https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mercedes-Benz EQV

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
https://www.apu.fi/artikkelit/mercedes-benz-esittelee-ensimmainen-tayssahkoinen-premium-tila-auton-eqv-n?fbclid=IwAR1ouW2lxTygvp5328HmnbRDWr4Osoqg479_alGqoDwGhbexz_ttxqGEezE

Mercedes-Benz esittelee ensimmäisen täyssähköisen premium-tila-auton EQV:n



Mercedes-Benz Vans esitteli Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2019 Concept EQV:n. Tuolloin auto kulki vielä tutkielman nimellä. Nyt sarjatuotantomallin ensiesittelyä juhlitaan nimellä Mercedes-Benz EQV (energiankulutus yhdistetty, NEDC: 27,0 kWh/100 km; CO2-päästöt yhdistetyt: 0 g/km).

Maailman ensimmäinen täyssähköinen premium-tila-auto EQV on Mercedes-Benzin EQ-sähköautoperheen uusin jäsen. Mercedes-Benz EQV näyttäytyy ensi kertaa julkisuudessa tämänvuotisessa Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä IAA:ssa (12. - 22. syyskuuta).

Auton teknisiä kohokohtia ovat 405 kilometrin toimintamatka (NEDC) sekä korkeajänniteakun nopea lataus 10 prosentista 80 prosenttiin alle tunnissa.

EQV:n valmistus integroidaan Pohjois-Espanjassa Vitoriassa sijaitsevan tehtaan tuotantoon, jossa valmistuvat myös V-sarjan autot ja Vito. Tällä tavoin valmistus nivoutuu joustavasti ja synergiaetuja hyödyntäen nykytuotantoon ja sitä voidaan sovittaa kysynnän mukaan mahdollisimman nopeasti.

Maksimaalinen hyöty rakenteen ansiosta
Mercedes-Benz EQV:n sähköinen voimalinja (eATS) on sijoitettu etuakseliston yhteyteen. Tämän vuoksi latausliitäntä löytyy etupuskurista. Voimalinjan huipputeho on 150 kW. Sähkömoottori, kiinteävälityksinen vaihteisto, moottorin ja akuston jäähdytysjärjestelmä sekä tehoelektroniikka muodostavat äärimmilleen integroidun kompaktin yksikön. Energia otetaan litiumioniakusta, joka on sijoitettu auton lattiaan. Akun sijoittaminen matalalle ja keskelle autoa vaikuttaa lisäksi positiivisesti EQV:n ajo-ominaisuuksiin. Auton huippunopeus on rajoitettu nopeuteen 160 km/h, joten pidemmätkin matkat taittuvat ripeästi.

Mercedes-Benz EQV:ssä on vakiovarusteena 11 kW:n tehoinen vesijäähdytteinen integroitu latauslaite (On-Board-Charger; OBC). Se soveltuu siten vaihtovirtalataamiseen (AC) kotitalouksissa ja julkisilla latausasemilla. Akuston nimelliskapasiteetti on 100 kWh, josta hyödynnettävissä oleva 90 kWh:n kapasiteetti varmistaa NEDC-mittauksen mukaan 405 kilometrin toimintamatkan. WLPT-mittauksen mukainen toimintamatka ilmoitetaan myöhemmin. Akun sijoittaminen auton lattiaan varmistaa sisätilojen ja tavaratilan täyden käytettävyyden. Yksityiskäytössä vaikkapa perheet hyötyvät monipuolisista istuinvaihtoehdoista ja voivat matkustaa kookkaalla autolla hyvillä mielin, paikallisesti päästöttömästi. Kuudella erillisistuimella varustettu Mercedes-Benz EQV puolestaan toimii esimerkiksi edustavana shuttle-kuljetusautona, joka täyttää miellyttävän ja erityisen hiljaisen matkustuskokemuksen ansiosta tiukimmatkin henkilökuljetukselle asetetut vaatimukset. Erillisistuimien tai istuinpenkkien joustavien mahdollisuuksien turvin EQV muuntuu myös 7- tai jopa 8-paikkaiseksi autoksi (kuljettajan lisäksi). Autoon on valittavissa kaksi erilaista akselivälivaihtoehtoa.

MBUX-käyttöliittymä EQV:ssä: älykkyys ja sähköisyys yhdessä autossa
MBUX-käyttöliittymää on luonnollisesti muokattu EQ-sähköauton tarpeisiin sopivaksi. Tarkkapiirtoisen 10“ medianäytön päävalikossa on EQ-ruutukuvake, josta pääsee kätevästi kaikkiin sähköauton näyttöihin ja asetuksiin. Näitä ovat esimerkiksi akun latausvirta, liikkeellelähtöaika, energiavirta ja kulutushistoria. Medianäytön kautta käytetään myös navigointia ja Mercedes me Charge -lataustoimintoja sekä ajo-ohjelmia. MBUX-käyttöliittymälle on ominaista älykäs puheohjaus, jossa on luonnonmukainen puheen ymmärrys, sekä aktivointi painikkeen ohella sanoilla "Hey Mercedes" (toimii toistaiseksi englannin ja ruotsin kielillä ja 22 muulla kielellä).

Puheohjaus tukee monia tietoviihdetoimintoja (esimerkkeinä navigointikohteen syöttö, puhelut, musiikin valinta, viestien kirjoittaminen ja kuuntelu, sääennusteet) sekä lukuisia mukavuustoimintoja kuten ilmastointi, lämmitys ja valot. Auton toimintojen ohella MBUX toimii myös Mercedes me -sovelluksen yhteydessä: EQV-kuljettajat voivat kotisohvalta tai toimistosta käsin suunnitella ajoreittejä, syöttää liikkeellelähtöajan ja säätää auton sisälämpötilan haluamakseen.

Reilu toimintamatka energian talteenoton ja erilaisten ajo-ohjelmien ansiosta
Mercedes-Benz EQV lataa akkujaan myös ajon aikana, jotta teknisesti maksimaalinen toimintamatka voidaan hyödyntää täysin. Moottorijarrutuksessa tai jarrutettaessa ladataan korkeajänniteakkua. Kuljettajalla on suuri merkitys energian talteenotossa: hän voi vaikuttaa talteenoton tehokkuuteen ohjauspyörän taakse sijoitetuilla vivuilla. Vasemmanpuoleisella vivulla energian talteenoton tehoa lisätään ja oikeanpuoleisella vähennetään. Talteenoton heikoimmalla tasolla auto rullaa vapaasti. Voimakkaimmalla tasolla puolestaan autolla voidaan ajaa jopa vain yhtä poljinta käyttäen: tällöin energian talteenoton avulla tuotettu hidastuvuusvoima riittää useimmissa tilanteissa hidastamaan autoa tarpeeksi, jolloin jarrupolkimeen ei tarvitse koskea lainkaan.

EQV-auton älykkyys näyttäytyy parhaimmillaan energian talteenoton tasolla D Auto: siinä ECO-avustin kytkeytyy automaattisesti päälle ja auttaa kuljettajaa hyödyntämään auton tehokkuuden täysimääräisesti. ECO-avustin hyödyntää erilaisia verkotettuja tietoja, joita se saa navigointijärjestelmältä, liikennemerkkitunnistukselta ja älykkäiltä turvallisuusavustimilta (tutka ja stereokamera) sekä sovittaa energian talteenoton tason itsenäisesti.

Yhteistyössä EQ-autoon optimoidun navigointijärjestelmän kanssa aktiivinen toimintamatkan valvonta pitää huolen siitä, että kuljettaja pääsee määränpäähänsä, vaikka yksi latauspysähdys jäisi jossain välissä tekemättä. Tällaisessa tilanteessa apua tarjoaa lisäksi E+ -ajo-ohjelma, joka sovittaa ajoneuvoparametrit pisimmän mahdollisen toimintamatkan mukaan.

Kattava sähköautojen ekosysteemi ja lukuisia latausmahdollisuuksia
EQ-teknologiamerkin oleellinen osa on kattava sähköautojen ekosysteemi, josta myös sähköautojen tuorein jäsen Mercedes-Benz EQV hyötyy. Ekosysteemi sisältää kokonaisvaltaisen valikoiman neuvonta- ja huoltopalveluja ja se yltää sähköautojen toiminnoista kuten mukautetusta navigoinnista aina latausinfrastruktuuriin saakka. Mercedes me Charge -palvelun myötä asiakkailla on mahdollisuus käyttää maailmanlaajuisesti suurinta latausverkostoa, johon kuuluu noin 300 000 latauspistettä ja yksistään Euroopassa yli 300 erilaista julkista latausasemien tarjoajaa (kaupungit, pysäköintialueet, moottoriteiden varret, ostoskeskukset jne.). Palvelu sisältää myös maksutoiminnon ja kätevän laskutusjärjestelyn. Mercedes me Charge -palvelun avulla voi hyödyntää myös muun muassa eurooppalaisen pikalatausverkoston IONITYn latausasemia. Lyhyet latausajat takaavat etenkin pitkillä ajomatkoilla miellyttävän matkanteon. IONITY tulee tarjoamaan Euroopan tärkeimmillä liikennealueilla vuoteen 2020 mennessä kaikkiaan noin 400 pikalatausasemaa. IONITY on marraskuussa 2017 perustettu yhteisyritys, jossa ovat mukana BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company sekä Volkswagen-konsernin Audi ja Porsche.

EQV-auton voi ladata kotitalouspistorasiaa selvästi nopeammin hankkimalla Mercedes-Benz Wallbox Home -seinälatauspisteen, jonka latausteho on 11 kW. Yhteistyössä latausasemien paikallisten asennusyritysten kanssa Mercedes-Benz tarjoaa helpon ja nopean asennusratkaisun Mercedes-Benz Wallbox -seinälatauspisteille. Asennuspalvelun ohella tarjolla on ammattitaitoista neuvontaa sähköisen liikkumisen eri aiheiden ympäriltä. Vielä tätäkin nopeammin lataus sujuu tasavirtalatauksella (DC) ‒ EQV:ssä on tätä varten vakiovarusteena yhdistetty CCS-latausjärjestelmä (Combined Charging System). Euroopassa EQV latautuu vastaavasti varustellulla latausasemalla jopa 110 kW:n teholla. Latausaika 10 - 80 prosenttiin varaustilasta (SoC) jää tällöin reilusti alle tuntiin.

Designin oma EQ-estetiikka
Kaikkia EQ-täyssähköautoja yhdistävä elementti on auton omintakeinen design, joka sisältää avantgardistisia piirteitä. Ulkopuolen muotoilun keskiössä ovat musta Black Panel -jäähdyttimensäleikkö, jossa on kromilamellit, sekä tietoisen pelkistetty sivuilme ja sitä täydentävät kookkaat 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Sisätiloissa lämpimät tehosteet kuten ruusukullan väriset somisteet täydentävät auton muutoin "viileää" ilmettä. Ihmisen ja auton välisen kanssakäymisen ytimen muodostaa intuitiivisesti käytettävä Mercedes-Benz User Experience eli MBUX-käyttöliittymä. Siinä yhdistyvät 10-tuumainen kosketusnäyttö, oppimiskykyinen puheohjaus ja innovatiiviset liitettävyysmahdollisuudet.

Mercedes-Benz EQV on EQ-teknologiamerkin tärkeä uusi merkkipaalu
Mercedes-Benzin vuonna 2016 perustama tuote- ja teknologiamerkki EQ keskittyy sähköautoilun johdonmukaiseen kehittämiseen. Merkin ensimmäinen edustaja oli "Concept EQ". Vuonna 2017 Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä IAA esiteltiin kompaktikokoluokan Concept EQA. Syyskuussa 2018 merkki esitteli ensimmäisen sarjatuotantoautonsa, joka on täyssähköinen SUV-auto EQC (energiankulutus yhdistetty: 20,8 – 19,7 kWh/100 km; CO2-päästöt yhdistetyt: 0 g/km). Maaliskuussa 2019 Geneven autonäyttelyssä esiteltiin Concept EQV, jolle oli asetettu tavoitteeksi sähköautomalliston laajentaminen kookkaiden premium-tila-autojen segmenttiin jopa kahdeksan matkustajapaikan avulla. Nyt esiteltävä Mercedes-Benz EQV:n sarjatuotantoversio on siten tärkeä merkkipaalu EQ-teknologiamerkin kehityksessä.

 
Mitähän tuollainen maksaa? Viton ja etenkin sisarmalli V-sarjalaisen autovero on todella kova eli sähkömalli saa reilusti vetoapua kohtuullisemmasta verosta.
 
Jotenkin tuntuu hassulta, että näinkin yläluokaisessa, isoakkuisessa sähköautossa on vain 110kW maksimilatausteho.

Joo, olisihan tämä ollut kova sana 2-3 vuotta sitten, mutta nyt pitäisi olla täysin uudessa, autotehtaan yläpään vaihtoehdossa 150kW latausteho käytettävissä. Latausverkostot kuitenkin kehittyvät hurjaa vauhtia ja Keski-Euroopassa 150kW laturit tulevat varmasti yleistymään ja nopeasti.

Pikalatausteho on kuitenkin varsin ratkaisevassa asemassa, kun aletaan normiautoilijoita houkuttelemaan sähköjen pariin. Uudisraivaajilla on toki motivaatiota istua latausasemilla somettamassa, mutta normiautoilijoilla ehkä ei.
 
TM:n koeajossa nyt tuo sähkäri.

Yhteenvetona:

"MERCEDES-BENZ EQC on ehdottoman hieno auto. Silti jää olo, että ajaa testikuorissa olevaa sähköautoa, eikä valttikortteja muita premium-sähköautoja vastaan tahdo löytyä. Kokonaisvaltainen tasapaino puuttuu ja GLC-lähtökohta tuntuu liikaa. Tämä on kuitenkin vasta EQ-malliston ensi askel ja se todellinen ässä taitaa olla vasta tuloillaan."