https://yliteippaus.fi/

Kian maahantuoja Auto Berge ja takuun hoitaminen

Sande

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Ihan en Kiaa hankkiessa varauksetta luottanut mainostettuun 7 vuoden takuuseen, mutta olisin sen edes pari vuotta toimivan.

Ostin Sorennon uutena lokakuussa -17. Siinä on ollut uudesta asti sellainen vika, että ajettaessa ylämäkeen se vaihtaa alaspäin 6 -> 5 nykäisyn kera. Näin erityisesti jos käytetään vakionopeusäädintä. Aikani tämä seurasin ja valittelin asiaa elokuussa -18 myyjäliikkeelle, Rinta-Joupille. Siellä huolto suhtautuikin asiaan ihan vakavasti ja käytiin huollon kaverin kanssa koeajolla, jolloin tämäkin totesi että ”kyllä se aika rouheesti tiputtaa vitosen sisään”. 

Autoon päätettiin päivittää moottorinohjaus softa, joka ei kuvauksen puolesta kyllä tähän asiaan liittynyt mitenkään, vaan sen piti parantaa DPF:n polttoa. Huollon kaveri myös tarkisti muista Rinta-Joupin liikkeistä löytyneistä samanlaisesta kahdesta vaihtoautosta, ettei niissä kyseistä nykäisyä vastaavassa tilanteessa tapahdu. Samoin ilmoitti foorumin jäsen Vakio, että vaihdon tuossa tilanteessa hänen autossa huomaa lähinnä kierroslukumittarista – ei siis nykäisyä. Tuo päivitetty moottorinohjaus softa aiheuttaa tihentynyttä DPF:n polttoa ja lisää sitä kautta polttoaineen kulutusta.

Asia siirtyi Kian maahantuojan, Auto Berge, selvitettäväksi Rinta-Joupilta. Asia ei tuntunut etenevän ja itsekin jouduin sivusta niitä ”tuuppimaan”. Vihdoin tuli maahantuojalta viesti, että maahantuojan edustaja tulee paikan päälle ja autoon asennetaan dataloggeri ja analysoi mitä tapahtuu. Tätä odoteltiinkin sitten 4 kk… maahantuojan 2 dataloggeria olivat koko ajan varattuina.

Tässä vaiheessa menikin jo kuppi nurin ja otin yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, jonka liitin mukaan sähköpostikeskusteluihin. Yllättäen tässä vaiheessa yksi dataloggeri vapautuikin ja asennuspäiväksi sovittiin joulukuun alkupuoli. Maahantuojan edustaja tuli silloin sovitusti, mutta valitettavasti itse en tätä tavannut.  En tiedä tarkalleen mitä oli tehnyt, mutta 130 km oli kertynyt mittariin tämän koeajon aikana. Tankkaamassa ei ollut kuitenkaan käynyt…

Odoteltiin taas kuukauden päivät Auto Bergen vastausta jatkotoimenpiteistä ja taas jouduin netistä kaivamaan tiedon ja liitin mukaan Auto Bergen markkinointijohtajan. Tämä ei itse vastannut, mutta jo seuraavana päivänä tuli vastaus jossa oli mukana kohtuullisen seikkaperäinen koeajoraportti, jossa mm. kerrottiin vallinneista olosuhteista, mutta ei sanaakaan, että olisi käytetty vakionopeussäädintä, jolla saa vian parhaiten esille.
Auto Bergen raportista: ” Vaiheen kytkeytymisen pystyi tunnistamaan selvimmin vaihteiston taloudellisimmalla ECO ohjelmalla ajettaessa. Muilla ajo-ohjelmilla en vaihtamista pystynyt juurikaan havaitsemaan.
Tällöin on täysin normaalia, että auton kuljettaja pystyy tällaisella Kia Sorentolla tunnistamaan vaihteen kytkeytymisen näin lievänä kuin se oli tässä autossa havaittavissa. ”

Eli ei vikaa, vaan ominaisuus. Tulihan se ”ominaisuuskortti” sieltä kun olisi pitänyt alkaa osia vaihtamaan. Kirjoitin tähän oman vastikkeen, jossa tiedustelin oliko autoa ollenkaan testattu vakionopeussäätimen kanssa? Sekä kerroin että minä saan tuon nykäisyn esille helposti ajamalla mökille, jolloin matkan varrelle osuu 7-8 mäkeä jossa auto vaihtaa pienemmälle. Myöskään eri ajotiloilla ei ole mitään vaikusta asiaan, tämän olen tutkinut useampaan otteeseen. Tähän viime viikolla tekemääni vastikkeeseen ei maahantuoja ole vastannut mitään, en jaksa uskoa että passiivisuudessaan vaivautuu vastaamaankaan.

Eikä Rinta-Jouppikaan ole tämän jälkeen ottanut asiaan kantaa millään muotoa. Koko asian hoitaminen on mielestäni tapahtunut niin ala-arvoisesti kuin olla voi. Todella hidasta toimintaa kuulla, että kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus. Eikö silloin kannattaisi kouluttaa jo huollon kaverit tunnistamaan ominaisuudet vioista, niin säästyisi kaikilta aikaa ja vaivaa 😊

Jos myyjäliikkeellä olisi ollut yhtään pelisilmää niin olisivat tarjonneet viimeistään tässä vaiheessa jo ilmaista huoltoa tai muuta vastaantuloa. En nyt sano, etteikö seuraavakin perheeseen hankittava auto saattaisi olla Kia, mutta ostopaikka ei ainakaan ole Rinta-Jouppi. Ja naapurikaupungista 80 km päästä löytyy kaksikin valtuutettu Kian huoltoa, joista toinen saa hoitaa Sorennon huollon kun sen aika on. Kumpikaan noista ei kuitenkaan satu olemaan Rinta-Joupin liike..


 
Ikäviä juttuja tällaiset väännöt. Itsellä vain hyviä kokemuksia Kian takuun toimivuudesta (vaihdettu n. tonnilla kilkettä takuuseen). Samoin eräs tuttuni sai juuri -17 mallin Optimaan DCT- kytkimen vaihdettua takuuseen. Muistaakseni oli puhetta jostain materiaaliviasta tms. Hän valitteli myös nykäyksiä ja kierrosten laukkaamista vaihdettaessa vaihdetta.
 
Lieneeköhän Deltan aikana takuu pelannut sujuvammin, aina hieman mietityttää kun maahantuoja tai merkin myyjäliike vaihtuu että minkähänlainen suhtautuminen on uudella firmalla.
 
Aloittajan tekstiä kun lukee, niin täytyy toivoa, ettei omaan autoon tule mitään vikaa. Olen ihan tarpeeksi vääntänyt kättä eri merkkiorganisaatioiden kanssa autojen vioista. Omalle kohdalle on sattunut nykivää automaattilaatikkoa ja muuten nykimistä ajossa, sun muuta vikaa ihan uusissa autoissa. Osa on saatu korjattua ja osa ei.

Mielenkiinnolla odotan, että miten huolto toimii Delta-Autossa ja mahdolliset takuukorjaukset (joita toivon mukaan ei tule).

 
Sanden tapauksessa ois toivonut perusteellisempaa vastausta. Kun nyt tuosta jää ( ainakin mulle ) sellainen olo, että autoa koeajanut henkilö vetäisi vastausen ihan fiiliksellä. Vaikka näinhän ei välttämättä toki ole.

Mutta jos ois annettu jotain kättäpidempää. Esim kauanko kyseinen vaihto kestää, kauanko se saa kestää ( onko toleransseissa ) ja onko laatikon venttiileiden toiminta-aikoja logattu, momenttia vaihtohetkellä jne.
Siis selvästi kerrottaisiin, että tämä on toleransseissa ja kyseessä on ominaisuus.

Tuollaisesta mutu vastauksesta jää jopa sellainen olo, että siellä on todettu laatikon kestävän suurella todennäköisyydellä 150tkm/7v joten huoli pois heiltä. Ihan sama miten asiakas ongelman kokee.
 
Mielenkiinnolla odotan, että miten huolto toimii Delta-Autossa ja mahdolliset takuukorjaukset (joita toivon mukaan ei tule).
Tuo on vähän kiinni ihan sen paikkakunnan ihmisistä, miten asiat toimii. Omalla kohdalla aikanaan Kajaanissa Deltan väki toimi kuten kuuluu. Sen jälkeen asiat siirtyi Kajaanin Pörhölle ja sielläkin homma toimi erinomaisesti.

Sen sijaan vuosi sitten Kia:n edustus ja huolto meni Kajaanissa Hartikaiselle, joka on kuulu mm. Mersujen edustuksesta jne. Siellä aikanaan huolto toimi Hondan kohdalla, mutta nykyään vien autoni ennemmin Kuusamoon Pörhölle kuin Hartikaiselle.


Sanden avauksen luin ja harmi, että asia ei ole hoitunut kuten kuuluu. Jäin vain miettimään, että miten selvä tuo oire sitten lienee. Mutta joka tapauksessa tsemppiä ja yritystä vielä touhuun. En luovuttaisi asian kanssa vielä. Omien kokemusten mukaan Kia:n takuu on kyllä pelannut vähänkään selvissä tapauksissa.
 
jkvi sanoi:
Sanden avauksen luin ja harmi, että asia ei ole hoitunut kuten kuuluu. Jäin vain miettimään, että miten selvä tuo oire sitten lienee. Mutta joka tapauksessa tsemppiä ja yritystä vielä touhuun. En luovuttaisi asian kanssa vielä. Omien kokemusten mukaan Kia:n takuu on kyllä pelannut vähänkään selvissä tapauksissa.
Kuten aiemmin taisin kirjoittaa, mökkimatkalla Puumalaan Anttolantiellä matkalle sattuu 7-8 ylämäkeä joihin vakionopeussäädin päällä ajamalla tapahtui tuo alasvaihtamisen nytkäytys. Alkuun pidin itsekin sitä ominaisuutena, mutta sittemmin vikana. Tarkkailin tuota vaihtamistöksäytystä joskus tarkkailemalla vieressä istuvaa vaimoa. Sen pää selvästi heilahti tuolloin. Nyt en ole aivan varma, mutta välillä on alkanut tuntua että töksäytys olisi lieventynyt ja muutaman kerran vakiopaikoissa, joissa alasvaihtaminen on tapahtunut töksäyttäen, onkin laatikko luistattanut siististi viitosen sisään hyvin siististi. Mutta samalla matkalla on osannut jonkun kerran vaihtaa "ei niin nätisti". Mistä voisi oireiden lieventyminen johtua? Talvilämpötiloista vai omasta korvien välistä?

Myönnän että tuota voi olla vaikea saada esille jollei A) reitillä ole riittävän suuria mäkiä ja B) ei käytetä vakionopeussäädintä. Tämä siksi että yleensä jalkakaasulla ajettaessa monilla ihmisillä on tapana jotenkin vaistomaisesti olla painamatta niin paljoa lisää kaasua, etteikö vauhti hiukan hidastuisi. Ja vauhdin hidastuessa vaihtaminen tapahtuu normaalisti. Mutta kun käytetään vakionopeussäädintä, koettaa se pitää agressiivisemmin nopeutta yllä.

Keskustelun jatkaminen Auto Bergen kanssa tuntuu aika haastavalta siksi että he eivät yksinkertaisesti vastaa minulle. Ainut asiallisesti toiminut henkilö tässä jutussa on ollut paikallisen Rinta-Joupin huollon kaveri. En nyt sano että "tämä olisi tässä", sillä erilaisia vaihtoehtoja harkitaan... Mutta tämä nyt tällaisena välitilinpäätöksenä.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan auton voisi tutkia ulkopuolinen tavarantarkastaja ja tämän lausunnon perusteella viedä asia sitten kuluttajariitalautakuntaan joka antaa sitten oman suosituksensa. Tämä ei tietenkään velvoita myyjäliikettä vielä mihinkään, mutta asian voi viedä oikeuteen, jossa yleensä kuluttajariitalautakunnan suosituksia käytetään tuomiossa.

Liitän vielä lopuksi kokonaisuudessaan Auto Bergen testiajoraportin, testaajan nimi poistettuna

Tarkastusraportti
12.12.2018 Mikkeli
Asiakasvalitus: Automaattivaihteiston kulmikas toiminta. Vaihteisto vaihtaa ajoittain töksähtäen. Auto tekee hiukkasloukun puhdistuspolttoa liian usein.
Auto: Kia Sorento NKP-552 2,2R 6AT 4WD 2017 16298km
Renkaat 235/60R18 Nokian Hakkapeliitta SUV nastoitetut talvirenkaat, hyväkuntoiset, kulutuspintaa n.10mm
Rengaspaineet: 2,2bar joka renkaassa.
Auto tarkastettu Kian testilaiteella: Ei vikakoodeja, vaihteiston ja moottorin parametrit normaaleja, ei vaihteiston virheellisestä toiminnasta tai liiallisesta hiukkasloukun puhdistuspoltosta kertovaa anturitietoa.
Suoritettu koeajo:
Lähtö klo 10.00 16 298km. Ulkolämpötila noin -3astetta. Koeajon lopussa klo 13.00  16436km. Koeajon alkuperäisenä tavoitteena oli tallentaa auton vaihteiston ohjainlaitteesta dataa vian ilmenemisen hetkeltä autotehtaan analysoitavaksi.
Koeajo ajettiin normaalilämpöisellä moottorilla ja vaihteistolla. Ajossa on kokeiltu vaihteiston eri ajotilojen vaikutusta vaihteiden vaihtamiseen.
Koeajo on ajettu kestopäällysteisillä jäisillä teillä normaalissa liiketeessä muun liikenteen joukossa nopeusrajoituksia noudattaen. Ajoon lähtiessä on saatu hyvä opastus siitä, että ongelmana on vaihteiston vaihtaminen kuutosvaihteelta viitosvaihteelle, kun ajetaan riittävän jyrkkään ylämäkeen, eikä ajonopeutta päästetä nousemaan liian korkeaksi. Näistä ohjeista huolimatta jouduin ajamaan yli 100km ennen kuin pystyin löytämään olosuhteet, joissa kuutosvaihteelta viitosvaihteelle vaihtaminen oli havaittavissa.
Kun autolla ajetaan erityisen jyrkkään ylämäkeen siten, että vaihteistossa on kytkeytyneenä kuutosvaihde ja ajonopeus sovitetaan sellaiseksi, että vaihteisto vaihtaa kuutoselta viitoselle ylämäen jyrkimmässä kohdassa, on vaihteen kytkeytyminen havaittavissa. Ei voimakkaana, eikä häiritsevänä, mutta kuitenkin havaittavissa. Ylämäen tulee olla erityisen jyrkkä, koska loivemmat ylämäet auto ajaa läpi kuutosvaihteella vaihtamatta vaihdetta. Ajonopeus on sovitettava tarkasti siten, että vaihteisto pitää kuutosvaihteen kytkettynä mäen jyrkimpään kohtaan asti ja suorittaa vaihtamisen juuri tässä jyrkimmässä kohdassa. Kaasun käyttö on tarkkaan sovitettava sellaiseksi, että moottori ja moottorin käyntinopeudella pyörivä vaihteiston öljypumppu pyörii mahdollisimman alhaisella pyörimisnopeudella. Tällä tavoin ajamalla vaihteen vaihtamisen kuutoselta viitoselle saa sovitettua tapahtumaan käytännössä kaikkein raskaimmassa kuormitus tilassa, jossa auton vaihteisto joutuu milloinkaan normaali ajossa vaihteen alaspäin vaihtamisen suorittamaan.
Vaiheen kytkeytymisen pystyi tunnistamaan selvimmin vaihteiston taloudellisimmalla ECO ohjelmalla ajettaessa. Muilla ajo-ohjelmilla en vaihtamista pystynyt juurikaan havaitsemaan.
Tällöin on täysin normaalia, että auton kuljettaja pystyy tällaisella Kia Sorentolla tunnistamaan vaihteen kytkeytymisen näin lievänä kuin se oli tässä autossa havaittavissa.
Auton moottorin ohjainlaitteen tallentamien tietojen perusteella edellinen onnistunut hiukkasloukun puhdistuspoltto oli tapahtunut 95km ennen koeajoon lähtöä. Koeajon lopussa ajomatkaa oli ohjainlaitteen mukaan kulunut 228km hiukkasloukun puhdistuksesta eikä koeajon aikana tapahtunut yhtään hiukkasloukun puhdistuspolttoa,
Polttoaineen kulutusmittarin näytti koeajon alussa keskikulutukseksi 9,5litraa/100km ja
koeajon jälkeinen 7,8litraa/100km


Lopputuloksena koeajosta oli, että auton vaihteisto toimii täysin normaalisti, eikä vaihteistossa ole korjattavissa olevaa vikaa. Myöskin moottorin yhteydessä oleva hiukkasloukku toimi täysin normaalisti.
xxxxx xxxxxxxx
Berge Auto Nordics Oy
Kia tekninen palvelu
 
vaihteiston ohjainlaite jonka ohjelman voisi päivittää tai nollata adaptioarvot mahdollisesti ?
Edit: lukikin tuolla pitkässä rimpsussa että nimenomaan vaihteiston ohjainlaitteesta luettu tiedot, muttei päivitetty ?
 
Onko kyseessä kaksoiskytkin automaatti? Pienen nykäisyn saattaa A3 havaita alaspäin vaihtaessa jyrkkässä ylämäessä, ei mitenkään häiritsevä.

Tavarantarkastaja on niin helvatan kallis ettei siihen kannata lähteä ellei ole täyttä varmuutta viasta jonka pystyy osoittamaan, 1000€ ei pääse edes aloittamaan. Tavarantarkastajan maksaa tilaaja.

 
Jäljelle jää toive, että tilanne pahenee ja auto porsii takuuaikana niin, ettei voida väittää ominaisuudeksi.
 
Kaksoiskytkimelle kaikenlaiset rytkäykset on tosiaan ihan ominaisuuksia, mutta ei momentinmuunninautomaatin pitäisi tuollaista tehdä. Vahvistuu vaan kuva tästä Kian pitkästä takuusta ja sen todellisesta luonteesta.
 
Kyllä juuri nimenomaan Sanden kuvaamassa tilanteessa molentinmuunnin laatikotkin tuntuis joskus vaihtavan hieman tökerösti. Varsinkin jos autossa on kuormaa reilummin. Lienee softapuolen hommia saada kyseinen vaihto soviteltua moottorin/vaihteiston osalta niin, ettei se tunnu nykäisynä. Ja vielä softan pitäis osata adaptiikkaa, että laatikon toiminta-aikojen muutokset ( kuluminen, öljyn kunto ) osataan kompensoida pois.

Tietenkään en tarkoita, etteikö Sanden autossa ois poikkeuksellisen iso nykäisy. Mutta totesin vain että tavallaan tunnista tuollaisen tilanteen automaateista.

...variaattori ei nyki, että Subarua tai Toyota/Lexusta ostamaan!
 
Trollsten sanoi:
Vahvistuu vaan kuva tästä Kian pitkästä takuusta ja sen todellisesta luonteesta.

Ei nyt varmaan kannata yhden tapauksen perusteella tehdä liian suuria johtopäätöksiä. :rolleyes: Itselläni on ainakin kaikki viat menneet mukisemmatta takuun piikkiin ja samanlaisia kokemuksia on tällä foorumilla muillakin.
 
Antero sanoi:
Ei nyt varmaan kannata yhden tapauksen perusteella tehdä liian suuria johtopäätöksiä. :rolleyes: Itselläni on ainakin kaikki viat menneet mukisemmatta takuun piikkiin ja samanlaisia kokemuksia on tällä foorumilla muillakin.

Samoin. Rouvalla oli aikaisemmin Ceed, jota valitettavasti joutui vähän turhankin usein käyttämään takuukorjauksissa, mutta kaikki meni aina täysin mukisematta. Jopa koiranluut meni takuuseen viiden vuoden ja 100tkm kohdalla.
 
Hyvin pelasi Kian takuu myös omalla kohdallani, ei ole pahaa sanottavaa. Tosin kuuden vuoden aikana ainoat viat olivat kallistuksenvakaajan hela ja pyörän laakeri jotka molemmat korjattiin takuuseen ilman sen kummempaa.
 
Kyllähän tuo testi-raportti ihan asialliselta vaikuttaa.
Tuollaisessa tilanteessa vaan pitäisi olla itse mukana, helpottaa usein testaajan tehtävää sekä testin pyytäneen elämää.

Hauskana yksityiskohtana Sanden tekstistä osui tämä:
"...Tarkkailin tuota vaihtamistöksäytystä joskus tarkkailemalla vieressä istuvaa vaimoa. Sen pää selvästi heilahti tuolloin..."
Joskus nauranut omille hieman vastaaville jutuille kun on huoltoon tehnyt reklamaatiota. ':=)
 
Auto Berge on vasta vuoden päivät harjoitellut toimimista KIAn maahantuomista Suomeen. Aiemmin hommasta vastasi Delta Auto. Joten vanhemmista, hyvistä takuun hoitotapauksista on Delta Autoa kiittäminen, ei Auto Bergeä.

Toivottavasti tämä minun tapaus on poikkeama yleisestä linjasta, eikä uusi suuntaus. Ehkä enemmän tässä pännii Auto Bergen loivaliikkeisyys tapauksen tutkimisessa, kuin lopputulos. Jäi sellainen kuva, että jos ei kuluttaja-asiamiestä olisi otettu keskusteluun mukaan, niin vieläkin odoteltaisiin dataloggeria  :( Jäi sellainen kuva että maahantuoja heittäytyi asiassa mahdollisimman passiiviseksi odottaen jos vaikka hankala asiakas kyllästyisi valittamaan.
 
Alta vuosi tuosta minun viimeisestä "takuutapauksesta" tai ehkä paremminkin goodwillista tms. on aikaa. Auton takuuhan oli jo mennyt ajomäärän reippaan ylittymisen vuoksi .


Onko tuohon laatikkoon vaihdettu öljyjä?
 
Muistunee mieleen ajat kun Metroauto oli kornetin maahantuoja, C6 omistaja valitteli nykimistä tietyssä tilanteessa.
Maahantuoja ei löytänyt mitään outoa kyseisestä autosta, onneksi merkkikerhosta löytyi osaava ja innokas kaveri tutkimaan juttua.
Ei muuta kun reilu lenkki ajoa ja data talteen, sieltähän kaveri kaivoi esiin virheen moottorin ohjauksesta, onnellinen loppu sekä onnistunut korjaus tässä tapauksessa- taitaa vaan harvoin käydä näin.
 
Sande sanoi:
Toivottavasti tämä minun tapaus on poikkeama yleisestä linjasta, eikä uusi suuntaus. Ehkä enemmän tässä pännii Auto Bergen loivaliikkeisyys tapauksen tutkimisessa, kuin lopputulos. Jäi sellainen kuva, että jos ei kuluttaja-asiamiestä olisi otettu keskusteluun mukaan, niin vieläkin odoteltaisiin dataloggeria  :( Jäi sellainen kuva että maahantuoja heittäytyi asiassa mahdollisimman passiiviseksi odottaen jos vaikka hankala asiakas kyllästyisi valittamaan.

Tämähän se nimenomaan on mikä hiertää, jos asiakkaalle jää tunne että häntä ei kuunnella, oteta tosissaan tai väheksytään. Ja vältellään vastuuta. Toivottavasti eivät ota Bergellä tavaksi tosiaan tuollaista käyttäytymistä. Itsekin aikanaan Ceedin kanssa takuukorjauksia pyysin Deltalta ja homma meni hyvin. Uudet ajovaloumpiot korvattiin mukisematta 5v ikäiseen autoon.
 
jkvi sanoi:
Onko tuohon laatikkoon vaihdettu öljyjä?
Ei ole, se on käynyt kyllä mielessä mutta autolla on nyt ajettu vasta reilu 17 000 km.

Kirjoitin eilen: "Nyt en ole aivan varma, mutta välillä on alkanut tuntua että töksäytys olisi lieventynyt ja muutaman kerran vakiopaikoissa, joissa alasvaihtaminen on tapahtunut töksäyttäen, onkin laatikko luistattanut siististi viitosen sisään hyvin siististi. Mutta samalla matkalla on osannut jonkun kerran vaihtaa "ei niin nätisti". Mistä voisi oireiden lieventyminen johtua? Talvilämpötiloista vai omasta korvien välistä?"

Tänään kävin hakemassa vaimoa töistä. Samalle suunnalle sattuu testireitti jolla ajoimme Rinta-Joupin huollon kaverin kanssa ja kävin pyörähtämässä sitä kautta kun olin vähän etuajassa. Reitille sattui kaksi mäkeä jotka aiemmin aiheuttivat töksäytyksen vakionopeusäädin asetettuna 85 km/h todellista nopeutta. Tällä kertaa vaihtaminen niissä tapahtui pehmeästi ilman töksäytystä  :rolleyes: Näitä ongelman paranemisia/lieventymisiä olen voinut todeta 3 viikon aikana. Mistä tämä voisi johtua?
 
Sande sanoi:
Ei ole, se on käynyt kyllä mielessä mutta autolla on nyt ajettu vasta reilu 17 000 km.

Onko määrää tarkastettu ?
Monesti vaihtojen töksähtelyt johtuu alhaisesta öljymäärästä.
 
dingdongpingpong sanoi:
Onko määrää tarkastettu ?
Monesti vaihtojen töksähtelyt johtuu alhaisesta öljymäärästä.
Ei ole Kian huolto-organisaatiota sellainen kiinnostanut. Eikä tuota uskalla Pärnäsen pajalla käydä roplaamaankaan, jos vaikka porsii laatikko jossain vaiheessa, niin on parempi että on ihan Kian huollon jäljiltä. 30 000/2 v huolto tulee ensi syksynä. Voisivat toki samassa yhteydessä kurkata laatikon öljyn määrän.
 
Ei tietenkään Pärnäselle. Mutta kait sitä voi ehdottaa, että tarkastetaan ja vaihdetaan? Ei varmaan kovin iso kustannus.