https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

TDI 2.0 184 hv koneesta

esako62

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
7.6.2015
Ensimmäinen talvi menossa ja totutellaan uuteen autoon. Nyt pariin otteeseen on ollut sellainen 10-20 asteen pakkanen ja olen laittanut Webaston päälle kaukosäätimellä. Molemmilla kerroilla lähtemiseni on hieman viivästynyt (olen luullut Webaston defaulttina olevan päällä noin 30 minuuttia, mielestäni valikoissakin säädön pitäisi olla noin), ehkä noin 5-10 minuuttia. Tuolloin auton sisätilat ovat jo olleet viileät.

Näissä käynnistyminen on ollut aivan älyttömän hankalaa. Eli nappia painamalla ei käynnisty, ja esim. tänään painelin nappia useamman kerran ja lopulta hyvin kankeasti lähti pyörimään pitkään nappia painettuani. Kun auto on ollut ajastuksella, on käynnistyminen ollut varmempaa, mutta olosuhteetkin ovat saattaneet vaihdella.

Kysymys: onko muilla vastaavan voimalinjan siis TDI 2.0 184 hv – DSG 6v. kanssa ollut vastaavia ongelmia. Dieselin pakkaskeston pitäisi riittää (sekaisin -30 ja -35 kamaa) ja mm. tämänaamuinen lähtö oli eilisen noin 100 km ajon jälkeen tapahtunut eli ei virtapuutoksestakaan pitäisi olla kyse.
 
Varsinaisesti en vastaa kysymykseesi, mutta samaa ominaisuutta on ollut muutamassa B8-Passatissa (omani mukaan lukien) 1.6TDI:llä. Omaani oltiin tekevinään jokin softapäivitys aiheesta viime talvena, ja sen jälkeen tätä ei enää tapahtunut. En osaa sanoa johtuiko päivityksestä vai jostain muusta (olosuhteista).
 
Jotain vähän vastaavaa on ollut. Lainaus Autotallistani:

juupeli sanoi:
Haa, ensimmäinen (vai pettääkö taas muisti) vika ilmentyi. Teimme päivällä lähtöä ajelulle. Painan käynnistyspainiketta ja vain pikkuisen röhähtää. Jotain herjoja näkyy mittaristossa teksteinä kun painan siinä muutaman kerran uudestaan. Sitten käynnistyy. Kaikki tuntuu toimivan normaalisti.

Lähden varovaisesti ajamaan ja huomaan että hehkutuksen merkkivalo vilkkuu. Tuo ei ole normaalia. Siirtymä on vain reilu kilometri, pidän auton käynnissä kun kulti piipahtaa viemässä terveisiä tutuille. Ehdin sillä aikaa lukea käyttöohjeita ja siellä sanotaan näin:

"Jos merkkivalo  alkaa vilkkua ajon aikana, moottorin ohjausjärjestelmässä on vikaa. Järjestelmä mahdollistaa ajamisen varakäytöllä. Pyydä heti apua lähimmästä merkkiliikkeestä."

Arvaako tästä tien päälle lähteäkään. Kulti palaa ja pikainen neuvonpito. Ajamme takaisin kotipihaan ja sammutan moottorin. Kulti saa istua paikallaan mutta minä käväisen sen verran ulkona että lukitsen ovet, avaan ne hetken kuluttua ja istun takaisin ratin taa. Uusi käynnistys. Ei mitään ongelmia eikä merkkivalostakaan mitään havaintoa. Hyvä näin.

Kerroin tuosta ekassa huollossa. Vastaus oli: "Ongelma on tiedossa. Webasto aiheuttaa sopivissa lämpötiloissa. Odotamme valmistajan korjausohjeita. Soitetaan kun tieto saatu."

Soittoa ei ole kuulunut. Kyselin siitä itse jossain vaiheessa, ei ole tullut päivitystä.

Viime Lapin reissulla yhtenä aamuna kakisteli hieman webaston käytön jälkeen. Lähti kuitenkin käyntiin.
 
Tuollaista esiintyi jo 140hv TDI:ssä jos lämmitti pahimmoilleen, joko kylmänä tai parin tunnin letkuruokinnalla lähti hyvin mutta esim. tunti aiheutti pahaa kakistelua. -30 kelissä vaati kolme tuntia lämmitystä roikalla.
 
Samaa tekee myös tuo 170 heppainen versiokin Eberin kanssa. Pitää lämmittää joko kunnolla, tai sitten vain kymmenisen minuuttia.
 
Ei mulla ole kakistellut missään tilanteessa, ei kyllä ole webastoakaan joten siitä voipi johtua. Ja viimetalvenakin oli yli kolmeakymppiäkin pakkasta.
 
Ocu II FL TDI 140 CR -11:ssa oli tuontyyppisiä ongelmia tehdaswebaston kanssa. Sen sijaan 1.6 TDI:t Golf VII ja Passat B8 toimivat tehdaswebaston kanssa täysin ongelmitta, samoin juuri otsikossa mainittu TDI 184 Leonissa -14 ilman mitään esilämmittimiä.
 
Edellisessä(kin) kulkupelissä oli sama voimalinja. Muutaman kerran olin kuulevinani hitaampaa startin pyörittämistä Webastolla lämmityksen jälkeen. Tuosta syystä kovimpina pakkasaamuina kotipihalta kävin laittamassa auton ilman lämmitintä käyntiin ja lämmittimen päälle vasta moottorin pyöriessä.

Tarkistuta Esako akun kunto, kuuluu myös ihan huolto-ohjelmaan. Muistaakseni autosi oli esittelyauto, jos tuota on käytetty muös halliautona on todennäköistä, että akku on ajettu tyhjäksi melko monta kertaa.
 
Onnistuuko noilla napista käyntiin vehkeillä ns. tuplahehkutus? Jos kone jo jäähtynyt, mutta joku sopiva anturi sanoo olevan lämmin ja hehkutus on lyhyt tai jää tekemättä niin varmasti on pakkasella hankalaa..

Akun kunto toinen, puolen tunnin käytöllä saa kyllä jo jännitteen aika alas, riippuen tietty millä nopeudella sisäpuhallus pyörii..
 
Joo, tuosta akun jännitteestä - aika harvoin ihan kylmää autoa olen tuota puolta tuntia pitänyt lämmitystä päällä. Kymmenen minsaakin riittää ihan hyvin aloittamaan auton lämpiämistä.
 
karhunik sanoi:
Onnistuuko noilla napista käyntiin vehkeillä ns. tuplahehkutus? Jos kone jo jäähtynyt, mutta joku sopiva anturi sanoo olevan lämmin ja hehkutus on lyhyt tai jää tekemättä niin varmasti on pakkasella hankalaa..

Mahdollisesti onnistuu tai sitten ei. Nykyiset autot kun eivät ilmoita hehkutusta millään merkkivalolla, niin ei voi visuaalisesti todeta. Varmaan jollain OBD-analysaattorilla voisi kokeilla. Eli aluksi jalka pois jarrulta ja painallus starttinappulasta. Tämän jälkeen aito starttaus jalka jarrupolkimella, jolloin auto lähtee käyntiin.
 
esako62 sanoi:
Kysymys: onko muilla vastaavan voimalinjan siis TDI 2.0 184 hv – DSG 6v. kanssa ollut vastaavia ongelmia. Dieselin pakkaskeston pitäisi riittää (sekaisin -30 ja -35 kamaa) ja mm. tämänaamuinen lähtö oli eilisen noin 100 km ajon jälkeen tapahtunut eli ei virtapuutoksestakaan pitäisi olla kyse.

Joo. Minun muinaisessa Octavia RS:ssä oli käynnistymisvaikeuksia kylmillä ja viileillä säillä, ja siinähän täsmälleen tuo voimalinja. Vuosimalli taisi olla 2015, en muista. Napin painaminen saattoi vain veivata ja veivata konetta, mutta tulille ei lähtenyt. Tai jos lähti, niin kone piti pauketta ja kävi epätasaisesti.

Merkkihuolto vaihtoi lopulta starttimoottorin, vaikka en itse usko sen olleen syynä murheeseen, koska siinä kyllä riitti energiaa pyörittää konetta, kone vain ei käynnistynyt. En tiedä korjasiko, koska kelit ehtivät lämmetä ja hankkiuduin vekottimesta eroon ennen seuraavaa talvea.
 
Kiitos vastauksista. Ilmeisesti jonkinasteisia käynnistysongelmia on ollut kohtuullisen monella esilämmityksen osuttua "ei niin nappiin". JiiJii71 muistutti autoni historiasta ja tosiaan enhän voi tietää miten akkua liikkeessä on kohdeltu.

Huoltoon lienee siis asiaa. Seurailen kuitenkin vielä jonkin aikaa tilannetta, lähinnä siinä mielessä, että kartoitan paremmin tuleeko ongelma esille myös etukäteen ajoitetuissa Webaston käyttötilanteissa, missä se ei ole esille aiemmin tullut.

Hirvittää vain paikallinen tammi-helmikuu, kun olen oikeasti täälläpäin nähnyt lähes -50 asteen lämpötiloja...
 
Väkisillä tulee mieleen, että oliko se diesel noille asteille ihan ykkösvalinta?  Pari kertaa oltu dieselillä reissussa ja lämpömittarin neulan pysytellessä -30C viivan alapuolella muutaman päivän, on meno aika nihkeää. Myös bensa-autoilla.
 
Poistuuko ongelma jos ei käytä Webastoa lainkaan?
Itselläni poistui, tosin kyseessä oli edellinen Q5:ni, jossa oli jälkiasenteinen Weba.
Ilmeisesti ainakin jälkiasenteinen Weba sotkee analytiikkaa, eli vaikka on jäätävän kylmä ilma niin anturitieto hoksii moottorin olevan haalea.
 
Diesel auto soveltuu koviin pakkasiin aivan samoin kun se pensa auto kunhan autossa on webasto ja siihen tankataan oikeanlaista polttoainetta. Muuten minulla olleissa autoissa on ollut ainoastaan kerran ongelmia auton käynnistyksen suhteen pakkasessa ja silloin kyseessä oli pensa Ford Mondeo, diesel auton olen joutunut käynnistämään -35 pakkasesta ilman lämmitystä ja hyvin lähti käyntiin , tosin onhan ne Volvot suunniteltu pohjolan oloihin  ;).
 
VolvoV90AWD sanoi:
diesel auton olen joutunut käynnistämään -35 pakkasesta ilman lämmitystä ja hyvin lähti käyntiin , tosin onhan ne Volvot suunniteltu pohjolan oloihin  ;).

Vaikka oma lehmä onkin ojassa, niin silti on pakko todeta, että viimeisimmässä TM:n talviautotestissä Volvon disukka oli ainoa mikä ei käynnistynyt kovalla pakkasella ;) Siinä ei tosin käytetty vakiona olevaa Webastoa, joten normikäyttäjää tämä ongelma tuskin koskettaa.
 
TM::ssä muuten juuri syötiin akku tyhjäksi Volvosta tuolla webastolla ja siksi tarvitsi lisävirtaa  :eek:. Itsellä juuri tuo vanha viisisylinterinen D5 jonka käynnistänyt -35 ilman webastoa kun webasto ei ollut lähtenyt käyntiin  pakkasessa johtuen varmaankin siintä että tankissa oli talvilaatua ei arktista laatua. Webasto lähti toimimaan hetken päästä kun kone oli lämminnyt nja polttoaineen paluukierto oli lämmittänyt hetken tankkia.
 
VolvoV90AWD sanoi:
TM::ssä muuten juuri syötiin akku tyhjäksi Volvosta tuolla webastolla ja siksi tarvitsi lisävirtaa  :eek:.

Nyt olisi hyvä laittaa jotain lähdettä esille, muuten tämä kommentti menee suoraan fanaattisen merkkiuskovaisuuden piikkiin.

TM:n artikkelissa vielä erikseen mainittiin, että lisälämppäreita EI käytetty, kun kaikissa testiautoissa ei ollut sellaista. Ja tämän lisäksi mainittiin, että Volvon akku jaksoi kyllä pitkään ja hartaasti jääkylmää mottia pyörittää, mutta kun ei vaan startannut, niin loppuuhan se virta jossain vaiheessa.
 
tuRboman sanoi:
Väkisillä tulee mieleen, että oliko se diesel noille asteille ihan ykkösvalinta?  Pari kertaa oltu dieselillä reissussa ja lämpömittarin neulan pysytellessä -30C viivan alapuolella muutaman päivän, on meno aika nihkeää. Myös bensa-autoilla.

Pari dieseliä on alla ollut eikä niiden kanssa ihmeempiä ongelmia ole ollut, tosin ei pakkasetkaan niiden käyttöaikana ole menneet kuin vajaaseen 40 miinusasteeseen. EHKÄ mieluumin olisin bensavehkeen oman mielenrahani vuoksi voinut näille selkosille ottaakin, mutta useimmat nelivetoiset bensavehkeet ovat aikamoisia krematorioita ja kulutukset nousevat hieman turhan korkeiksi.

Tosin noissa disukoissa on ollut defalämmittimet eli ei ihan kylmiltään niiidenkään kanssa ole lähdetty
 
Torstaina ei ollut vielä ainakaan huoltoon asti tullut tietoa tuosta softasta. Huoltoneuvojan mukaan kuulemma sylinteriin pääsee kondensio vettä joka  jäätyy, siksi lähtee heikosti käyntiin näillä keleillä. Tällä hetkellä vaihdetaan moottoriin öljyt ja suodatin sekä toivotaan parasta ettei mitään vakavampaa satu!
 
TPP sanoi:
Torstaina ei ollut vielä ainakaan huoltoon asti tullut tietoa tuosta softasta. Huoltoneuvojan mukaan kuulemma sylinteriin pääsee kondensio vettä joka  jäätyy, siksi lähtee heikosti käyntiin näillä keleillä. Tällä hetkellä vaihdetaan moottoriin öljyt ja suodatin sekä toivotaan parasta ettei mitään vakavampaa satu!

Tuo... oikeastaan kuulostaa aika hurjalta...
 
Kyllähän tuo hurjalta kuulostaa. mulle moottorin anatomia on ihan hebreaa. Käsitin et jtn läppiä sillä softalla ohjattais..