https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Peugeot 406

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Alkaa olla tuo kakkos/kolmos kulkinen  - Focus vm 1999 - sen verran hapan että ei ehkä maksa vaivaa vajaan vuoden päästä viedä inssille zoomattavaksi - ehkä.

Silmät osuneet muutaman tuhannen km:n/vuosi ajosuoriteeseen Peugeot 406 viimeiset mallit - bensana.

Mitäs - yksilöitähän toki tuon ikäiset aina on - 406 kohdalla pitäisi osata huomioida tahi välttää kun tosi mielellä alkaa katsella itselle käyttö yksilöä muutamaksi vuodeksi?

Korin puolesta ne näyttää usein varsin siistiltä, kuskin penkki sivustastaan kangas päällisenä varsin usein kulunut/rikki.

Mitenkä 406:sen muu tekniikka kestää - moottori - voimansiirto?


 
Ei ole itsellä ollut joten korin ja alustan osalta nettipuheita. Helmat ovat joissakin ruostuneet sisältä ulospäin, eli siistin pinnan alla voi olla heikkoa. Taka-akselistossa jotain kuluvia niveliä/puslia, ei kuitenkaan psa:n perinteinen neulalaakeroitu pitkittäisheiluri vaan mutkikkaampi rakenne.

Moottorina 90-luvun puolella Xu-kone ja 2000-luvulla Ew. Kumpikin yksinkertaisia ja perusmekaniikaltaan kestäviä. Ensinmainitussa ehkä huohotinvaivoja varsinkin ikääntyneenä ja bensaletkut tarkistaisin. Omassani oli klemmarin alta kovettunut ja haljennut. Ew:ssä voi tulla turhia vikavaloja lisäilmapumpusta. 2,2-litraisen on kerrottu syövän öljyä?
 
Mulla oli vm 2004 kahden litran EW koneella ja AL4 automaatilla, hiljainen hieno auto ja loistava ajettava. Muistaakseni kulutus jopa tuolla vanhalla tomaattilootalla oli kohtuullinen. Takajarrut olivat heikko kohta, ruostuvat helposti ja sitten jumissa. Muuten autossa ei ollut mitään ongelmia.

EW 2.2 koneesta on kokemusta neljän vuoden ajan 607:n voimanlähteenä. Kylmänä raksuttaa vähän kuin diesel mutta lämmettyään on hiljainen ja voimaa riittää. Tässä autossa tuo ilmapumppu jäätyi, muoviset siivet katkesivat ja koko viritys meni vaihtoon, koska ei ole mitään yksittäistä varaosaa. Onneksi löysin romuttamolta vastaavan pumpun puoleen hintaan ja tein vaihtotyön itse. Kahden litran koneessa tätä viritystä ei tietääkseni ole?
 
Aiai mulla oli käytetty 2000 mallin facelift 406 ST 2l koneella ja oli loistava auto, eikä mitään vikoja. Ja se rengasmelun sävy 16” renkastuksella, ihan E39 veroinen.
 
Itsekkin, jos olisi tarvetta bensa kakkos-kolmos autolle, kääntäisin katseen 406:seen.
Niin kuin sanottu, hiljaisia hyviä ajettavia, rengasmelut ei juuri kuulu.
Noita löytyy vielä yllättävän siistejäkin, paljon ajettuja yksilöitä nettiautosta. Ja suosittelisin fl- mallia EW-koneella, on kuitenkin vähän modernimpi kuin XU, mutta silti kestävä.
Itsellä kokemusta 1.8(xu) 16v -98 karvalakkimallista (3v) ja 2.0(ew) SV aut. -04 (7vuotta, 160tkm, myydessä pois 240tkm mittarissa) Olivat halpoja autoja pitää.
Kannattaa katsella perhekäytössä olleita, hyvin huollettuja ja pidettyjä yksilöitä. Usein jos pihassa on joku muukin uudempi Pösö, autoa on huollettu ja arvostettu, ns. ollut hyvässä "pösöperheessä".
 
Tai tuossa kirjoittikin että xu -90 luvulla ja ew -2000 luvulla, näin se karkeasti menee. -01- 03 oli mielestäni parhaat, tuoreemmatkin ok, mutta tuli ns. täysväyläsähköt muistaakseni -04 ja myös sisustassa omaan makuuni huononnuksia, mutta kunto ratkaisee enemmän kuin tuo tarkka vuosimalli.

Lähinnä tarkoitin pösöperheellä sitä että autoa on pidetty hyvin eikä ajateltu että kun on ranskalainen, niin hällä väliä, maine on muutenkin huono. Näitäkin on.
 
Helmat kannattaa käydä kunnolla läpi, sillä ne ovat tämän heikko kohta. Saattaa näyttää ulospäin ihan priimalle, mutta on läpimätä ja pehmeä. Jos sellaisen yksilön löytää johon helmat on laitettu takuuseen tai omalla kustannuksella, niin se on varmempi valinta. Erityisesti jos joku on itse ne tehnyt, niin luultavammin on myös sen jälkeen suojattu paremmin.

Helmakoteloihin päätyy ajan kanssa vettä ja ne ruostuvat sisältäpäin puhki. Yhteen 280 tkm ajettuun -03 yksilöön sain tehtaan maksamaan helmojen laiton uusiksi eli meni puhkiruostumattomuustakuuseen, kun oli täydellinen huoltokirja. Sekään ei enää ole voimassa yhdessäkään valmistetussa yksilössä, joten ne on nyt siinä kunnossa kun ovat.

Ehkä välttäisin täysväyläsähköistä yksilöä, siihen on vaikeampi löytää varaosia, jos jotain väylään liittyvää hajoaa, kun tuo väylä tuli vasta -04 ja saman vuonna lopetettiin myös valmistus. Muutenkin perus 2-litrainen XU tai EW on turvallinen valinta, kun varaosia löytyy ihan Motonetin hyllystä. Aika monia osia, kun ei enää merkkiliikkeestä saa, jos ei sitä samaa osaa ole käytössä jossain tuoreemmassa mallissa, joskin aika paljon näin on.

Toki sitten hyvässä kunnossa oleva V6 olisi aikamoinen sleepperi, vaikka sen kulku nyt mitään ihmeellistä ole nykyautoihin verrattuna. Enemmän jos ajaa, niin 2-litraiset dieset on ikuisia näissä. Toki turbosta jossain kohtaa kuluu siivet puhki, mutta menee yli puoli miljoonaa ja EGR:n joutuu putsaamaan n. 300 tkm:n välein, kun se tuppaa tukkeutumaan.
 
Helmojen lisäksi taka-akselin yläpuolinen sauma taisi olla toinen ruostuva paikka. Toki samanikäiseen Focuksen verrattuna 406 ei ruostu ollenkaan.  :p V6 manuaalillahan on se paras vaihtoehto. Jakohihnan kun vaihtaa ajallaan ei suurempia ongelmia pitäisi olla. Pari vuotta tuli 2000 vuoden v6:llä ajettua ja edelleenkin välillä kaipailee kyseistä autoa. Hyvä auto ajaa ja liikkui mukavan ripeästi ja ennenkaikkea leppoisan helposti.
 
Jos 406 V6:den haluaa, niin ei kun Saksasta hakemaan ja vielä Coupe-korilla, jos vaan sopiii käyttötarkoitukseen. Eivät ole hinnan kiroissa siellä ja tarjontaa on enemmän kuin täällä. Toki sielläkin osataan hyväkuntoinen yksilö hinnoitella.

Coupessa ei muuten ole ongelmia helmojen ruostumisen kanssa. Ei meillä -03 valmistetussa sedanissa ainakaan ollut mitään muita ongelmia peltien kanssa, paitsi nuo helmat. Muuten ei olisi uskonut että oli liki 12 vuotta vanha auto, kun ruostetta ei ollut juuri nimeksikään korissa.
 
Mutta eipä noista 406:sen helmoista ihan kirjaa kannata vielä kirjoittaa, omissa eikä  isäukon -03 V6:ssa ja parissa muussakaan tuntamissani yksilöissä ei ole ruoste vielä haitannut. Mutta toki tsekattava paikka.
Taka-akselistosta oli tuossa puhe, normaali monivarsituenta johon voi harvakseltaan ostella puslia yms pilkkahintaan ihan varaosaliikkeistä.  :D
 
PgPete sanoi:
Mutta eipä noista 406:sen helmoista ihan kirjaa kannata vielä kirjoittaa,

Ei varmaakaan, mutta onko se koko kyljen mittainen problem vai joku tietty kohta erityisesti mistä poikii - jos poikii?
 
Jos poikii, niin se on koko helma siinä vaiheessa jo. Työmäärällisesti sillä ei ole edes suurta eroa, sillä helmakotelon saa tarvikkeena yhtenä palana, kun vaan on joku joka osaa tehdä sen vaihdon kunnolla ja suojata kotelon sen jälkeen niin, että kestää maailmanloppuun.