Monet pähkäilee paljon pitäisi laittaa painetta renkaisiin.
Tossa olisi linkki mikä auttaa valitsemaan oikeat paineet vakiorengastukselle.

http://rengaspaine.fi/

Tarkistaessasi rengaspaineita muista:
Paineet on tarkistettava kylmistä renkaista, ajossa lämmenneiden renkaiden paineet ovat aina korkeammat.
Älä ikinä laske renkaiden ilmanpainetta ilman pätevää syytä. Paine renkaissa ei lisäänny itsestään.
Ilmanpainemittarit voivat olla epätarkkoja. Luota siis vain tarkistettuihin mittareihin.
Ilmanpaineen on oltava aina sama akselin molemmissa renkaissa. Kun autoa kuormataan lisätään painetta enemmän taka-akselistolle (katso auton ohjekirja)
Kiinnitä venttiilinhattu huolella, ettei venttilliin pääse kosteutta tai likaa.
Talvirengaspaineet: lisää 0,2–0,3 baria autonvalmistajan suosituksiin.
Tarkista ilmanpaine säännöllisesti, noin kahdesti kuussa. Aika-ajoin on syytä tarkistaa myös vararenkaan ilmanpaine.


 
Luppis sanoi:
Monet pähkäilee paljon pitäisi laittaa painetta renkaisiin.
Tossa olisi linkki mikä auttaa valitsemaan oikeat paineet vakiorengastukselle.

Pientä kangertelua havaittavissa.

Rengaspainetta ei löydy!

Ilmoita s-posti-osoitteesi niin otamme sinuun myöhemmin yhteyttä.
 
Michelinin sivusto, mutta lienee suuntaa-antava kaikenmerkkisille renkaille. Mielestäni yllättävän alhaisia paineita suosittelevat, omaanikin ainoastaan 2.4 normaalikuormalla ja 2.7 täyskuormalla kaikilla vaihtoehtoisilla ko'oilla. Mitä nyt noiden huoltsikoiden mittarilukemiin on luottamista, niin 2.8 olen pitänyt kesät, talvet.
 
Omaani näytti suosittavan samaa kuin ohjekirjakin, eli melko maltillisia, eteen 2,2 ja taakse 2,1.
Itse käytän 2,5 ympäriinsä (225 50 17)
 
Ite käytän 245/40/18 kumeissa 2.8bar
Takana 255/35/18 2.9bar

Pitäis olla ton kokoluokan autoon ihan kelvolliset paineet.
 
Mitenhän tuommoiseen sivustoon suhtautuisi, autoon joka on painosuhteeltaan 50/50 ja takapainotteinen nelikko antaa sivusto taakse 2,6bar ja eteen 2,1bar....0,5bar ero akseleiden välillä aika paljon.

Valmistajan suositus taakse 2,7 ja eteen 2,4.

Ja olen pitänyt 2,6 ympäriinsä.
 
Ainakin e90 antaa sivuston suosituksilla rengaspaineherjan. 0,3bar heitto etu- ja taka-akselilla riittää omassa paineherjaan ja sivusto suosittelee 0,4bar eroja akseleiden välille.
 
Mikä on muuten oikea/parempi paine 255/45/20 renkaalle? Ohjekirja sanoo 2.7, mutta tämä tuntuu hieman alhaiselta.
 
Itse laitan tuolla kotimittarilla 40psi ympäri, niin kesä- kuin talvirenkaisiin ja psi-asteikolla ihan sen vuoksi että sattuu olemaan mitarin ulkokehällä = wanhakin näkee pienestä mittarista ne numerot ;D Eli n. 2.7-2.8bar pikkasen tutummalla asteikolla ilmoitettuna ja hyvin tuntuu toimivan :)
 
Yli 18 tuumaisissa renkaissa 2.8-3.0 Bar paine ei ole normaalisti liian kova. Huomioi se että nyt on kylmät ilmat, rengaspaine nousee hieman lämmön kohotessa.
 
Hjeltma sanoi:
Yli 18 tuumaisissa renkaissa 2.8-3.0 Bar paine ei ole normaalisti liian kova. Huomioi se että nyt on kylmät ilmat, rengaspaine nousee hieman lämmön kohotessa.
C-Mersussa(2012) AMG-pakettilla on renkaat kokoa 225/40x18 ja 255/35x18. Paineet MB:n suosituksen mukaan 2.1 ja 2.3. Näillä olen mennytkin ja hyvin pelittää. Rengasliikkeessähän ne laittaa väkiselläkin 2.8-3.0 ja se kyllä alkaa tuntua jo kovuutena.
 
^suosituspaineet = mukavuuspaineet. Auton valmistajan suosituspaineilla ajessa hyväksyy myös sen että renkaat kuluvat nopeammin.
 
Tuollainen 2,1 paine 18" aivan liian alhainen, 2,7-3,0 on lähempänä totuutta, tietysti jos renkaiden virheellinen kuluminen ei haittaa niin onhan se varmasti mukavuuspaine. Omiin 17" laitoin eilen 2,7bar
 
Exodus sanoi:
C-Mersussa(2012) AMG-pakettilla on renkaat kokoa 225/40x18 ja 255/35x18. Paineet MB:n suosituksen mukaan 2.1 ja 2.3. Näillä olen mennytkin ja hyvin pelittää. Rengasliikkeessähän ne laittaa väkiselläkin 2.8-3.0 ja se kyllä alkaa tuntua jo kovuutena.
Niin se on hyvin erilaista tuolla keski-etelä euroopassa tai muualla maailmassa missä tiet ovat pääosin leveitä ja ilma lämpimämpää. Kevyellä kuormalla 2,1 edessä ja 2,3 takana. Voi ehkä toimiakin suht ok. Mutta kun kuormaa tulee enempi, paineet 2,4 ja 3.3.
Suomen karkeilla ja surkeilla teillä jos haluaa vanteet solmuun niin ei muutakun pitää paineet alhaalla ja ihmettelee kun yhden kauden jälkeen renkaan reunat ovat aivan valmista kauraa.  Takavetoisissa eturenkaiden sivut kun tuppaa kulumaan varsinkin kaupungissa enemmän, koska renkaat kääntyvät enemmän ja vielä hieman kantaten.
Matalaprofiilin renkaat eli 45 tai alle niin 2,6 on minimi mitä kannattaa edes ajatella.
 
Opc:ssä oli noin 2,4-2,6 rengaspaineet.
Pistin itse tasan 3.0 bar joka kulmaan ja tuntuisi hyvältä. Rengaskoko 215/40R18

 
235/50/17 taitaa olla koko ja laitoin 2,6 joka nurkkaan, kun lämmöt oli miinuksella.
Eikö se kutakuinkin mene niin, että 10 astetta ja yksi kymmenys. Eli tollainen vilakka etelän keli kahen kympin tuntumassa ja mulla silloin n. 2,8?
 
Kettu sanoi:
235/50/17 taitaa olla koko ja laitoin 2,6 joka nurkkaan, kun lämmöt oli miinuksella.
Eikö se kutakuinkin mene niin, että 10 astetta ja yksi kymmenys. Eli tollainen vilakka etelän keli kahen kympin tuntumassa ja mulla silloin n. 2,8?

Kyl se hyvin lähellä ainakin on. Aamulla kun lähtee ja ilma on 10 asteen nurkilla, nousee renkaan lämmöt ajaessa 20 nurkille. Paineet nousee antureiden mukaan 0,1-0,2.
 
Tuo on jo aika iso heitto. Ainakin jos mitattu samalla mittarilla. Eihän nuo mittarit mitään tarkkuusvehkeitä ole ja mielestäni tärkeintä onkin mitata, että ei ole merkittäviä eroja renkaiden kesken. Eri mittareilla saa eri tuloksia.
Mutta mitä, aamulla viileällä kelillä kylmillä renkailla, sitten ip helteillä tiukan ajorupaman jälkeen, kai se sitten on mahdollista.
 
Kettu sanoi:
Tuo on jo aika iso heitto. Ainakin jos mitattu samalla mittarilla. Eihän nuo mittarit mitään tarkkuusvehkeitä....Eri mittareilla saa eri tuloksia.

Juuri näin. Itsellänikin täyttölaitteen mittari näyttää 0,4 bar enemmän kun digimittari. Luotan tuohon digiin enemmän. Vaimo neuvoi menemään huoltsikalle katsoon oikeat paineet- en ihan usko niihinkään.

Kun Atecaaan laitoin tehtaan jäljiltä kesärenkaat näytti täyttölaite 2.8 ja kun tuntuivat kovilta päätin laskea ja digi näyttikin 3.2 . Nyt sit laitoin digillä 2.8 ja toisella mitaten 2.4. Hyvälle tuntuu vaikka en tiedä mitä siellä nyt oikeesti on.

Laitetaankohan kuljetukseen tehtaalla ylipainetta? Autossa oli luovutettaessa kitkat joten noita kesärenkaita ei ole varmaan huollossa tarkistettu.
 
En luota muihin mittareihin kuin tuohon yhteen analogiseen värkkiin joka on töissä testattu Beamexin kalibraattoria vasten riittävän tarkaksi.  ;D

Oikeasti, nuo huoltoasemienkin mittarit näyttää ihan mitä sattuu. Tai siis varmasti jossain on oikeinkin näyttäviä, mutta mistäpä sen tietää mikä niistä?
 
Mika_M sanoi:
Oikeasti, nuo huoltoasemienkin mittarit näyttää ihan mitä sattuu. Tai siis varmasti jossain on oikeinkin näyttäviä, mutta mistäpä sen tietää mikä niistä?

Eipä niistä tiedä, olikos se TM joka aikoinaan testasi mittareita ja niissä taisi olla pahimmillaan barin heittoja. Itsellä olisi tarkka Vegan mittari mutta asteikko loppuu 2bar joten sillä ei autohommissa tee oikein mitään :-\
 
pokkus sanoi:
Floridassa saattoi lähes puoli baria vaihdella paineet saman päivän aikana riippuen milloin mittasi.

Sanoisin että samat jutut pätee näihin rengaspaineisiin kuin rengasmeluunkin-liikaa vaihtelua olosuhteissa jotta vertailulla olisi jotakin todellisuus pohjaa.
Jos mittaat rengaspaineen kotona varjoisessa paikassa tunteja seisoneesta autosta ja ajat huoltoasemalle muutaman kilsan päähän tarkistamaan paineet, heittoa on sitten varmasti muutama kymmenys. Toki jo ohjekirjakin kertoo oikean mittaustavan ja voihan sitä käyttää järkeä, sekä mittaria lämpötilakompensaatiossa.

Varmaan mistään ei  löydy niin huonoa mittaria että heitto olisi isompi kuin lämpötilan vaikutus mittaustulokseen.