https://yliteippaus.fi/

Tarvitaanko sähköautoja - riittääkö plugarit

Corvike sanoi:
Hyvä kirjoitus Helsingin Sanomissa

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006186101.html?share=9c6e79955f49cb978f8dba5e34dc8f91

Soveltuu hyvin erityisesti Suomeen, kun Suomessa pitkät välimatkat ja paljon heikkotehoiseen lataukseen soveltuvia lämmityspisteitä.
Tuo pisti silmään, ”Hybridien latausaika on huomattavasti lyhyempi kuin sähköautoilla”. Ei kai tuohon muuta syytä ole kuin pienempi akku. Ei se energiaa ota vastaan ainakaan yhtään nopeammin kuin sähköauto, yleensä päin vastoin. Muuten kyllä tykkään että hybridi olisi aika fiksu peli. Suurimman osan ajosta pääsee sähköllä ilman että tarvitsee ahdistua rangesta ja latailuista.
 
Ihan ok kirjoitus, mutta mikä sen tarkoitus oikeastaan oli?

Autojen ostajat sen päättävät millaisella tekniikalla autoja Suomessa ostetaan. Jos plugarihybrien hinta ja ominaisuudet miellyttävät niin niitä sitten ostetaan.

Jos täyssähköautot koetaan paremmiksi niin sitten niitä myydään enemmän. Isompi akku tietty maksaa, mutta ei polttomoottori vaihteistoineen ole mitenkään ilmainen.

Mitään Suomi-spesiaaleja ei tule markkinoille, mutta ainahan automerkkien, käyttövoimien ym. suosiot vaihtelevat paljon maittain.
 
^ Vähän sama fiilis.

Tuo on totta, että siinä missä toiset povaavat plug-in hybridit lyhyen kauden tuotteeksi, niin itsekin odotan niille pidempää elinikää. Tämä ei kuitenkaan aivan täysin riipu kuluttajista, vaan myös EU:n päästölainsäädännöstä ja politiikasta.

_miata sanoi:
Tuo pisti silmään, ”Hybridien latausaika on huomattavasti lyhyempi kuin sähköautoilla”. Ei kai tuohon muuta syytä ole kuin pienempi akku. Ei se energiaa ota vastaan ainakaan yhtään nopeammin kuin sähköauto, yleensä päin vastoin.

Hyvin huomattu, ihan täysi aivopieru kirjoittajalta. Jos sähköautolla ja hybridillä ajaa saman pituisen matkan, ne kuluttaa about saman ja ne lataantuvat täyteen samassa ajassa jos hitaasta pistorasiasta ladataan.

 
Viime aikoina on ruvennut kuulumaan tutkijoiden puhetta siitä, että uusiutuvan energian ja akkujen vaatimat luonnonvarat aiheuttavat mittavat ympäristötuhot. Suomen kuvalehden juttu on maksumuurin takana, mutta siinä BIOSin tutkija kuvaa osuvasti tilanteen kestämättömyyttä luvuilla selittäen.

"TALOUSKASVUA koskevassa puheessa kliseinen mantra on, että talouskasvu olisi välttämätöntä irrottaa aineellisesta kulutuksesta. Tällaisen irtikytkennän mahdollisuus näyttää laskelmien valossa lähes utopialta.

”Ei ole olemassa tieteellistä näyttöä siitä, että talouskasvu olisi irtikytkettävissä luonnonvarojen kulutuksesta ja niihin liittyvistä ympäristöongelmista alkuunkaan siinä mittakaavassa ja aikataulussa, joka olisi tarpeen”, toteaa ympäristöpolitiikan tutkija Ville Lähde BIOS-tutkimusyksiköstä.

Lähde painottaa, että pelkkä luonnonvarojen uusiutuvuus ei riitä kestävyyden takeeksi."

Ainakin plugareilla saataisiin melkein kaikki sähköauton edut ilman massiivisia akkuja, joita useimmat kuljettavat suurimman osan ajasta täysin turhaan mukana ja jotka syövät luonnonvaroja.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talouskasvun-irrottaminen-materiasta-vaatii-valtavaa-muutosta-suomalaistenkin-elintaso-nojaa-muun-maailman-luonnonvaroihin/

http://environmentalprogress.org/big-news/2017/6/21/are-we-headed-for-a-solar-waste-crisis?fbclid=IwAR2LtRmTTcQBaG71rmrvFsYBhVRRPfdujT8eJsLdHJBIOarrOlR0bW1gQJU
 
Sopeutuja sanoi:
Ainakin plugareilla saataisiin melkein kaikki sähköauton edut ilman massiivisia akkuja, joita useimmat kuljettavat suurimman osan ajasta täysin turhaan mukana ja jotka syövät luonnonvaroja.

Täysin turhaan mutta varmuuden vuoksi. Samalla logiikalla 100 heppanen kone riittää kaikille, kun aika harvoin tarttee sitä tehoa enempää. Tai vetokoukku, takapenkki ja mitä näitä nyt kaikkia on.

Ihmiset lähtökohtaisesti haluavat maksaa kaikesta turhasta ja kokevat sen myös tarpeelliseksi, pentele.

Esim. sähköautojen tapauksessa ison akun kanssa siedät paremmin heikkoa infraa ja toisaalta ei tarvitse edes ladata joka päivä. Iso akku toimii myös kadun varressa tai parkkipaikalla. Ei tarvitse joka päivä latauspaikkaa.

 
Itsekään en tarvitse yli sadan km rangea kuin satunnaisesti, mutta silloin sen voisi hoitaa moottorin pärähdyksellä. Päivittäiset ajot ovat yleensä haarukassa 50-100 km.
Mutta käännetääs omena toisin päin.
Jos pärjää säännöllisesti plugarin sähkörangella, niin miksi sitä moottoria enää rahdata mukana?
Vastaan itse. Siksi kun sen yhden auton on yleensä katettava perheen kaikki kulkemistarpeet.
 
Tässä kohdassa hajatelmat menevät väärin:”. Motivan tutkimuksen (2016) mukaan 93 prosenttia suomalaisista ajaa henkilöautollaan kuitenkin keskimäärin alle 50 kilometriä päivässä, jolloin 400 kilometrin kapasiteetista käytetään alle 13 prosenttia. Jos akkua ladataan pysäköinnin aikana, kapasiteetista käytetään vain 6,5 prosenttia.”

Kun aika harvoin on tilanne, että jokapäivä ajettaisiin tasaisesti tuo 50 km. Aika usealle autolle tulee seisontapäiviäkin, sitten rykäistään yhtenä päivänä 300km.

Plugarit ovat ihan oikea suunta, lopullinen ratkaisu tulee olemaan täyssähköinen liikkuminen sopivalla rangella ja pääsääntöisesti yölatauksilla joita tarpeen tullen jatketaan tienpäällä pikalatauksilla.
 
Kettu sanoi:
Jos pärjää säännöllisesti plugarin sähkörangella, niin miksi sitä moottoria enää rahdata mukana?
Vastaan itse. Siksi kun sen yhden auton on yleensä katettava perheen kaikki kulkemistarpeet.
Juurikin näin! Toki jos liitua riittää, niin voihan sitä olla tallissa vaikka oma menopeli jokaiselle viikonpäivällekin, mutta aika harvalla kuitenkaan tähän on varaa = se on se 1 tai joillain harvoilla "jopa" 2 autoa talossa, that's it. Ja yhden auton tapauksessa sen on sitten palveltava kaikkia käyttäjänsä tarpeita, jokapäiväisestä city-pörräämisestä kerran vuodessa tehtäviin kesälomareissuihin saakka ja kaikkea siltä väliltä => mikään new age -täyssähkö tuskin istuu kovinkaan monelle tuohon profiiliin, saati että heillä olisi varaakaan sellaista edes hankkia. Tällöin se valinta jos osuu edes mitenkään sähkö-puolelle ylipäätään, on hybridi ja veikkaanpa että myös allekirjoittaneella tuollainen voisi olla se nykyisen polttiksen seuraaja. Montako hybridiä sitten itselläkin kerkiää olemaan ennen kuin siirrytään täys-sähköihin, onkin jo kokonaan toinen juttu, mutta veikkaan että tuolloin ollaan jo aika pitkällä nykyisen ajokorttini tuolla puolen 8)

https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/ajokortin-voimassaolo
Ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä.
 
Minusta tuo on hyvä kirjoitus, jossa asioita on katsottu vähän laaja-alaisemmin. Ei täyssähkis ole välttämättä ekoteko eikä maailman pelastaja, vaikka monesta suunnasta sellaista hypetystä kuuleekin.

Plugarihybridi on kokonaispäästöiltään hyvä vaihtoehto. Lisäksi täyssähköauton ongelmana tulee vielä pitkään olemaan Suomen olosuhteissa lyhyt toimintasäde talvikelissä ja latausasemien vähyys. Itsekin joudun melko usein tekemään päivisin 300-500 km:n työkeikkoja ja siellä  - usein keskellä korpea - olevissa kohteissa ei ole latausmahdollisuutta. Menisi takkuiseksi, jos työpäivän reitin joutuisi suunnittelemaan latauspisteiden ehdoilla, kun talvikelissä auto pitäisi reissun aikana ladata vähintään kerran. Täyssähköauto kelpaa sitten, kun latauspisteverkko on yhtä tiheä kuin nykyinen huoltoasemaverkko, lataus kestää saman kuin tankkaus ja rangea tulee siinä (myös talvikelissä) saman verran kuin bensa-autolla. Range-ahdistuksesta ei meikäläinen hevillä pääsisi eroon, kun on tottunut siihen, että aamulla täydellä tankilla liikkeelle lähdettäessä ei päivän aikana tarvitse bensamäärästä huolehtia vaan reitti suunnitellaan töiden ehdoilla. Talvikelissä kun polttomoottorin huono hyötysuhde kääntyy eduksi ja hukkalämmöllä lämmitetään sisätiloja toimintasäteen siitä kärsimättä. Sähköauton lyhyt toimintasäde talvikelissä ei tietysti ole suurelle osalle ongelma mutta on paljon sellaisia pidempiä reissuja ajavia, joiden elämä menisin aika hankalaksi täyssähkiksen kanssa nykytekniikalla.

Plugari olisi minullekin aika optimaalinen vaihtoehto. Lyhyemmät matkat menisivät hyvin sähköllä ja pidemmillä reissuilla turvauduttaisiin bensaan. Otsikon kysymykseen vastaan, että plugari riittää pitkälle niin teknisessä mielessä kuin ilmastonmuutoksen torjunnan näkökulmasta.
 
Vai oisko järkevintä se, että valitaan semmonen sähköauto, jonka range riittää valtaosan ajasta esim. noin 200km  ja sitte sille 1-2 krt vuodessa Lapin reissu/joulureissulle vuokrataan pitkän matkan peli. Henkisesti haastavaa tällainen ainakin itselle, mutta olisiko ympäristön kannalta paras?
 
inspired sanoi:
Vai oisko järkevintä se, että valitaan semmonen sähköauto, jonka range riittää valtaosan ajasta esim. noin 200km  ja sitte sille 1-2 krt vuodessa Lapin reissu/joulureissulle vuokrataan pitkän matkan peli. Henkisesti haastavaa tällainen ainakin itselle, mutta olisiko ympäristön kannalta paras?

Muistaakseni luin tuollaisesta, että BMW:llä ollut tuo olemassa jo i3 omistajille.
En tiedä maksaako se jotain, mutta liikkeestä saa toisen tilalle pitkille matkoille.

Tämä ainakin Saksassa ja luultavasti ei tietenkään Suomessa?
 
Briteissä ovat Leaf-kuskeille antaneet lainaan polttomoottoriauton pidemmille matkoille.
 
inspired sanoi:
Vai oisko järkevintä se, että valitaan semmonen sähköauto, jonka range riittää valtaosan ajasta esim. noin 200km  ja sitte sille 1-2 krt vuodessa Lapin reissu/joulureissulle vuokrataan pitkän matkan peli. Henkisesti haastavaa tällainen ainakin itselle, mutta olisiko ympäristön kannalta paras?
Olisi ehkä järkevää, mutta tuossa törmätään äkkiä ylittämättömään henkiseen kynnykseen.

Täyssähkiksiin liittyvä ongelma ovat myös nuo edellä esille tuodut akkujen materiaalinen kaivamisen aiheuttamat ympäristötuhot. Ollaan olevinaan ekoja täyssähkiksien kanssa, kun monessa kehitysmaassa ympäristö pilaantuu ja ihmiset sairastuvat kaivaessaan raaka-ainetta meidän ekoautoihin. Suo siellä vetelä täällä. Tarvitaan tietysti plugariinkin akkuja mutta pienempiä kuin täyssähköautoihin.
 
inspired sanoi:
Vai oisko järkevintä se, että valitaan semmonen sähköauto, jonka range riittää valtaosan ajasta esim. noin 200km  ja sitte sille 1-2 krt vuodessa Lapin reissu/joulureissulle vuokrataan pitkän matkan peli. Henkisesti haastavaa tällainen ainakin itselle, mutta olisiko ympäristön kannalta paras?

”Järkevä” on eri asia kuin käytännön toimivuus ja mukavuus. Ei sovi yhteisjutut ja vuokra-autot suomalaiseen mentaliteettiin.

Sähköauton omistajille olisi luontevaa mennä pitkät matkat junalla tai bussilla. Matka bussilla taitaa sujua suunnilleen yhtä sukkelasti kuin matka sähköautolla latauksineen. Nopeaa matkantekoa kaipaavat menevät sitten plugareilla.
 
Juhosson sanoi:
Plugarihybridi on kokonaispäästöiltään hyvä vaihtoehto. Lisäksi täyssähköauton ongelmana tulee vielä pitkään olemaan Suomen olosuhteissa lyhyt toimintasäde talvikelissä ja latausasemien vähyys. Itsekin joudun melko usein tekemään päivisin 300-500 km:n työkeikkoja ja siellä  - usein keskellä korpea - olevissa kohteissa ei ole latausmahdollisuutta. Menisi takkuiseksi, jos työpäivän reitin joutuisi suunnittelemaan latauspisteiden ehdoilla, kun talvikelissä auto pitäisi reissun aikana ladata vähintään kerran. Täyssähköauto kelpaa sitten, kun latauspisteverkko on yhtä tiheä kuin nykyinen huoltoasemaverkko, lataus kestää saman kuin tankkaus ja rangea tulee siinä (myös talvikelissä) saman verran kuin bensa-autolla. Range-ahdistuksesta ei meikäläinen hevillä pääsisi eroon, kun on tottunut siihen, että aamulla täydellä tankilla liikkeelle lähdettäessä ei päivän aikana tarvitse bensamäärästä huolehtia vaan reitti suunnitellaan töiden ehdoilla. Talvikelissä kun polttomoottorin huono hyötysuhde kääntyy eduksi ja hukkalämmöllä lämmitetään sisätiloja toimintasäteen siitä kärsimättä. Sähköauton lyhyt toimintasäde talvikelissä ei tietysti ole suurelle osalle ongelma mutta on paljon sellaisia pidempiä reissuja ajavia, joiden elämä menisin aika hankalaksi täyssähkiksen kanssa nykytekniikalla.

(Täys)sähköllä otetaan hiukan erilainen näkökulma autoiluun. Auton annetaan latautua rauhassa yön aikana seuraavan päivän liikkumista varten. Tämän takia rangea ei tarvitse lisätä samoista paikoista ja samalla tavalla (5 min / 900km) kuin polttomoottoriautoa. Taukojen aikana (lounas, työkeikka, vierailu, työpäivä tms) otetaan mahdollisesti lisää rangea.

On totta, että nykyinen latausinfra ei kyllä tuo tätä oikein. Suurimpia pullonkauloja ovat taloyhtiöt ja ainakin omassa tapauksessa hotellit. Myös asiointilatauksessa on todella paljon kehittymisen varaa.

Vielä tuohon plugari/sähkis asetelmaan. Pääsääntöisesti sähköautot tukevat nopeampaa latausinfraa kuin plugarit.

Ei sen puoleen, jos tällä hetkellä tämän hetkisiin tarpeisiin olisi joku ideaalinen menopeli, uskoisin sellaisen olevan suurinpiirtein tuon Priuskan oloinen, ehkä hiukan tehokkaampi, nelivetoinen, parin sadan sähkörange (30kWh) ja nopea lataus (ac kolmivaihe 11kW) ja dc 150kW.
 
Mä luulen että hs-toimittajan maininta nopeammasta lataumisesta liittyy nimenomaan sähköinfraan kerrostaloalueilla joissa mahdollisesti jaksotettaisiin latausajat vanhoissa lämpötolpissa.

Mutta joo, mulle olis sopivin sellainen plugari jolla pääsisi 100km sähköllä ja loput mahdolliset extembore ajot polttiksella. Tämmöisten plugareiden luulen olevankin se lopullisempi vaihtoehto täyssähköjen rinnalla, suhde tulee olemaan 80% plugareita ja loput sähköjä.
 
dingdongpingpong sanoi:
Mutta joo, mulle olis sopivin sellainen plugari jolla pääsisi 100km sähköllä ja loput mahdolliset extembore ajot polttiksella.

Aikalailla samoilla aatoksilla, tuohon kun lisätään vielä lähes 2tn vetokapasiteetti, niin that's it :)
 
Ajan vuodessa noin 30 000 km ja tiedän, että selviäisin jollakin isoakkuisella sähköautolla ajoistani 13 A shukolaturilla, joka on nykyisessä plugarissa. Toki mulla on ajomatkoista 95 % alle 200 km ja auto seisoo kotona töpselin vieressä aina. Eli jos pihaan tulisi sähköauto, niin en ostaisi edes 16 A latausasemaa, koska ajoillani autoni saisi kotoa/töissä/vapaalla seisoessaan ihan tarpeeksi virtaa. Pidemmillä matkoilla sitten nopeasta pikalaturista.
 
Urlaub sanoi:
Autojen ostajat sen päättävät millaisella tekniikalla autoja Suomessa ostetaan.

Kuten viittasitkin - ei suomi special malleja - siis mitä suomalaiset ostaa määräytyy muilla markkinoilla joille tuotetaan niitä mikä menee kaupaksi ja lainsäädäntö sallii, niistä suomalaisten on valittava.
 
^ plus siihen päälle lehdistön ja poliitikkojen värjäilyt. Moni huomannut ettei tällä hetkellä ole otollisin aika ostaa autoa, vaikka kaupasta saisi.
 
Korppi sanoi:
^ plus siihen päälle lehdistön ja poliitikkojen värjäilyt. Moni huomannut ettei tällä hetkellä ole otollisin aika ostaa autoa, vaikka kaupasta saisi.

Plugareissa ja täyssähköissä on onneksi niin pieni autovero, ettei veroriski ole suuri.

Mitään kymppitonnin porkkanoita ei taatusti ole tulossa, mutta autoveron painuminen nollaan on paljon todennäköisempää. Tai sitten vaan kiristetään polttisten verotusta. Se olisi aito ja oikea suomalainen malli plugarien suosimiselle.
 
Urlaub sanoi:
Mitään kymppitonnin porkkanoita ei taatusti ole tulossa, mutta autoveron painuminen nollaan on paljon todennäköisempää.

Johan se on, max 50 000€ hintaisen sähköauton vero pienempi kuin valtion hankintatuki 2000€.
 
Plugareita on monenlaisia.

Jos haetaan sitä järkevintä versiota, niin Opel Amperan tyyliin bensamoottori toimii generaattorina ja matkaa taitetaan sähkömoottorilla/moottoreilla. Tällä tapaa säästetään vaivalloiset vaihteistot, pääasiassa liikutaan sähköautolla (siis oikeasti sähköautolla) ja matka jatkuu myös Virta Oy:n laturin petettyä matkalla.

Tuon polttomoottorigeneraattorin mitoitus voi olla todella vaatimaton kuten 40kW, sillä varmasti liikkuu auto rivakasti kun yhdistetään generaattorin 40kW ja akun antama virta, samalla kertaa normaali tehontarve on se 10-20kW eli akku latautuu kyllä hyvin tuollakin generaattorilla. Bensatankki voi olla mallia erittäin pieni koska hyötysuhde on melko hyvä ja bensaahan saa vaikka kanisterissa. Tämäntapainen moottori lienee myös helppoa tehdä puhtaasti käyväksi (atkinsonin kierto tms) eli pakokaasuvehkeiden ei tarvitse viedä koko budjettia.

Itse näen asian kuitenkin niin, että esim omistamani Ioniqin 31kWh akku on ihan riittävä myös reissaamiseen JOS pikalaturit löytyy 50-100km välein. Vetokoukku valitettavasti puuttuu myös tästä mallista.
 
Taky sanoi:
Johan se on, max 50 000€ hintaisen sähköauton vero pienempi kuin valtion hankintatuki 2000€.

No sitäpä juuri. Sähkärin autovero on niin pieni, että sen poistamiseen on helppo uskoa.