https://tummennuskalvot.fi/

Formula 1

Kuka voittaa maailmanmestaruuden 2024?

  • Guanyu Zhou

    Ääniä: 0 0,0%
  • Pierre Gasly

    Ääniä: 0 0,0%
  • Yuki Tsunoda

    Ääniä: 0 0,0%
  • Fernando Alonso

    Ääniä: 0 0,0%
  • Esteban Ocon

    Ääniä: 0 0,0%
  • Daniel Ricciardo

    Ääniä: 0 0,0%
  • Lance Stroll

    Ääniä: 0 0,0%
  • Carlos Sainz

    Ääniä: 0 0,0%
  • Nico Hulkenberg

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kevin Magnussen

    Ääniä: 0 0,0%
  • Oscar Piastri

    Ääniä: 0 0,0%
  • Lando Norris

    Ääniä: 0 0,0%
  • Lewis Hamilton

    Ääniä: 0 0,0%
  • Sergio Perez

    Ääniä: 0 0,0%
  • Logan Sargeant

    Ääniä: 0 0,0%
  • Alex Albon

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    19
  • Äänestys suljettu .

RTWteam

Hallitusjäsen
Liittynyt
20.12.2013
Formula ykköset ovat muutoksen tuulissa. Tuuli puhaltaa tällä hetkellä varmasti kaikissa tuulitunneleissa joissa voi vähänkään testata tulevan kauden osia. Aerodynamiikka kokee uudistuksia mutta suurin muutos tapahtuu kuljettajan selän takana. Suurin uudistus tapahtuu vai pitäisikö sanoa mullistus tapahtuu moottorin kohdalla.

Moottori kaudella 2013
- 2,4-litrainen vapaasti hengittävä V8
- 18.000 kierrosta/min
- 2000 km yhdellä moottorilla
- KERS 80hv /6 sekuntia / per kierros
- Tankin koko 224 litraa

Moottori kaudella 2014
- 1,6-litrainen V6-turbo
- 15.000kierrosta/min
- 4000 km yhdellä moottorilla
- ERS 161 hv/ 33 sekuntia / per kierros
- Tankin koko 140 litraa 

Viime kaudella talleilla oli käytettävissä kahdeksan moottoria mutta kaudella 2014 talleilla on vain viisi moottoria käytettävissä. Viime kaudella moottorin rikkoutumisesta tuli kymmenen lähtöruudun rangaistus. Ensi kaudella on sama sääntö mutta ERS:n, turbon, pakoputkien ilmavirtauksen, akun tai jonkin elektronisen ohjausjärjestelmän hajoaminen lasketaan samaan kategoriaan. Eli luotettavuus nousee jälleen tärkeään rooliin. Ensi kaudella on vain kolme eri moottorin valmistajaa jotka ovat Ferrari, Renault ja Mercedes.

Näenkin tulevien talvitestien nousevan tärkeään rooliin. Siellä täytyy saada luotettavuus asiat kuntoon ja kauden aikana sitten kehittää nopeutta. Veikkaan tuon järjestyksen olevan parempi kuin ensin nopeutta ja sitten luotettavuus. Luotettavuus ongelmien kanssa painivat tallit jäävät auttamatta kauden alussa pisteissä jälkeen jonka kurominen kauden loppu puoliskolla onkin jo haastavaa. Mielenkiintoinen kausi siis tulossa.
 
Vuonna 2014 F1:ssä onkin pitkästä aikaa suuria muutoksia tulossa, kuten RTWteam tuossa ketjun avauksessa osuvasti kuvaa.

Heti joulurauhan jälkeen oletettavasti alkaa taas mediamyllytys ja 'imago'-sota tallien kesken ennen ensimmäistä kisaa (Austraalia 16.3.2014). Onkin paikallaan hiukan pohtia mediaa ja sen luotettavuutta F1-uutisoinnissa.

Itse arvostan eniten Turun Sanomien Heikki Kultaa, joka toimittaa TS:n F1 sivuja  (http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/) ja pitää omaa F1-aiheista blogia. Hän on vuosien mittaan saanut vahvan arvostuksen kaikkien F1-tallien keskuudessa. Hänellä on suorat yhteydet useisiin F1-maailman avainhenkilöihin, joilta saamiaan taustatietoja hän voi sitten artikkeleissaan hyödyntää. TS mm. uutisoikin ensimmäisenä Kimi Räikkösen selkäleikkauksesta.

Jukka Mildh, joka on Yle Urheilun F1-asiantuntija, kirjoittaa myöskin hienoja analyysejä kauden aikana. Niitä voi seurata täältä (http://yle.fi/urheilu/kolumnit/jukka_mildh/).

Mika Salo kirjoittaa myös omassa blogissaan (http://blogit.mtv.fi/f1salonsilmin/ ) osuvia analyysejä, valitettavasti vain aika harvakseen.

Siinäpä nuo omasta mielestä 'luotettavat kirjalliset lähteet'  taisivat ollakin.

Ampparit-uutissivustolla on oma F1 alasivusto (http://www.ampparit.com/formula-1), johon on koottu uutisia useista eri lähteistä. Tästä johtuen samaa asiaa koskevia uutisia on siellä pilvin pimein ja kun vielä iltapäivälehdet( IS, IL) vatkaavat jotain asiaa eri näkökulmista, syntyy tuloksena täyttä puuroa. Silloin kannattaa tukeutua esim. noihin yllämainittuihin lähteisiin, jotta saa edes jotain tolkkua asiasta.

Iltapäivälehtien uutisointi F1:stä onkin poikkeuksetta lähes ala-arvoista. Vetävällä otsikolla yritetään herättää mielenkiinto artikkelia kohtaan. Valitettavasti itse juttu on yleensä ihan floppi ja ei kerro oikeastaan mitään. Parasta antia niissä onkin yleensä kuvamateriaali...

Lisäksi on vielä tuo toimituksen selvä ennakkoasenne. Itseäni on jo pitkään ihmetyttänyt IS:n kielteinen suhtautuminen esim. Kimiin. Kun vertaa uutisointia ja uutisotsikoita,ovat ne poikkeuksetta Kimiä lyttääviä( termi IS:n). Tästäköhän johtuu, vai onko se juuri se pääsyy, että Kimi ei muistaakseni ole pitkiin aikoihin (jos ollenkaan?) antanut haastattelua IS:lle.

(This being said; IS:llä on juuri Ampparissa uutinen 'Alonso kehui vuolaasti Räikköstä'. Onkohan siellä nyt takki käännetty, vai onko joululomittaja asialla-aika näyttää...)

Joka tapauksessa uutisia uudesta F1 kaudesta ei tule puuttumaan. Olkaamme siis siihen valmistautuneita...


 
Onko välitankkaus mahdollisesti tulossa takaisin F1iin? Tuo tankin koko näyttäisi olevan huomattavasti paljon pienempi kuin menneellä kaudella. Vai onko tuo pienempi kone tosiaan noin paljon taloudellisempi? Mielenkiintoisia tekniikoita/moottoreita on luvassa aikanaan tieliikenteeseen kun tuollaisista 1.6sta revitään muutama sata heppaa nyt ensin formuloissa.
 
Ei ole välitankkausta tulossa ensikaudelle. Sadalla litralla pitää ajaa kisa alusta loppuun. Taitaa kuskit joutua kisan aikana keventämään kaasujalkaa, jotta kilpuri saadaan maaliviivalle.
 
jarppis sanoi:
Onko välitankkaus mahdollisesti tulossa takaisin F1iin? Tuo tankin koko näyttäisi olevan huomattavasti paljon pienempi kuin menneellä kaudella. Vai onko tuo pienempi kone tosiaan noin paljon taloudellisempi? Mielenkiintoisia tekniikoita/moottoreita on luvassa aikanaan tieliikenteeseen kun tuollaisista 1.6sta revitään muutama sata heppaa nyt ensin formuloissa.

Ei kun mielestäni käytettävissä oleva polttoainemäärä on rajattu sataan kiloon ja sillä pitää pärjätä koko kisa, paljonko lienee litroina tuo 100kg ???

E: Bensa näköjään painaa 0,75kg/litra, eli kisaan olisi käytettävissä ~133L polttoainetta.
 
http://www.suomif1.com/2013/12/ferrari-pomo-ecclestonelle-seuraajaksi-johtoryhma/

Ferrari-pomo: Ecclestonelle seuraajaksi johtoryhmä

"Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolo ei aio katsoa enää uuden ylivaltijaan nousua formula ykkösten kaupallisen puolen johtoon.

Nykyisin tehtävää rautaisella otteella pitävä Bernie Ecclestone itse mainitsi taannoin, että Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner olisi mieluinen seuraaja miljardöörille sarjan kaupallisten oikeuksien haltijana.

Montezemolo näkee ”tsaarin ajan” olevan kuitenkin ohi Ecclestonen siirtyessä pois nykyisistä tehtävistään.

- Niin kauan kuin hän on mukana, asioita hoidetaan aina tietyllä tavalla. Mutta kun hänen aikansa enemmin tai myöhemmin päättyy, myös organisaatiorakenne muuttuu, Ferrari-pomo sanoi Maranellossa Ferrarin joulujuhlassa.

- Numero ykköstä ei tule enää olemaan, vaan enemmänkin ryhmä, jonka huipulla on joku, jonka rooli on yhtiön toimitusjohtajaa vastaava."
----

Ylläri että Ferrari tahtoo oman miehen päättävään porukkaan....
 
Kyllähän nuo tekniset viat on olemattomiin menneet. V10 aikaan kun moottoreiden määrässä ei ollut rajoituksia, poksui joka kisassa useita koneita... harmillisen usein Mikan ja Kimin Mäkeistä  ;D

Ensi kausi on mielenkiintoinen. Arvioin, että taas on Kimi kovilla. Mieshän sopeutuu mihin vain todella nopeasti ja osaa ajaa kovaa ja "älykkäästi" ymmärtäen kisan kokonaisuuden. Toivotaan, että Ferrari saa luotua kestävän paketin.
 
Moottorivalmistajia ollessa vain kolme, niin onkohan säännöissä mitään "velvoitetta" tarjota moottorin ostaville talleille samaa laatutasoa, kuin emotalli käyttää ? Voiko siis olla eri kehitysversioita tarjolla ?
 
Muistelen kuluneella kaudellakin käydyn keskusteluja siitä että Rellun pannusta parhaat revisiot pöhisee Red Bullin autossa. Tiedä sitten onko noin, Red Bulleista poksui latureita, Lotuksista taas ei...
 
On melkoisen varmaa, että asiakasmoottoreita käyttävät tallit eivät aja samalla kehitysversiolla kuin varsinainen tehdastalli.

Mutta kaikin puolin mielenkiintoiselta tuo ensi kausi vaikuttaa. Monta uutta muuttujaa on pelissä ja periaatteessa voimasuhteet saattaisivat muuttua paljonkin näiden kärkitallien kesken. En vain oikein usko, että kovin kummoisia muutoksia kärkisijoille ajavien kesken tullaan näkemään.

Jos Ferrari saa pakettinsa pysymään kasassa, niin Kimin pitäisi olla vahvoilla. Sen verran pessimistiä kuitenkin itsessäni asustaa, että en usko Ferrari -tallin tasapuolisuuteen kuskien välillä ja pahoin pelkään että Kimi saattaa jonkinlaisen politikoinnin ja kulissien takaisen kähminnän uhriksi joutua. Toivottavasti olen väärässä.
 
Itse en usko Kimin joutuvan kähminnän uhriksi. Borat toki tuo talliin paljon rahaa ja Kimi taas maksaa tallille, mutta Ferrarilla menestys ajaa raha-asioiden ohi.

Boratti on toki myös todella hyvä ja nopea kuljettaja. Minua jännittää, ehtiikö Kimi Boratin kyytiin. Jos ehtii, niin Borat kyllä loppukauden ajelee tallin eteen, jos ei ehdi, Kimi tekee saman asian. Ei kummallakaan herroista ole enää todistelun tarvetta ajamisen kyvykkyydestä.

Mielenkiintoinen tilanne voi syntyä, jos molemmilla on laskennallinen mahdollisuus kuljettajien mestaruuteen. Eiköhän nuo keputuopin ääressä voi tuonkin asian sopia aikuisina ihmisinä, jos tallimestaruus ei sillä vaarannu.
 
Nyt ei kuulu kovinkaan hyvää entiselle formulatähdelle :-\

http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288637106937.html
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288637222213.html?pos=navnow

Iltasanoma sanoi:
Formulasuuruus loukkaantui lasketteluonnettomuudessa.

Sky Newsin mukaan formulasuuruus Michael Schumacher on loukkaantunut lasketteluonnettomuudessa Ranskassa.

– Hänet vietiin helikopterilla Grenoblen sairaalaan. En tiedä, tapahtuiko onnettomuus merkityllä rinteellä vai niiden ulkopuolella, Gernignon-Lecomte sanoi.

Onnettomuus tapahtui, kun 44-vuotias Schumacher oli laskettelemassa Ranskan Meribelissä suositussa Three Valleys -hiihtokeskuksessa.

Iltasanomat sanoi:
Ledauphine-lehden mukaan Schumacherin vointi on heikentynyt sunnuntai-iltana. Ranskalaislehden verkkosivuillaan julkaisemien tietojen mukaan hänen toipumisennusteensa ei ole yhtä hyvä kuin aiemmin päivällä.
 
Jossain luki, että olisi laskenut merkittyjen rinteiden ulkopuolella ja iskenyt päänsä kiveen. Kypärä kuitenki päässä. Toivotaan parasta.

Meribel on kyllä hyvä paikka. On tullu käytyä ja hyvät rinteet. Koko Les 3 Vallées helposti saatavilla.
 
Onneksi oli potta päässä. Mullakin nyt eka laskukausi, kun on potta päässä aina ja kaikkialla.

Ai niin, tämähän oli laifstailifoorumi, joten mähän voin aloittaa tästä uuden topikin ;)
 
Ei hyvältä kuulosta Schumin tilanne, http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288637269171.html

Iltasanomat.fi sanoi:
Michael Schumacher taistelee elämästään grenoblelaisessa sairaalassa.

Schumacherin taustaryhmän mukaan hän on kriittisessä tilassa, kertoo saksalainen uutistoimisto SID.

Hiihto-onnettomuudessa loukkaantunut Schumacher sai vakavan päävamman ja on koomassa. Vamma vaati välitöntä neurokirurgista hoitoa.
 
Tämä tarina ei saa päättyä tähän. Toivotaan kun herään aamulla niin Shumikin on hereillä.  :-\
 
Valitettavasti Schumi on vaipunut koomaan ja tila on edelleen kriittinen, kertoo MTV urheiliuutiset.
Hänelle on tehty viimeyön aikana aivoleikkaus, josta nyt yrittää toipua.

http://www.mtv.fi/sport/f1/

Toivotaan kädet ristissä Schumacherin toipuvan ja jatkavan elämää normaaliin tapaan. Ikäviä tälläiset uutiset.  :(
 
En pidä Schumista, mutta eihän näin toivo käyvän kenellekään.
Edes tavalliselle tallaajalle.

Veikkaan, että vaikka olisi mahdollisuus "herätäkin", niin Schumi pidetään
keinotekoisessa koomassa jonkin aikaa, että varmistetaan paraneminen.
 
Aivoverenvuodosta saattaa jäädä pysyviä vaurioita,puhekykyyyn tai liikuntaan vaikuttavia.Toivottavasti hän paranee :-\
 
pantero sanoi:
Kimi on käynyt Maranellossa:

http://www.suomif1.com/2014/01/ferrarilta-kimi-raikkosen-viisiosainen-videohaastattelu-maailmanmestaruus-ainoa-tavoite/

Ensimmäisessä klipissä Ferrarista noustessa Kimin selkä näyttää vielä hiukan kankealta. Taitaa olla joku tukiliivi päällä. Mutta tavoitteet on kyllä kohdallaan ja kaveri näyttää siltä, että salillakin on jo aikaa vietetty.

Lisäksi joutui yllättävän paljon ohjaamaan autoa suoralla tiellä.  ;D :eek: Ohjauskulmat keturallaan? No joo..
 
RTWteam sanoi:
Lisäksi joutui yllättävän paljon ohjaamaan autoa suoralla tiellä.  ;D :eek: Ohjauskulmat keturallaan? No joo..

Harvoin kilpa-autot ovat perinteisessä mielessä hyviä ajettavia suoralla tiellä. Meidänkin rata-Pösö on sellainen ohjastettava suoralla, mutta kääntyy loistavasti kurviin sisään ja osuu tarkasti apeksiin.
 
RedBull on kyllä ollut pahoissa vaikeuksissa eka testissä kuten myös muut rellun moottoria käyttävät, alla video jossa mersu edellä ja RB perässä. RB käy kuin koiran oksennus :eek:

 
Hyvä vaan jos Redbullin valtakaus loppuu... Mut eikö näitä uusia koneita ois pitäny testata jonkun verran kauemmin? että saadaan homma toimimaan...
 
Karvis sanoi:
RedBull on kyllä ollut pahoissa vaikeuksissa eka testissä kuten myös muut rellun moottoria käyttävät, alla video jossa mersu edellä ja RB perässä. RB käy kuin koiran oksennus :eek:


Tai sitten on käynyt niin että Rellu on ainoa jolla on tässä vaiheessa kautta kunnon anti-lag toiminto jo koneessa kun muut vetelee mutkista ulos ilman ahtoja. Siltä tuo pauke mun korvaan kuullostaa. Ja heti kun suora aukeaa niin muuttuu ääni kellossa.