https://yliteippaus.fi/

Luistaako "neliveto" vai kaksoiskytkinhärpäke??

mushinico

Vakiokalustoa
Liittynyt
12.9.2016
Koitan selostaa edes sinne päin. Olen muutamaan kertaan ihmetellyt, että auto käyttäytyy oudosti kun antaa kunnolla monoa. Tässä CLA:ssa on siis kaksoikytkinvaihteisto (7 pykälää ja märkä) ja lisäksi mersun 4Matic, jonka oletan olevan sellainen avustava kytkeytyvä neliveto (taitaa olla monilevykytkimiä?).

Eli kun painaa kaasun pohjaan kesken hiljaisen ajon (kick down) niin ainakin välillä tuntuu, että veto häviää hieman kunnes tulee nytkäyksen kautta takaisin. Jälkikäteen olen tajunnut, että taitaa olla samaa efektiä kuin kytkin luistaisi välillä. Mutta onkohan kyse tuosta nelivedon kytkeytymisestä, jossa esim jompi kumpi pää ei vedäkään heti/välillä vaan luistaa, vai voisiko olla kyse jopa kaksoikytkimen luistamisesta vaihteistossa? Onko yleistä, että tämänkaltaisten nelivetojen kytkimet luistaisi joissain tilanteissa?

Ei ole ihan helppo tätä saada "replikoitua", vaan onnistuu vain välillä. Hieman samanlainen tunne kuin jotkin pyörät sutisi tyhjää, mutta ei ne näillä tehoilla pitäisi sutia kuivalla asfaltilla  ;D
 
Jos nyt oikein ymmärsin selostuksen, niin eikö tuo vedon katkeaminen mahtaisi johtua yksinkertaisesti siitä että vaihteen vaihtumisessa menee hetki? Jos siis käy niin, että ajetaan vaikka seiskavaihteella rauhallista ajoa ja yhtäkkiä tallataan kickdown. Optimaalinen vaihde kyseiselle nopeusalueelle täyskaasuvetoon onkin kolmonen, joka on samalla akselilla seiskan kanssa. Kytkin pitää siis irrottaa hetkeksi ja odottaa jotta vaihteensiirtäjät saavat kolmosen sisään, sitten voidaan taas lyödä kytkin kiinni ja alkaa oikeasti antaa happea koneelle.

Tämä on kaksoiskytkinvaihteiston mekaanisesta rakenteesta johtuva ominaisuus jolle ei voi mitään.

Jos taas tapahtuma menee niin, että oikea vaihde on jo saatu päälle ja veto alkanut, jonka jälkeen se katkeaa hetkeksi, niin sitten on jostain muusta kyse.
 
Tätä voit myös kokeilla talvisessa kaarteessa / kentällä seuraavasti (ESP/ESC sopivan sallivana):

Ajat vaihteella X kaarretta loivasti, läppäät lapun lattiaan jolloin kuvaamasi tilanne käy. Jos kyse on nelivedon viiveestä, auto lähtee ensin puskemaan, jonka jälkeen perä tulee mukaan ja asian huomaa kyllä 100% varmasti. Jos taas kyseessä on vaihteiston viive (kuten oletettavaa Mika_M selostuksessakin) niin sitten lähdet "tangentin suuntaan" melkolailla varmasti.

Tuossa omalla vastaavalla combolla ajellessa kyse on nimenomaa vaihteiston viiveestä. 6:lla tai viitosella kun ajelee ja alkaa konetta hapettamaan, sopiva pykälä on pienemmissä vauhdeissa luokkaa 2 tai 3. Tällöin kytkin pitää irroittaa, vaihdella sinne sopiva pykälä ja sitten kytkeä vasta veto. Tällöin huomaa kun perä on hippaleikissä mukana per heti kun vaihde on sopiva ja veto päällä. ESC Sport on kuitenkin vaatimus tälle tapahtumalle.

Taannoin appiukolla oli puolestaan CR-V-honda manuaalivaihteistolla, missä siis viiveet oli vain kuskista tai nelivedosta johtuvia. Tällä esimerkiksi tuo yllä mainittu kaarre/mutkatilanne tapahtui siten, että ENSIN etupää alkoi sutimaan ja sen sekunnin-kahden viiveen jälkeen perä huomasi että "ahaa, minua tarvitaan" ja sen sitten huomasi todella selvästi kun puskeva isohko sittari muuttuikin yhtäkkiä hetkeksi takaakin vetäväksi. Luistonesto tosin piti olla poiskytkettynä...
 
^ Oisko mesessä kuitenkin toisin päin nuo päät, eli etupää monilevykytkimen perässä ja takapää suora?
 
Njoo... no mun mielestä toi vaikuttaa jotenkin luistamiselta. Perä lähtee kyllä heti mukaan, puskemista ei ole lainkaan. Mutta siis ihan suoraan mennessäkin tuntuu että joku tuolla luistaa välillä. onko sitten koko vaihteisto, vai liittyykö nelivetoon, eos. Ehkä se on koko vaihteisto. Mietin vain, että onkohan kuin normaalia. Mehumaija volvolla ei tällaista ollut. Ja siis tuntuu että tuon saa aikaan vain, kun on vauhti päällä jo valmiiksi, ei paikaltaan lähdettäessä. Ehkä vaihteisto ei lukkiudu tarpeeksi nopeasti, vaan tehoa pääsee liian aikaisin lukkiutumattomaan tilanteeseen? Koska tuntuu myös nykäys kun homma likkiutuu.
 
Etuvetohan tuossa on kiinteästi vaihteiston perässä, eli pitävällä alustalla ei vaihteiston jälkeen suorassa ajossa tapahdu mitään luistoa. Vaikka hieno peli onkin, niin tuskin siinäkään voimaa niin tolkuttomasti on että eturengas kuivalla asfaltilla huomaamatta luiskahtaisi sutimaan ennen nelivedon kytkeytymistä :) Lukemani perusteella laskisin nelivetolaitteiston luistamisen pois laskuista.

Nyt kun vielä kerran oireet lukaisin, Mika_M:n selostus vaikuttaisi osuvalta.
 
Ei siellä mikään muu kuin jompikumpi kahdesta kytkimestä "lukkiudu". Välimuotoja ei oikein ole. Eli jos luistaa, niin sitten se on loota mikä luistaa ja lootassa mitä todennäköisemmin kytkimet. Ja tuo että asia tuntuu nimenomaa vauhdissa vaan auttaa sitä havaintoa, että siellä arvotaan sopivaa numeroa väliltä 1-7 pesään, että meno taas jatkuisi.

Momentinmuunninlaatikoissa on myös kytkimiä - jopa enemmän kuin kaksoiskytkinlootissa, mutta tuo momentinmuunnin itsessään saa aikaan tietyn pehmeyden ja taas toisaalta sopivan vaihteen vaihtamisen mahdollisuuden jopa suoraan liki katkotta lähinnä sopivaksi. Tämä voi selittää tuota havaintoasi Volvo vs. Mersu.

Jos ajat loota manuaalimoodissa, niin onko viiveitä?
 
No onko normaalia, että kaksoiskytkinlootan kytkimet luistaa? Ja siis nimenomaan tilanteissa jossa ajellaan esim 4-5 pykälällä ja sitten painetaan kaasu pohjaan. Tuntuu että pito tulee viiveellä eli alkuun kytkin luistaa.
 
mushinico sanoi:
No onko normaalia, että kaksoiskytkinlootan kytkimet luistaa? Ja siis nimenomaan tilanteissa jossa ajellaan esim 4-5 pykälällä ja sitten painetaan kaasu pohjaan. Tuntuu että pito tulee viiveellä eli alkuun kytkin luistaa.
Jos kytkin välissä luistaa, niin eikö tuon pitäisi näkyä myös kierroslukumittarissa?
 
mushinico sanoi:
No onko normaalia, että kaksoiskytkinlootan kytkimet luistaa? Ja siis nimenomaan tilanteissa jossa ajellaan esim 4-5 pykälällä ja sitten painetaan kaasu pohjaan. Tuntuu että pito tulee viiveellä eli alkuun kytkin luistaa.

Ei ole normaalia, että kytkimet luistaa. Mutta edelleen, oletko varma ettei se veto tule viiveellä vain sen takia, että laatikolla kestää väkisinkin hetken aikaa vaihtaa se pienempi vaihde? Perinteinen momentinmuunninlaatikko tekee tämän nopeammin, kun siellä ei ole mitään vaihteensiirtäjiä kuten kaksoiskytkinlaatikossa.
 
Saattaa olla ajonhallinta joka puuttuu peliin. Ota espit ym pois päältä niin uskoisin että alkaa tapahtuu. Saako mesestä kaikki pois, ei tietoa. Mutta kyllä se menoa rajoitta jos on liukas alusta ja lyö lapun lattiaan
 
Tottakai se näkyy? Kierrokset nostetaan pienempää vaihdetta varten valmiiksi ylös. Ihan normaalilta tuo minusta kuulostaa.