https://yliteippaus.fi/

Mazdan strategiat

P

pantero

Vieras
ICE-strategia

Mazda on ollut automaailmassa aina oman tiensä kulkija. Mazda uskoi viimeiseen asti Wankel-moottoriin, mutta Mazdankin oli viimein luovuttava sen kehittelystä, kun päästöarvoja ei saatu riittävän hyviksi. Silti Mazdalla on vahvaa osaamista moottoriteknologiassa ja viime vuosina se on niittänyt mainetta kahden uudenlaisen (B ja D) polttomoottorisarjan kehittäjänä. Samalla on käynnistynyt koko automalliston uudistuminen uusien moottorien ympärille.

Niinpä ei olekaan yllätys, että Mazda satsaa tulevina vuosina pelkästään uuden moottoriteknologiansa kehittämiseen ja on laittanut hybridi- ja sähköautoprojektinsa toistaiseksi jäihin. Mazda onkin ilmoittanut, ettei se aio tulla hybridi- tai sähköautomarkkinoille ennen vuotta 2020.

Kehitteillä on kaksi bensiinikäyttöistä Skyactiv-G sukupolvea, joiden tavoitearvoja ja aikatauluja on koottu oheen. Nämä perustuvat nettitietoihin ja mm. seuraaviin artikkeleihin:

http://www.tekniikkatalous.fi/autot/mazdan+kehittelema+moottori+on+jo+ymparistoystavallisempi+kuin+sahkoauto/a976894  (koko artikkelin luku vaatii kirjautumisen).

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/mazda-suunnittelee-jo-seuraava-moottoriuudistusta

Skyactiv-G II sukupolvi (ennen 2020)

-Puristussuhde  18:1  (I sukupolvi: 14:1)
-Moottori käynnistyy puristuksesta Dieselin tapaan, sähkökipinää ei tarvita.
-Keskivertoauto saavuttaa CO2-arvon  ~ 80 g/km

Skyactiv-G III sukupolvi (ennen 2025)

-Tekniikka ??
-Keskivertoauto saavuttaa CO2-arvon  ~ 60 g/km
-Moottorin etuna on hyvä vääntö laajalla kierroslukualueella
-Tätä moottoria Mazda suunnittelee käyttävänsä omassa tulevaisuuden hybridissään. Siinä on tarkoitus hyödyntää jarrutusenergiaa ja superkondensaattoreita (kehitettyä i-Eloop tekniikkaa). Näillä Mazda uskoo pääsevänsä CO2-arvossa tasolle 50 g/km

Nämä ajatukset, samoinkuin Skyactiv-moottorisarjan I sukupolvi ovat Mitsuo Hitomin käsialaa. Oheisessa kalvossa hän on 2013 Tocico-konferensissä jo hahmotellut Mazdan ICE (Internal Combustion Engine)-strategiaa. Step 1:hän on jo toteutettu ja nyt on kehitystyö Step 2:sta menossa. Hitomin ajatuksia suuresta vaparikoneesta epäiltiin aluksi Mazdan sisälläkin Step 1:ssä, kun Euroopassa satsattiin samanaikaisesti pieniin turbomoottoreihin. Nyt Hitomi on jo nimitetty Company Hero:ksi, kun Mazdan myynti on lähtenyt kasvuun ja tulos on kääntynyt voitolliseksi. Uusilla Skyactiv-moottoreilla on ollut tässä erittäin tärkeä rooli.

===================

Mielenkiintoista on seurata, kuinka Mazdan ICE-strategia onnistuu ja miten kilpailutilanne hybridejä ja sähköautoja vastaan lähivuosina kehittyy.
 

Liitteet

  • Hitomi slide.jpg
    Hitomi slide.jpg
    126,1 KB · Katsottu: 298
Olen aina tykännyt Mazdan strategiasta ja näyttää hyvältä nytkin. Itse otan paljon mielummin kehittyneen isomman vaparin kuin iskutilavuudeltaan pienen korkeaviritteisen turbon, siitä huolimatta että turbossa olisi vähän enemmän alakierrosvääntöä. Automaailman esimerkit näyttäneet ettei nämä pikkuturbot pärjää kestävyydessä vapareille.

Jossain vaiheessa uskon että Mazdankin on siirryttävä laajemmin turboihin etteivät menetä asiakkaitaan jotka haluaa sitä alakierrosvääntöä pienellä kulutuksella. Toivoisin itse iskutilavuudeltaan isompia mutta melko matalaviritteisiä turbokoneita. Vähän kuten Mazdan 2.5T jenkeissä. Ei oteta niin suurta tehoa, mutta keskitytään turbon avulla parantamaan lähinnä alakierrosvääntöä ja hyötysuhdetta kulutuksen pienentämiseksi. Esim joku 1.8T mistä maltilliset 170-180hv voisi olla 2.0 vaparin korvaaja.

Dieselistä sen verran että toivottavasti Mazda ainakin ymmärtää pitää dieselin valikoimassa ja hienoa ettei tähän asti ureaa tarvinnut Mazdan dieseleissä. Jos massaa tulee autolle yli 1500kg, pidän dieseliä järkevämpänä valintana jotta saa voimaa kuitenkin kulutuksen pysyessä pienenä. Esim ajetaan auto täynnä väkeä/tavaraa, vedetään kärryä jne. Ainakin CX-5 ja Mazda 6 tarvisivat kyllä tulevaisuudessakin dieselin vaihtoehdoksi.

Automaateissakin mielestäni hyvä kun pysyvät perinteisessä momenttimuuntimessa, en ole itse koeajanut uusinta mutta kuulemma pitäisi olla aika suora veto heti kakkoselta eteenpäin ja näin suht alhainen kulutus. DSG:t ja vastaavat ovat myös sellaisia teknologioita joihin en oikein luota että 300tkm menisi ongelmitta.

Hybridi ja sähkötekniikkaan suhtaudun varauksella ja Mazda tahnyt järkevästi ettei tässä alkuvaiheessa hukkaa suuria resursseja siihen. Sähköpuolella voi jo -20 luvulla tulla suuria muutoksia, esim solid state akut jotka lataa murto-osassa ajasta nykyakkuihin verrattuna. Tekisi nyky sähkö/hybrideistä aika arvottomia. Hybridin iso haitta on myös järjestelmän suuri paino joka syö ison osan hyödyistä. Monissa autotesteissä jo todettu että paperilla hybridit näyttää paljon paremmilta kuin mitä käytännössä ovat, suuri omamassa tähän syy. Yhteistyö Toyotan kanssa erittäin järkevä veto Mazdalta, saavat valmiina maailman johtavalta hybridivalmistajalta tekniikan kun sille on tarvetta. Mielelläni näkisin aluksi näitä kevythybridejä, vievät litran pois keskikulutuksesta mutta järjestelmä melko huomaamaton, kevyt eikä tarvi latauksia. Täyshybridejä ja täyssähköjä sitten kun akkutekniikka enemmän kehittynyt.

Itse ajellut Mazdalla siitä päivästä asti kun sai ajokortin vuonna 2006 ja edelleen olisi tarkoitus pysyä merkissä.

 
^no sieltähän on ilmeisesti tulossa Skyactiv-X uuteen mahdollisesti jo tänä vuonna esiteltävään Kolmoseen. Pari litraa 190 heppaa.
 
Ihmettelen jos lähtevät turboihin, kun eikös tämän päivän trendi ole tukevoittaa vääntöä ja polttoainetaloutta lähinnä sähkömoottorin avulla? Joku 48-voltin pieni hybridijärjestelmä vaparikoneen jatkoksi ja ei tartte pelätä turbovikoja.
 
Ne pikkuturbokoneet taisi olla juurikin optimoitu vain tuota edesmennyttä kulutusmittaustapaa varten. Nythän taitaa olla suunta taas kasvattaa iskutilavuutta että moottorissa on taas voimaa käytännön ajotilanteisiin, ja tuohon uuteen kulutusmittaustapaan...
 
Wankeliin liittyen, joidenkin tietojen mukaan seuraava RX-9 olisi 2-ovinen coupe ja uudesta skyactiv-r wankelista jopa 400hv:

https://drivetribe.com/p/new-mazda-rx-9-rumored-to-be-coming-WMOaavL-T1S6CizbV7OAVw?iid=cLdzc6uCTzeGzE2FPplMgQ

Toki ei mitään varmaa tietoa mutta näitä uutisia näyttää tulevan ihan vuosittain ja ne tarkentuvat jatkuvasti. Painoa autolla olisi vain 1300kg, joten teho/paino-suhde olisi samaa luokkaa kuin esim 600hv BMW M5.

Samalla siirtyisi hintaluokkaa ylemmäs Honda NSX ja Nissan GT-R seuraan.
 
Kyllä löytyy vielä vaparin rakastajia, äänet ja reagoivuus on ihan eri tasolla eurooppalaisiin verrattuna. Vääntöä taas sitten puuttuukin.

 
https://www.apu.fi/artikkelit/mazda-uskoo-vahvasti-polttomoottoreihin-polttomoottoriteknologia-tulee-sailymaan-myos-vuoden-2030-jalkeen?_ga=2.11341362.78311219.1552666957-1243728469.1552666957

Mazda uskoo vahvasti polttomoottoreihin: ”Polttomoottoriteknologia tulee säilymään myös vuoden 2030 jälkeen”

Hieno strategia ja saa arvostamaan omaa automerkkiä entistä enemmän. Akkuteknologia ei suurimmassa osaa tapauksista vielä pysty kilpailemaan nestemäisten polttoaineiden kanssa joten ei järkeä tässä vaiheessa haudata polttomoottoreita.
 
Mazdalta tulossa takaveto suorilla kutoskoneilla? https://www.autoblog.com/2019/05/09/mazda-inline-six-engines-official/

Jos tuo on totta, ei voi kuin ihailla Mazdan strategiaa. Takaveto/neliveto ja vapaasti hengittävä puristus-sytytteinen Skyactiv-X kutoskone olisi kyllä hieno. Myös diesel-kutosta näköjään suunnitellaan vaikka viherpiiperöt kieltämässä. Eikä väkisin tehdä mitään sähköautoa kun akkujen kehityskin niin alkuvaiheissa, vaan kevythybridi aluksi, kevyt ja yksinkertainen tekniikka millä ehkä litra pois keskikulutuksesta.



 
Mazdan suunta on kyllä monilta osin rohkea ja hienoa kun löytyy myös valtavirrasta poikkeavia suunnitelmia. Suora kuutosmoottori, takaveto ja näyttävä muotoiluhan olivat tunnusmerkkeinä ainakin erään etelä-saksalaisen valmistajan tuotteille vielä jokin aika sitten, mutta siellä tulevaisuuden suunnitelmia rakennetaan nykyään etuvededon, 3-sylinteristen moottoreiden ja tila-autojen varaan..Toki BMW: n mallistosta löytyy yhä useita nuo "old-school"-kriteeritkin täyttäviä autoja, mutta valtavirran malleissa ne alkavat olla väistyvää kansanperinnettä  :(