https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Peugeot 308 II (2013-)

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Uusi 308 esiteltiin tänä vuonna suurin odotuksin aluksi hatchbackin voimin, mutta farkku seurannee kesällä 2014 ja todennäköisesti myös CC sekä sedankin (kehittyville markkinoille) jossain vaiheessa. Esittelyautot ovat olleet kotimaisissakin liikkeissä jo parisen kuukautta, mutta kuluttajien käyttökokemuksia ei vielä aiheesta juurikaan ole koska asiakasluovutukset ovat vasta alkamassa. Ensitestit ovat olleet (varovaisen) positiivisia, vaikkakaan alustavien vertailujen mukaan ihan "Golfin kaatajasta" ei ominaisuuksien puolesta kuitenkaan liene kyse. Toki tuohan on sitten kaikin puolin subjektiivista, kuka pitää äidistä ja kuka tyttärestä.

Myyntilukuja maailmalta tai Suomesta ei vielä saatavilla, mutta mitä olen liikkeissä jutellut niin joidenkin kotimaisten kauppiaiden mutu-tuntuman mukaan kiinnostus voisi olla kovempaakin, ottaen huomioon että puhutaan C-segmentin volyymimallista. Keski-Eurooppa pysynee saksalaisten hallussa, mutta sen sijaan Ranskassa - vähemmän yllättäen - ja PSA:n perinteisesti vahvalla markkina-alueella eli Etelä-Euroopassa myynti tullee olemaan vahvaa alusta saakka.

Auton muotoilu on herättänyt paljon kommentointia niin lehdistössä kuin autoaiheisilla palstoillakin. Siinä missä ulkomuoto on ehkä ennakko-odotuksiin nähden turhankin konservatiivinen (usein Golfiksi haukuttu, onko tuo sitten hyvä vai huono riippuu kommentoijasta), mittaristo ja keskikonsoli eivät sitä kuitenkaan ole. Molemmat jatkavat 208:n viitoittamaa tietä, eli mittaristo on ratin yläpuolella, ja keskikonsolissa on jäljellä (karvalakkimallia lukuunottamatta) enää pari hassua nappia suuren kosketusnäytön lisäksi. Itse en tuosta rattijärjestelystä pidä, ja mulla on testejä ja Pösö aiheisia palstoja lukiessa tullut hieman sellainen tuntuma että eivät pidä hirveän monet muutkaan. Tosin mulle 308:n ergonomia sopi hieman paremmin, toisin kun 208:ssa jossa se tuntui olevan mittariston ohella ihan metsässä. Kosketusnäyttö on sen sijaan ihan jees, tosin käyttökokemukset kunnon pakkasella ja siten myös lopullinen tuomio aiheesta antavat vielä odotuttaa itseään. Ainakin koeajamassani uudessa Grand Picassossa se toimi plussakeleissä mainiosti.

Tekniikan puolesta autoon ovat tulossa PSA:n omat kolmisylinteriset THP bensaturbot, sekä myöskin tuttu ja turvallinen (joskin jakoketju- ja imusarjaongelmista kärsinyt) BMW yhteistyön tuloksena syntynyt 1.6 litrainen THP 156, sekä jossain vaiheessa myös tämän tehoversio (GTI?). HDI 115 (1.6l) on sama kuin ennen, mutta 2.0 HDI 150 uudistuu BlueHDI:ksi ja tulee markkinoille 2014 pienemmillä päästöillä ja Aisinin uudella 6-pykäläisellä mehumaijalla varustettuna.

308 on ehdokkaana vuoden autoksi, mutta epäilen sen mahdollisuuksia kestomenestyjä Ocua vastaan. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä miten malli lähtee myymään, ja vaikuttaako tuo totutusta poikkeava ohjaamo mallin menestykseen. Vaikka mulla onkin jonkinlainen PSA tausta, niin itse en ole vakuuttunut uuden 308:n tylsästä ulkonäöstä enkä "uudesta" ergonomiasta. Koeajo on toki vielä tekemättä ja tehdäänkin vasta sitten kun koeajoautoissa on kunnon moottoritkin.

Peugeot-308_2014_1024x768_wallpaper_07.jpg


Peugeot-308_2014_1024x768_wallpaper_3b.jpg



täydennetty otsikkoa  -juupeli  :)
 
Sattui tuollainen uusi 308 eteen, niin kävin siitä kylmät tyypit ottamassa. Ulkonäkö ei herätä sen kummempia tuntemuksia kuin uusi Golfikaan. Mittariston järjestely ja kosketusnäyttö ovat mielestäni melkoisen epäonnistuneita ratkaisuja. Kosketusnäytön kanssa voisi elääkin, mutta kyllä lämmönsäädön käyttäminen ilman "kovia" nappuloita on melkoisen kankeaa. Erityisesti silloin, kun kaikki informaatio radiosta lähtien on keskitetty samaan paneeliin, jonka näyttötilaa on vaihdettava tehdäksesi säätöjä johonkin toimintoon.

Mutta tuon mittariston kanssa ei voi elää, koska se pakottaa joko mahdottomaan ajoasentoon tai vaihtoehtoisesti peitettyihin mittareihin. Jos olet pitkäjalkainen, joudut viemään penkin taakse. Tällöin mittaristo peittyy ja ainoa vaihtoehto on laskea rattia alas. Tämän jälkeeni käsien asento muuttuu luonnottomaksi, eikä käsinojat enää toimi luonnollisina tukina. Mielestäni aivan katastrofaalisen huono implementaatio.
 
Minä kävin myös Oslon lentoasemalla ottamassa visuaalisesti tuntumaa. Sisältä varsin viihtyisä hienoine mittarivaloineen. Materiaalit vaikuttivat olevan ihan ok laatutasoltaan. Takapenkillekin mahtui hyvin. Edestä ulkonäkö hieno, mutta takapäästä katsoen tavanomainen.
Varmasti luokassaan hyvä vaihtoehto jos ranskalaisuutta on ajomukavuudessa jäljellä.
 
Mielestäni tuo mittaristo ja ohjauspyörä on loistava ratkaisu. Ohjauspyöräähän ei tarvitse laskea yhtään se alemmaksi kuin muissakaan autoissa, ehkä jopa päinvastoin, kun mitataan sitä korkeutta ohjauspyörän alareunasta kuljettajan reisiin (tai penkkiin). Lopultakin ohjauspyörän yläreuna ei ole liki pään korkeudella kuten ohjaustanko jossain custom-moottoripyörässä ja siitä voi pitää oikeaoppisesti kiinni ja vielä käsinojatkin toimivat.

Sellaista henkilöautoa en ole nähnytkään, jossa pitkäjalkainen ei joutuisi siirtämään penkkiä taakse. Ei tuo mikään 190 cm pitkän ihanneauto ole, ei välttämättä 10 cm lyhyemmänkään, mutta riippuu mittasuhteista. Persjalkaisille suomalaisille tosin luulisi sopivan. Pitkäjalkainen joutuu siirtämään penkkiä kuitenkin niin pitkälle taakse, että vaikka varaa on siirtää, häviää käsinoja oven puolelta täysin ja muuttuu B-pilariksi. Sekään minua niin häiritse, mutta itse en saanut noista perusjakkaroista tarpeeksi reisitukea. Ehkä tulevan GT- ja R-mallien jakkarat ovat siinä suhteessa paremmat, mutta sen aika sitten näyttää. Toisaalta kukaan täällä sitä 270 heppaista R-mallia tule ostamaan, kun samalla hinnalla saa melkein kaksi räsää.
 
Ehkä tuo ratti/mittaristo on 308:ssa hieman paremmin kuin 208:ssa, mutta minusta ratkaisu on yksiselitteisen epäonnistunut. Jokainen kuljettaja joutuu justeeraamaan säädöt joka kerta juuri omaan tarpeeseensa, jotta mittarit saa näkyville. Testilausuntojen perusteella kaikki eivät edes saa kunnollista ajoasentoa aikaan itselleen.

308:n kosketusnäyttö toimii lyhyen kokeilun perusteella varsin tahmeasti ja toteutus on typerä, kun vain yhden aihealueen säädöt ovat kerralla esillä. Ainakin lämmityslaitteelle pitäisi olla perinteiset erilliset nupit, joita pystyy käyttämään ilman katseen kääntämistä 5 sekunniksi pois tiestä. Kosketusnäyttö sitten esim. toimintojen hienosäädöille. Siihenkin tarkoitukseen se hieman epäilyttää. Ei varmaan innosta auton kolmatta omistajaa ruveta vaihtamaan kolmen tonnin arvoista näyttöä viiden tonnin arvoiseen autoon.

Itse autona 308 lienee parasta mitä Peugeotilta on 406:n jälkeen alkaneen pitkän taantumuksen jälkeen tullut. Pikaisella lenkillä auto tuntui hiljaiselta ja ajettavuus ja mukavuus ovat luokassaan kilpailukykyiset. Tavaratila on suuri, mutta takapenkki aika paljon Golfia pienempi.
 
Minä en ole vielä nähnyt yhtään henkilöautomallia, jossa ei joutuisi säätöjä justeeraamaan itselleen sopivaksi toisen kuljettajan jäljiltä. Voin myös ihan kokemuksesta sanoa, että jokaisella automerkillä on sellaisia malleja, joillakin koko mallisto, etteivät kaikki löydä niistä lainkaan kelvollista ajoasentoa. Myöskin jokaisessa autossa jossa on ohjauspyörän korkeussäätö ja monessa jossa ei ole, saa ohjauspyörän säädöt asetettua niin ettei mittaristoa näe.

En kirjoita tuota edes mitkään pösölasit silmillä, sillä itse kuulun niihin, joille tuosta autosta ei löydy sopivaa ajoasentoa. Se ei kuitenkaan johdu ohjauspyörästä tai mittaristosta tai niiden sijoittelusta. Ei edes käsinojista tai polkimien sijoittelusta, eikä siitä kuinka kauas penkin joutuu työntämään vaan siitä ettei siitä penkistä saa riittävästi reisitukea, eikä ole siitä kiinni ettei penkin säätämiseen olisi käytetty aikaa, vaan kun ei toimi, niin ei toimi. Toimii silti jollekin muulle, tiedän.

No minulla nyt on muutenkin niin omituinen maku, sillä eräskin suomalaisittain erittäin suosittu saman kokoluokan auto on mielestäni susiruma ja sen mittarivalot on aivan hirveän väriset. Ihan sama kuinka hyvän ajoasennon siinä saisi. Niin että makuja on monia, samoin kuin kriteereitä. Että jos ei sovi "yhdelle", niin se silti tee mistään ratkaisusta mitenkään yksiselitteisen epäonnistunutta.
 
Työpaikallani on yhteiskäytössä reissuauto, jota työsuhdeautottomien on ensisijaisesti käytettävä matkoihinsa, jos se on vapaana. Sitä käyttää kymmeniä eri ihmisiä. Tässä käytössä on vuosien varrella ollut hyvin eri tyyppisiä autoja eri autoluokista A-Mersusta Opel Omegaan. En muista, että koskaan olisin joutunut ohjauspyörää säätämään toisen jäljiltä. Riittää, kun säätää penkin oikealle etäisyydelle ja joskus laittaa sitä matalammalle, jos joku on sen liian ylös nostanut. Samoin muissa vuosien varrella ajamissani autoissa harvoin on tarvinnut rattia säätää.

Lukuisten lausuntojen ja testiraporttien mukaan tässä Peugeotin toteutuksessa ratin joutuu poikkeuksetta säätämään kuljettajan vaihtuessa. Samoin niiden ihmisten osuus, jotka eivät mieleistään ratin sijaintia saa yhdistettyä mittarien näkyvyyteen on Peugeotin mallissa moninkertainen normaaliin verrattuna.
 
No joo, en kyllä mäkään koskaan löydä ajoasentoa kenenkään muun jäljiltä niin ettei rattia tarvitsisi säätää. Tai vaimon jäljiltä ei tarvitse, koska se ajaa käsittämättömästi ratti mun säädöillä (eli ihan sylissä).

Tuossa 308:ssa (ja 208:ssa) pitää kuitenkin muistaa että niiden idea onkin käsittääkseni siinä, että ratti - joka siis on vielä normaalia pienikokoisempi - pitäisi ihan suunnitellusti asettaakin hieman normaalia ja totuttua alemmas. Se, että kuinka moni sen sisäistää tai siihen tottuu, on sitten kokonaan toinen juttu.
 
nemos sanoi:
Työpaikallani on yhteiskäytössä reissuauto, jota työsuhdeautottomien on ensisijaisesti käytettävä matkoihinsa, jos se on vapaana. Sitä käyttää kymmeniä eri ihmisiä. Tässä käytössä on vuosien varrella ollut hyvin eri tyyppisiä autoja eri autoluokista A-Mersusta Opel Omegaan. En muista, että koskaan olisin joutunut ohjauspyörää säätämään toisen jäljiltä. Riittää, kun säätää penkin oikealle etäisyydelle ja joskus laittaa sitä matalammalle, jos joku on sen liian ylös nostanut. Samoin muissa vuosien varrella ajamissani autoissa harvoin on tarvinnut rattia säätää.

Lukuisten lausuntojen ja testiraporttien mukaan tässä Peugeotin toteutuksessa ratin joutuu poikkeuksetta säätämään kuljettajan vaihtuessa. Samoin niiden ihmisten osuus, jotka eivät mieleistään ratin sijaintia saa yhdistettyä mittarien näkyvyyteen on Peugeotin mallissa moninkertainen normaaliin verrattuna.

Saapa tässä Vokkelossakin säätää, vieläpä äärilaidasta toiseen vaikka kuljettajien pituusero on viiden sentin luokkaa.
 
Siis ainahan sitä voi vaan ajaa ja olla säätämättä mitään. Eriasia sitten jos pitäisi hyvä ajoasento saada. Joskus tulee pihassa siirrettyä vaimon autoa niin etten säädä mitään, vaikka on vaikeuksia saada jalkoja sisään. Automaatti jos olis, niin riittäisikin että on toinen jalka sisällä.

Omat havainnot tukevat sitä, että suuri osa maailman turuilla kommentoijista ei a) ole koskaan tässä uudessa 308 II:ssa edes istunut b) ei ole sisäistänyt mikä sen koko ratti-mittaristomuutoksen takana on. Jos mennään tuolla mallilla mitä nemos kommentoi, niin väitän että myös tästä 308:sta löytyy se ratin asento joka "sopii kaikille".
 
Mielestäni esiin ei ole tullut tekijöitä, jotka saisivat suomalaiset ostamaan innoissaan uusia 308:ja Octavian, Golfin, Aurisin ja Qashqain sijasta. Keski-Euroopassa Peugeotin brändi on sen verran vahva, että siellä kauppa voi käydäkin.
 
Ei ole, eikä tule. Valitettavasti tai onneksi, riippuu katsantokannasta. Kuten moni on maininnut se on aika tylsän näköinen, mutta ei kuitenkaan yhtä tylsän kuin Golf, eikä yhtä susiruma kuin Qashqai, eikä yhtä "itäauto" kuin Ocu on suomalaisen mielestä, eikä se ole hajuton, mauton, väritön ja täysin mitään sanomaton Toyota myöskään.

Onhan tuossa vikaa ihan mallistrategiassakin, näin ainakin omasta mielestäni:

Qashqai myy, koska sitä saa nelivetoisena ja se on edullinen. Viis siitä että 90 % ostaa etuvetoisen, sen edullisen, mutta olisi voinut ostaa nelivetoisen. 308:ia ei saa nelivetoisena.

Golfista on GTI ja R ja mitä kaikkea ja siihenkin saa nelivedon. 308:n tämän hetken tehokkain kone on 156 heppainen ketjuvikainen BMW:n THP-moottori, johon kukaan järkevä ei koske pitkällä tikullakaan ja se toinen 125 heppainen THP on ihan sama kone. Niin joo Golfinkin TSI:n on ketjuvikaisia ja vaikka mitä, mutta se on Golf ja se oli saatavana jo 1974 ja sitä on myyty yli 30 miljoonaa. 308 II:ta ei ole myyty ennen tätä vuotta yhtään kappaletta. Niin ei niistäGolfin ostajistakaan suurin osa osta sitä GTI:t tai R:ää tai mitä niitä on, eikä sitä nelivetoa, mutta olisi voinut ostaa jos... ja se voi olla aina esiin sukulaismiesten kanssa keskustellassa ja Teboilin kahvilassa.

Auris, sehän on vain uudelleen nimetty Corolla ja Corolla on aina ollut tosi hyvä auto. Sen lisäksi se näyttää tavalliselta, eikä erotu joukosta. Ei hitto kun mä en keksi yhtään syytä miksi joku ostaisi Toyotan, paitsi että kun vaihtaa se uuteen Toyotaan, niin siellä Toyota-kaupassa saa ihan hirvittävän hyvän vaihtohyvityksen. Paljon paremman kuin muualla. Siksi mä menen myös ostamaan Toyotan, enkä mitään Volkkaria tai jotain ranskalaista, josta tulee mieleen jotkut snobit.

Octavia on entisen Lada-miehen unelma. Siinä voi hekomoida entisen itäblokin tunnelmalla, vaikka autolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Seuraavassa sukupolvessa Ocu kasvaa jo Superbia suuremmaksi ellei sitä asemoida Fabian kokoluokkaan. Siis eihän tämä auto ole edes samassa kokoluokassa kuin 308 II. Sitä pitäisi verrata, jos siis pösöön vertaa, 508:iin. Siinä vertailussa tosin Ocu lyö hintalapullaan ympäri korvia, vaikka muuten ei... no en sano mitään. Onhan Octavia oikeasti loistava esimerkki siitä miten autosta voidaan tehdä suuri, mutta edullinen. Otetaan luokkaa pienemmän auton alusta ja tehdään se suurempi auto siitä.

Tässä siis lääke Peugeotille noiden edellisten lyöjäksi: Otetaan pohjaksi 2008 ja venytetään se 4,8 metriä pitkäksi jä 185 cm leveäksi. Pidetään 2008:n tyylisesti tuollainen hillitty crossover-farkku look. Muotoilijalle annetaan viivotin ja sitä on sitten pakko käyttää, mitään kaarevia pintoja ei suvaita. Valot on syytä valita Hellan suorakulmaisten tarvikevalojen katalogista, eikä mitään kissan viirusilmiä suvaita, eikä millään leijonan kynnenraapaisuilla saa leikkiä. Kuka haluaisi ajaa autolla, jota joku leijona on repinyt. Huippumalliin laitetaan nokalle 3-lirtainen V6 bensa tai V6 diesel, molemmat löytyy omasta takaa ja diesel löytyisi jopa 3,6-litraisena V8:na. Riittää että se on myynnissä vaikka Kiinassa, pääasia että sellainen on mallistossa, ei sitä Euroopassa tarvitse myydä. Ympätään mallistoon neliveto ja samaan pakettiin voidaan laittaa myös hybridi, sellainen ratkaisu kun löytyy jo omasta takaa. Ihan sama, sillä 90 % ostaa kuitenkin se etuvedon (bensa tai diesel), kunhan se nelkku ja hybridi on teoriassa saatavana. Halvimmasta mallista karsitaan kaikki epäoleellinen pois, mm. kaikki äänieristys. Ei mitään väliä, kunhan on halpa ja sitten voidaan tehdä vähän hintavampi malli (vain vähän), johon laitetaan äänieristys vähän sinnepäin. Lisävarusteena voi sitten myydä vaikka moottoritilan äänieristyksen yms. Ja siten se oleellisin: Tämä sama auto pitää saada myyntiin myös Toyota-merkkisenä (Teboilin kahvilassa kuultuna Toyotan uusi Euroopassa valmistettu Pro-Ace on todella huippu. Se on siis Peugeot Expert oikeasti, jos joku ei tiennyt. Teboilin kahvilassa eivät tienneet.)

Niin siitä 308 II-mallistosta puuttuu ne mallit joista voisi unelmoida, vaikka sitten ostaisikin se perusvarustellun kiulun. Siitä puutuu myös se n. 200 hv malli, jonka hintaa ei ole paisuteltu tarpeettomalla varustelulla. No itseasiassa vielä toistaiseksi sen tehoinen puuttuu ylipäätään kokonaan. Ei ainakaan suomalainen halua ostaa sitä autoa, jos siihen ei sisälly mahdollisuutta että teoriassa olisin voinut ostaa sitä ja tätä, mutta valitsin tämän ekologisen (lue: edullisemman) mallin että maailma pelastuu (lue: etten joudu konkurssiin).

Kysyin muuten kerran vaimolta että mitäs jos hakisin koeajoon Skodan, mutta tuomio oli tyrmäävä. Kuulemma sopii, mutta meidän pihaan sitä ei tuoda. En ole ottanut asiaa sen jälkeen puheeksi ja käyn vain salaa kokeilemassa tiettyjä merkkejä.
 
Pösön suurin ongelma on vielä surkeaakin huonompi jälleenmyyntiarvo, 508:n voisin ottaa mutta en ostaa, en ainakaan omalla rahalla :rolleyes: Lienee ihan kelpo pelejä nämä uudet mallit muuten, ainakin koeajolla 508 vaikutti mukavalta pirssiltä.
 
Niin se jälleenmyyntiarvo on vähän niinkuin merkkiliikkeiden ja maahantuojan itse kehittämä ongelma. Menkääpä tarjoamaan Toyotaa merkkiliikkeeseen tai johonkin muualle vaihdossa ja on muuten hirveä ero hyvityksissä. Menkääpä tarjoamaan sitä Octaviaa tai Golfia Toyota-liikkeeseen vaihdossa, niin käännytte kannoillanne. Volkswagen konsernin maahantuonti ja merkkiliikkeet ovat hoitaneet homman kieltämättä parhaiten. Toki olen ollut havaitsevinani että siitä Golfistakin saa paremman vaihtohyvityksen VW-liikkeessä kuin satunnaisessa muun merkin liikkeessä.

itse otin kaiken irti tuosta arvon alenemasta kahta edellistä autoa ostaessa. 508:sta tuli alennusta rapiat 15 tonnia uuteen verrattuna, kun ikää oli vuosi ja mittarissa 1000 km. Takuutakin kuitenkin jäljellä vielä 4 vuotta siinä vaiheessa. 208:sta ei saanut kuin kolmisen tonnia pois kun autolla oli ikää 2 kk ja mittarissa 600 km. Tai ei siitä oikeastaan mitään alennusta saanut, vaan nahka-alcantaverhoilun, navin, kahdet aluvanteet, talvirenkaat, lasikaton ja pientä sitä ja tätä sisä- ja ulkoasuun ilman lisähintaa. Kumpaankin ajoin vielä itse puolet noista kilometreistä. Toisaalta tuon 208:n edeltäjä oli 206 ja se menetti arvoa 10 k€ seitsemässä vuodessa mikä oli mielestäni ihan kohtuullista autolle. Varmaan joku muu merkki olisi menettänyt vielä vähemmän, mutta tiedä sitten onko sillä niin väliä.

Tää on näiden ranskalaisten kanssa vähän niin, että näitä ostellaan tunteella eikä järjellä.
 
Penguin sanoi:
Niin se jälleenmyyntiarvo on vähän niinkuin merkkiliikkeiden ja maahantuojan itse kehittämä ongelma. Menkääpä tarjoamaan Toyotaa merkkiliikkeeseen tai johonkin muualle vaihdossa ja on muuten hirveä ero hyvityksissä. Menkääpä tarjoamaan sitä Octaviaa tai Golfia Toyota-liikkeeseen vaihdossa, niin käännytte kannoillanne.

Itseasiassa edellisellä vaihtokierroksella Toyota tarjosi Octaviasta parhaan hyvityksen, ero Superbiin ei tosin ollut kuin kolmisen sataa. Mazdaan hyvitys oli surkein, n.4ke huonompi.
Toyotasta saa hyvin jos sen vaihtaa uuteen tojoon, muualla sitäkin katsotaan hiukan kieroon.
 
Minulla on positiivinen käsitys Peugeoteista. Itselläni on ollut 306 GR ja 106 Style historiassani. Läheinen ystäväni ajelee 3008 -autolla tyytyväisenä. Voisin hyvin ostaa Peugeotin, jos kiinnostava malli tulisi vastaan.

Tyttärelleni ostin v 2008 uuden 308 HDi:n, ja se on toiminut hienosti nyt 80 tkm ajettuna. Öljypohjan tiiviste siihen vaihdettiin hiljattain, mutta muuta ongelmaa ei ole ollut.

Olisi varmaan aika päivittää se uuteen 308 II -autoon, jos iskän lompakko kestää.
 
308 II vahan hassua tuo etta mittarit on viela analogiset mutta nappulat korvattu kosketusnaytolla. Tuossa ei oikein logiikka pelaa, toisinpain olisi parempi. Digitaalinen mittaristo on monessa autossa ja toimii hienosti.
Edellisen korimallin C4 Picassossa tuuletusta ja ilmastointia ohjataan viela pikku nappuloilla, no ei niihinkaan usein tarvitse koskea, PSA automatiikka toimii mainiosti :) 607 toteutus oli mielestani paras, isot , hyvin merkityt ja selkeat saatimet aivan kaden ulottuvilla.
 
Eiköhän se analogisuus rajoitu tasan siihen viisariin. Kaikki sen "takana" on digitaalista. Se väärinpäin pyörivä kiekkamittari on kyllä aivan älytön ja sekä nopeus- että kiekkamittari sen näköisiä kuin olisi jostain kiinalaisesta nyrkkipajasta ostettu vähän sinnepäin olevat viisarit ja taustat.
 
Uusi 308 SW esitellään virallisesti ensi viikolla Geneven autonäyttelyssä. Kuvia on jo toki liikkeellä, ja mielestäni SW on muotoilullisesti onnistuneempi ja tyylikkämpi kuin jo myynnissä oleva HB. Myöhemmin tänä vuonna tarjolle tulevien BlueHDI 150 dieselkoneen ja uuden automaattilaatikon kanssa on varmasti hyvä ja kilpailukykyinen paketti. Mittaristo on tietysti sama kuin HB:ssä, joka ei kuitenkaan liene kaikkien makuun.

Tavaratila näyttää suurelta ja sen luvataan olevan 610l, joka paikkansa pitäessään olisi uuden Ocu Combin tavaratilan kokoinen. Tosin Ocuun edelleen verratessa takatilat lienevät melko todennäköisesti pienemmät.

Alla olevissa promokuvissa ulkonäköä parantaa ja pelättyä keulumista hillitsee tosin jo muistakin merkeistä tuttu kuormaliinoin varustettu sporttialusta. ;D

Peugeot-308_SW_2014_1024x768_wallpaper_1f.jpg


Peugeot-308_SW_2014_1024x768_wallpaper_05.jpg


Peugeot-308_SW_2014_1024x768_wallpaper_45.jpg
 
Komean näköinen tämä uusi 308 farkkuversionakin. Tämähän voitti Kauneimmat Sisätilat-palkinnon ja päihitti myös Merun CLA:n. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288659867923.html

Ei ole tullut käytyä vielä 308:aa katsomassa. Kesällä oli 208 Espanjassa vuokra-autona ja siinä tuohon koketusnäytön kautta ohjattavaan ilmastointiin ja muihin toimintoihin tuli tutustuttua. Vie kyllä mielestäni turhan paljon huomiota ajamisesta, jos alkaa vaikka ilmastoinnin lämpötilaa tuolta säätelemään. Paremmin homma luonnistuu ihan perinteisillä systeemeillä, jossa säätimet ovat koko ajan näkyvissä ilman valikkojen kautta surffailua.
 
Pepeto sanoi:
Kesällä oli 208 Espanjassa vuokra-autona ja siinä tuohon koketusnäytön kautta ohjattavaan ilmastointiin ja muihin toimintoihin tuli tutustuttua. Vie kyllä mielestäni turhan paljon huomiota ajamisesta, jos alkaa vaikka ilmastoinnin lämpötilaa tuolta säätelemään. Paremmin homma luonnistuu ihan perinteisillä systeemeillä, jossa säätimet ovat koko ajan näkyvissä ilman valikkojen kautta surffailua.

208:in ilmastointilaitetta ohjataan ihan perinteisillä kytkimillä, eikä kosketusnäytön kautta, koskee kaikkia vuosimalleja ja varustetasoja, myös Espanjassa. Ettei nyt kuitenkin olisi ollut tämä 308 II:nen jota ajoit.