- 20.11.2019 klo 15:58 / Moottorin lämmittämisen mahdottomuus
TM:n talviautotestiä numerosta 04/2019 lukiessani huomio kiinnittyi seuraavaan: "Uusien autojen moottoreita ei välttämättä voi esilämmittää ohjelmistosuunnittelun ja tiheän anturitietojen tarkkailun vuoksi. Lämmitin kykenee lämmittämään vain osaa moottorista, jolloin sen eri osissa sijaitsevien lämpötila-antureiden tiedot eivät vastaa toisiaan ja seurauksena saattaa olla vikakoodi tai jopa hätäkäyttötila (niin sanottu limp mode)... ... Matkustamo voidaan mukavuuden ja turvallisuuden nimissä edelleen esilämmittää, ja lämpöä voidaan tarvittaessa ylläpitää ajon aikana polttoainetoimisella lisälämmittimellä."
Enpä ole tätäkään osannut ajatella! Olen ollut siinä uskossa, että tottahan se polttoainekäyttöinen lisälämmitin sitten lämmittää koneen ja kabiinin. Artikkelin mukaan "Volvossa lisälämmitin lämmittää myös moottoria, samoin Jaguarissa, mutta vain alle -20C lämpötilassa." Alas on vedetty raja moottorin lämmitykseen Jaguarissa...
Enpä ole tätäkään osannut ajatella! Olen ollut siinä uskossa, että tottahan se polttoainekäyttöinen lisälämmitin sitten lämmittää koneen ja kabiinin. Artikkelin mukaan "Volvossa lisälämmitin lämmittää myös moottoria, samoin Jaguarissa, mutta vain alle -20C lämpötilassa." Alas on vedetty raja moottorin lämmitykseen Jaguarissa...