https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Avoautoketju

clima

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Lumet sulaa, kevät ja kärpäset heräilevät ja avoautot ilmestyvät liikenteeseen. Koska tänään tuli korkattua kesärenkaiden vaihdon jälkeen myös avoilukausi niin avataan oma topikki avoautoillekin.
Tähän ketjuun voi laittaa avoilukokemuksiaan, haaveita, kysymyksiä ja mitä vaan avoautoiluun liittyvää.

Itselle avoauto on ollut pitkäaikaisena haaveena ja vihdoin joulukuussa 2012 sain aikaiseksi avon hankinnan. Omaa kokemusta löytyy siis parin talven ja yhden kesän verran.

Avoautoiluun Suomen keleissä liittyy monenlaista uskomusta ja mielipidettä, ohessa omia kokemuksia useimmin esitettyihin kysymyksiin.

- Tekeekö avoautolla Suomessa mitään, puolet ajasta on kylmää ja kesätkin ovat usein ilmojen puolesta mitä sattuu?
Katto auki ajelu ei edellytä +25 asteen lämpötilaa, vaan oikeastaan vain sen ettei sada. Itse koen että n. +12 asteesta eteenpäin avoilu on jo oikeinkin nautittavaa. Tänään korkkasin kauden +7 lämpötilassa, ikkunat ylhäällä ja tuulisuoja päällä ei ollut mitään ongelmaa, varsinkin kun tajusin (vasta nyt...) että bemarin automaatti-ilmastointi säätää itsensä "katto auki tilaan" itsekseen joten siihen ei tarvinnut koskea. Usein lämpimämmällä kelillä tulee laitettua ilmastointi auto tilasta manuaalille, sillä vaikka avossakin ilmastointi on must niin usein tulee annettua tuulen jäähdyttää (ikkunat alas).
Lippis tai joku muu lakki on helteellä hyvä olla: aurinko polttaa pään ja lisäksi lippa parantaa näkyväisyyttä kun aurinko jää lipan taakse.

- Voiko avoautolla ajaa talvella?
Varmasti autosta riippuen, mutta ainakin kovakattoinen toimii talvella niin kuin normaali umpiauto. Myös useimmat uudet rättikatot ovat niin eristäviä että ovat jopa lämpimämpiä kuin peltikatto.
Itse en ole kattoa avanut talvikeleissä, mutta ainakin yhden vastaavan auton omistajan tiedän joka on kattoa myös kuivalla pakkaskelillä käyttänyt.

- Mitä pitää huomioida avoa hankittaessa?
Kannattaa ensin miettiä mikä rooli avolla on eli missä käytössä auto tulee olemaan. Onko kyseessä kesälelu vai läpi vuoden ajettava käyttöpeli. Perinteinen avohan on kaksipaikkainen, joten se saattaa rajoittaa avolla ajoa perheellisellä (esim. lasten kuskaukset ym.)
Itse (kokemuksestakin) koen että avon pitää olla bensa ja sen bensavehkeen pitäisi myös kuulostaa joltakin, sillä osa avonautintoa on katto auki kuunnella luonnon lisäksi myös autoa. Soundin vaikutus fiilikseen on moninkertainen umpiautoon verrattuna.
Toisaalta avossa ei tarvitse olla heppoja tolkuttomasti, sillä tavan pulliaisten hankittavissa olevat avot painavat enemmän kuin umpimallit, joten esim. radalle ei avolla kannata suunnistaa muuta kuin soundeja kokemaan. Kovakattoiset painavat vielä enemmän kuin rätit, esim. bemussa ero on parinsadan kilon luokkaa.

Siinä heti mieleen tulevia asioita, ketju on avattu joten antakaa palaa.  :)






 
clima sanoi:
-
Tekeekö avoautolla Suomessa mitään, puolet ajasta on kylmää ja kesätkin ovat usein ilmojen puolesta mitä sattuu?

Tekee, pariin otteeseen tuli talvellakin, nythän on kait jo kevät, ajeltua kuivalla pakkassäällä ja hyvin on päässyt ja pirssi pysynyt siistinä.

Niin BMW 318 E30 Cabriolet on kyseessä.

Uudet nahkat penkkeihin autossa odottamassa asennusta, mutta saattaa jäädä tältä suvelta duunaamiset väliin kun saunaosaston remppa vapulta alkaa, mutta eiköhän joku lenkki kuitenkin kesällä mukaan mahdu.
 
clima sanoi:
Lumet sulaa, kevät ja kärpäset heräilevät ja avoautot ilmestyvät liikenteeseen. Koska tänään tuli korkattua kesärenkaiden vaihdon jälkeen myös avoilukausi niin avataan oma topikki avoautoillekin.

Dam YOU!

Ehdit ensin! Onko Pekka T:kin jo korkannut kauden?

Minun piti tänään korkata, mutta tuli peräkärryremppaa ja spacerongelmia, niin ei ehtiny.. Huomenna sen sijaan tätä mannaa pääsee koittaan, ja siitä lisää sitten huomenna  ;D

 
^ Tuntui muuten taivaallisen hyvältä.  8)

Tuosta aloitusviestistä muuten unohtui että avo kannattaa hankkia juuri nahoilla: avoilussa tulee penkkeihin enemmän rasitusta ja nahka on helppo pitää puhtaana. Musta nahka saattaa toisaalta olla kuuma, mutta ainakin bemussa on jokin pinnoite joka pitäisi estää tuota nahkan kuumenemista.

Ja se vielä että katto auki kun ajelee niin ihmiset katselee eli jos kokee sen ongelmaksi niin kannattaa valita toinen menopeli. Tänään varmaan pitivät hulluna kun pipo päässä päästelin menemään.  ;D
 
Skula, ei nyt vielä, odotellaan että ilmat vähän lämpenevät. Liika innostus pitkän talven jälkeen kostautuu äkkiä kurkku- ja niskakipuina.

Vagarenan puolelta tuli yksityisviesti pari päivää sitten, kaveri oli halukas ostamaan minun A5 cabrion, taidan kuitenkin pitää auton itselläni.

Nyt on myös taas tuunaukset mielessä, ajatuksena laittaa uusi alustasarja jossa on myös iskareiden sähköinen jäykkyyssäätö, elikkä Bilstein B16 ridecontrol.
 
clima sanoi:
Itse (kokemuksestakin) koen että avon pitää olla bensa ja sen bensavehkeen pitäisi myös kuulostaa joltakin, sillä osa avonautintoa on katto auki kuunnella luonnon lisäksi myös autoa. Soundin vaikutus fiilikseen on moninkertainen umpiautoon verrattuna.
Toisaalta avossa ei tarvitse olla heppoja tolkuttomasti, sillä tavan pulliaisten hankittavissa olevat avot painavat enemmän kuin umpimallit, joten esim. radalle ei avolla kannata suunnistaa muuta kuin soundeja kokemaan. Kovakattoiset painavat vielä enemmän kuin rätit, esim. bemussa ero on parinsadan kilon luokkaa.

Dieselkoneinen avoauto on sellainen keksintö, jota on vaikea ymmärtää. No, ehkä Suomessa voi perustella alhaisella CO2-arvolla ja sitä kautta "halvalla" hinnalla. Siihen se kyllä jääkin..

Minuakin kieltämättä ihmetyttää kaikenmaailman M3 cabriot ym. tehopelit. Ei avoautossa tarvita 400 hevosvoimaa, koska mikään kilpa-autohan avoauto ei ole. Kori on väistämättä umpimallia painavampi, yleensä letkumpi (paitsi alunperin roadstereiksi suunnitellut mallit kuin Z3/4, MX-5, Boxster jne). Lisäksi räppäilyn kannalta täytyy muistaa kolariturvallisuuskin eli kovin mieluusti ei avoautolla lipsauta metsähallituksen puolelle verrattuna umpivaunuun.

Avoauto on omiaan kruisailua tai reipastempoista maaseutuajelua varten. Parasta aikaa on hellepäivien illat, kun aurinko ei enää kuumota, mutta kaupunki hehkuu lämpöä.
 
Pekka T sanoi:
Skula, ei nyt vielä, odotellaan että ilmat vähän lämpenevät. Liika innostus pitkän talven jälkeen kostautuu äkkiä kurkku- ja niskakipuina.

Vagarenan puolelta tuli yksityisviesti pari päivää sitten, kaveri oli halukas ostamaan minun A5 cabrion, taidan kuitenkin pitää auton itselläni.

Nyt on myös taas tuunaukset mielessä, ajatuksena laittaa uusi alustasarja jossa on myös iskareiden sähköinen jäykkyyssäätö, elikkä Bilstein B16 ridecontrol.

Hienoja suunnitelmia sinulle tuunauksineen! Propsit! Minun tuunaukset jäi vähemmälle kuin toivoin  :-\ No keväämmällä sitten lisää..

Kattoauki on kyllä tarkoitus huomenna tehdä eka ajelu, sää ainakin meteoriittien mukaan olisi sellainen että se olisi mahdollista. Pipo päähän, kaulahuivi kaulaan ja eikun menox  8)

Elä nyt omaas myy, ellet sitten heti pistä ostaen jotain toista laatuavoa tilalle  ;)
 
clima sanoi:
Ja se vielä että katto auki kun ajelee niin ihmiset katselee eli jos kokee sen ongelmaksi niin kannattaa valita toinen menopeli.

Totta, koiran kanssa mukava helteellä matkailla kun tykkää korviaan tuuletella välillä tuulilasin yläpuolellakin.
 
Minuakin on alkanut houkutella ajatus talouden toisen auton vaihtamisesta joskus avoon.  :) Sen tulisi siis soveltua ympärivuotiseen ajoon ja olla taka- ja tavaratiloiltaankin riittävä. Tehopuoli olisi sivuseikka, koska kovin vanha ei tulisi kyseeseen ja budjetti asettaisi rajansa.

Tällä hetkellä haaveen toteuttamiseen ei ole mahdollisuuksia, mutta mielenkiintoista on pohdiskella mahdollisia mallivaihtoehtoja sekä lukea muiden kokemuksia. :)
 
Pekka P sanoi:
Minuakin on alkanut houkutella ajatus talouden toisen auton vaihtamisesta joskus avoon.  :) Sen tulisi siis soveltua ympärivuotiseen ajoon ja olla taka- ja tavaratiloiltaankin riittävä.

Kuvailit juuri Saabin cabrioletin tuossa edellä. Tuttu ajoi 88-vuoden cabella ympärivuotisesti työmatkoja vielä 5-v sitten, kunnes alkoi entisöidä ja laittoi auton talveksi seisontaan. Lämmin ja hiljainen vaikka oli vanhakin.

Kieltämättä aika usein itsellä ollut mielessä tuon vanhan Aeron vaihto kangaskattoiseen...
 
Kausi on avattu, mutta ei avoautoilu ainakaan vielä näillä keleillä. Talvikumeja ei ole joten täytyy näillä muilla kinnereillä mennä jos keli niin määrää. Talvella vaihdoin remuksen takapöntön ja äänistä tuli hieman muhkeammat mutta ei mielestäni mitenkään häiritsevät. Nyt konehuoneesta lähtevä saundi on balansissa pakoääniin ;)
Seuraavaksi odotan -30mm madallusjousia saksasta, perä on hieman korkealla eikä omaan silmään näytä siltä miltä pitäisi.
 
Jos ajetaan katto alhaalla ni silloin pitää olla ikkunatkin alhaalla.

Jos ikkunat on ylhäällä, niin iso kattoluukku ajaa saman asian.  :rolleyes:
 
ePa sanoi:
Jos ikkunat on ylhäällä, niin iso kattoluukku ajaa saman asian.  :rolleyes:

Hmmm....

renault-twingo-1718672_b_6d5ebbb129f0dec2.jpg


Kyl siinä hieman vielä pokia jää pelkkiin klaseihin verrattuna.  8)
 
Urlaub sanoi:
Avoauto on omiaan kruisailua tai reipastempoista maaseutuajelua varten. Parasta aikaa on hellepäivien illat, kun aurinko ei enää kuumota, mutta kaupunki hehkuu lämpöä.
Allekirjoitan tämän täysin. Ei avokilla kuulu runtata tai polttaa kumia.

Minulla oli aikoinaan GSi Kadett Cabrio jolla ajoin kesät ja talvet. Viisi vuotta auto oli ainoa käyttöautoni ja palveli siinä tehtävässä hienosti. Kangaskatto oli todella paksu. Talvella ei ollut yhtään sen kylmempi kuin kovakattoinen. Katto oli varmasti eritykseltään peltikattoa parempi. Lumet lähti kun pari kertaa pamautti kattoa kämmenellä :)

Konepesuun en uskaltanut autoa viedä, mutta muuten käytin autoa kuten umpiautoa. Tavaratila oli vähän pieni (riittivä poikamiehelle). Siksipä auto lähtikin vaihtoon. Olin jo tulevan vaimonkin saanut kyytiin;) ja taloremontin tähden vaihdoin auton farmariin.

Oman kokemuksen mukaan alle 15 asteen ei tarjennu ajella. Mukavinta se oli oikein lämpöisinä ja aurinkoisina päivinä. Alkuinnostuksen jälkeen jäi katto usein hyvilläkin keleillä ylös. Siinä oli kuitenkin hieman virittelemistä. Itse katon taitteli kasaan nopeasti, mutta suojahupun virittämiseen meni enemmän aikaa. Hiekkateillä joutui usein laittamaan katon päälle, kun tomu lensi niin pahasti.

Mutta huomiota kattoa aukia ajessa sai. Siitä on jo 15 vuotta, kun auto lähti pois. Yhä edelleen kuitenkin ihmiset sen muistavat ja usein kysyvät, että onko minulla vielä se avo-Escortti? :p
 
Mulla on MX-5. Talven remontit ovat vielä hieman kesken, ja sen verran olen tylsämielinen, etten pidä kiirettä avokauden avaamiseen niin pitkään kuin kura lentää ja pipoa käytetään. Katto päällä ajelussa en näe mitään mielenkiintoa, se ei ole mun juttu.

Viime kesä oli säiden puolesta ihan hyvä. Toissakesä oli aivan kamala, ja sitä edeltävä puolestaan usein liian kuuma :)
 
Kyllä itseänikin perheen kakkosautoksi avo todella paljon kiinnostaa, vain hyviä muistoja avoautoilusta jäi. Kaverilla oli EOS tuossa juuri äsken myynnissä, yritin vaimoa lämmittää aiheesta matka Braucshweigiin ja paluu omalla EOS:lla, mutta vaimo pitää avoautoja niin turvattomina ja kamalina että ehkä korkeintaan kolmosautoksi moinen joskus tulee. Vaimo jatkakoon turvallisilla farkuillaan.

Minua harmittaa kovasti kun möin tuon avon pois. Syynä oli vaimon inho autoa kohtaan, ei lapsia kyytiin, ei voi perheen kanssa mennä avolla minnekkään... itse en nyt oikein vain tajunnut että miksi se olisi turvattomampi kuin umpimalli. Itse asiassa kylkikolarissa varsin turvallisempi erittäin massiiviisista kynnyspalkeista johtuen... siis Bemarin tapauksessa. Airbageja oli ihan yhtä paljon kuin umpimallissa, suojakaaret ponnahtaa ylös auton kaatuessa "katolleen" (ja ovat muuten hemmetisti jämäkämmät kuin umpikaton pilarit) jne.

Allekirjoitan monen mielipiteet täällä, avoauto ei ole räppäily- vaan kruisnkinpeli. Katseita ja kommennetteja se kerää ja avoon ne kommentit kuuluu eli ei ujoille. Helteellä katto ylös jotta voi käyttää ilmastointia. Soundi todella tärkeä fiiliksen tuoja joten EOS kumoutui sen vuoksi pois.

Jaaha, alkoi hässäkkä ja kirjoittelut loppui taas tähän... mistähän saisi omaa aikaa?!?!?
 
Jatketaas...

En keksi tosiaan myöskään yhtään syytä ainakaan E36 sukupolven Bemarin osalta, miksi sitä ei olisi voinut käyttää ympäri vuoden. Itsellä tosin oli vain kesäkäytössä ja kun sitä omaa aikaa ei jälkeen lasten syntymän ole sekuntiakaan ja lapsia ei saa kyytiin ottaa, jäi ajot nollaan joten möin pois. Minulla oli siihen irroitettava kovakatto myös, sen säilytys toki vaatii tilansa mutta asennus on kaverin kanssa 15 sekuntia.

Omassa kangaskatto oli sähkötoiminen ja vieläpä aika nopea, sateen alkaessa ihan liikennevalopysähdys riitti katon nostoon.

Kori on kieltämättä veltto umpimalliin verrattuna. BMW ei rämise eikä kitise eikä tuota velttoutta monessa kohden huomaa, mutta esimerkiksi kaivon kannen ylitys "vavahduttaa" siten, että sen havaitsee. Samoin, auto oli kaverilla lainassa ja soitti että alkoi satamaan ja katto ei mene kiinni. No, on-site keikka paikalle niin oli parkannut siten että toinen takapyörä oli katukiveyksellä ja kolme kadulla alhaalla. Kori sen verran kierrossa että katto ei mennyt kiinni.

Äänethän tuossa Bemarissa on hienot kun helvetissä Varsinkin tuo peltisarjalla oleva pikkukuutonen on ääniltään todella upea, isommat käy kuin satamahinaajat. Mikään tykki ei 150 heppainen 1500 kg auto toki ole, mutta ei tuo kilvanjolaite olekaan ja gorollien seassa tuolla pärjäsi loistavasti. En nyt suoritusarvoja edes tiedä, mutta kai se jonnekin 10 sekunnin tietämiin sataseen kirmasi ja yli 200 tuntui kulkevan saksan baanoilla. Autossa oli tehtaan m-sport alusta ja ajettavuus todella hyvä vielä saksan nopeuksissa.

Kakkosautoksi minua himottaisi esmes kuutoskoneinen E46 sukupolven avo mutta koska avo tulennee nyt kolmosautoksi, niin suuntaan katseen roadstereihin. Puhdasta harrastekäyttöä siis ja ylimpänä listalla Z3. Toisaalta kiehtoisi tuo nelipaikkainen, saisi perheenkin mukaan. Ämmät unohdan, kalliita ja minusta M menee avossa hukkaan.
 
tai sanoi:
Mulla on MX-5. Talven remontit ovat vielä hieman kesken, ja sen verran olen tylsämielinen, etten pidä kiirettä avokauden avaamiseen niin pitkään kuin kura lentää ja pipoa käytetään. Katto päällä ajelussa en näe mitään mielenkiintoa, se ei ole mun juttu.

Viime kesä oli säiden puolesta ihan hyvä. Toissakesä oli aivan kamala, ja sitä edeltävä puolestaan usein liian kuuma :)

Kyllä toi turbotettu mx-5 on vaan makea peli päästellä katto auki ja ovenkahva edellä  ;D Joojoo , pitäs olla keski-ikäinen , mutta....
 
Tuossa naapurustossa yhdellä on sellainen 80-luvun GT Mustang avo. Kyllä se herättää fiilikset kun äijä otti taas käyttöön näköjään. Tuossa se hörisi aamupäivällä pihatiellä. Ja kylläpä se vain kuulostaa hienolta kun bensaa annostellaan hieman reippaammin! Varmasti hauska ajella katto auki ja kuunnella soundeja. Vaikka tuskin autona kovin kaksinen on, niin kelpais mulle ehdottomasti. Jo pelkästään soundien vuoksi.