https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW 2-sarja

M

Makkis

Vieras
Pamahti sijaisautoksi BMW 218i Active Tourer.

Auto, jonka sielun BMW on myynyt itselleen Belsepuubille joka loihetsi siihen 3-silinteriä, etuvedon ja seniorimuotoilun. Auto, jolla Pelsebuupi veti koko BMW:n maineen omissa silmissäni syvälle lokaan ja pieruun. Auto, jollaisella takaraivoni ei olisi koskaan antanut ajaa missään tilanteessa.

Nyt oli niksit vähissä, piti päästä 60 km etelään kotiin ja oli tuossa hetkessä ja tilanteessa ainoa vaihtoehto joten rattiin oli NOUSTAVA, kirjaimellisesti.

Heti iski silmään että Pelsebuubi oli kaiken kruunuksi laittanut 80-luvun mittariston suoraan Nissanin mallistosta. Puistatti. Nappulasta auto käyntiin ja vauhdilla kohti kotia hoitamaan lastenhoitovelvotteita vaimokandin ollessa hierojalla. Yllätys oli suuri, kun tuo oikeasti eteni ihan vauhdilla. Siis mitä, 3-silinteriä ja vauhti samassa lauseessa, kyllä, ihan ripeä peli. Ei toki mikään sportti mutta varsin vääntävää ja eleetöntä menoa, ei mitään tuskaa ohitella hitaampiaan.

Belsepuupi oli unohtanut tuohon BMW:n perinteiset sporttijakkarat ja kun auto lämpesi kabiinistaan ripeää tahtia, samaa tahtia ärsytys autoa kohtaan laimeni. Ajettavuus oli vallan erinomainen, tukevaa ajoa ja menee suoraan kuin juna. Alusta BMW:lle tyypilliseen tapaan todella hiljainen, samoin rengasmelu. Ei muuta kuin perinteisestä pylpyrästä mieleinen radioasema ja lisää volymiä. Kas himpatti, tällähän on mukava luikuttaa motaria vakkarissa 120 km/h ja vaihdella kaistaa hitaampien vuoksi yli jäisen keskipolanteen. Mikään ei häirinnyt Haloo Helsingin soundia.

Lunki peli ja huiman positiivinen yllätys! Ainoa oikeastaan ärsyttävä elementti oli tuo Nissan Synnun mittaripaneeli. Toki, kaarto VT5:ltä kotitielle polanteineen toi ratin vemputuksen kiihdyttäessä mutta tätä ei voi poistaa kuin hankkimalla takavedon. Se on ominaisuus, ei sinällään vika.

Pienet lapset kahdestaan joille äitinsä oli luvannut että iskä vie ostamaan karkkipäivän karkit, olivat siis kotona. No, matkaan siis eli lapset autoon. Wauuuuu! Iloinen efekti kun oranssit listat paloivat ovissa ja tilaa kuin yksiössä. Ihastelua kesti mennen tullen kauppareissun ajan. Kun äiti viimein palasi hierojalta, lapset ryntäsivät heti kertomaan kuinka hieno laina-auto iskällä on, siinä palaa oranssit valot ja on vaikka mitä hienoa  ;D

Tarina on täysin tosi ja juuri tapahtunut. En olisi ikinä, en siis ikinä, uskonut sanovani mitään positiivista moisesta tötteröstä mutta paljon siinä on hyvää. Todella paljon. Alustan peruskonstruktio tulee kuulemma Ministä joka tunnetaan loistavasta ajettavuudestaan. Tämä voisi selittää osittain kuinka etuvetovajakki on noin hyvä ajaa. Automaatti vaihtaa loistavasti ja pikkuruinen singeri tekee töitään hienosti ja jopa ripeästi halutessa. Hiljaisena se kuitenkin pysyy. Materiaalit on laadukkaita. Itse asiassa, pahin moka on tuo Nissanin mittaristo, miksi sitä ei voinut ottaa Bemarin omalta hihnalta?

Kiva peli, BMW 218iA Active Tourer siis kyseessä. Tuossa se pihassa möllöttää kunnes suoran vaparibensakuutosen termariongelmat saadaan haltuun.
 
Minun silmissä tuo mittaristo ei ulkonäöltään olennaisesti poikkea esim. F10:n vakiomittaristosta
 
Eikö edes vaihteisto ärsyttänyt? Itselläni oli tuollainen lainassa kun oman auton toimitusaika pamahti pitkäksi sovitusta. Tilaa oli liikaa ja auto on ruma kuin mikä, mutta muuten ajettavuus ihan passeli (pl. runflatit) ja moottori oli positiivinen yllätys. Vaihteisto oli kuitenkin se iso miinus.
 
Onhan tuo 2 -sarjalainen ihan järkyttävän ruma kaappi, ja päälle vielä etuveto ja 3 -sylinterinen kone. Nyt on makkiksen uskottavuus kovilla, jos tuota vielä enemmän kehuu.

Täytyy myöntää, että näiden oltua isossa alessa Laakkosella (varastoautoja kesällä 2016) kävin itsekin katsomassa ja kyselemässä vaihtoa QQ:n, mutta totesin tuotteen olevan niin kaukana Bemarin imagosta, joka minulla on, että jätin ajamatta ja ostamatta (S90 tilaus tuli tehtyä).
 
Joo, siis ruma kuin perkele tuo on ja sisältä aivan hirvittävä rumilus. Koskaan en moista ostaisi enkä koskaan olisi toivonut että BMW olisi moista valmistanut.

Mutta, esimerkiksi laatikosta en löytänyt mitään muuta ärsyttävää kuin mekaanisen siirron maallisuus verrattuna joystickiin. Tämä toki tunneasia ja mekaaninen se on vaimokandin vanhuksessakin.

Tänäänhän homma siis meni niin että aamu alkoi 100 km setillä vaimokandin vanhuksella (josta tykkään aivan helvetisti, aito bemari joka osa-alueella) ja jatkui uudella 320iA:lla 200 km verran ja päätyen 100 km settiin tuohon 218iA rumilukseen. Noista kolmesta vaimokandin auto oli ainoa jossa ei ärsyttänyt mikään. Ehta BMW. 320iA:ssa otti polttimoon ylitehostettu ohjaus ja 4-pyttyinen ahtokone, muuten kaikin puolin kivapeli. 218iA:ssa sitten ärsytti monikin asia mutta silti tuollaiseksi tötteröksi se yllätti erittäin positiivisesti kuitenkin ajettavuudeltaan ja ominaisuuksiltaan.

Minusta nyt lähimpiä verrokkeja tuolle on joku Golf+, Scenic, se tötteräshitikka, Varisverso yms. niin ohan tuo bemarin telkänpönttö ihan eri planeetalta kuin verrokkinsa, joka asiassa. Pahin on tuo Datsunin mittaristo johon on pätkäisty bemun perusmittariston pieni LCD-paneeli joka sekin jää ratin taakse missä tahansa asennossa. Minä en löydä siitä pientäkään yhtäläisyyttä F10:n mittaristoon.
 
Kollegalle on tulossa tuollainen 225xe. En ole siis sellaista vielä ajanut, mutta ulkoäöstä olen kyllä muodostanut mielipiteeni... :/
 
Piti ihan google haulla hakea 2-series grand tourer dashboardia ja jokaisessa haussa aivan tavallinen hyvä BMW mittaristo. Vaan tuossa meillä olevassa on aivan erilainen, Nissan Synnusta. Nappaan kuvan seuraavalla tupakkitauolla.

edit: jätän kuvan huomiselle päivänvaloon
 
Makuasia se tietysti on, mutta ei tämä minustakaan mikään jäätävän ruma ollut, ei ainakaan näissä väreissä

pZMGSQ2mYZlai0vI6oDYH-V2JMh2yDN6chJYUa0jLbw


g2I9FEM8_n9fa1ifu5CVAc2ceQMKUw9_H5xS6_VNldQ


Eipä tule toista pientä tila-autoa mieleen, joka täyttäisi vastaavat speksit. Ulkonäöltään lähelle ei pääse mikään kilpaileva tuote.

Koeajosta jäi hyvä fiilis ja ehdottomasti potentiaalinen hankintakohde joskus.
 
Nyt ei ole edes ?-merkkiä

Ihmettelen millä kriiterein tuo on ruma auto...minusta perhekulkineeksi ihan ok.
 
Eikös jo se että Laakkonen ja kumppanit jakelee näitä sijaisautoiksi kuin leipää kerro jotain näiden kysynnästä ja kiinnostavuudesta koeajoon :)

Mulla oli tuollanen 5 viikkoa ajossa ja ihan ok auto, tylsä kuin Vaasan ruispala mutta ihan perus ok mukava ajettava.

Toisella yrittämällä oli uus etuveto qashqai ja kyllä Bemari ainakin sitä parempi auto oli kaikin puolin.

Eihän tuossa Bemussa muuta vikaa ole kuin hinta. Kuka maksaa 40k tuollasesta tylsästä kauppakassista.

 
Penguin sanoi:
Kuinka hyvä pitää olla että on parempi kuin QQ, kysyn vaan.  Riittääkö huono.

Onko se muidenkin mielestä aivan perseestä, en minä tiedä.

EIkös tuo ole kuitenkin myydyin / toiseksi myydyin auto Suomessa.

QQ:ssa vilkun viiksikin on kuin betonista velettu järkäle jota pitää käyttää kaksin käsin.
 
Pitää perua tuo lausunto mittaristosta, nyt kun päivänvalossa tuon näki, niin ihan tavallinen bemun mittaristo ja päivänvalossa oikein selkeä. Täytyy etsiä asetus jolla saa valaistusta 98% himmeämmälle niin ei se enää Synnun mittaristolta näytä pimeässäkään. Tosin, se ajotieturin näyttö jää ratin taakse missä tahansa asennossa. Jos istuisi pituussäätö aivan etuasennossa ja korkeus maksimissa, sen lienee näkisi. Tosin saattaa olla se yleisin ajoasento tämän genren autoilijoilla.

Näissä lienee kaksoiskytkinlaatikko käytöksestä päätellen?

Mitä tuohon rumuuteen tulee, niin eihän tämä kaunis ole. Vertailin tuossa äsken kepunhakureissulla muihin vastaaviin. Rumia ne on nekin, eli ihan yleisesti tämän genren autot vaan on rumia eikä bemari noiden joukossa häpeä yhtään.
 
Mietin puolitossani kesällä gran toureria ja sovin pidemmästö koeajosta mutta koko idea kaatui jo siihen kuinka pieni auto on. Todella kapoinen ja tavaratilakin onneton muihin vastaavan hintaisiin nähden. Minua ei olisi tötterömäinen ulkonäkö haitannut, olenhan sellaisiin kotteroihin vuosien mittaan tottunut. Lisää harmaita hiuksia aiheutti kovasti parjattu rengasmeteli ja hinta joka olisi halutuilla varusteilla noussut reilusti yli 50 k€, ja se on pikkuautosta aika paljon rahaa.
 
Minusta tuo on tosi hiljainen, alla kitkat. Tai, ehkä se räsä sitten on helkatin meluisa  :)
 
JakeS sanoi:
Mietin puolitossani kesällä gran toureria ja sovin pidemmästö koeajosta mutta koko idea kaatui jo siihen kuinka pieni auto on. Todella kapoinen ja tavaratilakin onneton muihin vastaavan hintaisiin nähden. Minua ei olisi tötterömäinen ulkonäkö haitannut, olenhan sellaisiin kotteroihin vuosien mittaan tottunut. Lisää harmaita hiuksia aiheutti kovasti parjattu rengasmeteli ja hinta joka olisi halutuilla varusteilla noussut reilusti yli 50 k€, ja se on pikkuautosta aika paljon rahaa.

Kanarialla noita tuntui olevan Sixtillä jonkin verran vuokra-autoina. Aika usein näytti olevan viimeisintä takapenkkiä myöten täytettyinä, kaipa noihin ainakin ihmisiä mahtuu. Tavaroista en sitten tiedä.
 
Ymmärtääkseni tästä on joku pidempikin malli (7-paikkainen?) mutta ainakin tässä tötterössä tavaratila on vaatimaton.
 
Tuossa on sellainen pähee teho/vääntö näyttö, josta voi todeta että tasaisessa ajossa talvirajoituksilla ko. kippo tarvitsee 90 km/h mittarinopeudessa noin 10kW tehoa ja 50Nm vääntöä.
Kun nopeuden nostaa 110 km/h vauhtiin, tarvitaan tehoa jo 39kW ja vääntöä 100Nm.
 
Mittaristo ja voimanäyttö

 

Liitteet

  • bmw 2 mittaristo WP_20170121_11_47_36_Rich.jpg
    bmw 2 mittaristo WP_20170121_11_47_36_Rich.jpg
    25,8 KB · Katsottu: 316
  • bmw voimanäyttö WP_20170121_11_47_29_Rich.jpg
    bmw voimanäyttö WP_20170121_11_47_29_Rich.jpg
    21,3 KB · Katsottu: 320
Ettei sulla makkis ollu päiväajovalot päällä manuaalisesti, silloin mittaristo on täyskirkas ja kaikki muut valot (sisä) pois päältä. Kun automatiikka pistää ajovalot päälle mittariston valot himmenee sille asetukselle jonka olet valinnut.