https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Qashqai 2007-2013

Sande

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Avataas tähän Qashqaille oma ketjunsa. Itse tulin tuollaisen allekirjoituksen Qassun hankkineeksi kohta pari vuotta sitten, juuri ennen autoveron korotusta.

Oma tarve citymaasturille on haasteellinen mökkitie talvisin ja jonkin verran tulee venettä retuuteltua trailerilla. Nykyään enää vähemmin on trailerointia, mutta tykkään olla siinä asiassa "omavarainen" silloin kun tarvitsee. Kalastuskausi hyödynnetään monesti jäiden tuloon saakka ja monesti päätökset veneen nostamisesta tapahtuvat aika spontaanisti, joten nostokyvyn omaavaa kalustoa on syytä olla lähettyvillä.

Yhteistaival Nissanin kanssa on sujunut aika mukavasti, vain yksi takuunalainen laitettava on tullut eteen; takapenkki ei kipannut kunnolla. Sitten on muutama Nissan takaisinkutsu kampanja ollut, liittyen moottorin softaan ja turbonahtoputkeen. Matka on sujunut aika eleettömästi, ilman ylimääräisiä nitinöitä ja natinoita. Rengasmelultaan tämä on suorastaan hiljainen jos vertaa edellisiin kulkineisiin. Asiaan saattaa osaltaan vaikuttaa uutena teettämäni ruostesuojaus ja sen yhteydessä tehtiin Noise Stop käsittely. Mikään säästöpossu ei wanhahko 2,0 l:n cDi kone ole ja kun sen yhteydessä on mehumaija niin kaupunki kulutus huitelee jossain 8-9 l:n maissa ja maantielläkin 7 l/100 km on aika realistinen.

Kokonaisuuteen olen ollut tyytyväinen, mutta sallittu vetopaino on vähän pienehkö ja meinaa mennä venetrailerin kanssa vähän ylipainon puolelle... Voimaa tuntuisi kyllä piisaavan mukavasti ja automaatti ymmärtää tarjota kuorman kanssa nelosta ylämäkiin ihan oma-aloitteisesti.
 
Aika hyvinhän tuo tuntuu dieseli maistuvan qq:lle. Neliveto, automaatti ja vähän normaalia korkeampi kori toki vie osansa.

Pidetäänkö tämä topikki puhtaasti "nykymallin" Qashqain höpinöinä vai jatketaanko tähän sulavasti myös nuo uuden mallin tarinat? Tuo uusi qq:n on meilläkin sillä jahkailu listalla kun autoa jossain välissä aletaan oikeasti (ei virtuaalisesti, kuten nyt tulee harrastettua  :D) vaihtamaan.
 
P.Alikka sanoi:
Aika hyvinhän tuo tuntuu dieseli maistuvan qq:lle. Neliveto, automaatti ja vähän normaalia korkeampi kori toki vie osansa.

Pidetäänkö tämä topikki puhtaasti "nykymallin" Qashqain höpinöinä vai jatketaanko tähän sulavasti myös nuo uuden mallin tarinat? Tuo uusi qq:n on meilläkin sillä jahkailu listalla kun autoa jossain välissä aletaan oikeasti (ei virtuaalisesti, kuten nyt tulee harrastettua  :D) vaihtamaan.

No ei tuo kulutus mikään yllätys ollut ja näillä vuosittaisilla km:llä, n. 15 000 ei vie konkurssiin.

Topicin suhteen mulla kuinka vaan, mutta saataisi olla selkeyden vuoksi perustaa uudesta korimallista omansa(?) 
 
Ehdotan selvyyden vuoksi omaa ketjua Quashqai "II":lle, taitaa kuitenkin teknisesti olla aika vähän yhteistä noilla kahdella autolla.
 
Marty McFly sanoi:
Ehdotan selvyyden vuoksi omaa ketjua Quashqai "II":lle, taitaa kuitenkin teknisesti olla aika vähän yhteistä noilla kahdella autolla.

Ilman muuta oma ketju, mutta erään Qashqai foorumin kirjoittajat olivat sitä mieltä että 80% samaa kuin entisessä. Kyseessä olisi enempi face lift kuin uusi malli. Mutta johan face lift on oman ketjunsa arvoinen.
 
Mitenkäs tämä QQ on sisätiloiltaan verrattuna esim Jetiin tai GolfPlussaan? Ja tietenkin Suzuki Crossoveriin?
Korkeus olisi varmaan istuimen osalta minullekin sopiva, mutta osuuko kuitenkin ohimo oven yläreunaan. Kun on selkä ja niskat jäykkiä, niin pitäisi päästä kumartamatta sisään.
 
kt sanoi:
Mitenkäs tämä QQ on sisätiloiltaan verrattuna esim Jetiin tai GolfPlussaan? Ja tietenkin Suzuki Crossoveriin?
Korkeus olisi varmaan istuimen osalta minullekin sopiva, mutta osuuko kuitenkin ohimo oven yläreunaan. Kun on selkä ja niskat jäykkiä, niin pitäisi päästä kumartamatta sisään.

Ennen kuin sisätila vertailua alkaa tekemään, pitää muistaa että Qashqaista on olemassa "normaalimalli" ja pidempi akselivälinen "+2 malli". Heittäisin näin arviolta, että +2:n sisätilat kestävät vertailun Yetin ja Golf Plussan sekä Suzukin kanssa ja lienee etenkin takakonttinsa puolesta useammassa tapauksessa noita verrokkeja isompi.

Kyllä vähän pitää päätä kumartaa tai muuten osuu karmiin, ainakin tällaisellä 180 cm pitkällä.
 
^ Suuri osa tämän hetkisistä jäsenistä taitaa jostain kumman syystä :rolleyes: vielä tällä hetkellä tulla tuota VAGarenan puolelta, joten tuo "saksalaistaistaisuus" on siten ymmärrettävää. Eiköhän homma kuitenkin jossain vaiheessa ala tasoittua ja keskustelujen aiheet laajentua kun foorumin jäsenmäärä kasvaa ja kun muutkin (kuin areenlaiset) löytävät foorumin.

Toki saksalaisautoja - kaikki merkit ja mallit mukaanlukien - myydään Suomessa melkoisen paljon verrattuna esim. italialaisiin autoihin, eli jos palstan jäsenmäärä ja autotausta heijastelee yhtään todellista elämää niin saksalaispainotus ei liene niin yllättävä. Omalta puolelta pahoittelut OT:sta, ja sitten asiaan:

Sande sanoi:
...erään Qashqai foorumin kirjoittajat olivat sitä mieltä että 80% samaa kuin entisessä. Kyseessä olisi enempi face lift kuin uusi malli...

Voiko toi pitää paikkansa? Tokihan siis aina uudessa mallissa on varmasti osia ja komponentteja vanhasta, mutta että 80%? Ainakin joka ikinen koripelti ja kaikki sisustan osat ovat 100%:sen erilaisia. Moottorit toki varmasti suurelta osin tulevat edellisestä mallista, mutta noinhan se usein on muillakin merkeillä. Voimalinjan uudistukset saattavat tulla sitten jopa kesken mallin valmistuskauden. Anyway, jos tätä uutta mallia joku väittää "enemmänkin faceliftiksi", niin sitten täytyy sanoa että samoilla kriteereillä arvioiden esim. Golfista ja Passatista ei ole tullut uutta mallia noin 20 vuoteen, vain useampi "facelift". Myös Touran ja Ocu odottavat edelleen kakkoskoppaa, sillä ainakin mun silmissä ne eivät ole muuttuneet juuri yhtään - tai ei ainakaan enempää kuin uusi QQ - sitten ensi esittelyn. :eek:

PS: Olikos muuten tämä threadi (ekasta viestistä päätellen) nyt siitä vanhasta QQ:sta, eli pitäiskö nämä viestit siirtää uuteen Qashqai II ketjuun?
 
Joskus koitin QQ:tä vähän kurkkia. Nettiautossa olevissa QQ:ssa ei monessaakaan ollut kuvattu perskonttia ja niissä missä oli se saatu näyttämään pieneltä.

Meilläkö tuo karvaquattro on tarkoitus häkittää takaloosteriin ja pitäs vielä reissatessa saada tavaraakin takakonttiin. Livenä en ole konttia tutkinut kun ei ole autoja ollut paikala kun renkaita oon käynyt potkiin eikä ole jaksanut vartavasten lähteä metsästään.

Minkä kokonen tuo kontti on? Jos mietin tulevaisuutta niin miten sinne lasten rattaa/vaunut mahtuisi? Kuitenkin tuota jälkikasvua jossain välin sikiää

 
^Samoja kysymyksiä täälläkin mielessä, nettiauton kuvista vähän vaikea hahmottaa oikeita mittoja.

Nelivetoja katsellut, ja konttiin pitäisi koiran lisäksi saada mahtumaan perheen tavarat. Välillä on asiaa vähän huonompiinkin paikkoihin, joten myös nämä Qashqait ollut mielessä. Omassa lajityypissään varsinkin faceliftinä(?) hyvännäköisiä.

Onko +2 mallissa samankokoinen kontti, vai onko se syvempi kuin tavan mallissa? Leveysmitta varmaankin sama, olisko Sandella mahdollista heittää ihan oikeita mittoja, en ole mittakuvaa löytänyt netistä.

Ja olikos tuo +2 aina 7 paikkainen, saakohan niitä lisäpenkkejä poistettua niin saisi lisää tilaa myös korkeudessa konttiin?

Itselle yksi auton tärkeimiä ominaisuuksia on hyvät valot, osaatko Sande kommentoida niitä? Sinulla näytti lisäpitkät olevan keulalla, tämmöiseen autoon ne sopii myös ulkonäöllisesti hyvin. Omassa V Golffissa xenonit on olleet mieluisat.
 
Vankka sanoi:
Joskus koitin QQ:tä vähän kurkkia. Nettiautossa olevissa QQ:ssa ei monessaakaan ollut kuvattu perskonttia ja niissä missä oli se saatu näyttämään pieneltä.

Meilläkö tuo karvaquattro on tarkoitus häkittää takaloosteriin ja pitäs vielä reissatessa saada tavaraakin takakonttiin. Livenä en ole konttia tutkinut kun ei ole autoja ollut paikala kun renkaita oon käynyt potkiin eikä ole jaksanut vartavasten lähteä metsästään.

Minkä kokonen tuo kontti on? Jos mietin tulevaisuutta niin miten sinne lasten rattaa/vaunut mahtuisi? Kuitenkin tuota jälkikasvua jossain välin sikiää

Pienihän se on varsinkin tuossa normimallissa, kyllä kai sinne rattaat sopii mutta ei mitään juuri mitään muuta. Tavaratilahan on sinällään hyvän mallinen mutta se on onnettoman matala, +2 mallissa tilaa on sitten reilummin mutta myös sitä vaivaa sama mataluus kuin perusmallia. En tiedä sitten saako pitkästä mallista penkkejä pois ja minkä mallinen tilasta tulee jos penkit kuohii pois :rolleyes:
 
Marty McFly sanoi:
Moottorit toki varmasti suurelta osin tulevat edellisestä mallista, mutta noinhan se usein on muillakin merkeillä. Voimalinjan uudistukset saattavat tulla sitten jopa kesken mallin valmistuskauden.
Täm ä puoliksi oikein, eli bensakoneet tuossa uudessa QQ:ssa on uusia 1,2 ja 1,6 turbokoneet, tehoja 115 ja 150 hp. Dieselit taas oletettavasti samat kuin vanhassa, eli 110 hp 1,5 DCi ja 130 hp 1,6 DCi.

Tässä nykyisessä perus QQ:ssa tuo konttin on perus hatchbackien tasoa, perheelliselle pienehkö siis, mutta +2 mallissa jo reilut 500 litraa eli hyvän kokoinen, joskin hiukan matalahko. Vai kuinka Sande tuon kokee? Uudessa QQ:ssa on ilmoitettu tavaratilan koko reilut 400 litraa ja kun meilläkin tuo "hyökkäysvaunujen" tarve loppuu muksujen kasvaessa niin voisi riittää myös meidän tarpeisiin.
 
P.Alikka sanoi:
Tässä nykyisessä perus QQ:ssa tuo konttin on perus hatchbackien tasoa, perheelliselle pienehkö siis, mutta +2 mallissa jo reilut 500 litraa eli hyvän kokoinen, joskin hiukan matalahko. Vai kuinka Sande tuon kokee? Uudessa QQ:ssa on ilmoitettu tavaratilan koko reilut 400 litraa ja kun meilläkin tuo "hyökkäysvaunujen" tarve loppuu muksujen kasvaessa niin voisi riittää myös meidän tarpeisiin.

Mittasin +2:n kontin koon: syvyys 110 cm (takapenkiien selkänojan alareunaan), leveys 106 cm (kapeimpaan kohtaan) ja korkeus 73 cm. Omat mökkiromppeet on juuri ja juuri mahtuneet. Octaviaan ne men heittämällä, mutta tähän joutuu vähän järjestelemään. Perus QQ:n kontti olisi itelle auttamattomasti pieni. Sille taidetaan ilmoittaa tilavuudeksi 400 l ja +2:lle 500-550 l riippuen vähän mittaustavasta.

Korkeutta en ole kokenut oikeastaan ongelmaksi, mutta nyt kun asian mainitsit, niin onhan se varmasti matalampi kuin vaikka Ocun ruuma. Lastenvaunujen sopivuudesta ilman pyörien irroittamista en osaa sanoa mitään... Tiedän että jotkut ovat heittäneet mäkeen nuo kaksi hätävaraistuinta ja saaneet sitä kautta konttiin syvyyttä. Näin varmaan tekisin itsekin jos tarvitsisin lisää tilaa.
 
Kulutuksesta: tuli ajettu vkl:nä ~600 km sekalaista ajoa, motaria, maantietä, mökkiteitä, ainut mikä puuttui oli kaupunkiajo. Mukaan mahtui myös 3 kylmästarttia. Kulutus oli 6,72 l/100 km.
 
Heitänpä lusikkani tähän soppaan.

Eli itselläni on myös kahden vuoden ikään tuleva Qashqai+2 2.0 dCi 4wd manuaali. Itse asiassa meillä on Sanden kanssa autot saatu aikalailla päivälleen samaan aikaan :) Ja onkin näistä autoista keretty tuolla Qashqai foorumilla jo porisemaan enemmänkin.

Mutta, vaikka autot ovat samaan aikaan putkahtaneet ulos niin voi pojat että voi olla eroja. Siinä missä Sandella on ollut oikeastaan ainoana vikana tuo takapenkkien kippaus, riittää minulla vikalistaa niin etten sitä tänne jaksa edes kirjoittaa. Viat eivät ole kuitenkaan olleet mitään kosmeettisia vaan oikeasti ajoa haittaavia tai sen kokonaan estäviä laadultaan.

Laskin että viimeisen vajaan vuoden aikana auto on ollut pajalla jotain 11 kertaa. Eli kerran kuussa on tehty remonttia.

Sainkin tästä tammikuussa tarpeekseni kun moottoritiellä pamahti keltainen moottorin vikavalo palamaan ja autosta hävisi tehot. Tämä oli viimeinen niitti ja siitä lähti leasing yhtiölle vaatimus sopimuksen purkamisesta. Tähän sitten lopulta suostuivatkin ja nyt sitten odotellaan uutta autoa tilalle (ei ole sitten Nissan :) ).

Muuten itse autosta autona ei ole sinällään pahaa sanottavaa. Autolla on hyvä ajaa (silloin kun se toimii), näkyvyys on hyvä joka suuntaan, hyvin varusteltu ja hyvät tilat nelihenkiselle perheelle + koiralle.
Ja melutaso on matala. Asennutin autoon omalla kustannuksella sisälokasuojat äänieristyksellä taakse ja voin sanoa että miellyttävän hiljaista kyytiä on nastarenkaillakin.
Onpa autosta tullut noita lisäpenkkejäkin välillä käytettyä lasten kuskaamiseen ja helpotustahan ne ovat kyllä tuoneet joihinkin tilanteisiin.
Neliveto toimii pääasiassa hyvin mutta autossa on yksi aivan järjettömän ärsyttävä piirre. Se on tuo yliholhoava luistonesto. Risteyksistä on pakko lähteä liukkaalla niin ettei luistonesto mene päälle, muuten eteneminen tyssää käytännössä siihen.
Naurettavaa kun autolla kuitenkin muuten on menohaluja liukkaallakin hyvin. No, tässä saa ESP:n kokonaan pois päältä. Sittenpä tällä voi liukastella vapaasti.
 
Jahas, autolla oli 2-vuotis synttärit  :) Meno ollut varsin huoletonta ja mittarissa nyt 31 tkm. Oikeastaan ainut takuunalainen juttu ollut uudesta asti toisen takapenkin selkänojan kääntymättömyys, joka sitten ensimmäisessä huollossa korjattiin. Jossain vaiheessa mainitsin helinästä joka kuului takavamentimen suunnalta kun auto oli ylä- tai alamäessä ja käynnistettiin. Huollossa tarkistivat tuonkin ja takavaimennin otti kiinni johonkin palosuojan tapaiseen joka sitten säädettiin kuntoon.

Muutama takaisinkutsu ollut liittyen moottorinohjaussoftaan ja turbonahtoputkeen.
 
Kopioin sitten tänne myös loppulauselman mitä kirjoitin autosta tuonne Qashqai foorumin puolelle :

No niin. Yhteinen taival Nissanin kanssa lähenee loppuaan joten jonkinlaisen loppulauselman paikka lienee kohdallaan.

Autona siis otsikon mukainen Qashqai+2 2.0dCi 4wd Tekna premium pack varustelulla. Premium pack tuo siis Teknaan lisää kokonahkaisen verhoilun ja 18" alumiinivanteet. Lisäksi autooni asennettiin jälleenmyyjän toimesta Webasto kaukosäätimellä ja kellolla, Defan 10A akkulaturi ja Qashqain automaattisesti himmenevä taustapeili.

Autossa tällä hetkellä mittarissa vähän reilut 42tkm.

Yleinen tuntuma autosta on edelleenkin hyvä. Tuolla on mukava ajella, siitä on hyvä näkyvyys, auto on yllättävän hiljainen jopa moottoritienopeuksissa ja sisustan materiaalit on hyvin valittu. Ovat kestäviä ja helppoja pitää puhtaana. Varsinkin tuo nahkaverhoilu on lasten kanssa ollut äärimmäisen helppo.
Mitä auton tekniikkaan tulee niin minun yksilöni on kyllä aivan järkyttävä polttoainesyöppö. Kahden vuoden tankkauksista laskettu keskiarvo on 8.4 l/100km. Tuota ei voi todellakaan pitää mitenkään vähäisenä määränä. Aika kaukana ollaan valmistajan ilmoittamasta keskikulutuksesta. En tiedä miten muilla, mutta tuntuma itsellä on että tuo 2.0 diesel ei ole mikään kovin ekologinen moottori :) Moottori ei myöskään ole mitenkään erityisen tehokas. Onhan se toki jo vanhahkoa tekniikkaa sillä vääntöalue alkaa aivan naurettavan korkealta. Manuaalivaihteistoa saakin sitten vispata jatkuvasti kun ykkönen ja kakkonen ovat aivan ylilyhyeksi välitetty. Vasta kolmosella alkaa ruutia löytyä.
Nelivetotekniikka autossa on toiminut pääosin ihan hyvin. Se mikä tässä autossa tuhoaa koko nelivedon hyödyn on tuo yliholhoava idioottien koodaama sutimisenesto ja ESP. Se puuttuu peliin juuri kun alkaa olla hauskaa ja auto käytännössä hyytyy siihen. Lähdöissä, sutimisenesto jarruttaa niin voimakkaasti moottorin tehoja leikkaamalla että auto meinaa sammahtaa. Yritä siinä sitten ottaa spurttaavia lähtöjä :)
Ohjaustuntuma on katumaasturiksi minusta hyvä. Aika voimakkaasti auto kallistelee kaarteissa korkean korinsa vuoksi, joten harmi kyllä ei tällä mitään mutkapätkää mielellään aja. Ohjaus kyllä siihen eväät tosiaan antaisi.

Sisustan laatu on kyllä hyvä. Materiaalit nyt on vähän kovahkoja, mutta kestävät hyvin. Reilun parin vuoden käytössä ei oikeastaan mitään jälkiä ole sisustaan tullut. Muutenkin sisätilat ovat sopivan tilavat ja avarat ja lasikatto tuo mahtavasti valoa ja avaruutta. Se on ollut varsinkin lasten suosiossa ja toki miksei myös aikuistenkin.
Mittaristo ja hallintalaitteet ovat selkeät ja itse pidän enemmän ratissa sijaitsevista vakkarin säädöistä. Ristiriitaisia arvioita saanut Bose on toiminut hyvin ja alkanut kuulostamaan hyvältä. Musiikissa on mukavasti potkua kun basso jytkii takakontissa.
Teknisesti sisätiloissa ja hallintalaitteissa kaikki lähestulkoon on toiminut. Mitä nyt tuo vilkku kylmällä vilkuttelee vähän ylimääräistä. Tyyppivika mutta kun ei ole ollut häiriöksi niin en ole jaksanut korjauttaa.

Samaa teknistä toimivuutta ei sitten voi itse autosta sanoa. Vikoja on riittänyt kyllä ihan kotitarpeiksi ja vähän naapurinkin. Niistä löytyy juttua aiemmin tästä ketjusta. Huollolle näiden hoidosta täydet pisteet.

Jos loppuun pitäisi tehdä listaa hyvistä ja huonoista ominaisuuksista olisivat ne :

Me like :
- Ajoasento, näkyvyys
- Ohjaustuntuma, jopa talvirenkailla hyvä
- Matala melutaso
- Sisätilojen laatu ja viimeistely
- Hallintalaitteet
- Bose
- Nahkaverhoilun helppous
- Neliveto huippu, mutta sen toiminta tässä autossa varauksin
- Moottorin teho varauksin
- 7-paikkaisuus
- Täysin tunteeton auto lumipyrylle ja vesisateelle. Siis hyvässä mielessä. Auto menee kuin juna oli keli mikä tahansa ja autolla olikin todella turvallisen tuntuista ajella kelissä kuin kelissä.

Not like :

- Lämmityslaite, vaikka Webasto niin kylmempää autoa saa etsiä. Talvella OIKEASTI PALELTAA tässä autossa.
- Korkea kori kallistelee
- Vikoja ihan riittämiin parin vuoden aikana ja ne olivat minulle liikaa
- Ihan umpisurkea vetoluistonesto ja ESP
- Nahkaverhoilu pirun kylmä talvella ja suorastaan helvetin kuuma kesällä
- Pieniä kolinoita jostain mittarin sisältä sekä alusta pitää kolinaa epätasaisella tiellä ja kolahtelee töyssyissä
- Moottorinohjaus vetää itsensä johonkin jojoon välillä ja tuntuu että kippo ei kiihdy mihinkään. Välillä taas tykittää niin että meinaa niskat vääntyä
- Vaihteiston ja kytkimen yhteispeli ei oikein ole ihan synkassa. Kytkin alkanut myös ravistamaan nyt viime aikoina. Noh, onneksi ei ole minun murheeni enää
- Xenon-lähivalot ei kovin kummoiset, ollut parempiakin. Halogeenikaukovalot surkeat

Vaikka negatiivistakin löytyy, olen silti autoon enimmäkseen ollut tyytyväinen ja täytyy myöntää että hiukan jopa harmittaa tästä luopua. Mutta en vaan enää jaksa ottaa riskejä tuon kanssa että mitä siitä seuraavaksi leviää. Erinomainen kesäauto, mutta talviautona ei edes keskikertainen vaikka siihen kaikki edellytykset on.
 
Oudolta kuulostaa tuo kylmyys vaikka Webasto asennettuna. Mutta etkös kirjoittanutkin että se oli alkuun väärin asennuttu? Liekö vieläkään oikein kun omaani en pysty kylmäksi Webasto päällä moittimaan, jos en kuumaksikaan...

Sullahan oli myös joku moottorinohjauksen huijauspalikka asennettuna itse. Oisko varsinainen moottorinohjaus ottanut itseensä? Eihän tuo pannu mikään säästöpossu ole, omakin keskikulutus on 7,5 l, mutta automaatilla. Myös nahkaverhoilun ominaisuudet allekirjoitan lukuunottamatta kuumuutta. En ole kokenut niitä mitenkään hiostaviksi

Nuo vaihtamiskokemukset vahvistavat oman käsityksen siitä että dieselin kanssa automaatti on oikea valinta  ;)
 
Sande sanoi:
Oudolta kuulostaa tuo kylmyys vaikka Webasto asennettuna. Mutta etkös kirjoittanutkin että se oli alkuun väärin asennuttu? Liekö vieläkään oikein kun omaani en pysty kylmäksi Webasto päällä moittimaan, jos en kuumaksikaan...

Kävi tutkittavana ja mitään vikaa ei asennuksesta löytynyt. Onhan tuossa tuota tilavuutta ja lasipintaa lämmitettävänä.
Yli 20 asteen pakkasissa autoa ei enää lämpimäksi saanut valitettavasti. Tuossa autossa on ihan oikea suunnittelubugi minkä huoltokin myönsi. Lämmityslaitteen kenno on liian tehokas ja jäähdyttää nesteen liian nopeasti. Tosin lämpö ei sisälle siirry.

Sullahan oli myös joku moottorinohjauksen huijauspalikka asennettuna itse. Oisko varsinainen moottorinohjaus ottanut itseensä?

Enpä usko. Pulikka oli niin lyhyen aikaa kiinni että ei kyllä ollut vaikutusta. Ja nämä oireet oli ennen tuota jo.
 
Hei, millaiset kokemukset teillä on 1,6 bensaqashqain öljynkulutuksesta? Minun vm. 2013 laskee kesken huoltovälin mittatikun alarajalle ja ajotietokone näyttää kaksi palkkia ja ilmoittaa OK. Huollossa ihmettelin, johon sanoivat ettei se mihinkään laske. No, tuolloin olin lisännyt kesken huoltovälin joten ei se silloin alhaalla ollut.
 
Miten tuo 2007 QQ:n automaatti, kestääkö ja mitä pitää tsekata ostettaessa? Kaverilla tuollainen kiikarissa...
 
Pientä päivitystä tähän ketjuun... Parin kuukauden päästä 4 vuotta ikää Datsunille tulossa ja mittarissa nyt (vasta) 60 000 km. Takuujuttuja ollut muutamia; 1. toinen puolisko takapenkistä ei suostunut alkuun kippaamaan. 2. sitten oli joku takaisinkutsu jossa vaihdettiin turbon letku ja 3. Viime talvena vaihdettiin uusi akku takuuna sekä letkulämmitin ja ylläpitolaturi jotka olivat nyykähtäneet. Muuten ei sitten ole vikoja (kop kop...) ilmaantunut.

Auto on kyllä täyttänyt ne toiveet jotka sille hankkiessa oli asetettu. Momentimuunnin automaatti yhdistettynä kohtuullisen kokoiseen dielseliin ja nelivetoon on kyllä miellyttävä voimalinja. Mutta onhan tuossa aika kova kulutus, johtunee osaltaan öljynvatkain automaattilaatikosta, ja lisäksi aika viileä talvella. Webaston (ja letkulämmittimen) kanssa on kyllä hyvin pärjännyt, mutta ilman Webastoa olisi aika ankeaa talviautoilua.

4-vetoa pidän vähintään Haldex 4:n veroisena konstruktiona. Lisänä tässä on että etu- ja taka-akselin välisen jakon saa halutessaan lukittua 50%/50%. Tuota on tullut käytettyä nostaessa 1700 kg venettä luonnon luiskalta.

Hankkisinko nyt samanlaisen tai uudemman mallin Qashqain? Nissan laadun puolesta ei estettä olisi, mutta en kuitenkaan. Nissanilla ei ole Qashqaissa tai X-Trailissa voimalijoja jotka tyydyttäisivät tehojen tai muiden ominaisuuksien puoleen. Seuraavassa autossa tulee olla laillista- ja käytännön vetokykyä ainakin 2000 kg verran. Nyt toteutuu vain käytännön vetokyky. Noh, vetämistä tulee harvoin, pari kertaa vuoteen. Kerran vuodessa ahvenanmaan reissu ja sitten veneen kuljetus mökille ja alkutalvesta ylös ja säilytykseen. Tänä keväänä ei edes Ahvenanmaalle tarvitse omalla lähteä kiskomaan kun mennään kaverin Outlanderilla.

Huolloissa ei siis juuri ole poikettu kuin kerran vuodessa suunnitellusti ja vuosi sitten vaihdatin jo hyvissä ajoin öljyt automaattilootaan.

 
Menee vähän vanhojen kaiveluksi, mutta vanhemmilla harkinnassa Qashqai 2010-2012 ja todennäköisesti 1.6 bensa Acenta-varusteisena ja 100-140tkm ajettuna.

Noita alkaa löytymään hintaluokassa 12-14k€ kohtuullisesti.

Onko jotain erityistä mitä kannattaisi katsoa noiden kohdalla? Vetokoukku peräkärryn takia ehdoton, mutta miten käytännön suorituskyvyn kanssa tolla moottorilla?

Vuosittaisen ajomäärä on jossain 10-15tkm paikkeilla, kun siirtyisivät kahdesta autosta yhteen.
 
JamoS sanoi:
Menee vähän vanhojen kaiveluksi, mutta vanhemmilla harkinnassa Qashqai 2010-2012 ja todennäköisesti 1.6 bensa Acenta-varusteisena ja 100-140tkm ajettuna.

Noita alkaa löytymään hintaluokassa 12-14k€ kohtuullisesti.

Onko jotain erityistä mitä kannattaisi katsoa noiden kohdalla? Vetokoukku peräkärryn takia ehdoton, mutta miten käytännön suorituskyvyn kanssa tolla moottorilla?

Vuosittaisen ajomäärä on jossain 10-15tkm paikkeilla, kun siirtyisivät kahdesta autosta yhteen.
kymppi lisää ja alkaa saamaan jo uuden.