https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

VW Golf Sportsvan facelift

Kuuluu VW:n filosofiaan. Turhat irtiotot ja ylenmääräinen kikkailu karkottaisi vain tavallisuuteen tottuneet asiakkaat. Miksi muuttaa toimivaa (tuottavaa) strategiaa.
 
Tämä on nyt kummasti ruvennut kiinnostamaan neljän farmarivolkkarin jälkeen. Tässä varusteet on käytännössä Golffin tasolla kun aiemmin varusteet laahasivat perässä. Ainoa ero highlinen vakiovarustelussa kuulemma on, että digimittaristoa tähän ei saa. Hintaero 1.6tdi Highline noin +900€ versus farmari. Sisällä selvästi tilavampi fiilis mutta kontti toki sitten pienempi mutta ehkä sillä pärjäisi. Suksipussin sai ahdettua sisälle ja samoin iso matkalaukku meni konttiin pitkittäin kun kontin pohjan laski alas ja siirsi takapenkin melko eteen.

Onko kukaan hankkinut?
 
Korkeusko tuo tilavamman fiiliksen, mahtuu kyytiin isommankin pipon tupsulla? En laittasi omissa hankinnoissani Sportsvania farkun edelle.
 
Vaikka itse dieseliä edeleen suosin, miettisin kyllä muuta moottorivaihtoehtoa kuin 1.6 TDI. Korimallin osalta pitää vaan päättää, painottaako sisä- vai tavaratiloja.
 
Pekka P sanoi:
Vaikka itse dieseliä edeleen suosin, miettisin kyllä muuta moottorivaihtoehtoa kuin 1.6 TDI. Korimallin osalta pitää vaan päättää, painottaako sisä- vai tavaratiloja.

Ei 1.6TDI kannata, en usko, että uusin versio tästä "ei-huijassoftakoneesta" olisi niin paljon parempi kuin vuoden 2014 eka 105hv versio oli. Se vaan oli käyttöominaisuuksiltaan aika ikävä. Oman kokemuksen mukaan 115hv 1.0TSI on selkeästi parempi. Molempia olen Leonissa ajanut. Lisäksi tuohon golfiin saa 1.5TSI 130hv koneen, joka lienee vielä parempi kuin 1.0TSI.
 
Zaasa sanoi:
Korkeusko tuo tilavamman fiiliksen, mahtuu kyytiin isommankin pipon tupsulla? En laittasi omissa hankinnoissani Sportsvania farkun edelle.

Tilaa sisällä on oikeasti enemmän korkeus, leveys ja syvyyssuunnassa. Makuasioitahan nämä mutta kun kyydissä on entistä useammin 5 henkilöä niin sisätiloihin muutama sentti suuntaansa tulisi tarpeeseen. Farmari Golf alkaa vaan tuntua joka päivä ahtaammalta. Toki Passat tai Touran tarjoaisi myös lisää tilaa mutta hintalappu on sitten ihan eri eikä Passat tarjoa samaa muunneltavuutta takapenkkien osalta.
https://www.volkswagen.fi/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/fi/mittakuvat/golf-sportsvan_mittakuva.pdf/_jcr_content/renditions/original./golf-sportsvan_mittakuva.pdf
https://www.volkswagen.fi/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/fi/mittakuvat/golf-variant_mittakuva.pdf/_jcr_content/renditions/original./golf-variant_mittakuva.pdf

Pekka P sanoi:
Vaikka itse dieseliä edeleen suosin, miettisin kyllä muuta moottorivaihtoehtoa kuin 1.6 TDI. Korimallin osalta pitää vaan päättää, painottaako sisä- vai tavaratiloja.

Nykyinen 2015 farkkugolffi on varustettu 1.6 81kW dieselillä ja on kyllä ollut yllättävänkin pirteä kulkine kahden kaksi litraisen tdi:n jälkeen. Ero noihin 103kW:siin on ollut jopa yllättävän pieni. En näe mitään syytä maksaa euroakaan lisää isommasta dieselistä.

tmr97 sanoi:
Ei 1.6TDI kannata, en usko, että uusin versio tästä "ei-huijassoftakoneesta" olisi niin paljon parempi kuin vuoden 2014 eka 105hv versio oli. Se vaan oli käyttöominaisuuksiltaan aika ikävä. Oman kokemuksen mukaan 115hv 1.0TSI on selkeästi parempi. Molempia olen Leonissa ajanut. Lisäksi tuohon golfiin saa 1.5TSI 130hv koneen, joka lienee vielä parempi kuin 1.0TSI.

2015 vuoden 81kW dieselillä takana karvan yli 3 vuotta ja noin 65tkm ja koneen suorituskyky on ollut itselle täysin riittävä. Hankittaessa hieman pelotti tehopuoli kahden kaksi litraisen jälkeen mutta ihan turhaan. Faijakin ihmetteli suorituskykyä kun tuolla ajoi.

Juuri oli Sportsvan koeajossa tuolla 1.5 TSI 96kW moottorilla ja yllättävän kesyltä tuntui oman dieselin rinnalla. Dieseli tulee leasing käytössä edullisemmaksi niin sillä mennään. 2014 dieselistä on myös kokemusta 110hv versiosta mutta ei 105hv:sta.
 
TGI moottorivaihtoehtona kiinnostaisi kyllä mutta tuskin tulee Sportsvaniin. Lisäksi söisi tärkeää tilaa pienehköstä kontista.
 
Niin, bensaa tarkoitin 1.6 TDI:n vaihtoehdoksi. Siitä olen samaa mieltä, että 1.6 TDI:kin on kehittynyt. Itsellä ollut 105 hp M5 -13 ja 120 hl M6 -16.

Se on helppo uskoa, että Sportsvan on farkku viihtyisämpi sisältä.
 
Kale sanoi:
2015 vuoden 81kW dieselillä takana karvan yli 3 vuotta ja noin 65tkm ja koneen suorituskyky on ollut itselle täysin riittävä. Hankittaessa hieman pelotti tehopuoli kahden kaksi litraisen jälkeen mutta ihan turhaan. Faijakin ihmetteli suorituskykyä kun tuolla ajoi.

Juuri oli Sportsvan koeajossa tuolla 1.5 TSI 96kW moottorilla ja yllättävän kesyltä tuntui oman dieselin rinnalla. Dieseli tulee leasing käytössä edullisemmaksi niin sillä mennään. 2014 dieselistä on myös kokemusta 110hv versiosta mutta ei 105hv:sta.

Tuo 105hv versio on kuollut pikkurundeilla, kun turbo ei ole pelissä. Se jopa sammuu helposti, se on huono verrattuna 2.0TDI:hin tai 1.0TSI:hin tässä suhteessa. Suorituskyky sinänsä on ihan ok, jopa pepussa saa potkun tuntumaan. En vaan itse voisi kuvitella enää tuota VAG 1.6TDI:tä ostavani. Mielummin vaikka vähemmän tehoa, kunhan olisi tasaisempi vääntö.
 
Kyllähän dieselissä on aina ollut hieman tehoton tuo alakierrosalue ja tuossa omassa on vielä aavikkovälitykset mutta toivotaan, että automaatti hoitaa nuo vaihteiden venkslaamiset vaivattomammin kuin itse. Koeajolla en ainakaan huomannut mitään ongelmaa tämän suhteen.

Yksi kysymysmerkki Sportsvanissa on, että kattokaiteet eivät kuulu vakiovarustelistaan ja kattotelineitä ei tällä hetkellä ole kuulemma saatavilla mutta luulisi niiden myöhemmin tulevan. Kattokaiteita en ajatellut hankkia koska telineiden tarve on hyvin vähäinen.

Thule kyllä listaa kattotelisarjan Sportsvan 2014-> ilman kattokaiteita
 
onko tässä istuinkorkeus eri kuin normi golfissa?
sisäänkäynti ainakin lienee muuten helpompaa, kun ovi on korkeampi.
 
Topias sanoi:
onko tässä istuinkorkeus eri kuin normi golfissa?
sisäänkäynti ainakin lienee muuten helpompaa, kun ovi on korkeampi.

On korkeampi. Mitään mittoja en tuolle löytänyt mutta auto itsessään on 10cm korkeampi.
 
tmr97 sanoi:
Tuo 105hv versio on kuollut pikkurundeilla, kun turbo ei ole pelissä. Se jopa sammuu helposti, se on huono verrattuna 2.0TDI:hin tai 1.0TSI:hin tässä suhteessa. Suorituskyky sinänsä on ihan ok, jopa pepussa saa potkun tuntumaan. En vaan itse voisi kuvitella enää tuota VAG 1.6TDI:tä ostavani. Mielummin vaikka vähemmän tehoa, kunhan olisi tasaisempi vääntö.

Piti oikein tuijotella tänään kierroslukumittaria kun olin aamusta autolla liikkeellä. Tuo 81kw (2015) diesel kyllä toimii jo 1050-1100 rpm alueelta asti taajamassa joten ei valittamista tuon suhteen. Riittävän miellyttävä omaan käyttöön. Mitään sammumisongelmaa en ole huomannut. 15 vuotta sittenhän tdi alkoi toimimaan 1500 rpm ja alle 2000rpm oli täydet tehot käytössä.

Saksan ja Ruotsin konfiguraattoreita kävin vähän vilkuilemassa niin Saksassa dieseliä ei ollut lainkaan valikoimassa ja Suomen highline varustelu vaikuttaa melko kattavalta. Tosin soisin, että Saksan Join erikoisvarustelu tulisi Suomeenkin.
Ruotsissa vaikuttaisi tarjonta olevan melko erikoinen kun tarjolla on Suomessa totutuiden varustesojen sijaa tarjolla Sportsvan (=comfortline) ja Sportsvan GT (=highline, vain 150hv bensa). GT:ssä kattokaiteet, 17-tuuman vanteet ja halogeenit. Ledit, parkkitutkat, peruutuskamera, sadetunnistin jne pitää raksia erikseen tai sitten kaikki plus paketissa.
 
Kale sanoi:
On korkeampi. Mitään mittoja en tuolle löytänyt mutta auto itsessään on 10cm korkeampi.
pitää käydä koeistumassa, sillä seuraava auto on korkeampi, kuin nykyinen.
katumaasturi tai muu korkeampi malli on vaihtoehtona.
 
Vanhemmilla on Sportsvan pre-facelift ja hyvin on toiminut. Alussa pidin autoa ihan ok:na, mutta nykyään olen huomannut että Sportsvanin ulkonäkö tökkii minua. Tila-automaisuus ei viehätä.

Jos pystyy olemaan täysin pragmaattinen niin varmasti hyvä auto on. Mutta minun vinkkini on tarkastella ulkonäköä tavallista pitempään ja miettiä jaksaako sitä katsella useamman vuoden.
 
Sportvaneissa saattaa tulla vastaan huonompi hyvityshinta vs farkku Golf. Ei Sportvaneja liikenteessä näy joka kuvastaa auton haluttuvuutta uutena ja käytettynä.
 
Itse en osaa sanoa jälleenmyyntiarvosta farkku vs Sportsvan, mutta 1.6 TDI Golf-kokoluokassa ei sille varmasti hyvää tee. Tässä puheena olevassa tapauksessa asialla ei ilmeisesti ole merkitystä.

Ulkonäön osalta olen samaa mieltä siitä, että perustasoinen Sportsvan on ankea. Lisävarusteiselle rengastuksella ja sopivalla värillä olen nähnyt joitakin varsin ok näköisiä Highline-yksilöitä.
 
Alimmalla varustetasolla kaikki volkkarit näyttää kauheilta. Nyt on päällä tuo highline varustetaso comfortin hinnalla kampanja niin highline on kiikarissa. Tiedä sitten näkyykö tuo alennus millään tapaa leasing hinnassa. Myyjän mukaan näkyy mutta automyyjän puheita en kauhean luotettavina pidä. Eihän Sportsvan ihan täydellisen näköinen ole mutta highlinena ihan siedettävän näköinen. Ekassa sportsvanissa häiritsi satunnaisesti tuo konepellin mataluus verrattuna katon korkeuteen. Tässä faceliftissä en huomannut samaa mutta tokihan niitä ei vielä liikenteessä näykään.

Lisävarusteita tuohon highlineen ei tarvitse ruksia kuin väri, webasto ja sporttipaketti. Konfiguraattorin kuvissa näyttää ainakin hyvältä. Ja näytti tuo koeajoautokin livenä hyvältä (highline, metallipunainen).

Sinänsä jälleenmyyntiarvosta ei tarvitse leasing auton kanssa välittää mutta sillä lienee jonkinlainen vaikutus maksun suuruuteen.
 

Liitteet

  • sportsvan.png
    sportsvan.png
    25,5 KB · Katsottu: 144