https://yliteippaus.fi/

Jakopäät vaihtoon, missä kilometrimäärässä?

T

TeBsu

Vieras
Täällä ei vissii oo kovin paljon puhuttu jakopään vaihto väleistä? Itse oon pohtinu tuon oman auton jakopäätä, mikä on ketjukoneella, että tekiskö rempan, vai ei. Sehän on periaatteessa huoltovapaa, mutta suosituksena on tehdä remppa ja laittaa samalla turbokoneen kiristimet.. Missä vaiheessa muitten jakopäät on vaihdettu? Itellä on 115tkm mittarissa...
 
Eiköhän tuo vaihtoväli ole niin täysin merkki ja moottorikohtaista, että yleispätevää ohjetta ei voi antaa. Teoriassahan jakoketju on huoltovapaa ja sen pitäisi kestää paaliin saakka, mutta ainakin tämän päivän ketjukoneista VW:n TSI:t ja PSA:n THP:t ovat oivia esimerkkejä täysin päinvastaisesta.

Hihnalla olevistahan valmistaja antaa aina vaihtoväliohjeen, jolloin sitä ei tarvitse arvailla.
 
TeBsu sanoi:
Täällä ei vissii oo kovin paljon puhuttu jakopään vaihto väleistä? Itse oon pohtinu tuon oman auton jakopäätä, mikä on ketjukoneella, että tekiskö rempan, vai ei. Sehän on periaatteessa huoltovapaa, mutta suosituksena on tehdä remppa ja laittaa samalla turbokoneen kiristimet.. Missä vaiheessa muitten jakopäät on vaihdettu? Itellä on 115tkm mittarissa...

Tuossa mun 900:ssa vaihdoin ketjun n.255tkm ajettuna. Samalla tuli laakeroitua alakerta ja monenlaista muuta pientä. Jakoketju ei ollut venynyt (kulunut) käytännössä ollenkaan, mutta tulipa tehtyä. Syynä koko hommaan oli vaihdelaatikon vaihto laakerirempattuun ja hieman lujempitekoiseen. Ja kun kone kerta piti ottaa pois niin samalla piti jotain sillekin tehdä.
Eli täysin konekohtaista. Sanoisin, että näissä satkujen turbokoneissa jakopää kestää paaliin saakka.

 
Vaimon Bemarissa on M52B20TU kone (2-litrainen suora kuutonen tuplavanoksella) ja nyt kilsoja taitaa olla about 270000 ja en keksi syytä, miksi pitäisi ketju vaihtaa.

Aikoinaan vuonna kivi ja miekka vaihdoin Mazda 818:iin noin 150000 kohdalla kun rallatteli jo sen verran karkeasti.
 
Toi oma kone tyyppi on mystinen, toiset jakopäät vaihdettu niissä alle 100tkm, toiset kestää sen 280tkm... Ite oon pähkäilly, että pitäsköhän se tehdä vai ei... Kilometrejä ei kummiskaan paljoa tule, mutta halvemmaksi toi jakopään remppa tulee kun koneremontin teko...
 
Exx-Avensiksen ketjulla oli ajettu ~200tkm vaihtohetkellä ja ei rallatellut tms. eikä näin ollen tarvinnut vaihtoa miettiä.
 
Ei pidä ääntä, siks en viihtis itekkään kiirettä pitää asian suhteen, eikä tosin ole niin paljoa ylimäärästä, tällä hetkellä, että viitsisi maksaa ennen kun on pakko ton 560e.. Tuulilasin osto on tärkeempi ekaks  ;D
 
75tkm on/oli mittarissa kun kävin hakemassa huollosta. Reilusti aikataulusta edellä vaihdettu, mutta tuo alkoi inisemään/kitisemään siihen malliin, että olisi varmaa mun tuurilla porsinu ennen aikataulun mukaista vaihtoa. Halvempi se nyt on tehdä, kuin korjata kone, jos se porsii. 60tkm huollossa oli kommentti, että on jo kulunu, niin ajattelin nyt 75tkm kohdalla hoitaa yhden murheen alta pois. Jospa tuolla nyt sitten ajelis vaikka seuraavat 75tkm.

En edes tarkastanut mikä tuossa 2.0 tdi vaggineessa on vaihtoväli.
 
ePa sanoi:
75tkm on/oli mittarissa kun kävin hakemassa huollosta. Reilusti aikataulusta edellä vaihdettu, mutta tuo alkoi inisemään/kitisemään siihen malliin, että olisi varmaa mun tuurilla porsinu ennen aikataulun mukaista vaihtoa. Halvempi se nyt on tehdä, kuin korjata kone, jos se porsii. 60tkm huollossa oli kommentti, että on jo kulunu, niin ajattelin nyt 75tkm kohdalla hoitaa yhden murheen alta pois. Jospa tuolla nyt sitten ajelis vaikka seuraavat 75tkm.

En edes tarkastanut mikä tuossa 2.0 tdi vaggineessa on vaihtoväli.

Vaihtoväli on joko 180 tai 210tkm, meillä on 210tkm tuossa 140hv versiossa. Jouduitko maksamaan itse kokonaan hihnan vaihdon? Näissä ennenaikaisissa vaihdoissa on käsittääkseni maahantuojalta heltynyt jonkinlaista vastaantuloa.
 
Karvis sanoi:
Vaihtoväli on joko 180 tai 210tkm, meillä on 210tkm tuossa 140hv versiossa. Jouduitko maksamaan itse kokonaan hihnan vaihdon? Näissä ennenaikaisissa vaihdoissa on käsittääkseni maahantuojalta heltynyt jonkinlaista vastaantuloa.

Maahantuoja tuli vastaan. Jos ymmärsin oikein, niin hihnalle tuli nyt 2v takuu, kun jouduin/sain maksaa osan. Jos olisi mennyt kokonaan maahantuojan piikkiin, niin takavalotakuulla olisin saanut saman työn.
 
Njaah..

Normaaleissa käyttöautoissa joihin kilometrejä tulee normitahtia teetän hihnanvaihdot kuten ohjekirja käskee tahi kehottaa...

Sen sijaan esim tuossa meidän vanhassa herrassa, johon tulee kilsoja vaihtelevasti 5-10tkm/vuosi vaihdatan sen itseasiassa nyt ensi vuonna, tai tämän vuoden lopussa.. Ihan vain siksi kun siinä on tuota ikää tullut hihnalle vaihdon jälkeen nyt jo 4 vuotta.. Taisi ohjekirjassakin olla maininta 5 vuoden vaihtovälistä jos kilsoja ei paljon tule.. Mittarilukema edellisellä vaihdolla muistaakseni oli 220tkm.. Nyt siinä on 250tkm..

Tuon teen ihan senkin takia jotta saan samalla vaihdettua pari anturia jotka käytännössä vaativat tuon keulan purkamisen jolloin  tuo hihna vaihtuu "lennossa"..
 
Tässä 90kW 1,4TSI CAXA-moottorissa ei tietääkseni ole määritetty lainkaan jakoketjun vaihtoajankohtaa, ainakaan kilometreissä. Pitää luottaa siihen, että ennen liikaa venymistään se antaa jotain muita hämmennyksiä ja oireita. 78tkm on nyt mittarissa ja ajattelin kysyä 90tkm:n huollossa, josko pitäisi joitain tehdä asialle eli ensi syksyllä. Kaipa heillä on konstit selvittää ketjun kunto riittävän hyvin.
 
88tkm oli mittarissa kun meni vaihtoon. Kyseessä 1.6TDI ja maksettavaksi jäi moniurahihna. 40% jos oisin maksanut niin olisin saanut varaosille takuun mutta jätin maksamatta.

Tiedä sitten oliko kyseessä sitä kuuluisaa "Oulu syndrooma" vai perus vag laatua että kaikki hajoaa paljon ennen määräaikaa :D
 
kt sanoi:
Tässä 90kW 1,4TSI CAXA-moottorissa ei tietääkseni ole määritetty lainkaan jakoketjun vaihtoajankohtaa, ainakaan kilometreissä. Pitää luottaa siihen, että ennen liikaa venymistään se antaa jotain muita hämmennyksiä ja oireita. 78tkm on nyt mittarissa ja ajattelin kysyä 90tkm:n huollossa, josko pitäisi joitain tehdä asialle eli ensi syksyllä. Kaipa heillä on konstit selvittää ketjun kunto riittävän hyvin.

nyt vw tekee tuohon mottoriin ketjun tarkastuksen veloituksetta. pojan golfille varattu aika ko. operaatioon, mittarissa 75tkm.
 
Topias sanoi:
nyt vw tekee tuohon mottoriin ketjun tarkastuksen veloituksetta. pojan golfille varattu aika ko. operaatioon, mittarissa 75tkm.

Tuleekohan myös korjaus veloituksetta jos tässä tarkastuksessa todetaan jakopää vaihtokuntoiseksi? :rolleyes:
 
Karvis sanoi:
Tuleekohan myös korjaus veloituksetta jos tässä tarkastuksessa todetaan jakopää vaihtokuntoiseksi? :rolleyes:

mies marmorilla sanoi, "laitetaan kuntoon, jos vikaa havaitaan."
tuosta voi sitten arvailla maksajaa.
 
210tkm vaihtoväli, vaihdatin 180tkm huollossa.
Nyt mittarissa 265tkm, ehkä jossain 350tkm paikkeilla seuraava vaihto.
 
Marty McFly sanoi:
Eiköhän tuo vaihtoväli ole niin täysin merkki ja moottorikohtaista, että yleispätevää ohjetta ei voi antaa. Teoriassahan jakoketju on huoltovapaa ja sen pitäisi kestää paaliin saakka, mutta ainakin tämän päivän ketjukoneista VW:n TSI:t ja PSA:n THP:t ovat oivia esimerkkejä täysin päinvastaisesta.

Jep, nuo ne taitaa pahimmat olla, noista huomioitava se, että VW laittelee kuntoon asiakkaan laskuun ellei asiakas tajua vaatia takuuseen tai goodwilliin ja PSA korjaa THP:t oma-aloitteisesti, tämä siis ihan oma kokemus. Volkkarin TSI rallatti omaan korvaan ikävästi mutta huolto ei löytänyt siitä mitään vikaa vaikka kaikki 1.4 TSI koneet on tehty yhtä paskalla jakopääll. PSA:n huolto laittoi THP:n jakopään ihan oma-aloitteisesti toisessa määräaikaishuollossa (tai sen jälkeen mutta huollossa havaittu), kilsoja oli 29 tkm ja ihan tyyppivika. Hvvin on pelittäny THP ja voimaa on :)
 
Isäukon Skodalla on ajettu noin 130tkm. Hää vaihatti nokka-akselien välisen ketjun kiristimineen justiinsa. Remppa tais olla noin 800€ Skoda liikkeessä vaihdettuna.

Moottori on 2,0 FSI.
 
Yhdessä jakopäähuollossa olen auton käyttänyt. Kyseessä oli vaimon Hyundai Getz 1.1 kuluvan vuoden helmikuussa. Ajan kulumisen perusteella tuo teetettiin, kun hihnan vaihtoväliksi on määritelty 105000 km / 7 vuotta. Autolla oli tuolloin ajettu vasta 43000 km, mutta sitä on tarkoitus pitää taloudessa vielä useampi vuosi. Hintaa taisi tulla muiden hihnojen kanssa 300 euroa.
 
Pari viikkoa sitten vanhan rouvan 2.7 bittiin vaihdoimme pojan kanssa pihassa uudet jakopään hilut; hihna, vesipumppu ja rullat. Kilometrejä  karvan alle 214000. Edellinen vaihto huoltokirjan mukaan vuonna 2006, 100000 kilometrin kohdalla. Hihnassa pientä rispaumaa havaittavissa joten 9 v hihnalle alkoi olla jo ääriraja. Vaihtoväliksi määritelty 120000 km mutta ei aikaperusteista vaihtoväliä. B8:iin vaihtu viimekesänä 150000 kohdalla.
 
Karvis sanoi:
Tuleekohan myös korjaus veloituksetta jos tässä tarkastuksessa todetaan jakopää vaihtokuntoiseksi? :rolleyes:
Ketju oli vielä toleranssissa,  mitattu asteluku 26,  kun maksimi on 28°.
Vaihto veloituksetta, kun menee rajalle. Taitaa keväällä olla edessä vaihto.