https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

TM 15/2020, viisi pientä sähköautoa testissä

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Uusimmassa TM:ssä on viisi täysähköä testissä ja rangemittaukset olivat mielenkiintoista luettavaa. Todelliset ranget alkavat olemaan näissä rahvaan malleissa melko hyvin synkassa WLTP-lukujen kanssa.

WLTP-arvot:

Kia e-Soul 452km
Zoe R135 383km
Kona Elctric 39kWh 289km
DS 3 318km
Mini Cooper SE 229km

Ja mitatut kantamat:

14875272.jpg


Nämä kantamat mitattiin ilman ilmastointia, mutta helteisenä päivänä oli testattu myös ilmastointi päällä. Ilmastoinnin vaikutus rangeen oli ollut erittäin pieni.

Vakuutuksia koskevassa osiossa on pakko olla virhe. Ei tämä voi pitää paikkaansa:

Vakuutuksissa hintoihin vaikuttavat omistajaperusteiset ja autoon liittyvät tekijät. Vertailuautojen liikennevakuutusten hinnat ovat kohtuulliset, mutta kaskovakuutukset ovat kalliit. Renaultin kasko maksaa täysillä bonuksilla ja matalalla omavastuulla noin 2 350 euroa ja kalleimman Kian noin 3 600 euroa.

Yksityiskohdat:

14875271.jpg


Tässä nyt vielä verrokiksi alkuvuodesta julkaistu polttisfarkkujen vertailu vakuutusmaksujen osalta:

14875274.jpg
 
Zoessa on toiseksi pisin kantama, mutta samalla se on testin selvästi halvin vaihtoehto. Myös ylläpitokulujen osalta Zoe on edullisin. Jos vaan penkki sopii kuskille, niin aika hyvin saa vastinetta euroille. Testin loppusijoituskin on kakkonen.
 
Toimintamatkat ovat jo sellaisia, että Espoosta Etelä-Savoon pääsee ilman välilatausta näillä "halpis" autoillakin. Joillakin pääsee takaisinkin. Kuusamoon mennessä vielä pitää kusella poiketa.

Seuraavan auton hankinnassa muutaman vuoden kuluttua ovat varteenotettavia vaihtoehtoja kun asoyssäkin latausasiat ovat jo mietinnässä.
 
antsu sanoi:
Toimintamatkat ovat jo sellaisia, että Espoosta Etelä-Savoon pääsee ilman välilatausta näillä "halpis" autoillakin. Joillakin pääsee takaisinkin. Kuusamoon mennessä vielä pitää kusella poiketa.

Mikäköhän näiden toimintamatka on jos/kun Lahden motarilla asettaa nopeudeksi 130km/h? Sähköautoja näkee aika paljon motarilla ja pääosin ajavat hiljaa noin 100 km/h nopeutta juurikin tuon suuren kulutuksen takia.

Ihan hyvät ranget näissä alkaa kyllä olemaan.
 
Ihan looginen tuo kaskon hinta. Nämä on kalliita korjata jos mällää ja useimmiten lunastetaan.
 
Siinä kannattaa sitten ajon kannattavuutta laskevien ottaa tämä huomioon, parilla tonnilla ajelee polttiksella aika pitkään vuosittain.
 
Penguin sanoi:
Ihan looginen tuo kaskon hinta. Nämä on kalliita korjata jos mällää ja useimmiten lunastetaan.

Ihan on hanurista vetäisty hinnat. Juur katsoin eilen eNIROn vakuuksen 130€+280€/v täysillä bonuksilla Turvassa, sis. 1. vuoden lisäalennuksen 200€ - jonka jatko on sitten taas kilpailutuksen paikka.
Samalla tasolla oli edellisten polttisten vakuutukset V90/XC40 Volvot.

E: Alla OP laskurin antamat hinnat omilla tiedoillani.
 

Liitteet

  • OPvakuutus.jpg
    OPvakuutus.jpg
    34,9 KB · Katsottu: 197
Taky sanoi:
Ihan on hanurista vetäisty hinnat. Juur katsoin eilen eNIROn vakuuksen 130€+280€/v täysillä bonuksilla Turvassa, sis. 1. vuoden lisäalennuksen 200€ - jonka jatko on sitten taas kilpailutuksen paikka.
Samalla tasolla oli edellisten polttisten vakuutukset V90/XC40 Volvot.

Missä päin asuitkaan?
 
^^No sitä minäkin, ettei kai nyt sentään 10 x hintoja kukaan maksa vakuutuksista vs. perinteiset autot... Minulla on ollut viimeisen 12 vuoden aikana yli 60 autoa, kasikoneisesta LS Lexuksesta Citroenin litraisella motilla varustettuun C1:een ja pakuista Jumperista Hiaceen. Yhdessäkään autossa ei täyskaskon ja liikennevakuutuksen yhdistelmä ole mennyt yli 700 euron täysillä bonuksilla.

Siksipä noita ihmettelin, että mikä on meininki. Ehkä kun ovat uusi autoja, niin ei normaalia taulukkohintaa löytynyt vielä tuohon vertailuun.
 
batman14 sanoi:
Mikäköhän näiden toimintamatka on jos/kun Lahden motarilla asettaa nopeudeksi 130km/h? Sähköautoja näkee aika paljon motarilla ja pääosin ajavat hiljaa noin 100 km/h nopeutta juurikin tuon suuren kulutuksen takia.

Samalla lailla nousee polttomoottoriauton kulutus. Olenkin siksi ruvennut ajamaan noin 110 motarilla. Jos Octavian bensat menevät firman piikkiin, niin silloin ei kulutuksella ole niin suurta merkitystä.
 
batman14 sanoi:
Mikäköhän näiden toimintamatka on jos/kun Lahden motarilla asettaa nopeudeksi 130km/h?

No sattuneesta syystä ko raitti vakioajoreittiä, vakkarissa em lukemat mittarivirheen johdosta, kulutus näillä keleillä about 19 -21kWh/100km motarilla, isompi sadesäällä.

Muutamaan kertaa vissiin jo mainittukin ajoprifiilini kulutuksen ka hitusen vajaa 18kWh/100km 70% motaria, 15% maantietä, 15% taajamaa.
 
Latausominaisuuksien testaus (tai siis sen puute) oli pettymys. Latauskäyrä olisi sellainen perusasia, joka pitäisi aina testata...riippuu toki monesta asiasta, mutta riittävän tasapuolinen testi olisi kyllä tehtävissä. Myös AC-latauksen osalta olisi syytä avata lukijoille, mitä eroa käytännössä esim. 1x32A:lla ja 3x16A:lla on. Nyt tuossa on aivan joutavia arvoja mitattu, kuten kääntöympyrä ja mittarivirheet.

Melko hyvästä menestyksestä huolimatta tuo vertailu vei kyllä aiemmin virinnyttä kiinnostusta PSA:n sähköautoja kohtaan. Suorituskyky ja kulutus pitäisi saada kilpailijoiden tasolle. Jos nuo peräänkuuluttamani latausasiat olisi huomioitu niin DS olisi toki saattanut nousta jakamaan testivoittoa.
 
Itsekin testasin täyskaskon hinnan omalla asuinalueellani tälle henkilöautolle, kun ei nyt foorumilta sopivaa rekkaria tullut esille: KIA NIRO PLUG-IN 1,6 GDI Business Premium DCT 2020, rekkari NLV-777

Ajomatka vuodessa 25 tkm, ei alle 24v kuskeja, rahoitusyhtiön (nordea) omistama
Täyskasko 80% bonuksilla, sis. lasiturvan, paremman lunastusturvan ja sijaisauton 200€ omavastuulla 837€ / vuosi
 
Olisiko kuvaan mennyt kaskojen hinnat ilman bonuksia niin kuulostaisi uskottavammalta.
 
Taky sanoi:
No sattuneesta syystä ko raitti vakioajoreittiä, vakkarissa em lukemat mittarivirheen johdosta, kulutus näillä keleillä about 19 -21kWh/100km motarilla, isompi sadesäällä.

Muutamaan kertaa vissiin jo mainittukin ajoprifiilini kulutuksen ka hitusen vajaa 18kWh/100km 70% motaria, 15% maantietä, 15% taajamaa.

Eihän tuo kuulosta ollenkaan pahalta. Taloudellisesti menee Kia kyllä  :)
 
Laskin vakuutuksia seuraavilla tiedoilla:

Vakuutuksen ottaja:
- Nainen
- 49v
- asuinpaikka Uusimaa, ei PKS
- Auton omistaja rahoitusyhtiö: Pohjola Pankki
- Ajomatka vuodessa: 15 000 km
- Alle 24-vuotias kuljettaja: Kyllä

DS3 e-Tense (FOI-867)
- IF
  - Liikennevakuutus: 204,80 €/vuosi
  - kaskovakuutus: 796,50 €/vuosi
      - rahoitusturvan osuus 0,00 €/vuosi
  - omavastuu 200 €
  - lasiturva +117,31 €/vuosi
  - sijaisauto +195,66 €/vuosi
  - lunastusturva +23,05 €/vuosi

Hyundai Kona Electric 64 kWh (BSK-671)
- IF
  - Liikennevakuutus: 212,43 €/vuosi
  - kaskovakuutus: 855,56 €/vuosi
      - rahoitusturvan osuus 0,00 €/vuosi
  - omavastuu 200 €
  - lasiturva +91,45 €/vuosi
  - sijaisauto +171,30 €/vuosi
  - lunastusturva +23,05 €/vuosi

KIA KIA Soul Supreme 64 kWh 204 hv MY20 (ERX-917)
- IF
  - Liikennevakuutus: 212,42 €/vuosi
  - kaskovakuutus: 790,29 €/vuosi
      - rahoitusturvan osuus 0,00 €/vuosi
  - omavastuu 200 €
  - lasiturva +91,45 €/vuosi
  - sijaisauto +146,59 €/vuosi
  - lunastusturva +23,05 €/vuosi

Nyt ei ehdi enempää kaivaa, mutta tässä näin aluksi. IF:n hintoihin sisältyy 10 % etuasiakasalennus, jonka saa jokainen jolla on vähintään 1 vakuutus IF:ssä ja kaskon kanssa tuosta tulee jo kaksi.
 
Mistä saat testiin edes viisi samankokoisella akulla olevaa eri merkkistä sähköautoa?
 
Ei testissä mitenkään erityisesti painotettu rangea. Itseäni vain kiinnosti se, että nämä halvemmat merkit pääsevät ilmoitettuun WLTP-lukemaan oikeassakin elämässä.

Ja aika mahdotonta on tällä hetkellä löytää yhteneviä voimalinjoja sähköautojen vertailutesteihin.