https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Moottori- ja vaihteistoöljyjen lisäaineet

P

pokkus

Vieras
Laitetaas tämmöinen aihe alulle, kun se on itsellä ajankohtainen. Käytin siis tänään Mustangin huollossa, jossa lisäsivät Fordin oman lisäaineen, joka on tarkoitettu vaihteiston öljyn sekaan lisättäväksi. Tuo Mustangin vaihteisto kun tuppaa välillä olemaan hieman pykältävä kun latoo vaihteita sisään. Ajattelin kokeilla tätä lisäainetta, koska sitä moni suositteli foorumeilla eikä se maksanut kuin reilu 50 taalaa asennettuna.

Kyseessä oli ns. friction modifier eli jonkinlainen kitkaan vaikuttava lisäaine. Itse  lisäainepullo oli todella pieni (alle 30ml) ja hiukan olin epäileväinen voiko se saada mitään aikaiseksi. Epäilys oli kuitenkin täysin turha, koska aineen lisäämisen jälkeen ero oli kuin yöllä ja päivällä siinä miten sulavasti vaihteet nyt menevät sisään. Tämä tuli siis esille välittömästi aineen lisäämisen jälkeen ja uskoisin sen vielä hiukan parantuvan, kun maileja tulee lisää mittariin ja lisäaine pääsee kunnolla vaikuttamaan. On kyllä aika mukava taas ajella kun vaihteet uppoavat pesään kuin kuuma veitsi voihin :)

Muilla vastaavia kokemuksia?
 
Varmasti pelkkä lisäaine, että eivät vaihtaneet öljyjä samalla?

Noita lisäainepullojahan on myös lukkoperille. Laitetaan perus öljyt ja pieni lisäainepullo perään niin levylukko toimii sen jälkeen. Eli apua on monesti varsinkin jos auto firman tavaraa on.


Osa kehunut noita rvs yms. aineita moottoriöljyn seassa. Nostajat lopettaneet ääntämisen.
 
Joillakin lisäaineilla saadaan kulahtaneet mekaniikat hiljaisemmaksi. Esimerkiksi itsellä oli tuossa Saabissa laatikon perälaakeri lähestymässä loppuaan. Huusi niin, että pelotti ajaa. Laitoin jotain lisäainetta, nimeä en enää muista, mutta Oululainen laatikkospesialisti kehoitti sitä ostamaan. Hiljenihän se ääni jonkin verran. Mutta ei sillä laatikkoremonttia tee. Eli kuluneet osat täytyy vaihtaa jokatapauksessa. Tällä tekohengityksellä sai sen verran mielenrauhaa että uskalsi ajaa kunnes sain haalituksi uudet laakerit jne ja laatikon oikeaan remonttiin.
Mun työnantaja (ent. Rautaruukki ) on testannut muistaakseni juuri RVS aineita suurissa vaihteistoissa ihan hyvin tuloksin. Tosin tuosta on aikaa jo toistakymmentä vuotta. En tiedä nykytilaa, vieläkö litkuja lisäillään. Jotenkin kuvittelen, että ei, koska en sellaista ole nähnyt tehtävän eikä asiasta ole enemmälti ollut puhetta.

Moottoriin en ihan vähässäkummassa menis laittamaan mitään lisäaineita. Valmistajatkin sen kieltää. Voishan sitä toki käsittelyn jälkeen ajaa ilman öljypohjaa ;)

Edit: ja aika useasti käsittääkseni vanhemmat automaattilaatikot hyötyy huimasti ÖLJYN vaihdosta. Juuri tuollaisia yö/päivä eroja raportoidaan. En sitten tiedä ite.
 
Kennedy sanoi:
Osa kehunut noita rvs yms. aineita moottoriöljyn seassa. Nostajat lopettaneet ääntämisen.

RVS on hyvä tuoteryhmä. Sehän ei ole puhdistava aine vaan muodostaa erittäin sileän tribokeraamisen pinnan. Silti myös itse huomasin nostajien paremman toiminnan vaikka siihen yleensä käytetään esimerkiksi Forté engine flushia. Joka tapauksessa RVS:ää uskaltaa suositella, on aina ollut todettavaa hyötyä, vaikka osa olisikin subjektiivista.
 
Kennedy sanoi:
Varmasti pelkkä lisäaine, että eivät vaihtaneet öljyjä samalla?

Kyllä oli pelkkä lisäaine, koska itse olin sen lisäainepullon ostanut paria viikkoa aiemmin netistä :) Liike vain lisäsi sen vanhan vaihteistoöljyn sekaan. Itse vaihteistöoljyn tosin vaihdoin jo kolmisen vuotta sitten samasta syystä, mutta sillä ei ollut yhtä suurta vaikutusta. Olen tosin lukenut, että muiden kuin Fordin valmistamilla vaihteistoöljyillä on päässyt vastaavaan lopputulokseen. Itse tosin halusin vielä pysyä OEM-tuotteissa takuun säilymisen takia.
 
Kaveri hommasi vähän vanhemman 325i Bemun, jolla ei tosin ollut ajettu kuin joku vajaa 50tkm vasta. Auto näytti kuluttavan öljyä aikalailla. Kuulemma palkki mittaristossa vajui maksimista minimiin n.2500km matkalla. Kaveri luki sitten jostain Bemarifoorumilta että Liqui Molyn Cera Tec oli auttanut monella tuohon ongelmaan. Kaveri päätti kokeilla ja laittoi tuon koneeseen. Auttoi hänelläkin. Öljynpinta ei ole vajunut vielä. En tiedä kuinka paljon sen lisäämisen jälkeen on ajettu, mutta huomattavasti enemmän jo kuin tuo 2500km. Koneen käyntikin kuulemma tasoittui ja kävi "pehmeämmin". 300ml max viiteen litraan öljyä muistaakseni ja lupaavat kestoksi 50tkm ....
 
Tuohon omaan keissiin liittyen, niin en tiedä onko kyseessä pelkkä placebo, mutta melkein uskaltaisin vannoa, että vaihteisto toimii nyt myös hiljaisemmin kuin aiemmin. Mustangithan tunnetusti saattavat olla hiukan äänekkäitä vaihteiston toiminnan osalta ja saattoi olla tuolla lisäaineella vaikutus myös tähän.
 
Yleensä suhtaudun epäilevästi näihin lisäaineisiin mutta meni RVS ohjaustehostimeen kun kylmänä kuuluu hieman ylimääräistä ääntä. Ei auttanut uudet öljyt tehostimeen. Tein ensin täyshuuhtelun, uudet vaatimukset täyttävät öljyt ja sekaan Lubegard ainetta mitä paikallisessa Öljypiste-korjaamolla suositeltiin hiljentämään pumppua. Ei vielä auttanut. Tuo Lubegard sellaista että tekee ATF:stä "oikeaa" tehostinöljyä kuten esim. Honda tehostinöljy.

Nyt 400km ajettu ekalla RVS ohjaustehostin-satsilla, tänään menee ohjeiden mukaan toinen satsi koska edelleen pumppu ääntää hieman kylmänä. Ääni ei ehkä ihan yhtä korkeaa kuin ennen eikä sitä huomaa yhtä selvästi nyt 400km RVS jälkeen, siksi päätin vielä kokeilla toisen satsin. 1000km jälkeen pitäisi olla täysin valmis tuo käsittely.  40€ aika halpa hinta uuteen pumppuun verrattuna joten ei tässä paljon menetä vaikka kokeilee. Jos tällä oikeasti saa hiljennettyä pumpun, voisin jopa harkita RVS:ää moottoriin ja vaihteistoon.

Tehostimen vanhat öljyt oli 200tkm kohdalla sellaista kärynneeltä haisevaa harmaanmustaa litkua että ei ihme jos pumppu vähän kulunut. Kannattaisi melkein 100tkm välein vaihtaa.
 
Kennedy sanoi:

Aikamoinen parannus kyllä, ei taida ihan huuhaa ainetta olla  ;D Onneksi oma pumppu ei ihan tuollaista meteliä pidä mutta toivotaan että 1000km jälkeen se vähäinenkin ylimääräinen ääni hiljenisi. Tänään ajeltu 100km sen jälkeen kun laitoin toisen tuubin sinne. Vielä ei tullut eroa tästä toisesta satsista mutta antaa nyt vaikuttaa.
 
Kennedy sanoi:
Miten Juuhaalla on testit mennyt? Onko vaikutusta kuulunut?

Juuri ajattelin kommentoida tänne kun eilen tuli tasan 1000km täyteen toisen RVS tuubin lisäämisen jälkeen. Käsittelyn pitäisi siis olla valmis.

Pumppu vaikuttaa hiljaisemmalta kun ei yhtä helposti enää huomaa ääntä. Toki nyt kylmällä säällä kone käy suuremmilla kierroksilla ennen kuin lähtee ajamaan ja tuuletin puhaltaa nyt paljon täysillä kun lämmittää sisätiloja. Osittain pumppu ehkä peittyy näihin muihin ääniin, mutta sanoisin silti että on se vähän hiljentynyt myös toisen käsittelyn aikana. Pientä ylimääräistä ääntä sieltä kuuluu edelleen, ainakin tyhjäkäynnillä kun tuuletin pois päältä. Ei kuitenkaan yhtä paha kuin ennen RVSää.

Sanoisin että kannattaa ainakin yhden tuubin kokeilla jos tehostinpumppu ääntää, ei ehkä poista ääntä mutta vähän hiljentää.
 
Koska tuo RVS toimi selvästi tehostinpumpussa, päätin ihan mielenkiinnosta laittaa uusien vaihteistoöljyjen joukkoon RVS T3 tuubin. Varsinaista ongelmaa ei ole vaihteistossa mutta varmasti vähän kulumaa 210tkm jälkeen. Erityisesti kiinnostaa vaikuttaako tuo polttoaineenkulutukseen. Pakkauksessa luvataan vähintään 5% pienempi tehohäviö vaihteisto/vetopyörästössä.

Ainakin pitäisi olla täysin turvallinen eikä varsinaisesti jää öljyjen sekaan heikentämään öljyn ominaisuuksia vaan pinnoittaa missä lämpöä/painetta.

Nyt alussa ei pysty sanomaan vaikuttaako vielä, voi johtua uusista öljyistä. Katsotaan 1000km jälkeen onko muutosta esim kulutuksessa.



 
Löytyi vanha ketju aineista, niin ei tarvi sotkea Ravin ketjua 8)
Eli RVS yms tuotteista keskustelua. Tekniikanmaailma joskus muutamaa ainetta testasi huonoin tuloksin.


 

Liitteet

  • TM.jpg
    TM.jpg
    122,7 KB · Katsottu: 312
  • TM2.jpg
    TM2.jpg
    93,2 KB · Katsottu: 295
Moottorin sisäpesusta.
Onko kokemusta tämmöisestä litkusta? Normaalistihan se pesu täytyy tehdä tyhjäkäynnillä mutta tässä tuoteessa autolla voi ajaa sen pari sataa kilometriä ja sitten öljyn+suodattimen vaihtoon. Kätevää jos itsellä ei ole halua tai paikkaa itte vaihtaa öljyt. Suoraan korjaamolle vaan vaikkapa vuosihuollon yhteydessä.
 
Eli X-1R on todentotta äärimmäisiä pintapaineita kestävä öljyn lisäaine, mutta se mikä jätetään kertomatta, että koviin lämpötilaan joutuessaan, myrkky hajoaa suolahapoksi joka käy erityisen lujaa laakereissa käytetyn pronssin kimppuun.



Malesialainen autovalmistaja Proton käytti X-1R:ää ns. ”tehdasasenteisena” öljyissään, kunnes turbot alkoivat laukeilemaan ja ongelma paikallistettiin X-1R:ään.

Ja suolahapon muodostus ei ole edes ainoa ongelma jota kloorattuun parafiiniin perustuvat lisäaineet aiheuttavat.



https://forum.lowyat.net/topic/3173176/+60 voi käydä lukemassa mielenkiintoisia kokemuksia.
 
Moottorin sisäpesusta.
Onko kokemusta tämmöisestä litkusta? Normaalistihan se pesu täytyy tehdä tyhjäkäynnillä mutta tässä tuoteessa autolla voi ajaa sen pari sataa kilometriä ja sitten öljyn+suodattimen vaihtoon. Kätevää jos itsellä ei ole halua tai paikkaa itte vaihtaa öljyt. Suoraan korjaamolle vaan vaikkapa vuosihuollon yhteydessä.
Itsellä oli (ja on) suunnitelmissa autolle (Volvo 2.4 140hp, ~300tkm) moottorin sisäpesu teettää tässä kevään aikana seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. "Ajonaikaisessa" pesussa mietityttäisi kyllä se että jos sieltä koneen sisältä oikeasti lähtee jotain sotkua liikkeelle niin se voi ehtiä tukkimaan öljysihtiä tai kanavia niin ettei sitä huomaa. Tyhjäkäynnillä tapahtuvassa pesussa on helpompi seurata öljynpainetta ja sammuttaa auto jos paine tipahtaa.
 
Lisäksi nornaalissa sisäpesussa käytettävä litku ohentaa öljyn nii ohueksi liruksi ettei se varmasti mitään ajonaikaista laakerikuormaa kestä.