https://tummennuskalvot.fi/

Lexus GS-sarja / S190, kolmas sukupolvi

E38

Sisäänajettu
Liittynyt
29.12.2014
Kolmannesta Lexus GS/S190 –sarjasta ei ole paljon (tai yhtään?) suomalaisissa foorumeissa juttua. Ajattelin kirjoittaa vuoden kokemuksella havaintoja ja mielipiteitä mitä vastaan on tullut, jos joku kyseistä autoa harkitsee. Tähän samaan topicciin toivottavasti tulee muidenkin omistajien tai koeajajien kommentteja.

Auto:

GS300 vm07, 
3L V6 / teho 250hv
Ajettu ostohetkellä 122tkm, nyt  140tkm
Titaani –takuu voimassa tässä autossa 1/2016 asti

Ajettavuus / kyyti:

Autossamme ei ole sähköisesti säädettävää alustaa mutta kyyti on silti yllättävän hyvä ja tarpeeksi pehmeä / mukavuus painotteinen. En pidä nykyautojen ’kiikkulauta’ tyylisestä kivikovasta alustasta ja tämä on esimerkiksi parempi mitä Audi A5:ssa oli (perinteisellä alustalla), jollainen tallissa on myös pyörinyt.

Ohjaus on vähän kulmikas ja etenkin talvella pito tuntuu välillä olevan ohutta. ECT:n asettaminen snow-asetukselle auttaa kaasun vasteeseen ja vähentää liukastelua. Renkaat ovat 225-leveät Hakkapeliitta 8:n nastat 17-tuumaisena ja kesällä 245-leveät 18-tuumaset.

Kyyti on erittäin hiljainen ja varmasti tämä on yksi hiljaisimmista autoista mitä on tullut omistettua. Aluksi oli vaikea tottua kun moottorin kiihdytyksessä ei kuulunu mitään, mutta siihen on tottunut.  Ajettavuudesta lisää kohdassa suorituskyky.

Automaattilaatikko:

Automaattilaatikot ovat minulle todella punainen vaate jos toimivat/vaihtavat huonosti tai pitävät hälyääniä. Joskus olen vaihtanut autoa pelkästään siitä syystä jos automaatin toiminta ärsytti. Tässä autossa oleva 6-lovinen on kyllä yksi parhaista laatikoista mitä vastaan on tullut ja vaihtaa erittäin hienosti heti kylmiltäänkin, vaikka pakkasta olisi -20c. Nykimistä, ääniä, kolinoita tai paukkumisia ei laatikosta kuulu. Jos jotain negatiivistä hakee niin ns. urheilulliseen ajoon se ei taivu kovin hyvin ja esim. moottorijarrutus vaihtamalla käsin pienemmälle ei aiheuta suurta vaikutusta vauhtiin/jarruttamiseen.  Sport-moodilla auto on parhaimmillaan ja laatikko ns. hereillä.

Mainitsemisen arvoista on myös auton hyvin pitkä ns. rullaaminen kun nostaa jalan kaasulta. Autolla tuli aluksi helposti ajettua ylinopeutta kaupungissa kun se vain liukui, eikä hidastanut vauhtia kuten autot yleensä kun kaasua ei paina.

Suorituskyky:

Vaikka kyseessä on ”mopo GS”, on suorituskyky silti yllättävän ok. Luvattu kiihtyvyys 0-100km/h 7.2s ja se on useimmiten riittävä. Viime kesänä matkalla Berliiniin ajoin uuden Golf GTI:n perässä, ohitimme rekkakolonnan ja lähdimme kiihdyttämään täydellä teholla 120km/h vauhdista ylöspäin. GS pysyi tasaisesti saman välimatkan päässä kunnes mittarissa oli lopulta 250km/h. Todellinen nopeus oli varmasti vähemmän mutta kierrokset olivat n 5400rpm kohdalla kun rajoittaja otti eleettömästi kiinni, eli vielä olisi pannussa ollut reserviä. Jouduimme uusimaan tilanteen muutamia kertoja  kun ohitimme hitaampia kanssakilpailijoita ja uskon, että Golf yritti varmasti tehdä kaikkensa, että nipponi tippuisi kyydistä, mutta lopputulos ja välimatka pysyi samana. Oli siinä suu virneessä kun tilanne ei mennytkään kuten oletin.

Ajettavuus oli 180 - 200km/h kohdalla edelleen hyvin rentoa ja sitä voi kutsua ns. leppoisaksi matkavauhdiksi (poika pelasi iPadia takapenkillä eikä jaksanut seurata liikennettä). Huippunopeudellakin kulku oli luottamusta herättävää ja erittäin tasaista. 250km/h:n kohdalla sisällä pystyi edelleen keskustelemaan normaalilla äänellä, kun mainitsin vaimolle, että kaikki on nyt ulkona. Mielestäni GS:n alusta on parhaimmillaan 150-200km/h nopeuksissa. Reissun aikana arvostus autoa / tekniikkaa kohtaan kasvoi isoja harppauksia = Ei tämä nyt ihan mahdoton joyloota ole...?  ;)

Taloudellisuus:

Sekalainen kulutus on taajama-ajossa 9,5 - 11l /100km välissä. Matka-ajossa Ruotsissa pääsimme 7.5 l/100km kulutukseen joka on mielestäni 3-litraselle vaparille hieno lukema. Meille kaikki alle 10l/100km on vähän!

Varusteet / sisusta / tavaratila:

Autossamme on avaimeton SmartAccess, navigaattori 7" kosketusnäyttöllä (joka toimii hanskat kädessä) , DVD–soitin, puheohjaus naville ja muille toiminoille, peruutuskamera opastavilla viivoilla, ilmastoidut ja sähkösäädettävät valkoiset nahkapenkit muisteilla, 2-alueen automaatti-ilmastointi, sähkösäädettävä ratti ja C-kasettidekki(!). Eli varusteet ovat hyvät tämän ikäiselle ja kaikki vielä toimii.

Talvella keskikonsolista tulee joskus muoviosista nitinöitä jotka reagoi lämpötilan vaihteluihin mutta muuten kyseessä on erittäin jämäkkä paketti ja  sisusta on laadullisesti kiitettävä. Ajoasennon saa mukavaksi lukuisten säätöjen kanssa.

Takana on paljon jalkatilaa ja ne liippaavat jopa lähelle BMW:n 7-sarjaa (jollaisia on ollut taloudessa kaksi).

Sisustan valaistus on toteutettu vähän liian hienoilla LED:ellä ja vain sen penkin päällä oleva lamppu palaa jonka ovi on auki. Pimeällä / talvella lapsen tavaroiden hakeminen lattialta on hanurista koska kaikki ovet pitää avata (!) tai sitten hakea taskulampulla. Systeemiä ei voi koodata paremmaksi (on kysytty).

Mittaristo ja ohjaamo on ergonomisesti ok mutta useimpien toimintojen sijoittaminen luukun alle on ihan turhaa kikkailua. Luukun avaaminen ajon aikana on on melkeen vaarallista kun sinne ei näe normaalissa ajoasennossa. Olen enemmän Porsche-filosofian mies = kaikki nappulat esillä ja kaikille nappuloille oma toiminto kuten lentokoneessa. Meitä on joka lähtöön.

Mittariston suurimmat kompastuskivet ovat digitaalinen kello suoraan 80-luvulta ja Corollasta suoraan olevat joidenkin nappuloiden fontit. Ne ovat selviä kauneusvirheitä ja lähestulkoon naurattavat.

Tavaratila ei ole suuruudella pilattu ja takaluukun lastausaukko on pieni. Takapenkkejä ei pysty kaatamaan ja läpi saa vain sukset. Autoa ei voi siis suositella ihmisille jotka tarvitsevat paljon kuljetuskapasiteettia tai pakollisia kaatuvia takapenkkejä. GS450h jäi meillä pois laskuista suoraan sen vielä pienemmän takaluukun takia. (Akusto on takapenkin takana ja  takaluukku huomattavasti pienempi.) Tämä voi olla joillekkin ratkaiseva kohta jolloin auto tippuu laskuista.

Äänentoisto:

Mark Levisonin 5.1 surround systeemi ja sen 14 kaiutinta ansaitsee erityismaininnan loistavasta äänentoistostaan. Aikaisemmassa autossa ollut tehtaan asentama Bose-järjestelmä, joka oli sekin hyvä mutta tämä on vieläkin parempi. Ääni on kirkas, erotteleva ja antaa uskomattomia äänenpaineita kun lähtee huudattamaan. Varuste on käsittääkseni maksanut useita tuhansia euroja mutta on rock.

Kestävyys / vaihdetut osat:

Autoomme vaihdettiin oston yhteydessä etuiskarit koska valitin etupään kyydistä ja hälyäänistä. Jenkki-foorumeiden mukaan etusikareiden elinkaari on 120-140tkm ja tässä autossa oli mittarissa siis 122tkm siinä kohtaa. Iskarit muuttivat paketin täysin toisenlaiseksi ja äänettömäksi. 

Vesipumppu vaihdettiin takuuseen tihkumisen takia kun auto oli normaalissa huollossa 132tkm kohdalla.

Jarrupalat, levyt ja takajarrusylinterit vaihdettiin 138tkm:n kohdalla jolloin jarrut olivat loppu. Lasku 1700€ ja työ tehtiin Lexus Kaivokselassa.

Ainoa vika on radion huonompi kuuluvuus / rätinä kun takalasin läppärin laittaa päälle. Korjaus on kuulemma takalasin vaihto koska antenni menee lasin sisällä. No suostun kuuntelemaan CD:tä sen 5min kun lasi lämpenee.

Yleisesti auto on toiminut hyvin ja niin miten odotin Lexus-merkin toimivan.

Yhteenveto:

Kolmannen sukupolven GS:t ovat maassamme halpoja mutta antavat paljon vastinetta rahalle, etenkin kun vertaa mitä auto on maksanut uutena. Kuitenkin laite pelaa edelleen lähes kuten uutena. Jotenkin tekisi mieli sanoa, että kyseessä älykäs muttei kovin seksikäs vaihtoehto. GS monelle vain kallis Toyota mutta silti kova luu kun uskaltaa / antautuu koejaolle. En halua mollata CT/IS –sarjoja mutta mielestäni on hullua ostaa uusi sellainen, kun samalla hinnalla saa esim. käytetyn hybridi GS450h:n? Yleisesti merkin huoltopalvelut ovat lähes täysin omassa luokassaan ja tekevät omistamisen vieläkin mukavammaksi.

Toivottavasti tästä on apua jos mallia harkitsee.

 
Poikkesin viime syksynä Kaivokselassa koeajamassa Lexuksia (CT, IS ja GS) ja pitkästä pitkästä aikaan tavoitin koeajolla sen fiiliksen, jotta "tän mie haluun!"

GS 300 h oli kerrassaan hieno auto ja tuntui heti omalta. Ero IS:ään oli hämmästyttävän suuri.

Suosittelen kaikkia edes kokeilemaan GS:ää.
 
Asiallisia raportteja E38:lla eri autoista! Näin autoista ja niiden ominaisuuksista kuuluukin antaa analyysiä. Jopa siitä omasta, maailman hienoimmastakin lehmästä ;)
 
Kiitoksia! Antaa hyvän kiertää = miinoista pitää varoittaa ja niitä parempia vehkeitä nostaa ylös.  ;)
 
Lexus on jees. GS koko vs. IS kahdelle puntariin. Tuontiautona IS300 nelivetona olisi yes  ;).
 
JPL sanoi:
Lexus on jees. GS koko vs. IS kahdelle puntariin. Tuontiautona IS300 nelivetona olisi yes  ;).

Itse olen vähän sillä silmällä katsellut IS350 nelivetoa. On vain vähän pieni omiin tarkoituksiin. Ja toistaiseksi myös omalle budjetille hieman arvokas.

Nauratti tuo kello, montakohan miljardia niitä on tehty kun sellainen on jokaisessa 1979 jälkeen valmistetussa japanilaisessa Suzuki Altosta Toyota Centuryyn :)
 
E38 sanoi:
Kolmannen sukupolven GS:t ovat maassamme halpoja mutta antavat paljon vastinetta rahalle, etenkin kun vertaa mitä auto on maksanut uutena.

Pari vuotta sitten tuli seurattua GS450h tarjontaa Suomessa ja hinnat ei ole paljon muuttuneet niistä ajoista. Silloin nuo muutaman vuoden vanhat GS:t oli alle puolet uuden hinnasta. Kai nää on edelleen ihan kohtuuhinnoissa, mutta ei enää niin supertarjouksia kuin tuolloin. Porissa näyttää olevan edelleen yksi 450h myynnissä, jota katselin jo tuolloin. Silloista hintapyyntiä en enää muista, mutta reilusti ylihintaa tuosta nytkin pyydetään.
 
GS300:t alle 200tkm ajettuna= 18-20k€.

GS450h:t 100-200tkm ajettuina = 29-34k€

Mielestäni noi 300:t ovat ainakin tosi halpoja, kun miettii minkälaisen laitteen saat ja mitä tossa kokoluokassa on muita potentiaalisia vaihtureita? (Suorituskyky + kulutus + koko + lelut + kestävyys + huoltopalvelut) Älkää vaan ehdottako joitan BMW:tä vaihtoehdoksi  :D :D :D
 
Hiljaista on. Ilmoittaudun nyt kuitenkin joukkoon 2010 mallisen facelift GS 450h:n omistajana. Auto on myyty Kaivokselasta uutena ja minulle toisen kerran käytettynä. Edellinen omistaja osti tilalle samanlaisen, mutta nykyistä korimallia. Kilometrejä on kertynyt viime vuoden joulukuusta lähtien vajaat 4500 ja tyytyväinen olen ollut. Minulla on ollut omistuksessani n. 60 autoa ja nyt minulla on ensimmäinen Auto. Hurjasti näiden hinta tippuu Suomessa kun miettii, että tämäkin halpeni viidessä vuodessa liki 65000 euroa. Nyt tavallisen perhekinderin hinnalla saa hiljaisen, voimakkaan ja kohtuullisesti kuluttavan laadukkaan auton, jolla ajaminen on nautinto. Vai pitäisikö sanoa, että ostaessa saa konserttisalin ja kaupanpäälle auton, siksi laadukas tuo äänentoistojärjestelmä on.

Se huono puoli tässä on, että kun tällä ajaa, mikään muu ei oikein tunnu miltään. Seuraavan auton hankinta on myös problemaattista, koska saavutetuista etuisuuksista on aina vaikea luopua.

Autoon tehtiin ennen luovutusta suurin huolto mitä näihin on tarjolla, joten seuraava huolto on ohjehinnaltaan 272 euron öljynvaihtohuolto. Ylimääräisiä ongelmia en ole vielä kohdannut ja toivon mukaan en kohtaakaan. Kilometrit eivät juuri tunnu, vaikka niitä on nyt reilut 190500. Toki ne jossain näkyvät, kuten hieman kuskin penkissä ja kuljettajan ovessa lepuuttajan kohdalla jne. Ihmehän se olisi, jos mainitut kilometrit eivät jälkiä olisi jättäneet. Autohan se Lexakin vain on. Ulkokuoressa on kiveniskemiä jonkin verran, mutta lakkapinta on edelleen laadukas ja auton peseminen on harvinaisen helppoa, lempeän paineen painepesuri riittää pikkulian irrottamiseen ilman minkäänlaista hinkkausta.

Talvella kovimpien pakkasten aikaan kulutus nousi liki 11 litraan, mutta nyt kevätkelien koitettua kaksi edellistä tankillista ovat menneet tankkauksista laskien luvuin 8.65 ja 8.67. Kohtuullista, auto on kuitenkin liki kaksitonninen, heppoja on 340 ja bensakoneena 3.5 litrainen kutonen. Ilman hybridiä noihin mainittuihin kulutuksiin saisi varmaan laittaa useamman litran lisää.

Siinä jotain ajatuksia autosta, jolla ei jää jalkoihin. Ensimmäinen autoni, jonka kohdalla ei missään tilanteessa tarvitse miettiä, että ehtiikö tms. Aina ehtii. Pintakaasulla ollaan sallituissa luvuissa ennen kuin ehtii kissaa sanoa ja Suomen olosuhteissa ja rajoituksilla auton voimavaroja ei yksinkertaisesti voi kunnolla hyödyntää. Mikään tilaihmehän tuo ei ole tavaratilan osalta, mutta harvapa näitä sen takia ostaakaan. En minäkään.

Siinä jotain ajatuksia tähän harvojen postausten ketjuun. Eipä sillä, yhden GS 450h:n olen nähnyt omani lisäksi liikenteessä kuluneiden vajaan 5kk:n aikana. Harvassa ovat tuolla ulkomaailmassakin.
 
Hienoa kuulla kokemuksia tällaisesta autosta  :D
Itsellä mahdollisesti kiikarissa seuraavaksi autoksi ko.kulkine sitten kun kuljetustarpeet vähenee (nykyinen 1,6tdi Ocu Combi -14).
Minkälaisella ajoprofiililla kulutuslukemat tulleet? Lisäkommentit tervetulleita kun kilometrejä kertyy..etenkin melutaso kiinnostaa jne.
 
^Mikä melutaso  :D Auto on hiljainen kaikissa tilanteissa, koneen ääntä ei juuri kuulu, paitsi kun antaa enemmän jenkaa ja kutosen ääntä on aina kiva etäisesti kuunnella. 90% "melusta" tulee renkaista, tässähän on yksi ainoa koko niin kesä kuin talvirenkaille, eli 245/40/18, kyllähän tuollainen rengastus vähän tuo ääntä näillä Suomen surkeilla teillä. Toisaalta hyvä äänentoisto hävittää kaiken ulkopuolisen äänen helpohkosti. Esimerkkinä äänistä vaikkapa se, kun ajat kuivalla moottoritiellä talvella. Suurin melunlähde on edessä ajavan kanssa-autoilijan nastarenkaista kuuluva ujellus, joka kantautuu sisään muuten hiljaiseen autoon sieltä 50 metrin päästä  ;D

Mun normaali ajo on 18 km x 2 työmatka-ajoa mutkaista 60 km/h:n kantatietä josta kaupungissa muutama kilometri. Sen lisäksi ajellaan yleisimmin 100-200 km maantie/moottoritie matkoja Porvoosta joka suuntaan jalkapalloharrastuksen takia. Normi talvikeleillä kulutus pyöri 9-9.5 litran välissä ja nyt kun lämpeni, mennään järjestään alle ysin. Omistukseni keskikulutus on jokseenkin 9 litraa. Tuskin tuosta hirveästi laskee, kesällä nopeudet kasvaa + ilmastointi. Kovilla parinkympin pakkasilla menovettä kyllä menee, iso kone rankaisee suhteessa enemmän, tottakai. Vähänkin rivakampi kiihdytys heittää kulutuspalkin näytöllä aina yli 10 litran, kun tietokone ne minuutin välein näyttöön läväyttää. Kaupungissa täydellä akustolla saattaa päästä parikin kilsaa 0 kulutuksella pelkällä sähköllä, ei suurta eroa esim. Priukseen.

Talvirajoituksilla 110 km/h vakkarissa tuo menee motarilla kasin ja ysin väliin, ei joudu kone koville, tasaisella kilowatteja käytössä reilut 20, kun tarvittaessa löytyy 260. Menee ihan tyhjäkäynnin tuntumassa. Tuossahan ei ole kierroslukumittaria, vaan kw-näyttö. Kesärajoituksilla 130 km/h asetuksilla vakkarissa tehonkäyttö liikkuu 20-50 kw:n välissä, joten ei puhku tasaisella pahemmin silloinkaan. Kulutus pommittaa ysin rajaa koko ajan.

Polttoaineena käytän 98:a, vaikka ysivitonenkin kelpaisi. Uskoisin, että on kokonaistaloudellisesti, tehon ja kulutuksen kannalta kuitenkin parempi ratkaisu antaa vähän "parempaa" ainetta syötäväksi.
 
IC1970 sanoi:
Mun normaali ajo on 18 km x 2 työmatka-ajoa mutkaista 60 km/h:n kantatietä josta kaupungissa muutama kilometri. Sen lisäksi ajellaan yleisimmin 100-200 km maantie/moottoritie matkoja Porvoosta joka suuntaan jalkapalloharrastuksen takia.

Tästä muistin että just tänä aamuna minut ohitti musta GS jossain Loviisa-Porvoo välillä motarilla. En todellakaan painanut mieleeni numeroa GS:n perässä  :-[  Ehdin vaan miettiä etten tuota mallia ihan joka päivä näe.
 
IC1970 sanoi:
.....
Mun normaali ajo on 18 km x 2 työmatka-ajoa mutkaista 60 km/h:n kantatietä josta kaupungissa muutama kilometri. Sen lisäksi ajellaan yleisimmin 100-200 km maantie/moottoritie matkoja Porvoosta joka suuntaan jalkapalloharrastuksen takia. Normi talvikeleillä kulutus pyöri 9-9.5 litran välissä ja nyt kun lämpeni, mennään järjestään alle ysin. Omistukseni keskikulutus on jokseenkin 9 litraa. Tuskin tuosta hirveästi laskee, kesällä nopeudet kasvaa + ilmastointi. Kovilla parinkympin pakkasilla menovettä kyllä menee, iso kone rankaisee suhteessa enemmän, tottakai. Vähänkin rivakampi kiihdytys heittää kulutuspalkin näytöllä aina yli 10 litran, kun tietokone ne minuutin välein näyttöön läväyttää. Kaupungissa täydellä akustolla saattaa päästä parikin kilsaa 0 kulutuksella pelkällä sähköllä, ei suurta eroa esim. Priukseen.
......
Polttoaineena käytän 98:a, vaikka ysivitonenkin kelpaisi. Uskoisin, että on kokonaistaloudellisesti, tehon ja kulutuksen kannalta kuitenkin parempi ratkaisu antaa vähän "parempaa" ainetta syötäväksi.

Kiva kuulla kokemuksia GS 450h:sta, joka on jo hybridi isolla H:lla. :) Kulutukset on varsin kohtuullisia tuommoiselle 3,5 litran V6-bensahybridikoneikolle. Minkälainen moottorinlämmitin on talvisin käytössä? Omassa 300h:ssa olen huomannut, että moottorilämmitintä (tavallinen lohkolämmitin jäähdytysvedessä) käytettäessä talvikulutus ei kovinkaan paljon nouse keskiarvosta. Kylmällä säällä tosin polttomoottori käy enemmän ja starttaa herkemmin, mikä puolestaan lisää kulutusta.

Itsekin olen siirtynyt käyttämään 98:a. Nykyaikainen polttomoottori hyödyntää sitä paremmin...
 
pantero sanoi:
Itsekin olen siirtynyt käyttämään 98:a. Nykyaikainen polttomoottori hyödyntää sitä paremmin...

Hyödyntääkö, kun kyseessä on perus vapari? Suurin ero taitaa tulla etanolipitoisuudesta.
 
Atkinson -työkierrolla oleva kone ei takuulla hyödy E98:n käytöstä.
 
nackerton sanoi:
Hyödyntääkö, kun kyseessä on perus vapari? Suurin ero taitaa tulla etanolipitoisuudesta.

Voi olla, että kyseessä on enemmän toive kuin totuus... Päätös kypsyi kuitenkin tuosta 10 % etanoli lantrauksesta johtuen.

====================

Vein 4-tahti Honda perämoottorin huoltoon ja katselin kun viereisellä paikalla oli isompi remontti menossa myös nelitahti prutkuun. Kysyin monttööriltä, mitä mieltä hän on 95:n käytöstä perämoottoreissa. Hän tuhahti, ettei pidä muuta kuin 98 ajatellakaan, koska 95:sesta aiheutuu liuta ongelmia pidemmän päälle (' ei alkoholi kuulu polttomoottoreihin'-hän tuhahti...).
 
Tuossa oli valmiina normaali lohkolämmitin, mutta ei muuta. Asennutin siihen paikallisessa Toyota-liikkeessä Defan Warmupin, eli täydennettiin varustusta sisätilanlämmittimellä ja käyttöakun älylaturilla. Eipä tarvitse arvuutella tai palella,  aina kun on piuhan päässä on akku täydessä iskussa, auto lämmin sisältä ja moottorista.

Ilman ahkeraa lohkon käyttöä olisi kulutus tuolla kolmen viikon pakkasjaksolla ollut varmasti pari litraa kovempi, mutta nyt jäi tankillisella alle 11. Se on vaan ihan samoin kuin talon lämmityksen kanssa, että pakkasten yltäessä -20 pahemmalle puolelle, kulutus kasvaa exponentiaalisesti taivaisiin, vaikka miten lämmittelisi. Huomasin myös semmoisen hassun seikan, että talvella kone lämpeni yleensä nopeammin kovemmilla pakkasilla, koska polttomoottori oli käynnissä paljon enemmän. Pienemmillä pakkasilla auto meni sähköllä paljon herkemmin jolloin myös polttomoottori lepäsi ja koneen lämmöt nousivat hitaammin. Toisaalta, auton ja akuston lämmettyä ei ollut mitään väliä, mitä ulkolämpömittari näytti, samalla tavalla mentiin sähköllä etenkin kaupungissa. Tulin poikien kanssa harkoista Nikkilästä ja ulkolämpötilamittari näytti -25 kun rullattiin ekoihin valoihin Porvoon keskustassa. Niin vain mentiin hiljaisesti lipuen koko keskustan läpi, kyllä hymyilytti.

On muuten lämpimin autoni tähän mennessä, lämpenee todella nopeasti ja kun ajaa pidempään, pitää lämpöpyynti laskea 19 asteeseen, muuten alkaa pukata hiki. Lasit eivät myöskään mene huuruun millään kelillä, mulla oli koko talven samat asetukset, säädin ainoastaan puhalluksen nopeutta 2-3 nopeuden välillä talven aikana, kertaakaan ei tarvinnut koskea muihin säätöihin. Ihan sama oliko karmea räntäsade tai -28.

Ettei mene ihan kehumiseksi, niin sanotaan, että kovilla pakkasilla joutuu käyttämään kaukosäädintä, koska ovien lukituspainikkeet käyvät jäykiksi, kosketusavaus toimii sitä vastoin aina oikein hyvin. Samaten takaluukun rakenne on inhottava, väliin kertyy lunta ja jäätä siten, että luukun aukaiseminen on lumisilla keleille aika hankalaa, joutuu aina putsaushommiin ja puolet jäästä putoaa takuuvarmasti suoraan takakonttiin. Auto myös sotkee perää poikkeuksellisen paljon porrasperäiseksi autoksi, takapää on ummessa todella nopeasti, ihan kuin kyseessä olisi farkku tai pystyperä. Ehkä tuo portaan puuttuminen puskuri ja takaluukun liitoskohdasta aiheuttaa sen, että perä suorastaan imee kaiken roiskuvan itseensä.

Meinasin myös valittaa hankalista koloon katoavista tuulilasinpyyhkimistä, mutta kun muistin tuon takaraivossa olevan harmituksen siitä, ettei pyyhkimiä saa pystyyn, Googletin hieman. Saattaa olla, että tuossa on erillinen talviasento pyyhkimille, mitä en sitten talven aikana tajunnut  :-[ En ohjekirjaa tavattuani tuollaista huomannut, mutta kun tarkemmin ajattelee, ei systeemi voi olla niin tyhmä, ettei noita saa kunnolla esiin tuolta. Tyhmä minä, lähden kokeilemaan ! Josko sitten ensi talvena menisi tuokin paremmin...
 
Miten GS:llä muuten pääsee liikkeelle talvikeleissä, esimerkiksi liukkaaseen ylämäkeen, toimiiko voimalinja ja luistonesto hyvin?
 
^Tuo on asia, jota itse mietin kun ostin, en mieti enää. Senkun ajaa vaan. Tuollahan voi lähteä paikaltaan vaikka millimetri kerrallaan. Toki älyttömissä paikoissa jää kiinni siinä missä muillakin, mutta helppo on ajella. Pari pöperökeliä ajelin snow-asetuksella laatikossa, mutta sitten totesin, että normaali sopii oikein hyvin. Samaten varoin ihan turhaan mutkateillä alkuun, kun sitten tajusin, että nyt on oikeasti voimaa, niin tuotahan paiskoi mutkiin ihan ilolla. Jos ei päästä etupäätä sortamaan, ei pääse nelivedollakaan karkuun, tuli pari kertaa kaverin kanssa kokeiltua. Lisää kaasua mutkasta tullessa vaan. Mulla on toisena autona etuveto Megane nastarenkailla ja se on paljon hankalampi sekä paikaltaan lähtiessä, että maantiellä. Lexan vakautukset sun muut, tuossahan on vaikka mitä, toimivat todella hyvin, pikkasen antaa lähteä luistoon, sen verran, että ehtii alkaa korjata, kun iso käsi nappaa kiinni ja vetää auton oikealle linjalle. Sanoisin, että saadakseen tuon pois hallinnasta, täytyy ajaa kuin mielipuoli. Suuri ansio ajon helppoudelle talvellakin lankeaa kyllä hienolle laatikolle, toimii kuin ajatus kelistä riippumatta.

Vaikka tuossa on voimaa, on autolla todella helppo ajaa nätisti, koska esim. viidenkympin kaupunkinopeuteen tarvittava kaasunpainallus on niin olematon. Esim. tuolla mun työmatkalla kuudenkympin rajoitus on siinä mielessä hankala, että kaasua pitää painaa niin vähän, tuntuu väkisinkin rullaavan koko ajan 70-75 ihan itsekseen  :) Tie on niin mutkainen ja mäkinen, että vakkarin käyttö ei tule kyseeseen.

Mutta joo, kovasti jännitti minuakin aluksi tuo rengastuksen, tehon ja takavedon yhdistelmä, mutta kun muutaman viikon totutteli, meni lopputalvi jo ihan nautinnollisesti jännittämättä.
 
^Tuossa yksilössä minua häiritsee kovasti alirengastus ja tarvikevanteet. Noihin tuli tehtaalta kahta mallia vannetta, omat kesälle ja omat talvelle, minne lie hukattu noinkin lyhyellä matkalla. Näyttävät myös 17", kun tehtaan antama ainoa vakiokoko 18". Kovasti tuossa nuo vähäiset kilometrit maksavat, täytyy sanoa. No, tää on muutenkin malli, jonka kohdalla säästää vuoden malttamalla jopa kymmeniätuhansia  :-\ Ei kyllä duunari voi näihin sekaantua ennenkuin ovat halventuneet maksimissaan kolmasosaan uuden hinnasta, silloin ei enää tule takkiin kovin pahasti jos vaikka parikin vuotta pärräilee.
 
IC1970 sanoi:
Hiljaista on. Ilmoittaudun nyt kuitenkin joukkoon 2010 mallisen facelift GS 450h:n omistajana.

Hienoa, että saamme ketjuun myös 450h:n omistajan kokemuksia. Siinä on ns. susi lampaan vaatteissa, eikä monikaan usko millanen sleepperi tämä malli todellisuudessa on.  :D Ja siihen vielä kun yhdistää halvan (nyky)hinnan ja pienen kulutuksen, on aika 'timangi' combo kyseessä.

Painin samojen ajatusten kanssa kuten sinäkin: mikä auto tämän jälkeen?? Haluan nelivetoisen seuraavaksi, enkä näistä saavutetuista eduista oikein pysty luopumaan = uudemman sukupolven GS350 AWD on ajatuksissa tuoda joko jenkeistä tai saksasta, riippuen miten hyvin valikoimaa löytyy jälkimmäisestä.

PS. Ketjun aloittamisen jälkeen autoomme on tullu reilut 20tkm lisää ja edelleen on toiminut hyvin. 17" tuumaset Lexuksen originaalit talvivanteet alkavat olemaan aika kuppasessa kunnossa (lakka irronnut monesta paikkaa) ja menevät vaihtoon ensi talveksi, jos auto silloin vielä on alla.
 
^Nelivetoa on makusteltu täälläkin ajatuksen asteella, RX 450h olisi tietysti ideaali siirtymä, mutta hintapolitiikka niiden kohdalla on selkeästi enemmän minun tulotasoani vastaan kuin näiden GS:ien kohdalla... RX:n kanssa ei tarvitsisi tehdä kompromisseja, vaan täyttäisi kaikki kuljetustarpeet. Toki olen myös makustellut ajatusta Toyota Land Cruiserista, mutta niiden kohdalla pyynnit ovat kulunutta ilmausta käyttääkseni "jäätäviä". Sinänsä niissä ei  kilometrit tunnu olevan oleellinen asia, joten jos pihaan tulisi joku 300 tkm ajettu ja siihen ajaisi kolmessa vuodessa 50 tkm lisää, ei hinta paljoa heilahda. No, käyttökulut ovat tuollaisessa aika kovaa luokkaa myös jne. Toisessa vaakakupissa on sitten sähköautot ja plug-init, jos nyt vaihtaisin, valinta osuisi varmaan vähän ajettuun Opel Amperaan. Osuu minun ajoprofiiliin mahtavasti, arvioilta 80% kilometreistä saisi ajettua kotona lataamalla ja loput bensalla.

Lexuksella ei oikein ole mainitun RX:n lisäksi mitään järkevää tarjolla, tein sen "virheen", että hankin heti alkajaisiksi tämän 450h:n, joka on kuitenkin se räyhäkkäin näistä tavallisen ihmisen Lexuksista tehon ja kulun puolesta. Tuommoinen uusi IS tuntui kieltämättä aika pliisulta, kun kokeilin. Siinä mielessä nämä hybridit/sähkön kanssa tekemisissä olevat vempeleet ovat minun makuuni, koska niiden tarjoama väännön tunne ja välitön vastaus kaasuun on jotain, mistä on vaikea luopua.

No, tämä on mukavaa pähkäilyä ja suorittamisen asteelle Lexan vaihdossa mennään aikaisintaan ensi vuoden puolella, jos silloinkaan. Tilanteen mukaan.
 
Millasilla varusteilla sinulla auto on - vai mainitsitko siitä jo aikasemmin? Konserttisalista tuli sellainen vaikutelta että Mark Levisonin surround-järjestelmä löytyisi.  ;D

Meillä tässä 'lapsitaksissa' on Executive 2 -paketti joka sisältää kaiken muun paitsi President -paketin kattoluukun, aktiivisen nopeudensäätimen ja jalopuisen ratin/vaihteenvalitsimen. Nippelitietona: Executive 2-paketti maksoi 15100€ ja President 22800€ (+67200€ ovh) vuonna 2007.



 
^Tämä on Executive , sen tarkempaa en tiedä. Tästä puuttuu myös nuo mainitsemasi kattoluukku, aktiivinen vakkari ja jalopuut ratista ja kepistä. Vakkari on se sama mikä kaikissa Toyotissa, vähän suurpiirteinen välillä, mutta menettelee. Muuten en oikein keksi, mitä muuta tässä pitäisi olla, kuin mitä on. Uutena, v.2010 tämä on maksanut karvan alta 90000, sen verran sain selville. Tähän vuosimalliin 2010 tuli faceliftin mukana uusi grilli, vähän muutoksia nippeleihin, 18" vakiona kesät talvet, stereoissa ei enää ole c-kasettia, 40 gigan kovolla varustettu navigaattori, puheohjaus,  takavalot ovat vähän erilaiset, turvavarusteisiin tuli pre-crash jarrutussysteemit ja aktiviiset niskatuet. Tässä on tosiaan tuo Mark & Levinsonin  surround systeemi, jakosuotimenkin löysin takakontin kulmasta, hyvinhän tuo painaa ääntää tulemaan ja soundikin on mitä mainioin.