https://tummennuskalvot.fi/

Toyota Avensis 2.0 D4D 2014

B

Bear

Vieras
Tänään tarjoutui duunihommien puitteissa tilaisuus päästä ajamaan vuoden 2014 Avensista, joten tilaisuuteen piti tarttua. Tässä siis lyhyt reportaasi Toyotasta.

Firman parkkipaikalla odotteli valkoinen farmari-Avensis.
Istuin autoon ja säätelin penkkiä ja rattia hetken. Kitukasvuinen 170cm raatoni löysi sopivan asennon nopeasti, vaikka säädöt ovatkin portaaliset. Penkissä on suht hyvä sivuttaistuki ja oikean puolen käsinojakin on hyvällä kohdalla. Vasemmalle kädelle ei sen sijaan löydy luontevaa paikkaa. Ilmastoinnin ja radion namiskat ovat yksinkertaisia käyttää. Yleisifiilis sisätiloissa hiukan muovinen, mutta osanahkaverhoilu parantaa fiilistä.

Sitten avain virtalukkoon ja kiesi käyntiin. Tässä vaiheessa minulle valkeni että tämähän käy dieselillä. Noh, hyvä vaan, koska dieselmoottori on mainio voimanlähde.  ;) Moottorin ääni on melkoisen karkea, melkein Hiaceen verrattavaa rouskutusta.

Kuusilovisesta askista peruutusvaihde silmään ja pois ruudusta. Ohjaus on parkkipaikalla kevyt pyöriteltävä ja kiitettävän kokoisista peileistä näkee hyvin. Takaikkuna sen sijaan on pieni, kuin postiluukusta katselisi.

Sitten pois parkkipaikalta ja liikenteeseen. Alkumatkasta puolisen kilometriä soratietä. Tavaratilasta kantautuu kuoppaisella tiellä räminää. Kuopat eivät kuitenkaan tunnu kuljettajan paikalla mitenkään mainittavasti. Ohjaus on melkein turhankin kevyt hitaissa nopeuksissa.

Risteyksestä valtielle. Kiihdytys rekkavauhtiin sujuu varsin mukavasti. Vaihteisto toimii jouhevasti, ja vääntöä on käytettävissä 310nm. Paras vääntöalue alkaa 1500 kierroksen paikkeilla. Melutaso on normaalilla tasolla, iso osa melusta on peräisin renkaista.

Maantiellä ohjaus jämäköityy ja Avella ajelee melkein iloissaan. Eihän se mikään Volvo ole, mutta huomattavasti pikkuveljeään Corollaa parempi.  ;D Suuntavakaus on melko hyvä ja ohjaus sopivan jämäkkä, olematta kuitenkaan raskas. Jousitus toimii hyvin ja tien epätasaisuudet eivät pahemmin tunnu.

Liittymästä pienemmälle ja mutkaisemmalle tieosuudelle. Huomio kiinnittyy jälleen ensimmäisenä ohjaukseen. Ave taittuu mutkiin nätisti, mutta mitään huippuhyvää tutumaa ei ole. Jousitus on melko jämäkkä, mutta kuopat eivät tunnu mitenkään ikävästi.

Ajoreissun loppupuolelle sattui lyhyt pätkä taajama-ajoon verrattavaa pyöritystä. Ave on melko mukava pyöriteltävä, mutta viistot a-pilarit rajoittavat paljon näkyvyyttä.

Saavuin määränpäähän. Puolasta lentokoneella saapunut työntekijä odotteli terminaalin vieressä. Kaverin isohko matkalaukku Aven konttiin. Todettakoon että kontti jää suojapeitteen alla matalaksi. Loput matkatavarat takapenkille, jonka tilat vaikuttivat nopealla silmäyksellä riittäviltä isommillekin henkilöille.

Plussat ja miinukset:
+ Moittorissa hyvin vääntöä
+ Vaihteisto toimii jouhevasti
+ Hallintalaitteita on helppo käyttää
- Pieni takaikkuna
- Viistot A-pilarit rajoittavat näkyvyyttä
- Matala tavaratila suojapeitteen alla.

Ps. Paluumatkalla en tehnyt autosta mitään uusia havaintoja.
Pps. Kuva Avensiksestä liitteenä.
 

Liitteet

  • _20170817_173447.JPG
    _20170817_173447.JPG
    36,8 KB · Katsottu: 192
Tänään tuli taas ajeltua Avensiksella, joten tässä muutama uusi havainto talvikeleiltä.

Autossa oli alla jotkin nastarenkaat, ja niiden vaikutus ajettavuuteen oli huomattava. Suuntavakaus huonompi kuin kesärenkailla. Ohjaustunto samanlainen kuin kesärenkailla, sopivan jämäkkä maantiellä, kaupunkinopeuksilla mukavan keveä. Jousitus toimii sekä maantiellä, kaupungissa että hiekkatiellä melko hyvin.
Kaupungissa huomasi kytkinpolkimen tunnottomuuden ja reippaan alaväännön, liikkeellelähdöt ei tahdo onnistua sutimatta.
Vakionopeussäädin on helppokäyttöinen, omassa viiksessään. Säädin ei kuitenkaan osaa pitää tarkkaa nopeutta, alamäessä nopeus meinaa karata.

Sisätiloista en hirveästi uusia havaintoja tehnyt. Todettakoon, että koon 43 talvikengillä polkimet ja vasemman jalan tuki ovat turhan lähekkäin. Rengasmelua melko paljon, nastoista johtuen.
Ilmastointia täytyy kehua. Pikkupakkasella umpijäinen auto suli nopeasti, huurteet hävisi laseista ja sisällä tarkeni.

Loppukomenttina sanoisin, että kyllä Avensiksella ajelee, mutta itselleni en tällaista ostaisi.
 

Liitteet

  • DSC_0424.JPG
    DSC_0424.JPG
    52,7 KB · Katsottu: 155