https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Moottorin lämmittämisen mahdottomuus

yetta

Uudenkarhea
Liittynyt
30.11.2017
TM:n talviautotestiä numerosta 04/2019 lukiessani huomio kiinnittyi seuraavaan: "Uusien autojen moottoreita ei välttämättä voi esilämmittää ohjelmistosuunnittelun ja tiheän anturitietojen tarkkailun vuoksi. Lämmitin kykenee lämmittämään vain osaa moottorista, jolloin sen eri osissa sijaitsevien lämpötila-antureiden tiedot eivät vastaa toisiaan ja seurauksena saattaa olla vikakoodi tai jopa hätäkäyttötila (niin sanottu limp mode)... ... Matkustamo voidaan mukavuuden ja turvallisuuden nimissä edelleen esilämmittää, ja lämpöä voidaan tarvittaessa ylläpitää ajon aikana polttoainetoimisella lisälämmittimellä."

Enpä ole tätäkään osannut ajatella! Olen ollut siinä uskossa, että tottahan se polttoainekäyttöinen lisälämmitin sitten lämmittää koneen ja kabiinin. Artikkelin mukaan "Volvossa lisälämmitin lämmittää myös moottoria, samoin Jaguarissa, mutta vain alle -20C lämpötilassa." Alas on vedetty raja moottorin lämmitykseen Jaguarissa...
 
Mahtaako sillä moottorin lämmittämisellä olla mihinkään edes mitään oikeaa vaikutusta.
En jaksaisi tuollaisesta murehtia.

Varmaan siinä kohtaa kun auto on kolmannella käyttäjällä ja kilsoja 200tkm +++ niin alkaa hyödyt näkymään. Ensimmäiselle ostajalle tuskinpa. Ainoa syy itselle käyttää lämppäriä on mukavuus. Itseasiassa perheen toisessa autossa (Focus) on pelkkä sisähaara ja puhallin, ei itse lohkolämmitintä / letku / säteilylämppäriä ollenkaan koska ei vain jaksa kiinnostaa.
 
Tästähän(kin) on monta mielipidettä mutta itsellä vaihtoehto uno on aina öljypohjan säteytyslämmitin, öljyjen lämpötila +5 vaikkapa ulkolämmöllä -30 on parempi moottorille ja sen pyörittämiselle käyntiin kuin se että vesi on +15. Sisälämppäri oikeastaan vain siksi että bmw-sisäpiirissä lumiharjan käyttö johtaa foorumilta automaattiseen elinikäiseen banniin.....
 
Taski sanoi:
Mahtaako sillä moottorin lämmittämisellä olla mihinkään edes mitään oikeaa vaikutusta.
En jaksaisi tuollaisesta murehtia.

Jos tosiaan vaihtaa autoa kuin kalsareita niin mitäpä tuosta huolehtimaan ...... itse olen toista maata, ex-audini kylmäkäynnistysten määrä ensimmäisten 12 vuoden aikana lähenee nollaa ( eli olen jopa ihan '
hysteerisen' tarkasti pitänyt sitä töissä johdon päässä/ kotona tallissa) ja täytyy sanoa että kylläpä se käynnistyy ja käy normisti edelleen niin kauniisti, vedotkin tallella.

dingdongpingpong sanoi:
Tästähän(kin) on monta mielipidettä mutta itsellä vaihtoehto uno on aina öljypohjan säteytyslämmitin, öljyjen lämpötila +5 vaikkapa ulkolämmöllä -30 on parempi moottorille ja sen pyörittämiselle käyntiin kuin se että vesi on +15.

Jännä aihe, olisi oikeasti kiva tietää kumpi parempi, 'kylmä'käynnistys lämpimien koneosien ja kankean öljyn kanssa vai kylmien mäntien ja lämpimän öljyn kanssa.
 
Baijerin ihmeeseen ei saa tehdasasenteista moottorinlämmitintä juuri ensimmäisessä viestissä kuvatun vuoksi. Vain polttoainekäyttöisen sisälämmittimen.
Käyttöohjekirja kuvaa asian siten, että lämppäri lämmittää kabiinin lämmityksen nesteen ja kun kone käynnistetään, se valmiiksi lämmin neste lähtee kiertoon myös moottorissa.
Joo, kauhean vakuuttunut en tästä hienoudesta ole, kuin että kyllä se kabiini lämpiää.

Talli on, ei auto ulkona yötä normaalisti jökötä, mutta kylmähän tuo on. Juurikin miettinyt, että mitähän mahdollisuuksia olisi. Mitä, peittelee joka ilta auton tiiviisti ja laittaa sinne peiton alle kuumia tiiliskiviä? Tai pistää anopin sinne nukkumaan, saman peiton alle auton kanssa? Ihmisen lämmitysteho on kai parin sadan watin luokkaa.  :rolleyes:
 
Kettu sanoi:
Baijerin ihmeeseen ei saa tehdasasenteista moottorinlämmitintä juuri ensimmäisessä viestissä kuvatun vuoksi. Vain polttoainekäyttöisen sisälämmittimen.

Omakin oli tuota laatua, teetin tuohon jonkun vempautuksen ja nyt se vesi pyörii myös moottorin kautta.
 
Jos sitä moottoria lämmitetään (vettä tai öljyä), niin eiköhän se lämmintä kabiiniin nopeammin ala pukkaamaan kuin lämmittämätön? Ei montaa km tarvitse ajaa autolla kunnon pakkasessa, jossa on lämpimät sisätilat, mutta kylmä moottori kun alkaa jo vilu kapajamaan  :-X Jos ei Webastoa ole, niin vilu voi tulla.
 
TON-III sanoi:
Jos tosiaan vaihtaa autoa kuin kalsareita niin mitäpä tuosta huolehtimaan ...... itse olen toista maata, ex-audini kylmäkäynnistysten määrä ensimmäisten 12 vuoden aikana lähenee nollaa ( eli olen jopa ihan '
hysteerisen' tarkasti pitänyt sitä töissä johdon päässä/ kotona tallissa) ja täytyy sanoa että kylläpä se käynnistyy ja käy normisti edelleen niin kauniisti, vedotkin tallella.

Kalsareista en tiedä, mutta omalla Kasipätkä Volvolla tuli eilen 460 tkm täyteen eikä siinä mitään lämmitintä ole ollut. Hyvin käy ja käynnistyy. Kuopiossakin asuin neljä talvea ja siellä mannerilmastossa monesti starttasin alle -30 asteen lämmössä ja ajoin sen pari-kolme kilometriä työmaalle eli ei edes lämmennyt kone koko viikkona.

Täytynee jatkaa ajamista, josko se esilämmityksen puuttuminen joskus alkaisi oireilla.

Mukavahan sisätilanlämmitin olisi, mutta moottorin kylmäkäynnistys ei riko yhtään mitään. No nämä on näitä menneen maailman murheita, kun sähköautoissa ei paljoa tarvitse käämejä lämmitellä.

Voi myös olla, että bensan kulutuksessa jotain pientä säästöä olisi, mutta ei 5-sylinterisen bensa-Volvon kanssa desilitroja mittailla muutoinkaan.
 
Sande, mitähä? Kai se on selvä, että esilämmitys lämmittää, vai mitä sä meinasisi?
 
Minä olen kyllä ainaskin moottorin esilämmityksen kannalla.
Nyt tolla talviautolla taas ajelleena, on se niin mukava lähteä kun lämpömittari heilahtaa sinisen ylärajaan ja nesteet ovat +30 +40C. Öljyt ovat luonnollisesti myös lämpimät, kun säteilijä on lohkon alapäässä.

Hirmunen ero miten nopeasti tommonen 4-bensa lämpiää ilman esilämmitystä tai lämmityksen kanssa.
En todellakaan haluaisi ajaa talvella ilman moottorinlämmitintä.

Lähteehän ne autot ja junat pakkasesta ilman lämmitystä kun akku on kunnossa, mutta eikai se ole koko lämmityksen pääpointti..
 
Kettu sanoi:
Sande, mitähä? Kai se on selvä, että esilämmitys lämmittää, vai mitä sä meinasisi?

Vastasin lähinnä tähän:

Taski sanoi:
Mahtaako sillä moottorin lämmittämisellä olla mihinkään edes mitään oikeaa vaikutusta.
En jaksaisi tuollaisesta murehtia.

Et on sillä merkitystä miten sitä lämmintä tulee kun ajamaan lähdetään, jollei ole Webastoa.
 
Ok, mietin että mihin tuo on vastaus. Tämä selvitti, kiitos.

Ja Urlaub, joku 460 tkm, tuore peli, kaise ny käyntiin lähtee.
 
Aika hyvin jos jäähdytysnesteet 40, kun säteilijä öljypohjassa. Jos neste ei kierrä, niin sehän lämmittää vain yhtä kohtaa. Isompi säästö tulee sisälämppäristä kun ei tarvii raapia laseja tyhjäkäynnillä. Letkulämppäri on jo parempi.
 
ram1 sanoi:
Aika hyvin jos jäähdytysnesteet 40, kun säteilijä öljypohjassa. Jos neste ei kierrä, niin sehän lämmittää vain yhtä kohtaa. Isompi säästö tulee sisälämppäristä kun ei tarvii raapia laseja tyhjäkäynnillä. Letkulämppäri on jo parempi.

Juu, se moottori on ihan sylinterikannestakin lämmin jos kädellä sitä kopeloi.
Toki, sitten kun puhutaan -30c kelistä niin enää ei ollakaan kun +5 kannessa. Olen aika paljon noita säteilijöitä testannut eri bmw malleissa.
 
Koko autonlämmitys on melkoinen sillisalaatti, tai sellaisena se näyttäytyy. Autoon saa tai ei saa lämmitintä, riippuu mistä sitä kysyy ja milloin niitä ihmisiä saa edes kiinni, jos heitä edes löytää. Olisi paljon parantamisen varaa.

Itse olen toki lämmityksen kannalla, letkulämmitin nostaa veden lämmöt reilusti plussan puolelle pakkasillakin ja lähes neuroottisen tarkasti laitan lämmitykseen kun lämpötila putoaa alle +5. Sisätiloja lämmitän ikkunoiden vuoksi ja että ratti ei olisi ihan jäässä. Inhoan kylmää rattia.

Edit, päästöjen alentamisen vuoksi en lämmitä vaan moottorin hyvinvoinnin ja polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi.
 
Minulla oli aikoinaan 1,9 TDI Octavia jossa oli letkulämmitys. Jos letkulämmitys oli ollut päällä 30 min oli vaikeuksia käynnistämisen kanssa. Kaikilla muilla (lyhyemmillä tai pidemmillä) lämmitysajoilla lähti raksuttamaan hienosti laakista. Sen jälkeen omistamissani autoissa kaikissa on ollut letkulämmitin (ja myös Webasto) eikä letkulämmittimen käyttöajalla ole ollut vaikutusta käynnistykseen.
 
dosetti sanoi:
Koko autonlämmitys on melkoinen sillisalaatti, tai sellaisena se näyttäytyy. Autoon saa tai ei saa lämmitintä, riippuu mistä sitä kysyy ja milloin niitä ihmisiä saa edes kiinni, jos heitä edes löytää. Olisi paljon parantamisen varaa.

Itse olen toki lämmityksen kannalla, letkulämmitin nostaa veden lämmöt reilusti plussan puolelle pakkasillakin ja lähes neuroottisen tarkasti laitan lämmitykseen kun lämpötila putoaa alle +5. Sisätiloja lämmitän ikkunoiden vuoksi ja että ratti ei olisi ihan jäässä. Inhoan kylmää rattia.

Edit, päästöjen alentamisen vuoksi en lämmitä vaan moottorin hyvinvoinnin ja polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi.

Mielestäni on ihan sama miksi lämmittää. Sillä on kuitenkin useita positiivisia vaikutuksia.
Päästöt pienenevät, turvallisuus lisääntyy. Mukavasti autossa istuva kuljettaja on turvallisempi, kuin kylmissään tärisevä huurteisista ikkunoista kurkistelija. Olen edelleen sitä mieltä, että on sillä vaikutusta myös moottorin kulumiseen.
 
Tutkitusti:

Tehdyn tutkimuksen valossa nykyaikaisen polttomoottorin esilämmittäminen ei ole
kannattavaa, jos tarkastellaan yksinomaan auton polttoaineen kulutusta. Säästynyttä
polttoainetta merkittävämpänä asiana voidaan kuitenkin pitää esilämmityksen johdosta
merkittävästi alentuneita lähipäästöjä, toisin sanoen pakokaasupäästöjä, joita syntyy
kylmäkäynnistystä seuraavien ensimmäisten neljän kilometrin ajomatkalla. Esilämmitystä tulisikin pitää suotavana jo pelkästään lähipäästöjen vähentämiseksi.

lähde:Moottorin esilämmityksen vaikutukset
 
Toinen suora lainaus kyseisestä tutkimuksesta:
Suoraan mitattavien säästöjen ja vähennysten ohella esilämmityksellä voidaan parantaa autoilun mukavuutta, käytettävyyttä ja turvallisuutta kylminä aikoina, etenkin, mikäli
järjestelmä lämmittää ja kuivattaa myös auton sisätiloja.
 
TON-III sanoi:
Katsoin läpi, en huomannut osiota joka olisi ottanut kantaa mekaaniseen kulumiseen kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

Kannattaa kokeilla yksi kuukausi aina kylmällä koneella heti rykiä rajoitinta vasten niin saattaa huomata jotain uutta...
 
Sande sanoi:
Minulla oli aikoinaan 1,9 TDI Octavia jossa oli letkulämmitys. Jos letkulämmitys oli ollut päällä 30 min oli vaikeuksia käynnistämisen kanssa. Kaikilla muilla (lyhyemmillä tai pidemmillä) lämmitysajoilla lähti raksuttamaan hienosti laakista.

Omassa 2.0 TDI Octaviassa oli myös käynnistysvaikeuksia, jos Webastolla erehtyi lämmittämään vain hetken aikaa (luokkaa 10 min kovemmalla pakkasella). Ecu luuli moottoria lämpimäksi, eikä tajunnut hehkuttaa lainkaan. Eihän se rautaköntti oikeasti lämmin ollut, kone kävi hirveästi rykien muutaman sekunnin ja sammui. Useiden yritysten jälkeen suostui kakoen jäämään käyntiin.
 
Ihan sama onko öljy tai neste kylmää kuhan on juoksevaa. Tuossakin pitäisi auttaa mekaaniseen kulumiseen rvs:n tyyliset lisäaineet.
Itse juuri kyselin Defalta minkälainen on Kiaan sopivan vastuksen toiminta.
Roikassa pitänyt yleensä auto vasta sitten kun päästään -20 tai kylmempää. 5W pumpattavuus on kuitenkin -35 asti.

dingdongpingpong sanoi:
Kannattaa kokeilla yksi kuukausi aina kylmällä koneella heti rykiä rajoitinta vasten niin saattaa huomata jotain uutta...

Veikkaan, ettei täältä löydy kovin montaa edes jotka vetäisi rajoittimille asti vaikka kone olisi täysissä lämmöissä :)