https://tummennuskalvot.fi/

VW Tiguan 2.0 TDI 150 hp DSG Comfortline 2017 4-motion -koeajo

esako62

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
7.6.2015
Olen kokeillut useampia  SUV-tyyppisiä autoja muutaman viime kuukauden aikana. Olen etsinyt autoa, joka tarjoaa kunnollisen istumakorkeuden ja auton korkeudesta huolimatta hyvän ajettavuuden. Vitara oli tyydyttävä, korkeuden suhteen. Ajettavuuden osalta se jätti toivomisen varaa, maantiellä epävakautta ja huojahtelevaa käytöstä, joskaan ei pahimmasta päästä tässä mielessä. Octavia Scout on ollut aika moisen nappisuoritus ajettavuuden osalta ja istumakorkeus on siedettävä, mutta näin iän myötä ei olisi haitaksi vaikka istumakorkeus olisi korkeampikin.

Tänään kävin koeajamassa otsikon mukaisen auton. Tähän asti ei ole ollut ongelmaa autokuumeen nousemisesta lähiaikoina koeajettujen autojen kanssa. Volvo V90 jätti toivomisen varaa rengasmelun suhteen (JOPA verrattuna Scoutiin) ja hieman turhan matalan maavaran ja istumakorkeuden osalta. Koeajettavana ei ollut Cross-Country -versiota joten sen istumakorkeudesta en voi sanoa olisiko se ollut parempi, luultavasti. Toisena vertailukohtana oli Skodan Kodiak, jossa ongelmana oli rengasmelu (JOPA verrattuna Scoutiin) ja jousitustuntuma joka jätti hieman vellovan tunteen mutkaisemmalla tiepätkällä.

Tiguan oli varustettu normaalijousituksella. Koeajoautossa ei ollut reilua lisävarustusta, vain joitain ylimääräisiä varusteita (line-assistia yms.). Varsin hyvän käsityksen lähestulkoon perusvarusteisesta Tiguanista siis sai.
Istumakorkeus on Tiguanissa itselleni hyvä. Käytännössä autosta saa nousta suorille jaloille. Ajoasennon saa hyväksi, vaikka VW-maista polkimien liian oikealle (minun makuuni, useimmiten, jos olisivat 5-10 cm vasemmalla siihen nähden missä ovat, olisivat kohdalla, johon jalat osuvat luonnostaan) sijoittaminen hieman häiritsi. Istuin oli mukavan tuntuinen, joskaan koeajo ei ollut kuin noin tunnin mittainen. Hallintalaitteiden sijoittelu on perus-VAG eli kaikki löytyy tutulta paikaltaan, joskin vakionopeudensäätimen käyttäminen on siirtynyt erillisestä viiksestä ohjauspyörään. Viiksen käyttö on selkäytimessä mutta tuohonkin tottuisi.

Ajettavuus tuntui olevan normaaliajoon kohdallaan. Eli ei kallistele liikaa, tuntuu koko ajan olevan hyvin hallinnassa ja kun pitää mennä päätietä suoraan, ei vaeltele. Siis varsin hyvässä mielessä Scout-mainen ajettava. Tuo hieman Scoutia heikompi moottori (150 hp vs. 184 hp) tarjoaa kuitenkin riittävän suorituskyvyn ja ainakin ajotietokoneen lukeman perusteella hieman säästeliäämpää kyytiä Scoutiin verrattuna. Myös hidastetöyssyt ja huonokuntoinen asfaltti merkitsi Tiguanille varsin eleetöntä ajettavuutta. Jousitus on siis vakiomallisenakin varsin onnistunut. DCC on myös saatavissa. Olisi varmaan aika muikea ajettava...

Tilat ovat riittävät. Takakontti ei ole mikään mahdoton tilaihme varsinkaan, jos välipohjaa pitää ylemmässä asennossa, tällöinhän tilan laajennus on tasapohjainen. Dynaudio-audiolaitteisto sen vaatimine varapyörineen kuulemma aiheuttaa sen, ettei välipohjaa saa laskettua ala-asentoon ja tila jää pienemmäksi. Kontti toki on ihan riittävän iso normaalikäyttöön mutta saattaa olla, että jonkinlainen tavaraverkko pitempiä reissuja, kun tavaraa joudutaan ottamaan enemmän mukaan, varten olisi paikallaan.  Takapenkin tilat ovat hyvät, oman ajoasentoni takana mahtuu matkustamaan. Jos kuitenkin takapenkin säätöä käytetään esim. tuomaan lisää tavaratilaa, saa takapenkin tilatkin melkoisen pieniksi.

Koeajoautossa oli perusäänilaitteisto. Vakioaudiopuoli jätti toivomisen varaa. Harmi vain, että tuo valinta täytyy tehdä äänenlaadun tai takakontin tilan välillä. Sinänsä tuon vakiomultimedialaitteistonkin näyttö olisi aivan riittävä. Siltä osin ehkä silläkin pärjäisi. Emme tosin testanneet perusteellisemmin esim. taajuuskorjausta/basso-treblesäätöjä, ja saattaa olla, ettei tilanne olisikaan niin huono kuin kontrasti Scoutin ja tämän koeajoauton välillä nyt vaikutti olevan. Auto on miellyttävän hiljainen, joten musiikin kuuntelukin sinänsä onnistuisi.

Vähän paha auto koeajaa. Autokuumeen merkkejä ilmassa…