https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Uusiin bensamoottoreihin myös hiukkassuodatin

P

Peeveli

Vieras
Mersu ja VW aloittamassa hiukkassuodattimellisten bensakoneiden valmistuksen:

http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagen-mukaan-bensiinimoottoreiden-hiukkassuodatinbuumiin/

Koskenee jatkossa siis yleensäkin suorasuihkutteisia moderneja bensakoneita, joissa hiukkaspäästöt ovat aika suuret. Epäsuoralla suihkutuksella ei taida enää paljoa bensakoneisia olla; liekö Toyotan ja Mazdan vaparit enää sellaisia (käsittääkseni ainakin Toyotan hybridit atkinson-koneineen olisivat vielä sellaisia)?

Saas nähdä tuleeko tukkeutuvat hiukkassuotimet koskemaan aikanaan myös bensavehkeitä?
 
Peeveli sanoi:
Saas nähdä tuleeko tukkeutuvat hiukkassuotimet koskemaan aikanaan myös bensavehkeitä?

Kyllä ne samat ongelmat koskevat niitäkin.

Tai eihän dieseleidenkään osalla kyse ole varsinaisesti ongelmasta vaan tiedossa olevasta huoltotarpeesta. Eikä siinäkään varsinaista huoltotarvella ole, koska jos autolla selviää 200 tkm tai edes 150 tkm, niin valmistajan näkökulmasta se on paalikamaa.
 
Urlaub sanoi:
Kyllä ne samat ongelmat koskevat niitäkin.

Tai eihän dieseleidenkään osalla kyse ole varsinaisesti ongelmasta vaan tiedossa olevasta huoltotarpeesta.

Ei varmaan ongelmaa, jos ajaa välillä maantiematkan, riittävän pituisen. Mutta jatkuvassa pätkäajossa tuollainen bensakonekin alkanee oireilemaan ennenaikaisesti eli suodatin tukkeutuu etenkin talvella -toki varmaan riippuu myös automerkin osaamisesta jonkun verran. Muutoinhan ajamalla edes välissä maantierupeamaa, kestää suodatin varmaan sen 150 tkm ja risat.

Jos siis ajattelee jatkossa selviävän ilman hiukkaspönttöhärpäkkeitä, ei riitä että autoilija välttää dieselkoneita taajamapainotteisessa ajossa, vaan joutunee valitsemaan automerkin/mallin tarkkaan. Tuossa asiassa esim. Toyotan/Lexuksen atkinsonkone noussee arvoon arvaamattomaan.  :)
 
Toyotallahan on jo suoraruiskukoneita, jotka eivät tarvitse hiukkassuodatinta. Niksi on siinä, että moottorissa on edelleen suuttimet myös imusarjassa, ja osa polttoaineesta tulee sitä kautta. TM:n vuoden 2014 talvitestissä oli Lexus IS tällä tekniikalla, lämpimänä mitatut hiukkaspäästöt ovat pienemmät kuin DPF-dieseleillä 8)

s8fV2gh.jpg
 
Uusimpiin automalleihin ja moottoriversioihin on jo jonkun aikaa alettu tehtaalla laittamaan bensakoneisiinkin hiukkassuodattimet. Suorasuihkutteiset bensaturbot ovat sen vaatineet tiukkojen uusimpien päästönormien takia, mutta nyt suodatin on laitettu myös vaikkapa uuteen RAV4:n bensahybridiin (2,5-litrainen bensavapari jossa sekä suora että epäsuora suihkutus).

Kertokaapa, hiukkassuodattimellisen bensa-auton omistajat, onko systeemin osalta ollut mitään ongelmaa, tai onko puhdistuspolttotapahtumaa huomannut?
 
Vastataan vaikka (onneksi) tuossa meidän 1.0 litraisessa Fiestan 2018 mallin Ecoboosterissa hiukkassuodatina ei ole 8)
Focuksen litraisiin bensakoneisiin hiukkasloukko tuli viime kesänä ja niissä on jonkun verran ollut "säätämistä" ja korjausta ei heti ole ollut saatavilla.
Käsittääkseni AS foorumilaisellakin on kyseisen loukun kanssa ollut ongelmia 8)

 
Peeveli 1 sanoi:
Kertokaapa, hiukkassuodattimellisen bensa-auton omistajat, onko systeemin osalta ollut mitään ongelmaa, tai onko puhdistuspolttotapahtumaa huomannut?

Ei kai noissa mitään puhdistuspolttoa olekaan? Bensakoneen pakokaasun lämpötila on aina riittävän korkea noen polttamiseen, vain ylimääräinen happi puuttuu. Sitä taas tulee jokaisessa moottorijarrutuksessa. Veikkaan että puhdistuspolton tunnistaa parhaiten siitä, että oikea jalka on irti polkimesta. :)
 
Kaksi samaa asiaa käsittelevää aihetta yhdistetty.

völvöxc60 sanoi:
Vastataan vaikka (onneksi) tuossa meidän 1.0 litraisessa Fiestan 2018 mallin Ecoboosterissa hiukkassuodatina ei ole 8)
Focuksen litraisiin bensakoneisiin hiukkasloukko tuli viime kesänä ja niissä on jonkun verran ollut "säätämistä" ja korjausta ei heti ole ollut saatavilla.
Käsittääkseni AS foorumilaisellakin on kyseisen loukun kanssa ollut ongelmia 8)

Tämä on tullut kuntoon ohjelmistopäivityksellä, käsittääkseni ongelma ei ollut varsinaisesti itse poltoissa vaan siinä että auto herjaili epäonnistuneista poltoista tarpeettomasti. Näissä uusissa euro 6.2 vehkeissä kaksi peräkkäin epäonnistunutta polttotapahtumaa tietää reissua pärnäselle joten sen vuoksi kuskia muistutellaan jos poltot ei ota onnistuakseen.

tet sanoi:
Ei kai noissa mitään puhdistuspolttoa olekaan? Bensakoneen pakokaasun lämpötila on aina riittävän korkea noen polttamiseen, vain ylimääräinen happi puuttuu. Sitä taas tulee jokaisessa moottorijarrutuksessa. Veikkaan että puhdistuspolton tunnistaa parhaiten siitä, että oikea jalka on irti polkimesta. :)

On niissä, silloin kun ajoprofiili ei saa aikaiseksi puhdistumista pakotetaan poltto päälle.

Tästä ei kauhean kauan ole aikaa kun mainitsin että nämä pömpelit tulee ennemmin tai myöhemmin myös näihin atkinson hybridi laitteisiin, silloin sunnilleen naurettiin pihalle ettei näissä sellaisia tarvita. Tämä päivä koittikin aikaisemmin kuin silloin ajattelin.. :rolleyes:
 
^Atkinsonillahan ei tuossa ole merkitystä vaan suorasuihkutus tekee tuon vaatimuksen.

Olen luullut, että Atkinsson pärjäisi imusarjaruiskutuksella, mutta näköjään suorasuihkutus tuo kuitenkin etuja.

Tämä on niin kuin sököä jossa kortteja paljastuu yksi kerrallaan. Mitähän kaikkea sieltä vielä tulekaan ja kuinka alas kulutus saadaankaan ennen kuin polttomoottorit kuopataan.
 
Jatkuvasti vaan vahvistuu se ajatus että seuraava auto on täyssähkö. Polttomoottorit vaan monimutkaistuu ja niiden huolto ja ylläpito muuttuu vuosi vuodelta kalliimmaksi. Toki huoltojen osalta suurimman laskun maksaa ne seuraavat omistajat mutta jos autojen ylläpidon hinta nousee niin toki se väistämättä vaikuttaa myös niiden jälleenmyyntiarvoon.
 
Kuulostapa pahalta, jos tosiaan kaksi epäonnistunutta polttoa vaatii merkkikorjaamolle menoa. Kummallista, ettei autoihin tule jotakin erillistä nappia josta painamalla hiukkaspolton saisi itse päälle, tai ilmestyisi edes ennen polttoyritystä viesti näytölle että hei ajapas nyt vielä sen ja sen aikaa kestävä lenkki ennen auton sammuttamista.
 
Tuossa meidän T8 Volvossa on hiukassuodatin mutta sitä en kyllä itse osaa pitää mitenkään ongelmana tai huolenaiheena. Ensimmäiset 3000 km mennyt ainakin ilman ongelmia  :D. Ei minulla ole ollut noiden diiselien hiukkassuodattimien tai urearuiskutuksen kanssa mitään ongelmaa.
 
Peeveli 1 sanoi:
Kuulostapa pahalta, jos tosiaan kaksi epäonnistunutta polttoa vaatii merkkikorjaamolle menoa. Kummallista, ettei autoihin tule jotakin erillistä nappia josta painamalla hiukkaspolton saisi itse päälle, tai ilmestyisi edes ennen polttoyritystä viesti näytölle että hei ajapas nyt vielä sen ja sen aikaa kestävä lenkki ennen auton sammuttamista.

Ainakin Fordeissa tulee näyttöön infoviesti että nyt tulisi ajaa kunnes poltto on tehty.

 
Mun mielestä on vain hyvä, että tuo RAV4 kuuluu Euro 6d-temp luokkaan. Josko se sen takia vaatii GPF pöntön. Toyotan öljynvaihtoväli on 15 000 km, niin saattaa se suojella noita pönttöjäkin paremin. Atkinson vielä lisäksi, kun turbo veisi taas toiseen suuntaan ja lisää partikkeleita. Entinen malli oli vissiin Euro 6c WLTP .
 
Karvis sanoi:
Ainakin Fordeissa tulee näyttöön infoviesti että nyt tulisi ajaa kunnes poltto on tehty.
Sata varma en taaskaan ole, mutta juurikin tuo ilmoitus/häly on saanut näitä korjaamokäyntejä aikaiseksi :rolleyes:
Sama kun useasta autosta puuttuu moottorin lämpötilan neula, kun lämpötila voi seilata  65-90°C välillä, niin osassa kuskeja aiheuttaisi "panikointia"=korjaamokäyntejä ;D
Onko hajua Fordin tapauksessa, että meneekö auto vikatilaan jos tuo poltto epäonnistuu?
 
euroshopperi sanoi:
Mun mielestä on vain hyvä, että tuo RAV4 kuuluu Euro 6d-temp luokkaan. Josko se sen takia vaatii GPF pöntön. Toyotan öljynvaihtoväli on 15 000 km, niin saattaa se suojella noita pönttöjäkin paremin. Atkinson vielä lisäksi, kun turbo veisi taas toiseen suuntaan ja lisää partikkeleita. Entinen malli oli vissiin Euro 6c WLTP .

Ei oikein ole hyvä asia nämä moottorin lisääntyvät saaste-estolaitteistot. Mulle yksi tärkeä kriteeri päätyä Toyotaan oli tekninen huolettomuus (olin käsityksessä että uudessakin Ravissa pärjäisi ilman hiukkassuodatinta), pitkään koetellut rakenteet ja valmistuksen hyvä laatu. Mutta: tämä hiukkassuodatin-asia tekee nyt särön. Väittäisin että eurooppalaisilla merkeillä on laajempi kokemus moottorin hiukkassuodattimista suurten dieselmoottorimallistojen kautta. Luulisi, että tuo osaaminen näkyisi myös bensakoneiden suodattimien toimivuudessa. Toyotalla ei varmaan samanlaista kokemusta noista ole, joten pahoin pelkään että hiukkaspönttö on uuden mallin kompastuskivi. Luin nimittäin uuden Ravin ohjekirjaa nettiversiona ja sivulla 308 on kerrottu miten pöntön tukketumisriski kasvaa lyhyessä pätkäajossa ja kylmänä vuodenaikana ja kehotettin ottaman yhteyttä merkkikorjaamoon jos suodattimen tukkeutumisviesti plimpsahtaa näytölle.

Jos olisin tuon hiukkaspöntön tulemisen tilausvaiheessa tiennyt, olisin jättänyt vaihtamatta.
 
^Pärjäät ihan hyvin sen kanssa. Ensinnäkään et asu äärimmäisen kylmällä alueella, toisekseen selviät siitä ohjekirjan ohjeiden mukaan:

"If “Exhaust Filter Full See Owner's Manual” is shown on the multi-information display

Excessive accumulation of particulate matter can be prevented by periodically driving long distances continuously with intermittent releasing of the accelerator pedal, such as when driving on highways and freeways."

Eli käyt vähän isommalla tiellä ja ajat siellä kuten tyypillinen BMW-ADHD-kenguru, välillä moottorilla jarrutellen.
 
Toivottavasti 250 km:n mökkimatkalla tulee luontaisesti tuota kengurun loikkaa riittävästi, ettei tarvitse opetella uutta ajotyyliä uuden pikkuturbon kanssa. Tähän saakka pyritty tasaiseen ajoon, nyt se onkin huono juttu :eek:
 
Tuo on kyllä täysin järjetön vaatimus, että pitäisi jatkaa autolla ajamista saadakseen poltto tehtyä. Jos ajetaan kotiin niin silloin ajetaan kotiin eikä käännytä mihinkään takaisin ajelemaan päättömästi jonnekin. En tiedä miten myyjät tämän asian esittää uusille auton ostajille, että saa auton myytyä. Vahvistaa omaa ajatusta siitä, että jos ikinä pädyn uuteen autoon, takuu pitää olla vähintään oletetun käyttöajan voimassa.
 
Ei kait nyt ratkaisu niin huono voi olla, että matka-ajossakin erikseen pitäisi kaasupedaalin kanssa pelleillä?

"Excessive accumulation of particulate matter can be prevented by periodically driving long distances continuously OR intermittent releasing of the accelerator pedal, such as when driving on highways and freeways."

Tuossa muodossa lauseessa olisi joku tolkku, eli "or" sanan "with" tilalla, jos ei koskaan matkaa aja.
 
völvöxc60 sanoi:
Sata varma en taaskaan ole, mutta juurikin tuo ilmoitus/häly on saanut näitä korjaamokäyntejä aikaiseksi :rolleyes:

Onko hajua Fordin tapauksessa, että meneekö auto vikatilaan jos tuo poltto epäonnistuu?

Tuo ilmoitus on aiheuttanut korjaamokäyntejä koska se on ollut vähän väliä taulussa jonkun softabugin vuoksi, tulee normaalisti vain silloin kun pönttö on täynnä ja poltto on pakko saada suoritettua.
Ford menee vikatilaan jos 2 polttoa on jäänyt kesken ja tuosta ilmoituksesta huolimatta ei ajeta riittävästi jotta poltto onnistuisi, koskee myös dieseleitä.
 
Peeveli 1 sanoi:
Ei oikein ole hyvä asia nämä moottorin lisääntyvät saaste-estolaitteistot. Mulle yksi tärkeä kriteeri päätyä Toyotaan oli tekninen huolettomuus (olin käsityksessä että uudessakin Ravissa pärjäisi ilman hiukkassuodatinta), pitkään koetellut rakenteet ja valmistuksen hyvä laatu. Mutta: tämä hiukkassuodatin-asia tekee nyt särön. Väittäisin että eurooppalaisilla merkeillä on laajempi kokemus moottorin hiukkassuodattimista suurten dieselmoottorimallistojen kautta. Luulisi, että tuo osaaminen näkyisi myös bensakoneiden suodattimien toimivuudessa. Toyotalla ei varmaan samanlaista kokemusta noista ole, joten pahoin pelkään että hiukkaspönttö on uuden mallin kompastuskivi. Luin nimittäin uuden Ravin ohjekirjaa nettiversiona ja sivulla 308 on kerrottu miten pöntön tukketumisriski kasvaa lyhyessä pätkäajossa ja kylmänä vuodenaikana ja kehotettin ottaman yhteyttä merkkikorjaamoon jos suodattimen tukkeutumisviesti plimpsahtaa näytölle.

Jos olisin tuon hiukkaspöntön tulemisen tilausvaiheessa tiennyt, olisin jättänyt vaihtamatta.
Hyvä tieto eli -17 mallilla jatkan ajoa niin kauan kuin kottero kestää - toivottavasti lähes 300 tmk eli niin kauan kuin meikäläisen ikä ja nykyinen käyttö huomioiden ajoaikaa on jäljellä. Eipä tarvitse käydä hypistelemässä uutta mallia.
 
Marko_K sanoi:
Ei kait nyt ratkaisu niin huono voi olla, että matka-ajossakin erikseen pitäisi kaasupedaalin kanssa pelleillä?

"Excessive accumulation of particulate matter can be prevented by periodically driving long distances continuously OR intermittent releasing of the accelerator pedal, such as when driving on highways and freeways."

Tuossa muodossa lauseessa olisi joku tolkku, eli "or" sanan "with" tilalla, jos ei koskaan matkaa aja.

Tojotalta ainakin eilen sain kaksi vastausta siitä että pidemmällä ajorupeamalla pitää kaasupoljin nostaa ylös että hiukkaspoltto toimii. Ja minä olen tähän saakka pitänyt näitä todella helppokäyttöisinä. Nyt saa sitten dieselnokipönttöjen tapaisen lisähuolen lyhyessä nurkka-ajossa. Vielähän tässä ehtisi auton perumaan...
 
Marko_K sanoi:
Ei kait nyt ratkaisu niin huono voi olla, että matka-ajossakin erikseen pitäisi kaasupedaalin kanssa pelleillä?

Tilanteessa jossa tulee varoitus mittaristoon, kyllä. Muuten ei, ja epäilen hieman että noinkohan tuota varoitusta moni pääsee näkemään.