https://yliteippaus.fi/

Sisäänajo moottoriremontin jälkeen

jrinnes

Hallitusjäsen
Liittynyt
23.12.2013
Kysytäänpä täältäkin mieliteitä otsikon aiheesta. Eli kyseessä 2-tahtinen moottorikelkan kone, johon vaihdettu kampiakseli laakereineen ja kiertokankineen sekä (tako)männät. Nicasil-pinnoitetuille sylintereille ei ole tehty mitään.
Nettiä selaamalla löytyy mielipiteitä laidasta laitaan. Toisten mielestä pitäisi ajaa monta sataa kilometriä rauhallisesti mutta vaihtelevasti ja toisten mielestä koneen lämpimäksi käyttö riittää ja sen jälkeen vain kovaa ajoa. Kumpi lie lähempänä oikeaa toimintatapaa?
Käytännön syistä johtuen ajattelin kallistua jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Saan kelkan huomenna korjaamolta ja ensi viikon perjantaina pitäisi lähteä sen kanssa Rukalle. Täällä on niin vähän lunta, että mistään monen sadan kilometrin ajoista tällä aikataululla on turha haaveillakaan. Käytännössä ainoa mahdollisuus koko kamppeen testaamiseen on ensi viikonloppuna anoppilan pellolla, eikä sielläkään montaa kymmentä kilometriä jaksa hinkata eestaas.
 
Kelkoista ei mitään tietoa, mutta jonkin verran korkeahkoviritteisistä kakstahtareista eli karteista. Minä ajoin täydellisen konerempan jälkeen vartin verran vaihtelevasti ilman äärimmäisiä huippukierroksia ja isommalla öljypitoisuudella sisään, jonka jälkeen hanaa. Koskaan ei ongelmia ja liekkö tuotakaan olisi tarvinnut tehdä.
 
^Ai että kuulostaa hyvältä. :) Löysin aiheesta jonkun jenkkiläisen artikkelinkin joka liputti vahvasti tuon menetelmän puolesta. Homma oli perusteltukin ihan järkevästi. Pääpointti oli, että männänrenkaat asettuvat paremmin ja tiiviimmin sylinterin seinämiä vasten reippaalla ajolla kuin hissuttelulla.
 
Tuo suurempi öljyprosentti voisi olla hyvä. Sitähän käytettiin aikoinaan myös 2-tahtisissa perämoottoreissa sisäänajovaiheessa. Käytännössä voi olla hankalampi, tuohan lienee tuorevoitelulla? Mitä se tykkää jos bensan seassa on on valmiiksi öljyä?
 
Bensaan vaan prosentti pari öljyä sekaan. Ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Karteilla ajettiin jopa 8% seoksella, mutta noista olikin pytty auki joka kisan jälkeen ja putki poltettiin kosanilla puhtaaksi.
 
Joo, tarkoitus olikin ajaa ainakin eka tankillinen reilummalla öljymäärällä. Tuoreöljyvoitelupumppua en ala säätämään, koska se sijaitsee niin hankalassa paikassa. Eli parin prosentin verran öljyä vaan suoraan bensan sekaan. Ei pitäisi olla ongelma.
Ja ne karstat kyllä palaa sieltä putkesta pois ajastaan. ;)
 
Itse omistanut lukuisia uusia ns. urheilukelkkoja ja n. 3000-5000 km ajettu talvessa kelkalla, yhtään kelkkaa en ole ajellut sisään vaan ne on saaneet täysillä hanaa heti uudesta lähtien eikä koskaa ole ollut ongelmia ja myöhemmin nuo kelkat on yleensä kulkeneet ilosemmin kun kaverin vastaavanlaiset joka on ns. vanhan kansan mies ja ajaa aina kaikki vehkeet sisään :p. Aikoinaan kun ajoin motocrossia samoin toimittiin pyörien kanssa eikä ongelmia niissäkään. Myös autot saavat normaalisti kyytiä uudesta lähtien ei niissä mitään sisäänajoa tarvita  :rolleyes:.
 
Tämä nyt ei kuulu sisäänajoon, mutta jonkinmoinen elin meinasi kasvaa otsaan kun hain kelkan korjaamolta ja vilkaisin konehuoneen puolelle.  :mad: Pakosarja tulee kiinni koneeseen kolmella pultilla/sylinteri. Toisen sylinterin kolmesta pultista kaksi puuttui kokonaan ja yhdestä näkyi puolet kierteistä. :rolleyes: Toinen puuttuvista pulteista löytyi konehuoneen pohjalta mutta toinen on kokonaan kateissa. Eli käytännössä pakosarja on kiinni vain toisessa sylinterissä.  Hieman herättää huolta, että mitähän muuta on tehty samalla huolellisuudella. :rolleyes:
Täytyy varmaan huomenna käydä paikat läpi ihan taskulampun kanssa ja katsoa, mitä muuta mahdollisesti puuttuu.
Mutta jos jotain postiivista pitää etsiä, niin eipä tuo ole vielä koskaan käynyt tyhjäkäyntiä noin nätillä äänellä kuin  nyt. :)
 
Onko täällä kukaan ajanut sisään harrasteautojen moottoreita konerempan jälkeen? Talven aikana tuo 60-luvun V8 tulee valmiiksi, sisukset uusittu ihan mäntiä ja nokka-akselia myöten, lohko koneistettu. Laahurinokat on muttei viritetty. Aika montaa eri ohjetta löytyy, vaikea sanoa mikä oikeasti tarpeellista.

Aika yleinen ohje on että laahurinokat ajetaan ensin sisään, koneeseen sisäänajo-öljyt (korkean ZDDPn SAE 30), ekan käynnistyksen jälkeen 20min ajan pitää 2000-3000rpm välillä ja sen jälkeen vaihtaa öljyt.

Seuraavaksi taas uudet sisäänajo-öljyt ja noin 500 mailia maltillisella kaasunkäytöllä. Sitten vasta normaalit öljyt ja sisäänajo on valmis.

Onko kellään mitään tietoa mikä olisi hyvä tapa? En tiedä onko nuo ohjeet enemmän kilpakoneita ajatellen vai tarviiko katuautonkin koneen ajaa sisään tuolla tavalla.
 
Ensin 10min pukilla mosa lämpimäksi pikkusen paksulla seoksella, annetaan jäähtyä. Sitten 10min veto vaihtelevilla kierroksilla max.8000rpm, annetaan taas jäähtyä. Seuraavalla vedolla vaan mosa lämpimäksi ja sitten saakin antaa hanaa.

Juu ei ollu V8:n ohje ;D
 
Juuha sanoi:
Onko kellään mitään tietoa mikä olisi hyvä tapa? En tiedä onko nuo ohjeet enemmän kilpakoneita ajatellen vai tarviiko katuautonkin koneen ajaa sisään tuolla tavalla.

Mulla tavallisessa perheautossa ohje oli, että käytetään malttia 2000 kilometriä. Ei siis kaasua pohjaan eikä kovaa kuormitusta. Automaattivaihteisto tietenkin huolehtikin, että kierrokset pysyivät kevyen kuorman alueella kunhan ei kaasua runtannut pohjaan.

Vuosia sitten leikkasi kunnostetusta koneesta yksi mäntä kun ajoin vähän liian pienillä kierroksilla isolla vaihteella.
 
Juuha sanoi:
Onko täällä kukaan ajanut sisään harrasteautojen moottoreita konerempan jälkeen? Talven aikana tuo 60-luvun V8 tulee valmiiksi, sisukset uusittu ihan mäntiä ja nokka-akselia myöten, lohko koneistettu. Laahurinokat on muttei viritetty. Aika montaa eri ohjetta löytyy, vaikea sanoa mikä oikeasti tarpeellista.

Aika yleinen ohje on että laahurinokat ajetaan ensin sisään, koneeseen sisäänajo-öljyt (korkean ZDDPn SAE 30), ekan käynnistyksen jälkeen 20min ajan pitää 2000-3000rpm välillä ja sen jälkeen vaihtaa öljyt.

Seuraavaksi taas uudet sisäänajo-öljyt ja noin 500 mailia maltillisella kaasunkäytöllä. Sitten vasta normaalit öljyt ja sisäänajo on valmis.

Onko kellään mitään tietoa mikä olisi hyvä tapa? En tiedä onko nuo ohjeet enemmän kilpakoneita ajatellen vai tarviiko katuautonkin koneen ajaa sisään tuolla tavalla.

Uusia nykyaikaisia koneitahan ei enää ajeta sisään mitenkään, koneistusjälki on hieman erit kuin -70 luvulla kuten materiaalitkin. Mutta sun kasin kanssa lähtisin liikkeelle siitä että ajelisin normiajoa matalilla kierrosalueilla ensimmäisen 500km että osat asettuu, jonka jälkeen rauhallisia kiihdytyksiä korkeammille kierroksille ilman huudattamista. Käytännössä siis laajalla kierrosalueella käyttöä. Jonkun prätkän ohjekirjassa luki vastaavasti ”sisäänajo” vai olikohan se totutusajon nimellä.

Noi paikallaan 2000-3000rpm kierrättelyt on enempi jotain vanhojen crossien ja kisakoneiden juttuja joilla haettiin lämpölaajenemisjuttuja yms. Ei ne oikein päde katukäytön ”isoilla” toleransseilla oleviin koneisiin mitenkään.
 
Niin tuo 20min 3000rpm aluksi kuulostaa kyllä enemmän jonkun kilpakoneen dyno-sisäänajolta. Sellainen ohje vaan yleensä löytyy jos googlettaa jotain flat tappet break-in. Tosin tuossa roadmachinen videossa kaveri selittää myös siitä 20min 3000rpm, mutta ei mainita mitään koskeeko vain kilpa-autoja.

Ehkä tähän vakio katukoneeseen riittää jos laitan ne sisäänajo-öljyt ekan 500km ajaksi, ihan varmuuden vuoksi. Vaikka tuollaiset https://www.roadmachine.fi/tuote/break-in-oil-sisaanajooljy/
Ajelee vain rauhallisesti ja välttää korkeita kierroksia. Paljon kevyitä kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia vaan.

Tässä on kyllä hydrauliset nostimet jotka on ainakin hellävaraisempia nokille kuin mekaaniset. Kunnolla vaan punaista nokkarasvaa ja korkean ZDDPn öljyt niin pitäisi nokat selviytyä sisäänajosta. Ei ollut mikään halpa tuo uusi nokka-akseli joten mielummin on liian varovainen.
 
Oman kokemuksen perusteella öljynvaihto liian usein kuin liian harvoin. Ja kone pitää olla kunnolla lämmin ennen kunnon kiusaamista.

Koneistuksen jälkeen lähtee uskomattoman paljon muhjua vaikka kuinka olisi putsattu ennen kasaamista.
 
V-8 moottorit on kuulemma usein laatikosta otettuna yllättävän törkyisiä sisältä eli ensimmäinen puhdistus tapahtuu jo ennen mitään öljyjä.

Varman päälle kun pelaa niin "sisäänajoöljyt" keräävät kuonaa ja irtojäysteitä suodattimeen. Öljyt ja suodatin vaihtoon niin jäysteet on poistettu kierrosta ja sisäänajo valmis.

Jos kone on valmistettu nykyaikaisilla laitteilla niin sisäänajokin suunnilleen samaan malliin. Ei sitä moottoria sisäänajeta jokaisella pakkasstartillakaan, jos se moottori kuluisi hirveästi ensimmäisillä kilometreillä, ei koneistajan työ olisi erityisen laadukasta...
 
Ennen vanhaan näin.
Ensin tyhjäkäynnillä ja kevyellä kaasulla käyttöä ja varmistetaan että joka paikassa missä pitää on jäähdytysnestettä ja voitelu toimii ja öljynpaineet ok (tarkastetaan että nostaa heti paineet käynnistyksen jälkeen, muista täyttää öljynsuodatin).
Tarkastetaan nestetasot ja niiden värit joka pysäyksessä.
Sitten rauhallista ajoa muutama sata km, kierroksia vaihdelle, mutta ei vedätystä matalilla kierroksilla tai kierrätystä kovilla kierroksilla.
Uudet öljyt sisään ja suodatin vaihtoon sitten menoksi...
 
Tuohon mun 900:n tehtiin kevyt koneremppa ( ketju, laakerointi ja samalla uusittu laatikko & muuta hilua ). Sisäänajossa jotain 500km ilman kierrätystä / vedätystä väännöllä. Öljynvaihto ja kun ei mitään erikoista ollut niin ei muuta kuin hanaa. 7500km välein öljyt uusiksi.
 
ePa sanoi:
Oman kokemuksen perusteella öljynvaihto liian usein kuin liian harvoin. Ja kone pitää olla kunnolla lämmin ennen kunnon kiusaamista.

Koneistuksen jälkeen lähtee uskomattoman paljon muhjua vaikka kuinka olisi putsattu ennen kasaamista.

Ja yksi pointti tässä nimenomaan on, että kylmät öljyt ohittaa suodattimen ja se muju pyörii siellä koneessa kunnes öljy alkaa virrata suodattimen läpi.
 
Wekotin sanoi:
Ja yksi pointti tässä nimenomaan on, että kylmät öljyt ohittaa suodattimen ja se muju pyörii siellä koneessa kunnes öljy alkaa virrata suodattimen läpi.

Miten se kylmä öljy ohittaa suodattimen ?
Lauhduttimen se toki voi ohittaa jos siellä on termostaatilla ohjattu lauhdutinkierto...mutta suodattimen kautta se öljy menee aika ellei melko varmasti kylmänäkin....
 
dingdongpingpong sanoi:
Miten se kylmä öljy ohittaa suodattimen ?
Lauhduttimen se toki voi ohittaa jos siellä on termostaatilla ohjattu lauhdutinkierto...mutta suodattimen kautta se öljy menee aika ellei melko varmasti kylmänäkin....

Jäykkä öljy virtaa ohivirtausventtiilin kautta suodattimen ohi, se kun ei mene suodattimesta läpi.
 
Karvis sanoi:
Jäykkä öljy virtaa ohivirtausventtiilin kautta suodattimen ohi, se kun ei mene suodattimesta läpi.

Epäilen edelleen, se on sitä varten jos suodatin tukkeutuu ja avautunee vasta kun öljynpaineen yläraja ylitetään reilusti....
 
Jos öljynpaine nousee liian korkeaksi varsinkin kylmällä öljyllä ylipaine venttiili laskee ylimääräisen öljyn takaisin öljypohjaan, ainakin M3 on tämä venttiili on öljypumpussa.
 
dingdongpingpong sanoi:
Epäilen edelleen, se on sitä varten jos suodatin tukkeutuu ja avautunee vasta kun öljynpaineen yläraja ylitetään reilusti....

Jep, ja samoin käy myös kylmällä öljyllä, kylmä öljy menee huonosti suodattimesta läpi->paine nousee->ohivirtausventtiili aukeaa.