https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ford Focus MK4 2014- (ei ST, RS)

Kennedy

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
31.12.2013
Tämän vuoden lopulla kuulemma tulee uusi farmari focus tarjolle.
Jos oikein ymmärsin niin siellä on 1.5l ecoboost bensaturbo kone tarjolla. Korvaa nykyisen 1.6l version?

En yhtään ihmettele, että nyt on noista litrasista kovia tarjoksia. Saavat varastot tyhjäksi uutta mallia varten.

2015-ford-focus-wagon-at-geneva-2014.jpg


ford-focus-wagon-geneva-2014.7661419.jpg


Keulamalli muuttuu lopultakin samaksi kuin muissa malleissa. Ulkonäkö tuossa paranee kummasti nykyisestä.

Peräpää vissiin sama kuin nykyisessä mallissa?



hienosäädetty otsikkoa - juupeli  :)
 
Eikös se edellinenkin pitänyt olla facelift?

Kuitenkin pitäisi olla uudet 1.5l bensa ja diesel moottorit tulossa tähän korimalliin.

edit: "1,5-litraiset, 150 hv:n tai 180 hv:n EcoBoost-bensiinimoottorit ja uudet 1,5-litraiset, 95 hv:n ja 120 hv:n TDCi-dieselmoottorit."

Eli desi pienempi moottori kuin nykymallissa ja tehot samat.

Jos oikein ymmärtänyt niin noi pienimmät moottorit ovat metallilohkolla eikä alumiinilla, mutta kuuluuko 1.5 tai 1.6l noihin pieniin moottoreihin?
 
On. Toivottavasti alentuneet päästöt näkyy suoraan alentuneina hintoina. Tuo litrainen ei kiinnosta, mutta iso ecoboosti voisi olla oikein kiva moottori tuohon.
 
Hinnaston otin tänään ohikulkiessani Ford-kauppiaalta. Ei ole muuten vieläkään powershiftiä bensaturbojen kanssa. Isompaa kuin 120hv 1.5 dieseliä ei myöskään näy hinnastossa.
 
Aika hiljaisen puoleinen keskustelu. Lieneekö uusi Mondeo vienyt kiinnostuksen tästä lähes kokonaan. Ihan hyvä auto tämä on, vaikka ei herätä omistamisen halua. Hinnat kohillaan noissa alkupään malleissa ja samoiten myös kulutuskin. Päältä näyttävän näköinen, mutta sisältä jokseenkin tylsä. Kaara koeajoi tuon uuden Focuksen. Moitteita sai äänieristys, mutta mun mielestä se on riittävä. Aika vähän tuota liikenteessä näkee. Kiinnostavin seikka on 5 vuoden takuu ja parantunut ruostesuojaus.
 
Minä kävin tätä kanssa katsomassa ihan tulevaisuutta silmällä pitäen. Suurin pettymys oli penkit- oli kun liian pienen lankun päällä olisi istunut. Vanhan Mondeonkin jäljiltä vaikutti myös kapealle autolle.

Voisin silti ajatella kun 2 l dieseli saapuu (pitäs kai tulla), mutta niidenkin hinta kipuaa päälle 30 te, niin voi olla että kiinnostus loppuu siihen.

Muotoilullisesti tykkään ulkokuoresta, varsinkin farkusssa. Kojelautaa olisivat voinut "skandinaavistaa" vielä reippaammin.
Ajamaan asti ei into riittänyt ainakaan vielä.
 
Otin nopeat kylmätyypit eilen, kun olin katselemassa josko ST-mallin esitteitä jo löytyisi (ei löytynyt). Kojelaudan ilme on kyllä parantunut, mutta ihmetys oli suuri kun penkinlämmittimen katkaisijoita ei löytynyt mistään. Ne löytyvät vakiona vasta Titanium Business -varustelutasossa.  :eek: Siinäkin ne on merkitty punertavalla sävyllä valkoisen sijaan, minkä johdosta napit eivät heti hyppää silmille, vaikka katsoisikin oikeaan suuntaan. Noh, onneksi ne pitää löytää vain kerran. Joka tapauksessa tässä perusmallissa ei ole minusta tapahtunut kovin suurta muutosta ulkokuoren osalta huonompaan tahi parempaan, vaan edellinen oli ihan kiva ja nykyinen kanssa. ST-mallissa uudempi on selvästi komeampi omasta mielestä, minkä takia se onkin nyt parannetun kojelautasuunnittelun kanssa vähän alkanut kiinnostaakin. Nopea ensivaikutelma tästä perusmallista oli, että ihan ok, mutta ei noussut millään tavalla kilpailijoita kiinnostavammaksi. Koeajohan saattaisi muuttaa tilanteen, mutta palataan siihen sitten jos on aihetta.
 
Tuonne hinnastoon on ilmestynyt sellainen malli kuin 1.5 ecoboost automaatti. Sen enempää siitä ei sitten saakaan kaivettua irti. Onko tuo nyt sama tekniikka kuin Mondeossa eli joku mehumaijatomaatti eikä powershift? Kellään tietoa?
 
Melko varmasti on mehumaija tuo bensan yhteydessä oleva, syytä en osaa sanoa. Dieseleiden kanssa mainitaan Powershift mm. uutena 1.5tdci powershift..
 
Onko kokemuksia Focuksen urheilullisista istuimista verrattuna perus? Tuollainen 1.5 182hp Red & Black Edition-malli punaisena ja farkkuna kiinnostaa(musta ei miellytä punaisilla ns. koristeilla), varustelisäyksillä noin 30 000 €. Mountunella ei vaan näytä olevan pakettia tähän moottoriin. Palatsissa kävin kyselemässä ja Red & Black-autoja saapunee tammikuun lopulla näytille. Kuvia ulkomaalaisesta myynti-ilmoituksesta:

4874685-1.jpg


http://www.ford-kopen.nl/advertentie/ford/focus/4874685/fotos.html

Octavia bensa RS on silti vain vähän kalliimpi ja kulkua eri tavalla.
 
Jysky sanoi:
Minä kävin tätä kanssa katsomassa ihan tulevaisuutta silmällä pitäen. Suurin pettymys oli penkit- oli kun liian pienen lankun päällä olisi istunut. Vanhan Mondeonkin jäljiltä vaikutti myös kapealle autolle.

Samaa mieltä penkeistä, ovat jotenkin pikkuruiset ja epämukavat istua, ainakin normimallissa.
 
Kävin koeajamassa litraisen Ecoboost farkun automaatilla, liittyen tuohon Stockan kuukauden tarjoukseen - ajatuksissa mahdollinen siirtyminen Octaviasta Focukseen.

Ajettavuus oli kunnossa, enkä sitä kyllä epäillytkäään. Melua olisi voinut olla vähemmänkin ottaen huomioon että alla oli vielä kitkarenkaat, mutta mikäpä tässä kokoluokassa toisaalta olisi kovin hiljainen. Tiloiltaanhan tuo on yhtä kokoluokkaa Octaviaa alempana takapenkin ja tavaratilan osalta, mutta olisi nykyiseen käyttöön minulle täysin riittävä.

Mutta se kulkupuoli... Taitaa olla persdyno kalibroitunut hiukan tehokkaampien perheautojen mukaan - rampilla tuli vähän epäusko kun lappu oli ollut lattiassa jo monta sekuntia ja mitään kiihtymisen tyyppistä ei ollut havaittavissa. No, totta puhuen nopeusmittari kyllä kertoi että 120 kerättiin lasiin hyvissä ajoin ennenkuin motari alkoi, joten jos tämän hankkii niin pitänee vaan totutella siihen että g-voimat ei kiihdytellessä jyllää. Liikkeellelähdöt ja taajama-ajohan tolla kyllä kulkee ihan vaivattoman oloisesti, kaasupoljin on välitetty niin herkäksi. Ehkä tuo sitten aiheuttaa vähän vääriä odotuksia kun syvemmälle polkiessa ei kulku enää kummemmaksi muutukaan.

Koeajossa oli Titanium, mutta tuohon huhtikuun tarjouksen Trendiin on onneksi otettu mukaan takatutkat ja keskikyynärnoja. Manuaali-ilmastointi on Focuksessa sen verran tyylikkään näköisesti toteutettu että kelpaisi kyllä mulle. Sen sijaan todella karu yllätys oli se ettei tuossa Trendin audiossa ole bluetooth handsfreetä mukana - olin ajatellut että kulimalleistakin löytyy nykyään bluetoothit.

Osaako joku valaista miksi joissain uusissa Nettiautossa listatuissa Focus Trendeissä on se mittareiden välissä oleva ajotietokoneen näyttö selkeästi pienempi ja huommalla grafiikalla verrattuna Titaniumin näyttöön - kuitenkin myymälässä esillä olleessa Trendissä oli sama mittaristonäyttö kuin Titaniumissa.

Mites Focuksessa sujuu tarvittaessa polttimonvaihdot halogeenien osalta, onko työläs homma?
 
Focuksessa irtoaa koko ajovalo kaksi ruuvia irroittamalla ja perässä kahdella siipimutterilla eli polttimot on varsin helppo vaihtaa.
 
laars sanoi:
Focuksessa irtoaa koko ajovalo kaksi ruuvia irroittamalla ja perässä kahdella siipimutterilla eli polttimot on varsin helppo vaihtaa.

Paitsi että takana ne siipimutteit on niin syvällä persesilmässä että pitää hommata gynegologi avaamaan ne, joka ei tosin jaksa avata niitä kun muovimutterit on pureutuneet niin lujaan kiinni, aivan paska keksintö.
 
TSo sanoi:
Osaako joku valaista miksi joissain uusissa Nettiautossa listatuissa Focus Trendeissä on se mittareiden välissä oleva ajotietokoneen näyttö selkeästi pienempi ja huommalla grafiikalla verrattuna Titaniumin näyttöön - kuitenkin myymälässä esillä olleessa Trendissä oli sama mittaristonäyttö kuin Titaniumissa

Luulisin että jos Trendiin ottaa lisävarusteena Audio 2:sen, niin myös näytöt päivittyvät parempiin. Tämä ei ole siis tieto vaan luulo Focuksen esitteen perusteella, jossa on mainittu että esitteen Trendissä on Audio 2.
 
Luulisin että jos Trendiin ottaa lisävarusteena Audio 2:sen, niin myös näytöt päivittyvät parempiin. Tämä ei ole siis tieto vaan luulo Focuksen esitteen perusteella, jossa on mainittu että esitteen Trendissä on Audio 2.

No mullakin kävi mielessä että jostain varustepaketistahan tuon näytön täytyy olla riippuvainen, jos sitä ei erikseen varustehinnastossa mainita, ja kuitenkin sitä on kahta eri mallia. Myyjä sanoi hallissa olleen Trendin olevan "Stokka-varusteilla", eli siinä oli esim. takatutkat ja keskinoja muttei muuta ylimääräistä Trendin päälle, paitsi bluetooth. Mutta en tajunnut että bluetoothin mukaantulo tarkoittaa käytännössä Audio 2:ta - ja tästä ilmeisesti seuraa että jos bluetooth/audio 2 puuttuu niin myös tuo ajotietsikan näyttö on se halpismalli. Yritin kyllä myyjältä kysyä selkeästi, kuuluuko Trendiin tuo isompi tietsikan näyttö ja sanoi että kyllä. No, täytyy opetella lisää näitä Fordin varusteyksityiskohtia.
 
Noita autoja tuolla Audio 2:lla on/oli n-kappaletta joten jos se natsaa, ei kannata hirveän pitkään jahkailla...
 
Noita autoja tuolla Audio 2:lla on/oli n-kappaletta joten jos se natsaa, ei kannata hirveän pitkään jahkailla...

Jep, "oli" on tässä tapauksessa oikea vaihtoehto, myyjän mukaan bluetoothilliset on myyty. En vaan arvannut kun tuota tarjouskuponkivihkoa luin että noita on tarjolla paremmilla ja huonommilla varusteilla...
 
Olihan tällä Focukselle oma topic , on vaan ollut aika hiljaista.
Ei edes kommentteja ST Line mallista.

No kävin  tollasen 1.5 DTCi Powershift mallin koeajaa ja olin kyllä aika yllättynyt miten hyvä ajaa, vaikka alkaa olla elikaaren päässä. Ja ST Line look ainakin mun silmään tosi tyylikäs.
Mietin tuota Drive Assistant pakettia onkohan jollain tosta kokemuksia ja miten on varusteet toimineet. Hinta vaan on aika kova n 2kEur.

Toinne on noi Bi-Xenon ajovalot. (650 Eur). Pärjäiskö vakio Halogeeneilla?