- 18.7.2019 klo 18:57 / T8 jälkeen täyssähkis; ensikokemuksia
Edellinen auto oli xc90 T8, koukutti niin sen hiljainen ja pehmeä sähköajo, että seuraajaksi piti saada täyssähkis
Etronilla nyt kurvailtu muutama viikko, ja kun niitä T8 omistajia löytyy jokunen muukin, niin aattelin muutaman sanan, jos vaikka joku muukin on saanut T8 myötä sähköpistoksen, ja miettii seuraavaksi täyssähköä.
Ensin; tykkäsin volvosta, jos XC sarjaa olis tarjolla täyssähkönä, tai edes 80 km sähkörangella, niin voi olla, että e-tronia ei olisi pihaan tullut.
Rangen osalta etron riittää omiin ajoihin. arkipyörityksessä 300km+ range riittää enemmän kuin hyvin. ja se on johtanut siihen, että etronilla ei tule ajettua nurkissa kovin taloudellisesti.
Keskikulutus on nyt n 26kwh/100km.
Se smoothin ja äänettömän ajon nautinto, jonka T8:ssa sai kevyellä kaasujalalla, varoen, ettei paina poljinta liian syvälle, ja käynnistä sitä puolikasta kasikonetta, on nyt etronissa läsnä läpi koko nopeusalueen. TM mukaan hiljaisempi kuin S mersu. hieno on kyyti. jos vielä hiljaisemman haluaisi, joutuisi syömään verenpainelääkkeitä. ettei oma laskimovirtauksen ääni olisi se isoin melun lähde. äänettömyys koukuttaa.
Jos taas on addikti adrealiinille, ja tykkää liikennevalokiihdytyksistä, etron ei ole oikea valinta. tässä amerikkalaiset on etevämpiä. perstuntumalta etron irtoaa viivalta hyvin samalla tavalla kuin T8. mutta tosiaan, jos tykkää joulukuusikiihdytyksistä, niin toiset sähkikset on tässä etevämpiä.
Äänistä vielä; jos olet tottunut B&W ääneen, ja tykkäät kuunnella vuodenaikoja niin etronin B&O ei ole ihan yhtä hyvä. volvon äänentoiston erottelevuus on parempi. mutta jos musiikkimieltymys on lähempänä populääriä, niin kyllä etronissakin bassoa on, samalla tavalla kumpikin tärisyttää sisätaustapeiliä.
toki takapihalta löytyvästä Ligieristä löytyy vielä enemmän potkua. mutta kun sen range on vain 200km. ja matkanteko sähkäriäkin hitaampaa. kun ei voi mennä vihreälle tielle.
ja jotta teksti ei olisi minkään tarinankerronnan oppien mukainen, niin palaan vielä rangeen;
noin kerran viikossa tre-hki-tre työreissu, se ei mene lataamatta, mutta nykyiset 50kw laturit antaa alle puolessa tunnissa sen verran lisärangea, että motarilla voi ajaa ihan käypästä matkavauhtia. vasenta kaistaa, jos haluaa.
ja kun 350 kw:n ionity saadaan reitille, lataustauolla ei ehdi toiletin ovelliselle puolelle. enkä nyt tarkoita Parolannummen kasarmia.
tässä volvon omistajille vinkki; jos täyssähkis kiinnostaa, ja oman ajoprofiilin rangetarve mietityttää, käykää lataamassa se oman volvonne ajopäiväkirjan excel ja katsokaa omat ajot. siellä on tarjolla faktaa mielikuvien vahvistukseksi/korjaajaksi.
lataus on helpompaa, kuin phevillä. siinä kun sähköä pyrki lataamaan kaikissa stopeissa. hesellä, sittarissa, prismassa, lidlissä. mutta etronilla yön jälkeinen lataus riittää yleensä koko päiväksi. ei tarvi, jos ei halua, ja siis on kotona latausmahdollisuus, ladata joka stopissa. ja se on hyvä, sillä hankkimani 32A 8m latauskaapeli on yhtä kätevä käsitellä kuin suomenjoutsenen ankkuriketju. no ankkuriketju on vain kotilataukseen, ei tarkoitettu siirrettäväksi. se etronin mukana tullut type 2 on ihan sopivan kevyt, jos matkalla tarvitsee 11kw latausta.
volvon kosketusnäyttö on iso, mutta käytettävyydeltään osin hankala. jos käyttää esim spotifyn hakua, se suurennuslasin kuvake vasemmassa yläkulmassa on kooltaan kärpästä pienempi. banaanikärpästä. eikä siihen tahdo tavallinen nakkisormi osua. paitsi silloin, kun ei olisi ollut tarkoitus.
etronissa ns haptista kosketusnäyttöä täytyy oikeasti painaa, kuten kytkintä. virhelyöntien määrä on audissa pienempi. audin kosketusnäyttöä on mukava käyttää. ja sitten on vielä se vaihdekeppiä muistuttava rannetuki, jolla alanäytön käyttö on audissa tarkkaa.
toinen joka ihastuttaa, on autopilot. paperilla molempien ominaisuudet kutakuinkin samat. kaistalla pysyy jopa moottoritienopeudessa.
mutta audissa on nyt alkukokemuksen perusteella jääneet ne äkkinäiset ratin korjausliikkeet historiaan. tekee ajoavustamisen tyylikkään pehmeästi ja oikein. audi ei yritä terävällä korjausliikkeellä ohjata moottoritiellä aina ideaparkin suuntaan. ymmärtää että isäntä nyt menossa helsinkiin, eikä sukaria katsoon. toki omassa volvossa oli varmaan 2016 vuoden softat, ja voi volvossakin jo uudemmat versiot olla rauhallisempia. eikä aina kääntymässä sukarille.
jokaisen itseään kunnioittavan sähköautokokemuksiaan jakavan kirjoittajan pitää ottaa kantaa lapin reissuun peräkärryllä. paljastan heti; en aio sitä tehdä, en tehnyt volvollakaan.
mutta koukku ja kärry on. mutta ei 30 jalkaista baylineria. vaan k-raudasta ostettu muuli. kuomulla. sillä ei pääse ekstreamkuormakokemuksia kertomaan. mutta pienellä kuormalla ja kuomun tuulivastuksella kulutus 90kmh nopeudella n 27kwh/100km. aika tarkkaan sama kulutus, kuin nopeudella 120 kmh ilman kärryä. ja siis noin 300km on range kärry perässä. kesällä.
kulut ja kustannukset.
volvosta sai 3v ja vähän vajaa 90tkm ajettuna vaihtohyvituksen, joka oli 67% aikanaan maksetusta hankintahinnasta. eli arvonalennus oli 33%.
ja siis tässä laskentatavassa audista maksoin listahinnan.
volvon kulutus oli 5,7 l/100km.
etronin tuleva arvonpudotus jää nähtäväksi, mutta oma toive on, joka siis faktapohjaltaan on luokkaa joulupukki, että kokonaiskulujen osalta xc90 ja etron tulevat olemaan hyvin lähellä toisiaan. ainakin hankintahinnat oli 1000e sisällä samat. joka siis ei todista mitään etronin arvosta esim 3v päästä.
mutta olen hankinnan tueksi tehnyt excellaskentaa. ja noin kymmenen iteraatiokierroksen tuloksena e-tron ei ole volvoa kallimpi.
excelillä todistin vaimolle, että järkihankinta. ja sain luvan. ostaa e-tronin.
jos sähkiskärpänen on T8 omistajia puraissut, käykää ajamassa e-tron. privalla voin sit lähettää excelit
Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
Etronilla nyt kurvailtu muutama viikko, ja kun niitä T8 omistajia löytyy jokunen muukin, niin aattelin muutaman sanan, jos vaikka joku muukin on saanut T8 myötä sähköpistoksen, ja miettii seuraavaksi täyssähköä.
Ensin; tykkäsin volvosta, jos XC sarjaa olis tarjolla täyssähkönä, tai edes 80 km sähkörangella, niin voi olla, että e-tronia ei olisi pihaan tullut.
Rangen osalta etron riittää omiin ajoihin. arkipyörityksessä 300km+ range riittää enemmän kuin hyvin. ja se on johtanut siihen, että etronilla ei tule ajettua nurkissa kovin taloudellisesti.
Keskikulutus on nyt n 26kwh/100km.
Se smoothin ja äänettömän ajon nautinto, jonka T8:ssa sai kevyellä kaasujalalla, varoen, ettei paina poljinta liian syvälle, ja käynnistä sitä puolikasta kasikonetta, on nyt etronissa läsnä läpi koko nopeusalueen. TM mukaan hiljaisempi kuin S mersu. hieno on kyyti. jos vielä hiljaisemman haluaisi, joutuisi syömään verenpainelääkkeitä. ettei oma laskimovirtauksen ääni olisi se isoin melun lähde. äänettömyys koukuttaa.
Jos taas on addikti adrealiinille, ja tykkää liikennevalokiihdytyksistä, etron ei ole oikea valinta. tässä amerikkalaiset on etevämpiä. perstuntumalta etron irtoaa viivalta hyvin samalla tavalla kuin T8. mutta tosiaan, jos tykkää joulukuusikiihdytyksistä, niin toiset sähkikset on tässä etevämpiä.
Äänistä vielä; jos olet tottunut B&W ääneen, ja tykkäät kuunnella vuodenaikoja niin etronin B&O ei ole ihan yhtä hyvä. volvon äänentoiston erottelevuus on parempi. mutta jos musiikkimieltymys on lähempänä populääriä, niin kyllä etronissakin bassoa on, samalla tavalla kumpikin tärisyttää sisätaustapeiliä.
toki takapihalta löytyvästä Ligieristä löytyy vielä enemmän potkua. mutta kun sen range on vain 200km. ja matkanteko sähkäriäkin hitaampaa. kun ei voi mennä vihreälle tielle.
ja jotta teksti ei olisi minkään tarinankerronnan oppien mukainen, niin palaan vielä rangeen;
noin kerran viikossa tre-hki-tre työreissu, se ei mene lataamatta, mutta nykyiset 50kw laturit antaa alle puolessa tunnissa sen verran lisärangea, että motarilla voi ajaa ihan käypästä matkavauhtia. vasenta kaistaa, jos haluaa.
ja kun 350 kw:n ionity saadaan reitille, lataustauolla ei ehdi toiletin ovelliselle puolelle. enkä nyt tarkoita Parolannummen kasarmia.
tässä volvon omistajille vinkki; jos täyssähkis kiinnostaa, ja oman ajoprofiilin rangetarve mietityttää, käykää lataamassa se oman volvonne ajopäiväkirjan excel ja katsokaa omat ajot. siellä on tarjolla faktaa mielikuvien vahvistukseksi/korjaajaksi.
lataus on helpompaa, kuin phevillä. siinä kun sähköä pyrki lataamaan kaikissa stopeissa. hesellä, sittarissa, prismassa, lidlissä. mutta etronilla yön jälkeinen lataus riittää yleensä koko päiväksi. ei tarvi, jos ei halua, ja siis on kotona latausmahdollisuus, ladata joka stopissa. ja se on hyvä, sillä hankkimani 32A 8m latauskaapeli on yhtä kätevä käsitellä kuin suomenjoutsenen ankkuriketju. no ankkuriketju on vain kotilataukseen, ei tarkoitettu siirrettäväksi. se etronin mukana tullut type 2 on ihan sopivan kevyt, jos matkalla tarvitsee 11kw latausta.
volvon kosketusnäyttö on iso, mutta käytettävyydeltään osin hankala. jos käyttää esim spotifyn hakua, se suurennuslasin kuvake vasemmassa yläkulmassa on kooltaan kärpästä pienempi. banaanikärpästä. eikä siihen tahdo tavallinen nakkisormi osua. paitsi silloin, kun ei olisi ollut tarkoitus.
etronissa ns haptista kosketusnäyttöä täytyy oikeasti painaa, kuten kytkintä. virhelyöntien määrä on audissa pienempi. audin kosketusnäyttöä on mukava käyttää. ja sitten on vielä se vaihdekeppiä muistuttava rannetuki, jolla alanäytön käyttö on audissa tarkkaa.
toinen joka ihastuttaa, on autopilot. paperilla molempien ominaisuudet kutakuinkin samat. kaistalla pysyy jopa moottoritienopeudessa.
mutta audissa on nyt alkukokemuksen perusteella jääneet ne äkkinäiset ratin korjausliikkeet historiaan. tekee ajoavustamisen tyylikkään pehmeästi ja oikein. audi ei yritä terävällä korjausliikkeellä ohjata moottoritiellä aina ideaparkin suuntaan. ymmärtää että isäntä nyt menossa helsinkiin, eikä sukaria katsoon. toki omassa volvossa oli varmaan 2016 vuoden softat, ja voi volvossakin jo uudemmat versiot olla rauhallisempia. eikä aina kääntymässä sukarille.
jokaisen itseään kunnioittavan sähköautokokemuksiaan jakavan kirjoittajan pitää ottaa kantaa lapin reissuun peräkärryllä. paljastan heti; en aio sitä tehdä, en tehnyt volvollakaan.
mutta koukku ja kärry on. mutta ei 30 jalkaista baylineria. vaan k-raudasta ostettu muuli. kuomulla. sillä ei pääse ekstreamkuormakokemuksia kertomaan. mutta pienellä kuormalla ja kuomun tuulivastuksella kulutus 90kmh nopeudella n 27kwh/100km. aika tarkkaan sama kulutus, kuin nopeudella 120 kmh ilman kärryä. ja siis noin 300km on range kärry perässä. kesällä.
kulut ja kustannukset.
volvosta sai 3v ja vähän vajaa 90tkm ajettuna vaihtohyvituksen, joka oli 67% aikanaan maksetusta hankintahinnasta. eli arvonalennus oli 33%.
ja siis tässä laskentatavassa audista maksoin listahinnan.
volvon kulutus oli 5,7 l/100km.
etronin tuleva arvonpudotus jää nähtäväksi, mutta oma toive on, joka siis faktapohjaltaan on luokkaa joulupukki, että kokonaiskulujen osalta xc90 ja etron tulevat olemaan hyvin lähellä toisiaan. ainakin hankintahinnat oli 1000e sisällä samat. joka siis ei todista mitään etronin arvosta esim 3v päästä.
mutta olen hankinnan tueksi tehnyt excellaskentaa. ja noin kymmenen iteraatiokierroksen tuloksena e-tron ei ole volvoa kallimpi.
excelillä todistin vaimolle, että järkihankinta. ja sain luvan. ostaa e-tronin.
jos sähkiskärpänen on T8 omistajia puraissut, käykää ajamassa e-tron. privalla voin sit lähettää excelit
Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla