https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Peugeot 208 (GTi)

bgis

Sisäänajettu
Liittynyt
24.12.2013
Tässä kun aurinko tullut esiin, niin samalla autokuumetta pukkaa. Viime talvena tuli tuota 208 GTi:tä kokeiltua muutamaan kertaan ja jäi takaraivoon kummittelemaan. Nyt kun tuosta tuli 30th edition malli jossa vähän lisää tehoa, lukko, brembot niin alkoi taas kiinnostamaan.

http://www.topgear.com/uk/car-news/208-gti-anniversary-first-drive-2014-12-03
''Biggest and best is the Torsen differential between the front wheels, which Peugeot Sport plucks directly from the RCZ R.

Besides the diff, there's a mite more power (up 9bhp to 206bhp) and torque (up to 222lb ft from 203lb ft) from the 1.6-litre turbo four. There are new brakes, too - 323mm discs with Brembo four-piston calipers. The ride-height is down 10mm, and the track wider by 22mm up front, and 16mm out back.''

http://www.autoexpress.co.uk/peugeot/208/89653/peugeot-208-gti-30th-anniversary-limited-edition-review

Onkohan tuota 30th mallia tulossa ollenkaan suomeen? Onkos palstalaisilla kokemuksia tuosta normaalista GTi mallista?


Täydennetty otsikkoa - juupeli  :)
 
Varmaan jo ihan pätevä versio, THP 200 koneissa mikä tuossakin on on ollut mäntävaurioita suunnitteluvirheen takia, tuossa uudessa versiossa olettaisi olevan jo parennettua osaa tai sitten on silmänlumeeksi tehty tehopaketti jolla saadaan loput kasatut myytyä, no siihen en usko. Pyydä ihmeessä mustaa valkoisella noista männistä että on tosiaan parannettua osaa jos niin väittävät, siis jos ostamaan päädyt, ei silti kyllä ne tyyppiviat korjaa ilmaiseksi mutta silti.

Itsellä ollut useampaan otteeseen GTi koeajossa ja on se kyllä makee laite, kaikki oleellinen on jo vakiona, jopa jakkarat riittää radalle asti, vakiona myös todella hyvät ja pitävät kesärenkaat sai radalla ajaa sateella urku auki ja pito ei loppunu kuten monista loppuu. Etupää jos ei niiais niin syvään niin olisi 'täydellinen' auto, tuo helppo korjata.

Oma auto on 208 THP 156 koneella, muuten sama kuin tuo GTi mutta pikkuisen vähemmän tehoa eikä ylimääräisiä koristeita ja tuhansia halvempi, ei tuoda enää suomeen juurikin siksi...jakopää vaihdettu varmuuden vuoksi 29 tkm (tyyppivika takuukorjaus) määräaikaishuollon yhteydessä, muuten toiminut kuin Rolex.
 
Penquinin järjestämillä koeajopäivillä käytiin Jantsan kanssa heittämässä gti:llä lenkki.
Koreahan tuo on kuin karkki mutta lyhyen testin perusteella jätti hieman kylmäksi.
Moottori ei tuntunut oikein 200 hevosvoimaiselta vaikka vinguttaessa jotakin tapahtui. Alusta muvuuspainoitteisempi kuin minun Fiestassa.  Uskoisin ettei opc:n  verrattuna ihan mahdottomia kiksejä anna. Toki moni asia joita ei voi kellolla mitata onkin jo enemmän mieltymyksiä.
 
Pörhön koeajopäivillä tuli syksyllä moista testattua. Kyllähän se kiva ajaa oli ja näin edes päin, mutta jotenkin tasapaksu kuitenkin. Semmoinen viimeinen ruutipaukku tuntui puuttuvan.
 
Trollsten sanoi:
Semmoinen viimeinen ruutipaukku tuntui puuttuvan.

Tuo taas johtuu siitä kun 1.6 kone ja vain 275 maximiväännöt, sekin vasta yliahdolla, normaaliajossa vain 260 Nm ja mun 156 heppasessakin on samat väännöt, siksi ei harmita vaikken GTi:tä odotellut vaan ostin nykyisen, sain yhtä hyvän yli 4 tonnia halvemmalla. On sille mitattu 6,6 s sataseen ja se on manuaalille pikkusportille aika hyvä. Tuo tehopaketti nipistää ajasta vielä vähän lisää...

Tuossa siis tarvitaan yli 300 Nm väännöt että alkaa tuntumaan siltä että olisi tarpeeksi paukkua...sekään ei tietysti kaikille riitä
 
JakeS sanoi:
Penquinin järjestämillä koeajopäivillä käytiin Jantsan kanssa heittämässä gti:llä lenkki.
Koreahan tuo on kuin karkki mutta lyhyen testin perusteella jätti hieman kylmäksi.
Moottori ei tuntunut oikein 200 hevosvoimaiselta vaikka vinguttaessa jotakin tapahtui. Alusta muvuuspainoitteisempi kuin minun Fiestassa.  Uskoisin ettei opc:n  verrattuna ihan mahdottomia kiksejä anna. Toki moni asia joita ei voi kellolla mitata onkin jo enemmän mieltymyksiä.

Ihan kiva, mutta siihen jää. GTi merkintä Pökötissä tuo mieleen ajat jolloin karvat nousi pystyyn koeajaessa, mutta nyt se tunne puuttui :-\
 
jantsa sanoi:
Ihan kiva, mutta siihen jää. GTi merkintä Pökötissä tuo mieleen ajat jolloin karvat nousi pystyyn koeajaessa, mutta nyt se tunne puuttui :-\

Olisko muuten autojen rakenteella jotain osaa ja arpaa tässä, nimittäin semmoisilla 80-luvun laitteilla jopa 100 heppaa oli jo huima teho, 135 heppaa repi mieheltä kädet ja naaman irti, eihän ne painanu kuin murto-osan nykyautoista ja vauhti oikeasti tuntui, tuuli suhisi ovenraosta jne, lukuja jos katsotaan niin onhan nämä nykyiset ainakin hieman nopeampia, ei tietty kaikki, kaikkea ei voi saada samassa paketissa paitsi Seat Leon Cupra 280 SC, siitä on harva sanonut ettei tehot piisaa ja niitäkin löytyy :)
 
Viimeistään syksyllä esitellään tästäkin R, jossa huhujen mukaan 250 pollea pellin alla. Jos tuo 30th edition kiinnostaa oikeasti ostamiseen asti, niin voin kyllä antaa kysyjälle yhteystiedot sellaiseen myyjään, joka tuollaisen saa myös tilattua*. Koeajoon tuollaista ei varmaan Suomesta löydy, mutta voidaan kysäistä kun arki koittaa.

* edellyttäen, että tehdas on suostuvainen sellaisen Suomeen toimittamaan, muuten menee ulkomailta tilaukseksi.
 
Täytyy nostaa hattua Pinkun suhteille (ja tietämykselle) erityisesti PSA-konsernin tuotteiden kohdalla.
 
208 GTi 30th on rajattu valmistussarja, mutta koitetaanpa selvittää onko mitään mahdollisuuksia sellaista saada. Värivaihtoehdot rajautuvat parhaimmillaankin kolmeen:
- "Coupe Franche" (M29V), jonka pääväri on mattamusta ja auton perä on punainen metalliväri.
- Rubiininpunainen (M0PY)
- Satiininvalkoinen (M6FC)

Värien suomennokset voivat vaihdella malleittain.

Varusteet:

Ulkopuoliset:
- 18’’ Lithium mattamusta kevytmetallivanne
- Mattamustat sivupeilien kotelot
- Yksilöllinen "GTi" maski, jossa ruutulippukuvio ja mattamusta maskin reunus
- Mattamustat lokasuojan levikkeet
- Sähköisesti säädettävät ja lämmitettävät sivupeilit
- Ilmanohjain takana
- Kaksi pyöreää kromattua pakoputkenpäätä
- Ulkopuolella GTi 30th -merkit
- Punaiset etujarrusatulat, joissa Peugeot Sport -tekstit
- Harmaat takajarrusatulat
- Edessä ja takana raideleveys 6 mm leveämpi kuin GTi-mallissa
- Madallettu 10mm verrattuna vakio GTi-malliin
- Torsen-tasauspyörästö (kuten RCZ R -mallissa)
- Erikoisiskunvaimentimet, jouset ja pyöränripustus

Näkyvyys:
- Pysäköintitutka takana
- LED -vilkut
- LED -päivävalot
- Kulmavalot toteutettu sumuvaloilla, joissa mattamustat kehykset

Sisätilat:
- Nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi
- Alcantara-verhoillut urheiluistuimet punaisilla tikkauksilla ja Peugeot Sport teksteillä
- Punainen LED-valaitus mittariston ympärillä
- Punaiset Peugeot-tekstit alumiinisissa kynnyslistoissa
- GTi 30th -laatta
- GTi 30th -matot

Mukavuusvarustelu:
- Visibility pack (automaattiset ajovalot, lasinpyyhkijät ja taustapeilin himmennys)
- Värillinen monitoimikosketusnäyttö
- (DAB Digital radio - Ei Suomessa)
- Integroitu navigaattori
- Kaksialueinen automaatti-ilmastointi

Turvallisuus:
- Murtohälytin
- Renkaanpaikkaussarja ja kompressori, vararenkaan sijaan
 
Ostaa multa 208 THP 156 ja siihen virisofta saa melkein saman yli kympin halvemmalla, 187 heppaa ja 310 Nm väännöt mahdollisia ilman muutoksia, kaikki muu melkein samaa mutta sleeper ulkoasu ei provosoi ketään :)

Leikki leikkinä, onhan tuohon Editioniin aika tavalla tehty parannuksia, GTi kaipasi juurikin noita 300 Nm vääntöjä ja parempaa jousitusta, mikähän mahtaa olla hintaero vakioon?

Onko muuten maalaus aina tuollainen kaksivärinen, on aika hurjan näköinen ja hieman rajaa ostajakuntaa joskin eihän näitä tietty paljoa edes tehdä :)
 
JakeS sanoi:
Moottori ei tuntunut oikein 200 hevosvoimaiselta vaikka vinguttaessa jotakin tapahtui. Alusta muvuuspainoitteisempi kuin minun Fiestassa.  Uskoisin ettei opc:n  verrattuna ihan mahdottomia kiksejä anna. Toki moni asia joita ei voi kellolla mitata onkin jo enemmän mieltymyksiä.
GTi nimi kertoo että autossa on tiettyä ''raaserimaisuutta'', mutta tuo tuosta normaalista GTi mallista jäi uupumaan. Nyt tuossa 30th mallissa on itseani ''häiritsevät'' asiat korjattu. Ainakin paperilla  ;D Omassa OPC:ssa on äänimaailma kohdillaan. Moottori murisee, putki paukkuu jne. Pieniä asioita mutta sporttisessa vehkeessä noin ne pitääkin olla. 208 GTi oli turhan hiljainen ja ehkä vähän tylsäkin. Silti jostain syystä toi 30th malli herättää mielenkiintoa. Kiitokset Penguinille tiedoista.
 
trollhater1 sanoi:
Onko muuten maalaus aina tuollainen kaksivärinen, on aika hurjan näköinen ja hieman rajaa ostajakuntaa joskin eihän näitä tietty paljoa edes tehdä :)

Kuten edellä kirjoitin, myös punainen ja valkoinen värivaihtoehto löytyy.
 
Peugeotin maahantuoja jatkaa "hyväksi havaitsemallaan" linjalla ja 208 GTI on poistunut hinnastosta.

Piti nyt sitten oikein kysellä ja GTI puuttuu hinnastosta, koska facelift-mallin teknisiä tietoja ja CO2-päästöjä ei ole vielä tiedossa eikä siten auton lopullista hintaa.
 
Penguin sanoi:
Peugeotin maahantuoja jatkaa "hyväksi havaitsemallaan" linjalla ja 208 GTI on poistunut hinnastosta.

Piti nyt sitten oikein kysellä ja GTI puuttuu hinnastosta, koska facelift-mallin teknisiä tietoja ja CO2-päästöjä ei ole vielä tiedossa eikä siten auton lopullista hintaa.
Sillonko ite olin viimeksi ostamassa autoa ei GTi ollut vielä listoilla ja tuli otettua tuo THP 156 joka olikin melkein GTi, heti kun GTi tuli listoille niin THP 156 hävisi listoilta kuin pieru saharaan. Erikoista politikkaa kun ei tarjottu molempia yhtä aikaa, ehkä oli liian liki GTi:tä. Tuleeko facelift GT ja GTi samaan aikaan listoille jää nähtäväksi, kovia on haastajat eli helppoa ei tule olemaan.

Itse olen facelift GTi pökötin sijaan iskenyt silmät ST Fiestaan, myös uusi Opel OPC oli harkinnassa ja on toki edelleen, Fiestassa houkuttaa se paukkualusta ja Mountune...
 
Ei ole mitään GT:tä, mutta GT-Line varustelu tulee listoille, samoin GTI tulee takaisin kun saavat tekniset tiedot kulkemaan Suomeen asti.
 
Penguin sanoi:
Ei ole mitään GT:tä, mutta GT-Line varustelu tulee listoille, samoin GTI tulee takaisin kun saavat tekniset tiedot kulkemaan Suomeen asti.
Kahdella eri tehoisella koneella sitä sporttiversiota tehdään, mutta suomeen siis tuodaan vain tuota tehokkaampaa GTi mallia, vai?

Four-cylinder units include the 1.6-liter THP, offered in two states of tune: 165PS (161hp) and 208PS (205hp).

http://www.carscoops.com/2015/02/peugeot-208-gets-subtle-facelift-for.html
 
Tuo 165-malli, tai aiemmin 156-malli oli saatavana Allure-varusteilla ja siellä missä GT-line varustelu on ollut saatavana myös sillä. GT-line on saatavana myös mopommille koneille ja dieseleihin, eikä se GT mitenkään viittaa tuossa suorituskykyyn, vaan varusteluun.

GTI:stä on ollut kaksi eri versiota. Oikeastaan kolme. On ollut 200 hv GTI ja 208 hv GTI 30th Anniversary. Jälkimmäistä ei tuotu Suomeen koskaan ja 200 hv malli päivittyi 205 hv versioon, jonka pitäisi jossain vaiheessa ilmestyä myös Suomen hinnastoon takaisin faceliftattuna.
 
Penguin sanoi:
..., tai aiemmin 156-malli oli saatavana Allure-varusteilla...

Niin mulla on siis just toi 156-malli Allure varustein, häipyi listoilta 2013 alussa kun GTi sai hinnat suomessa...pidän sitä 208 GT mallina...vain se i puuttuu...
 
No se ei kuitenkaan ole GT, sillä GT on aina ollut pösöissä varustetaso. Nyt se nimetty uusissa GT-line:ksi ja tuotu myös moponpien moottoreiden yhteydessä saataville.

Peugeotin (ja Citroënin) maahantuojalla on vuosia ollut kummallinen tapa jättää jotain malleja kokonaan pois mallivalikoimasta. Edellisestä 308:sta ei tuotu 200 hv GTI:tä koskaan Suomeen. Nykyistä 205 hv GT:tä ei tuoda hatchbackinä, vaan tuodaan sen sijaan kohta GTI:tä 270 hv versiona. Siitäkin jätetään 250 hv versio pois tuontiohjelmasta, vaikka siinä on paljon muutakin eroa kuin ne 20 hv ja hintaero noiden kahden välillä tulee varmasti olemaan useampia tuhansia. 308:ssa on siis 130 hv bensakoneen jälkeen seuraava vaihtoehto 270 hv bensakone. Mitäpä siinä välillä nyt vaikka 205 hv vaihtoa pitäisi, kuka sellaisen nyt haluaisi. Noiden 130 ja 270 hv versioiden hintaeroa on varmaan tehojen suhteessa tai ainakin hyvin lähelle.

Sitten on tämä että karsitaan mallistosta jo etukäteen, kuten tuo 308 GT hatchbackin jättäminen pois yli puoli vuotta ennen sen 270 hv mallin tuloa. Samoin tuo 208:n THP 156 poistettiin hinnastosta aikanaan puoli vuotta ennen GTI:n tuloa, heti kun valmistaja oli varmistanut, että sellainen tulee markkinoille. Mahtaakohan 308 GTI tipahtaa syksyllä pois hinnastosta kun valmistaja syyskussa ilmoittaa, että 308 R Hybrid tulee tuotantoon ensi keväänä. Kuka nyt 270 hv mallia ostaisi jos tarjolla on myös 500 hv malli tai mitä ikinään se tuleekaan olemaan. Tämä R Hybrid voidaan sitten jättää hinnoittelematta ja kokonaan tuomatta ja sitten ihmetellään kun autot eivät mene kaupaksi.
 
Penguin sanoi:
No se ei kuitenkaan ole GT, sillä GT on aina ollut pösöissä varustetaso. Nyt se nimetty uusissa GT-line:ksi ja tuotu myös moponpien moottoreiden yhteydessä saataville.
Asia selvä.  Eipä tuossa mitään GT merkkejäkään ole :)

Penguin sanoi:
... Samoin tuo 208:n THP 156 poistettiin hinnastosta aikanaan puoli vuotta ennen GTI:n tuloa, heti kun valmistaja oli varmistanut, että sellainen tulee markkinoille...
Itse tilasin autoni just ennen kuin GTi tuonti suomeen varmistui, tai siis se ajankohta, aivan sama mutta eivät myyneet näitä samaan aikaan.
 
GTI on takaisin hinnastossa: Faceliftatun 1.6 -litraisen 208 hv, 300 Nm bensaturbolla varustetun GTI:n autoverollinen suositushinta on alkaen 28 986 €.
 
Ilmeisesti ei kuitenkaan tuoda 208 gti by peugeot sport varustelutasoa. Ihme hommaa. Hinta varmaan karkaisi liikaa.
 
Juu ei tuoda, varmaan hinta pomppaisi kympillä ja jos näitäkään ei myydä kuin ehkä 10 kpl vuodessa, niin montako tuota myytäisiin. Olis se varmaan Torsenin kanssa makea peli, tosin tehokkaampi kone saisi olla. Ei tänne tuoda esim. GTi Prestige -malliakaan. On tuossa GTi by Peugeot Sportissa sellainen vika, että siihen ei saa missään penkinlämmitystä. Ikävä olisi talvella tuollainen. ;)
 
Penguin sanoi:
GTI on takaisin hinnastossa: Faceliftatun 1.6 -litraisen 208 hv, 300 Nm bensaturbolla varustetun GTI:n autoverollinen suositushinta on alkaen 28 986 €.
Tonnin halvempi kuin Polo GTI facelift ja 100 kertaa parempi. Manuaalivaihteisto ja kaikki tarpeelliset varusteet valmiina. Erittäin maltillinen hinta -ratkaisu, jos jousitus on rata-ajoa ajatellen edes aavistuksen parempi kuin edellisessä on tässä aivan täydellinen sportti sporttia etsivälle, taitaa mennä jo alle 6,5 s 0-100 km/h eli alkaa olemaan ripeä.