https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköautojen hankintatuki

JiiJii71

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
jni sanoi:
Laki sanoo näin:

Hankintatuki voidaan myöntää sellaiselle luonnolliselle henkilölle, joka vuosina 2018–2021 ostaa tai sitoutuu vähintään kolmeksi vuodeksi vuokraamaan yksinomaan omaan käyttöönsä uuden kokonaishinnaltaan enintään 50 000 euroa maksavan aiemmin ensirekisteröimättömän sähkökäyttöisen henkilöauton.

Eikös tuo kokonaishinta ole se, mikä myyntisopimukseen kirjataan. Se voi olla muukin kuin listahinta.


Mitenkäs tämä oikein meneekään? Sovelletaanko tuossa hinnastohintoja vai toteutumassa olevaa neuvoteltua hintaa?

Tämä nykyinen hankintatuki 2000€ on ilmoitettu olevan voimassa 30.11.2021 saakka. Onko kukaan kuullut hevosmiesten tietotoimistosta huhuja jatkosta/muutoksista?
 
JiiJii71 sanoi:
Sovelletaanko tuossa hinnastohintoja vai toteutumassa olevaa neuvoteltua hintaa?


Kauppakirjan hinta ratkaisee = hankintahinta. Hinnastohan on hinnasto ja autonhan voi ostaa vaikka ulkomailta kun on uusi ja rekisteröimätön ja saa hankintatuen, vaatii hieman omaa vaivaa mutta kuitenkin.


JiiJii71 sanoi:
Tämä nykyinen hankintatuki 2000€ on ilmoitettu olevan voimassa 30.11.2021 saakka. Onko kukaan kuullut hevosmiesten tietotoimistosta huhuja jatkosta/muutoksista?

Budjettiesityshän juuri julki, eipä ainakaan missään siihen ole viittauksia ole kommentoitu.

Vanhakaan ei ole 2021 loppuun, vaan:

auto on ensirekisteröitävä 1.1.2018 – 30.11.2021
tilaus- ja kauppasopimus tai sopimus pitkäaikaisvuokraamisesta on voitu tehdä tätä aiemminkin
 
Tuossahan on periaatteessa pieni vilunginpoikanen sitten mahdollista.

Kirjoitetaan alennusta enemmän kuin tarpeellista ja otetaan vaihtoauton hyvityksestä sitä annettua alennusta pois.
 
JiiJii71 sanoi:
Kirjoitetaan alennusta enemmän kuin tarpeellista ja otetaan vaihtoauton hyvityksestä sitä annettua alennusta pois.

Näin toimittiin kuin KIAaan lisättiin 3-vaihelataus hankintatukipäätöksen jälkeen.
 
JiiJii71 sanoi:
Tämä nykyinen hankintatuki 2000€ on ilmoitettu olevan voimassa 30.11.2021 saakka. Onko kukaan kuullut hevosmiesten tietotoimistosta huhuja jatkosta/muutoksista?

Radiohiljaisuutta pitelee, mutta varmasti sieltä kuuluu vielä ennen tuota päivää.

Liikenteen suuren verouudistuksen valmistelu on käynnissä ja veikkaan tässä himmailtavan siihen asti. Työryhmän työ valmistuu 1.3.2021.

https://valtioneuvosto.fi/-/10623/tyoryhma-selvittamaan-liikenteen-verotuksen-kehittamista-pitkalla-aikavalilla
 
^ tarkoittaako tuo nyt sitä, että jos uuden tilaisi, ei sitä kannattaisi rekisteröidä ennen maaliskuun alkua jos vaikka olisi parempaa etua tarjolla?
 
JiiJii71 sanoi:
^ tarkoittaako tuo nyt sitä, että jos uuden tilaisi, ei sitä kannattaisi rekisteröidä ennen maaliskuun alkua jos vaikka olisi parempaa etua tarjolla?

Tuskin kukaan uskaltaa tuohon sanoa mitään varmaa tai ainakin vastuu on kuulijalla.

Ei tuo työryhmä mitään päätä, mutta voihan asia olla samaan aikaan eduskunnassakin, siellä salaisten asioiden sivulla. Näin autoverotuksen muutokset on ennenkin viety läpi.

Veikkaan, että sieltä voisi olla jotain bonus-malus -mallia tulossa eli lyödään polttiksille lisähintaa ja se kertymä työnnetään töpseliautojen tukeen.

Itse kyllä veikkaan, että maaliskuussa ei mikään muutu.

Toisaalta en usko siihenkään, että syksyllä 21 sähköautojen hankintatuki vaan lakkaa ja se oli sitten siinä. En usko.
 
Hankintatukeen liittyen, kun nyt esitetään vapaaseen autoetuun 170€ alennusta täyssähköautosta niin ei ole missään osunut silmään että tarkoittaako tämä sitä että nykyinen 120€ alennus korvataan 170€ alennuksella vai että tuon nykyisen 120€ alennuksen päälle tulee vielä 170€ alennusta?
Jos se tulee tuohon nykyisen lisäksi niin ei ole kyllä mikään muu käyttövoima vaihtoehto seuraavassa autossa.
 
Eiköhän tuo 170 euron alennus tulisi molempiin, käyttöetuun ja vapaaseen etuun. Nykyinen 120 euron "alennus" koskee vain vapaata autoetua.
 
Eiköhän se alennus tule myös käyttöetuun.

Mielenkiintoista mitä tuo verovapaa lataus työpaikoilla aiheuttaa. Ainakin sen että ruuhkaa firman tolpilla tulee olemaan, mikäli työnantaja todella tarjoaa sähkön ilmaiseksi. Ainakin meillä on joku operaattori hoitamassa pihan tolppia, enkä usko että työnantaja siirtyy kompensoimaan työläisten latauskuluja. Ehkä jossain mediaseksikkäällä alalla jossa on tarpeen houkutella osaajia, ja marginaalit semmoiset että voidaan sähkö tarjota, näin tehdäänkin.
 
tpu sanoi:
Eiköhän tuo 170 euron alennus tulisi molempiin, käyttöetuun ja vapaaseen etuun. Nykyinen 120 euron "alennus" koskee vain vapaata autoetua.

Tuleeko alennus verotusarvoon?
 
Näiden seksikkäiden alojen työntekijät asuvat kaupungissa ja kulkevat polkupyörällä.

Tuo 120 €:n alennus on ihan selkeä asia, eikä oikeasti edes mikään alennus. Se on vaan korjaus vastaamaan paremmin todellisuutta. Se mikä minua on aina hämmästyttänyt, niin vapaan autoedun tuoma verotusarvon korotus on sama, riippumatta siitä paljonko auto kuluttaa. Ihmettelen, ettei tuota epäkohtaa ole korjattu, kun autoilun verotusta muutenkin tehdään normeihin perustuvien CO2-päästöjen perusteella.

Sähköautojen verotusarvon alentaminen kautta linjan ei varmaan oikeuspohjalta tarkasteltuna ole ihan simppeli asia., mutta lain noudattaminenhan ei viimeaikaisille hallituksille ole ollut kovin helppoa muutenkaan, Saadun edun verotusarvon pitäisi jotenkin perustua edun arvoon ja se verotettavan edun arvo ei sillä laske, että käyttövoima muuttuu sähköksi. Toisaalta verotusarvot on jo muutenkin kautta linjan alakanttiin, että jos nyt tällaista epäoikeudenmukaisuutta halutaan edistää, niin sehän kävisi valtiontalouden kannalta helpommin nostamalla muiden käyttövoimien verotusarvoja vastaamaan lähemmäs todellista kustannusta ja edun arvoa.

Kyllä se työnantajan maksaman sähköauton etu pitäisi saada alemmaksi sellaisella hankintatuella, joka aidosti myös laskisi sitä auton hankintahintaa ja siten myös verotusarvoa ja olisi kaikkien saatavilla tasapuolisesti, oli auton omistaja kuka tahansa. Näin tuki näkyisi myös verotusarvoissa, mutta sitä kautta syntyisi oikeudenmukaisempi ratkaisu.

Jos tarkastellaan niitä tavoitteita, joita näiden tukien kautta pyritään edistämään, niin kyllähän autoedun verotusarvot kannattaisi nostaa mahdollisimman korkeiksi ja pyrkiä siten ohjaamaan siihen ettei sitä autoetuautoa otettaisi lainkaan. Osa toki hankkisi jonkin vanhemman ritsan tilalle, osa uudemman ja ekologisemman, mutta huomattava osa autoedun saajista siirtyisi julkiseen liikenteeseen.
 
Penguin sanoi:
Jos tarkastellaan niitä tavoitteita, joita näiden tukien kautta pyritään edistämään, niin kyllähän autoedun verotusarvot kannattaisi nostaa mahdollisimman korkeiksi ja pyrkiä siten ohjaamaan siihen ettei sitä autoetuautoa otettaisi lainkaan.

Sanopa muuta, on se ihmeellistä, että tässä CO2-kiihkossa edelleen on luokka, joka maksaa kiinteän hinnan ja sen jälkeen saa saastuttaa periaatteessa aivan vapaasti niin paljon kuin haluaa.

Vähintään pitäisi autoeduun saada tiukka CO2-pohjainen porrastus ja ruuvia saisi kääntää vuosi vuodelta tiukemmalle.
 
Penguin sanoi:
Jos tarkastellaan niitä tavoitteita, joita näiden tukien kautta pyritään edistämään, niin kyllähän autoedun verotusarvot kannattaisi nostaa mahdollisimman korkeiksi ja pyrkiä siten ohjaamaan siihen ettei sitä autoetuautoa otettaisi lainkaan. Osa toki hankkisi jonkin vanhemman ritsan tilalle, osa uudemman ja ekologisemman, mutta huomattava osa autoedun saajista siirtyisi julkiseen liikenteeseen.

Oln eri mieltä. Alentamalla verotusarvoa saadaan selvästi ohjattua liisarit sähköisiksi. Tämä taas on nopein tapa saada käytettyjä vähän ajettuna sähköautoja myyntiin.
Liisarivalinnoissa ei tarvitse myöskään miettiä niin paljon kuinka hyvin tekniikka pysyy nipussa. Kolmen vuoden jälkeen kyllä tiedetään minkä valmistajan sähkökiesit on hyvin kastattuja.
Liisariajan jälkeen auton hinta on ehkä jossain 60% tuntumassa mikä on mahdollinen jo hyvin suurelle osalla työssäkäyviä.

 
Jos tällainen muutos tulee, lakaa todella kiinnostamaan sähköauto työnantajan kautta.
Ei se siltikään ilmaista ole, mutta Tesla 3 perusmallina esimerkiksi itselle ois  n. 700/kk. Mielestäni ihan ok kyllä.

Aikanaan (edellinen firma) maksoin BMW active tourer 218dA:sta 605e/kk. Käyttöetuna :)

 
Penguin sanoi:
Jos tarkastellaan niitä tavoitteita, joita näiden tukien kautta pyritään edistämään, niin kyllähän autoedun verotusarvot kannattaisi nostaa mahdollisimman korkeiksi ja pyrkiä siten ohjaamaan siihen ettei sitä autoetuautoa otettaisi lainkaan. Osa toki hankkisi jonkin vanhemman ritsan tilalle, osa uudemman ja ekologisemman, mutta huomattava osa autoedun saajista siirtyisi julkiseen liikenteeseen.

Mihin tämä perustuu että hankkisi vanhemman ritsan tilalle?
Omalla kohdalla, jos auton hintoja katsoo niin työsuhdeajoneuvo on aina ollut arvoltaan n.50% kalliimpi kuin se omalla rahalla ostettu, nettohinta kuukaudessa on itselleni suurin piirtein sama molemmissa tapauksissa. Ja silloin kun ajan omalla autolla niin kyllä sekin uutena ostetaan ja vaihdetaan 3 vuotiaana. Vanhalla ritsalla tai julkisilla en liikkuisi missään tapauksessa.
 
Päästötavoitteisiin päästään helposti alkaneen taloustaantuman kautta ;D Sähköautojen verotusetu on täydellisen turhaa ja mitätöntä kikkailua...
 
Penguin sanoi:
Toki, kun on kyse edun verotuksesta, niin verotusarvo ei voi ylittää syntyneen edun arvoa.

Miten tämä syntyneen edun arvo sitten määritellään?

Esimerkki: auton leasingvuokra on 1120 euroa / kk. Tähän päälle vakuutus: ~ 65 euroa / kk ja auton pesut ~100 euroa /kk. Eli yhteensä voidaan sanoa, että edun arvo on 1285 euroa / kk.

Käyttöedun verotusarvo kuitenkin on 1315 euroa / kk, eli enemmän.
 
Missä autosta nuo esimerkkilukemat on?
Ei leasingvuokralla yms maksuilla ole mitään tekemistä verotusarvon kanssa, se tulee suoraan auton listahinnasta.

Edit. tuo 1315€ käyttöedun verotusarvo on listahinnaltaan 90000€ arvoiselle autolle.
 
Vekkula sanoi:
Missä autosta nuo esimerkkilukemat on?
Ei leasingvuokralla yms maksuilla ole mitään tekemistä verotusarvon kanssa, se tulee suoraan auton listahinnasta.

Edit. tuo 1315€ käyttöedun verotusarvo on listahinnaltaan 90000€ arvoiselle autolle.

Nuo oli omasta A7:sta.

Tiedän kyllä, että verotusarvo lasketaan auton hinnasta. Mutta mietin sitä siltä kantilta, että jos autoedun sijaan liisaisinkin auton suoraan itse omalla rahalla, niin kulujahan minulle siitä tulisi tuo 1285 euroa / kk. Siksi on hassua, että kuitenkin verottajan silmissä se on minulle 1315 euron arvoinen etu.
 
Ihmettelin vaan tuota halpaa leasing hintaa suhteessa auton hintaan kun 25000€ halvempi 530e xDrive on jo noissa leasing hinnoissa mutta ilmeisesti 7 pitää hintansa leasing firman silmissä niin hyvin että voivat sen halvalla tarjota.
Laske polttoaineet ja verot mukaan vielä niin paljonko tulee kk hinnaksi omasta pussista liisatessa?
 
Vekkula sanoi:
Ihmettelin vaan tuota halpaa leasing hintaa suhteessa auton hintaan kun 25000€ halvempi 530e xDrive on jo noissa leasing hinnoissa mutta ilmeisesti 7 pitää hintansa leasing firman silmissä niin hyvin että voivat sen halvalla tarjota.
Laske polttoaineet, verot ja vakuutukset mukaan vielä niin paljonko tulee kk hinnaksi omasta pussista liisatessa?
Noihan riippuu kilosita, lisävarusteista ym.

Just tsekkasin leaseplanin nettilaskurilla.

5-sarjan Sedan 530e Xdrive A Charged Edition M Sport
4v / 20tkm/vuosi

Verotusarvo (vapaa) 1110e/kk
Vuokra alvillinen 938e/kk

Eli aika paljon enemmän verotusarvo kuin vuokra.