- 12.2.2018 klo 21:58 / Alfa Romeo Giulia Veloce 2.0 T (280 hv.) Aut.
Tänään oli oleva tuo päivä jota olen odottanut jo reilun 1/2 vuotta, eli pääsin kokeilemaan Alfan nelivetoa tässä sipposemmassa korissa ja tehokkaammalla koneella sillä tätä vastaavaa tekniikkaahan jo aiemmin koeajoin Stelvion isomman korin siivittämänä. Sen koeajon aikana oli asfaltti näkyvissä ja Alfa jätti itsestään jotenkin Audimaisen laatuvaikutelman, kaikki toimi niinkuin pitikin mutta se joku loppusilaus jäi tapahtumatta. Tuota koeajoa ennen tulin ajaneeksi sillä saman liikkeen 1430 kiloisella, punaisella 2.0 T Superilla kahteen kolmeenkin kertaan ja viimeksi 205/60/16 nastarenkailla.
Ja päivän 1530 kiloisen version koeajoon, tarkistin rengastuksen ennen kajuuttaan hyppäämistä, alla oli Nokian 225/40/18 kitkat jotka tuntuivat renkaaseen potkaistessani hieman lötköiltä. Sisään ja säädän istuma-asennon kohilleen, ok. Lähtiessäni liikkeelle pystyn jotenkin kokemaan sen saman eron tämän ja takavetoisen välillä kuin omaan sen RS4-takavakaajan laitettuani, auto oli takavetoista selkeästi jämptempi kuten alusta muutenkin olematta silti kova. Koneessa tuntuu olevan ruutia ja vääntöä mutta mutta ........ kelin ollessa floskainen ja kun autosta ei saa ESP:iä pois niin meno oli jokseenkin 'aavemaista', oli vaikea saada yhteyttä kaasun ja auton liikkeiden välille ja tämä merkillinen olo vaivasi koko koeajoa. Ja se tietty takavetoisen keveyden antama 'hauskuus' loisti poissaolollaan. Pitävällä alustalla ( ja 'paremmilla' renkailla) tuo olisi ollut varmasti enempi hauska vietävä mutta nyt autosta jäi todella valju olo. Yksi (omaa) tuntumaa parantava seikka olisi voinut olla kovalaatikko ( ja sen tuoma n. 70 kilon kevennys) mutta sitä lienee enää turha odottaa sillä myyjä tiesi että jopa 510 heppasesta QV-versiosta ollaan jätetty manuaali-optio pois ......
Vein auton pois, juttelin hetkosen myyjän kanssa ja hyppäsin omaan autooni, käynnistin sen, painoin ESP OFF-nappulaa ja läksin kaupan pihasta pienessä hallitussa sladissa, ei tullut ensimmäisenä mieleen panostaa (oman autooni nähden) viisinkertaista summaa tuohon Alfaan ......
Luulenpa että koeajosta olisi jäänyt parempi maku jos itse auto olisi tosiaan ollut manuaali ja siitä olisi voinut kytkeä pois ESP-toiminnon, myös 205/60/16 nastarenkaistus ( joka tosin ei mene siihen) olisi tehnyt siitä 'selkeämmän' siinä missä nuo 'patjat' eivät tuntuneet toimivan floskassa.
Ja päivän 1530 kiloisen version koeajoon, tarkistin rengastuksen ennen kajuuttaan hyppäämistä, alla oli Nokian 225/40/18 kitkat jotka tuntuivat renkaaseen potkaistessani hieman lötköiltä. Sisään ja säädän istuma-asennon kohilleen, ok. Lähtiessäni liikkeelle pystyn jotenkin kokemaan sen saman eron tämän ja takavetoisen välillä kuin omaan sen RS4-takavakaajan laitettuani, auto oli takavetoista selkeästi jämptempi kuten alusta muutenkin olematta silti kova. Koneessa tuntuu olevan ruutia ja vääntöä mutta mutta ........ kelin ollessa floskainen ja kun autosta ei saa ESP:iä pois niin meno oli jokseenkin 'aavemaista', oli vaikea saada yhteyttä kaasun ja auton liikkeiden välille ja tämä merkillinen olo vaivasi koko koeajoa. Ja se tietty takavetoisen keveyden antama 'hauskuus' loisti poissaolollaan. Pitävällä alustalla ( ja 'paremmilla' renkailla) tuo olisi ollut varmasti enempi hauska vietävä mutta nyt autosta jäi todella valju olo. Yksi (omaa) tuntumaa parantava seikka olisi voinut olla kovalaatikko ( ja sen tuoma n. 70 kilon kevennys) mutta sitä lienee enää turha odottaa sillä myyjä tiesi että jopa 510 heppasesta QV-versiosta ollaan jätetty manuaali-optio pois ......
Vein auton pois, juttelin hetkosen myyjän kanssa ja hyppäsin omaan autooni, käynnistin sen, painoin ESP OFF-nappulaa ja läksin kaupan pihasta pienessä hallitussa sladissa, ei tullut ensimmäisenä mieleen panostaa (oman autooni nähden) viisinkertaista summaa tuohon Alfaan ......
Luulenpa että koeajosta olisi jäänyt parempi maku jos itse auto olisi tosiaan ollut manuaali ja siitä olisi voinut kytkeä pois ESP-toiminnon, myös 205/60/16 nastarenkaistus ( joka tosin ei mene siihen) olisi tehnyt siitä 'selkeämmän' siinä missä nuo 'patjat' eivät tuntuneet toimivan floskassa.