https://tummennuskalvot.fi/

Kestävä nykydiesel

Paukku

Vakiokalustoa
Liittynyt
28.12.2018
Mikä on mielestäsi kestävä henkilöauton dieselmoottori, jonka uskaltaa ostaa 200tkm tai yli ajettuna? Mahdolliset vikakohteet ja niiden korjauskulut, esim. vaikka EGR vika, jonka korjaaminen kallista suuren työmäärän vuoksi jne. Max. kymmenen vuotta vanhat. Toki vaihteistostakin voisi jotain sanoa, mikä kestää käyttöä juuri ko. koneen kanssa.
 
Minä voisin ehdottaa vaikka hyvänä peruskoneena PSA:n 2L mottia. Eri tehoversioinahan (115-163 jne) noita taitaa löytyä mm. Fordin, Volvon ja Peugeotin nokalta.

Yllätyksiä voi tulla missä vain koneessa, mutta 500tkm noilla ei ole mikään poikkeus.

Yleisimpiä vikoja taitaa olla EGR + hiukkassuodatin ongelmat.
 
Merkistä riippumattomia nuo egr, kaksoismassa ja dpf ongelmat. Ne nyt vaan kestää sen tietyn ajan ja yli 200tkm ajettuun dieseliin kannattaa kyllä varata 1000-2000€ korjausrahaa mikäli mitään näistä ei ole jo uusittu.
 
Itse valitsisin Renaultin vitjanokkaisen esim. 2.0dCi 150 tai hiukka uudempaa 1.6dCi 130, kenties jopa tupla-turbolla 1.6dC1 160, ellei sitten ihan uutta 1.7dCi 150. Näistä Relluista ei ole kuin hyvää sanottavaa ja henk.koht. jopa tuo mainittu 200tkm rajapyykki ylitettiin tuolla 2.0dCi ongelmitta. Tosin sitä omaa ajoahan tuosta määrästä ei montaa 10tkm ollut, mutta kuitenkin 8)
 
Yhdellä sukulaisella ollut kauan 1.9tdi hiukkassuodattimella 345 000km, käy kuin saksalainen ikiliikkuja käkikello.

Öljyjä / suodattimia, jakohihnat, kaksoismassa vaihdettu kiinteään aiemmin. Jos hiukkassuodatin alkaa oireilemaan niin se suolistetaan.

Toinen A4 2008 2.0TDI,  300 000tkm, Itse vaihdettu öljyt ja suodattimet. Kytkinlevy

Kummatkin manuaalilla joihin öljyt pari kertaa.
 
Volvoheepo sanoi:
Volvon 5-dieselit uudempina painoksina?

Jep. Mallivuodesta 2010 alkaen "mustakantiset" viitosdieselit  ovat lähes viattomia. Taloudessa ex. taksi V70 D3 automaatti. Meille tuli suoraan taksista 195 tkm ajettuna. Nyt on 340 tkm taulussa ja autossa on ollut yksi (1) vika koko aikana. Ahtopaineanturi meni pari vuotta sitten ja maksoi vaihdettua muutaman kympin. Laadukkain auto jonka olen koskaan omistanut. Työlkaverilla oli tuollainen -10 mallinen, jolla ajoi lähes 600 tuhanteen asti lähes pelkästään kuluvia (jarrut, etupyörän laakerit ym.) osia vaihtaen. Siihen tosin jossain vajaan puolen miljoonan haminoilla vaihdettiin turbo. Taksissa oli ollut sekin uutena. Vaikka en merkkiuskollinen ole ollut, niin pakko oli toinenkin auto vaihtaa volvoksi, kun ex. Audissa (A4 B8) oli koko ajan jotain pientä kiusaa
 
Volvoheepo sanoi:
Volvon 5-dieselit uudempina painoksina?
Voisin suositella. Vanhemmillani on ollut uudesta asti kohta seitsemän vuotias S80 5-pyttyisellä D3-dieselillä, ja ei kerrassaan mitään vikaa moottorin puolella. Aiemmassa PSA-peräisessä kaksilitraisessa sen sijaan alkoi olla jotain probleemaa jo alle 100tkm ajettuna, ja minulla S40:ssä ollut 1.6D olikin jo aivan susipaska.

Myöskin VAGgilainen 1.9TDI on varmasti varma kone, ja käsittääkseni myös Mersun 2.1 CDI on varsin luotettava mylly.
 
Näyttäisi noilla Hondan 2.2 i-cdti koneillakin veivatun aikamoisia lukuja. Joskus alkuu ilmeisesti oli ollu hiukkasloukon kanssa pakkasilla jotain vikaa mutta vissiinkin korjaus löytyi tähän.
 
Markku sanoi:
Vag:n 1,9-litrainen kestää.
Omalla ajettu 524 tkm. Ei vie öljyä, toimii niinkuin pitääkin.

Kaverilla on Passatissa 1.9 pumppari-TDI ja nyt on mittarissa 575 tkm. Pientä vuotoa on suuttimissa ja muutenkin kunto alkaa jo mietityttää. Turbokin ujeltaa. Niinpä tallissa on Saksasta toimitettu vaihtokone odottamassa otollista hetkeä.
 
Bear sanoi:
minulla S40:ssä ollut 1.6D olikin jo aivan susipaska.

Kävin lukemassa vanhan tallisi, mutta ei siellä mainittu moottorista muuta kuin hehku- ja egr-ongelmaa. Turhaa kulunkia nuokin, mutta oliko siinä vielä muutakin mainitsematonta vaivaa?
 
Mulla oli V50 kaksi vuotta, eka ja vika 6kk meni ongelmitta, keskimmäinen 12kk sisälsi lähes kaikki tyyppiviat ja niitä riitti. Vaikea sanoa oliko moottorin vai kokonaisuuden vika. 1.6D voipi olla kestäväkin, mutta Volvon toteutuksena vikaherkkä, D2 kai parempi. Hehkut meni ja suuttimet vuosivat. Hiukkassuodatin poltteli 100km välein, taitaa olla joku tietokonevika, tyyppivika. Olin tarkkana hiukkassuodattimen kanssa, mutta netistä luettuna helposti menee öjyt ja diesel sekaisin.
 
kylpykuula sanoi:
Näyttäisi noilla Hondan 2.2 i-cdti koneillakin veivatun aikamoisia lukuja. Joskus alkuu ilmeisesti oli ollu hiukkasloukon kanssa pakkasilla jotain vikaa mutta vissiinkin korjaus löytyi tähän.

Hiukkasloukuissa oli ongelmaa kolmos korin crv keulalla. Kakkoskorin crv:ssä ja 7 korin accordissa ei loukkua ollut, niin koneessa ei juurikaan kalliita vikoja. Vanhoja jo.

Dtec 2.2 myös luja, mutta turbon siipien jumit ja dpf riesana. 5 vaihteinen automaatti tuon kanssa kestävän maineessa, huollot tehtynä.
 
Paukku sanoi:
Miten Volvon vitosdieseleissä menee mallimerkinnät, D3, D5 jne.?
Ne menee aika sekavasti ;D
D3 ja D4 iskutilavuudeltaan ovat joko 2.0 tai 2.4-litraisia, vuosimallista ja vetotavasta riippuen, vanhemmissa vuosimalleissa 2.4 ja uudemmissa 2.0, mutta nelivedon kanssa aina 2.4. Tehoversioitakin näistä on useampaa. Etuvetoisissa D3 ja D4 muuttuivat nelisylinterisiksi joskus 2014 paikkeilla, nelivedon kanssa oli edelleen vanhemmat viisisylinteriset versiot. D5 on aina 2.4-litrainen, joskin siitäkin on useampaa tehoversiota vuosimallista riippuen.

Käsittääkseni mikään näistä viisisylinterisistä ei ole merkittävästi muita huonompi tai parempi, koska perusrakenne on kaikissa sama.
 
Mersun 220 on minun valinta. Uudempi kuin 2011 niin on alkutaipaleen suutin yms viat korjattu. Tuplaturbona vääntää oikein mukavasti(400Nm/1400rpm) eli pärjää ihan hyvin nykymittapuullakin. Moottori on kyllä äänekäs uusimpiin verrattuna. C-mallin Faceliftissä saa vielä muutenkin käypäsen auton, ei ruostu, on hyvä ajaa(AMG-paketilla), hyvät valot(ILS-xenon), kori ei happane. Vaihdelaatikkokin toimii erittäin hyvin normaalissa ajossa.
 
Miten tuplaturbot kestää kilometrejä? Onko turboissa vikoja tai aiheuttaako ne toimintahäiriöitä, nykimisiä sun muuta moottoriin. Kun noissa yhdelläkin turbolla olevissa on väljiä laakerointeja sekä siipien jumimisia. Ja se korjaus, kun tahtoo maksaa pelkkä turbo vähänkin uudempaan autoon 1-2 tonnia. Merkkiliikkeessä vielä enemmän. Onko kokemuksia näistä...
 
Exodus sanoi:
Mersun 220 on minun valinta. Uudempi kuin 2011 niin on alkutaipaleen suutin yms viat korjattu. Tuplaturbona vääntää oikein mukavasti(400Nm/1400rpm) eli pärjää ihan hyvin nykymittapuullakin. Moottori on kyllä äänekäs uusimpiin verrattuna. C-mallin Faceliftissä saa vielä muutenkin käypäsen auton, ei ruostu, on hyvä ajaa(AMG-paketilla), hyvät valot(ILS-xenon), kori ei happane. Vaihdelaatikkokin toimii erittäin hyvin normaalissa ajossa.

Käytännössä kaikista tuota vanhemmista om651 koneista suuttimet vaihdettu heti alkuun. Ketjun kestävyyteen paha sanoa, onko tullut mitään muutosta vuosien varrella. Riippuu niin paljon käytöstä. Faceliftin mukana tulee 7g automaatti ja sillä kohtuullinen vaikutus ainakin kulutukseen.

Suosittelen etsimään webastolla varustetun yksilön.