https://yliteippaus.fi/

Octavia III RS Huolto

Jere

Vakiokalustoa
Liittynyt
22.12.2013
Omana ketjunaan niin ei huku muuhun keskusteluun eli mikä näiden laitteiden virallinen huolto-ohjelma on?

Ohjekirja kertoo, että 1. öljynvaihto 1 vuosi/ olikohan 10 tai 15tkm ja sen jälkeen mukautuvan ohjelman mukaan 2v./30tkm. Omalle tuli nyt tuo vuosi täyteen ja huoltoa tilatessa huoltoneuovoja sanoi, että oli suoraan tuon mukautuvan mukaan.

Joka tapauksessa nyt öljyt vaihdatan, kun 10tkm tuli täyteen mutta keskustelun avaukseksi tälle topicille ja ihan mielenkiinnosta:

1. Huolto/ öljynvaihto RS III ja mitä maksoi?
 
Minä teetin ensimmäisen öljynvaihdon 1500 km kohdalla ja maksoi 165,00 eur (öljyt, suodatin, työ + tilinhoitomaksu joka oli 1,69 eur) ja toisen 15400 kohdalla joka oli tismalleen saman hintainen.

Ensimmäisen huollon teetän jahka auto sitä pyytää.
 
Niin ja syy miksi olen nuo teettänyt tuli tutun korjaamoyrittäjän suusta: "Meinasi leipä loppua mutta luojalle kiitos tulo Long-Life ja nyt taas töitä riittää"

(Ei tosin kumpikaan paikallisista Skoda -merkkihuolloista vaan "villi" yrittäjä)
 
Onkos sinulla muuten kertaakaan tehnyt "valoshow erroria"?

Vaimo tuossa raportoi että hänelle oli taas kerran tehnyt eli lämpötilakorrelaatio tuossa on. Kampikujalta aiheen tiimoilta vallitsee radiohiljaisuus. Enpä kyllä ole kysellytkään missä mennään. Pitäisi vaivautua soittamaan Harjulantielle aiheesta mutta kun en jaksa puhelimeen pärpättää eikä sieltäkään kukaan enää osanne maileihin vastata.
 
Makkis sanoi:
Minä teetin ensimmäisen öljynvaihdon 1500 km kohdalla ja maksoi 165,00 eur (öljyt, suodatin, työ + tilinhoitomaksu joka oli 1,69 eur)

Eli tämäkin menee jotakuinkin niin että satasen öljyt, 15 euron suodatin ja puolen tunnin työ. On siinä kate kohdallaan, kun tuon öljyn sisäänostohinta on kahden kympin huitteilla.
 
Juuri noin erittelyssä luki, en jaksa kirjautua intraan tuodakseni laskun tähän katsottavaksi mutta kyllä.
 
Lähtiskö 6l Leo-öljyä kahdelläkympillä...?

Makkis, ei ole tässä yksilössä ollut valo- eikä mitään muitakaan eroreita. Pesurin luukku jää joskus auki, mut tuskinpa muistan tuota mainita ke aamuna. Luvattoman vähän on tullut ajoa vaan vuoteen..10800km
 
Muistin itse mainita tuon pesurin luukun, eipä ole sen koommin juminut. En tiedä mitä tehty.

Mulla oli 5,5 litraa öljyä laskussa.

Eipä ole paljoa tullut itselläkään, nyt on rapiat 16000 ja vuoteen (eihän siihen ole kuin vajaat kaksi kuukautta) ehtinee juuri 20000 tulla täyteen.
 
Meneekö tuonne 6 litraa öljyä? (No Makkikselta tulikin jo vastaus. Aika runsaasti menee.)

Kyllä se osapuilleen parilla kympillä lähtee sille merkkiliikkeelle, kun eivät osta sitä missään 4 litran kipoissa. Toki vähän riippuu mitä merkkiä ja sorttia tarkalleen laitetaan, mutta kyllä noissa on katteet kohdallaan siinä 4 litran kannussakin. Yleensä on vaikeaa löytää öljyä kalliimmalla kuin mitä merkkiliike siitä veloittaa.

Mitäs noihin on laitettu?
 
Meninpä intraan  ;D

Shell Helix Ultra X Longlife 5W-30

Työ 30,00 eur
Tulppa 2,70 eur
Öljy 5,5 l yhteensä 117,26 (litrahinta 22,70 eur)
Suodatin 14,00 eur
Tilinhoitomaksu 2,00 eur

Yhteensä 165,96 veroineen
 
Castrol edge mallia leolonglife, ja totta kai kate on kohdillaan! Verrataan vaikka ravintolan ja Alkon viinihintoja..lienee sama kuin merkkiliikkeessä öljyhanat versus motonet-hinta. Voisihan tuonne omatkin öljyt kuskata, vaan ei jaksa muutaman kympin vuoksi vaivautua. Varsinkaan, kun lisäillä ei ole tarvinnut. Jokunen uusi auto on vuosien mittaan ollut ja yleensä aina on jotain takuukorjausta ollut. Nyt tuota pesurin luukkua en oikein edes laske viaksi.
 
Makkis sanoi:
Shell Helix Ultra X Longlife 5W-30
Öljy 5,5 l yhteensä 117,26 (litrahinta 22,70 eur)

Saksasta 5 litran astiassa 5,50 € / litra ja toimituskulut (20 € / 25 l) päälle.

Minulla menee eri kulkuneuvoihin noin 25 litraa öljyä per vuosi yhteensä ja niissä määrissä jo alkaa tuollainen 14 €:n säästö per litra kiinnostamaan. Eihän siitä nyt tule kuin 350 € ja sillä saa vain kolme tankillista polttoainetta.

Jotenkin minun mielestä posketonta tuo merkkiliikkeiden rahastus. Siinä Motonetin öljykanisterissakin on kate kohdallaan, mutta nämä tarvitsevat 80 % katteen merkkiliikkeen myymälle öljylle. Ainoa mikä tuosta puuttuu, on jäteöljyn kierrätysmaksu. Sen laskuttavat, jos vie omat öljyt. Taisi olla reilulle 5 litralle öljyä peräti euron verran.
 
Penguin sanoi:
Ainoa mikä tuosta puuttuu, on jäteöljyn kierrätysmaksu. Sen laskuttavat, jos vie omat öljyt. Taisi olla reilulle 5 litralle öljyä peräti euron verran.

Eivät laskuta koska se kierrätysmaksu kuuluu sen öljypänikän hintaan, kerran yrittivät sitä täällä mutta uskoivat kerrasta kun asiasta mainitsin. Suodattimen kierrätyksestä perivät kai euron-pari.
 
Voi olla siten jonkun muun litkun kierrätysmaksu. Toisaalta en minä öljypöniköissäni mitään kierrätysmaksua ole maksanut, ainakaan Suomeen.
 
Penguin sanoi:
Saksasta 5 litran astiassa 5,50 € / litra ja toimituskulut (20 € / 25 l) päälle.

Minulla menee eri kulkuneuvoihin noin 25 litraa öljyä per vuosi yhteensä ja niissä määrissä jo alkaa tuollainen 14 €:n säästö per litra kiinnostamaan. Eihän siitä nyt tule kuin 350 € ja sillä saa vain kolme tankillista polttoainetta.

Et ole ajatellut ostaa suoraan noita 60l tai 220l tonkkia? Voisi säästää enemmän :)
Itsehän tilaan saksasta yleensä 20l tonkkia 3kpl joista pari menee muille.
 
Penguin sanoi:
Voi olla siten jonkun muun litkun kierrätysmaksu. Toisaalta en minä öljypöniköissäni mitään kierrätysmaksua ole maksanut, ainakaan Suomeen.

Ei ne huollossa tiedä mistä olet öljysi ostanut ;) Suodattimen kierrätyksestä perivät yleensä pienen kierrätysmaksun.
 
Saattaa olla sitten suodattimesta. Voihan sen tiettä päätellä, että jos ölppäpönikässä on tekstit vain Saksaksi, niin tuskin sitä on Suomesta ostettu. En ole tuosta eurosta kuitenkaan hirveästi natissut, kun kuitenkin aina irtoaa sijaisauto maksutta polttoaineineen huollon ajaksi.

Kennedy sanoi:
Et ole ajatellut ostaa suoraan noita 60l tai 220l tonkkia? Voisi säästää enemmän :)
Itsehän tilaan saksasta yleensä 20l tonkkia 3kpl joista pari menee muille.

Jos itse vaihtaisi öljyt, niin sitten menis ehkä tuo 20 litran astiakin. Tuon kokoista on ikävä roudailla huoltoon ja takaisin ja kertyy vähemmän kosteutta tuonne sekaan, kun astia pysyvät avaamattomina. Viimeksi tilatessa katsoin, että hintaerokin oli niin olematon, että toimii näinkin. Etenkin kun kaikki pönikät eivät olleet samaa laatua.
 
Penguin sanoi:
Saksasta 5 litran astiassa 5,50 € / litra ja toimituskulut (20 € / 25 l) päälle.

Minulla menee eri kulkuneuvoihin noin 25 litraa öljyä per vuosi yhteensä ja niissä määrissä jo alkaa tuollainen 14 €:n säästö per litra kiinnostamaan. Eihän siitä nyt tule kuin 350 € ja sillä saa vain kolme tankillista polttoainetta.

Jotenkin minun mielestä posketonta tuo merkkiliikkeiden rahastus. Siinä Motonetin öljykanisterissakin on kate kohdallaan, mutta nämä tarvitsevat 80 % katteen merkkiliikkeen myymälle öljylle. Ainoa mikä tuosta puuttuu, on jäteöljyn kierrätysmaksu. Sen laskuttavat, jos vie omat öljyt. Taisi olla reilulle 5 litralle öljyä peräti euron verran.
Laitatko linkkiä, mistä olet tilannut 8)
 
Vääntäkääpä minulle vielä rautalangasta Ocu III RS TSI:n huoltovälin oletusarvo / tehdasasetus. Onko autossa siis tehtaalta tullessa LL -ohjelma päällä ? Käyttöohjekirjaa selasin aamulla, mutta se on tosi kryptinen tämän asian suhteen. Pitäisi tyyppilätkästä etsiä joku koodi, joka tuon salaisuuden avaisi. En ehtinyt vielä niin pitkälle.  Minulla pyörähti just 15 tkm mittariin, ja auto on rekisteröity 31.12.2013.
 
Penguin sanoi:
Jotenkin minun mielestä posketonta tuo merkkiliikkeiden rahastus. Siinä Motonetin öljykanisterissakin on kate kohdallaan, mutta nämä tarvitsevat 80 % katteen merkkiliikkeen myymälle öljylle. Ainoa mikä tuosta puuttuu, on jäteöljyn kierrätysmaksu. Sen laskuttavat, jos vie omat öljyt. Taisi olla reilulle 5 litralle öljyä peräti euron verran.

Kovat on katteet öljyjätemaksussakin.

Öljyjätemaksu on vero, jonka tulli kantaa maahantuoduista tai täällä valmistetuista voiteluöljyistä. Maksu on 0,0578 euroa per kilo. Eli RS:n 6 litran öljy painanee jotakin 4-5 kiloa eli öljyjätemaksu on 0,28 euroa. Marmoritiski sitten laskuttaa vaikkapa kokonaisen euron, niin katetta on 300 %:a.

http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/verotus/valmisteverotettavat/oljyjatemaksu/index.jsp


RS:n huollot ovat kohtuullisen hintaisia, eikä eroa karvalakkimalleihin ole käytännössä kuin joitakin kymppejä: http://www.rshuolto.fi/huolto/huoltohinnasto2/huolto_octavia.html
 
Markku J sanoi:
Vääntäkääpä minulle vielä rautalangasta Ocu III RS TSI:n huoltovälin oletusarvo / tehdasasetus. Onko autossa siis tehtaalta tullessa LL -ohjelma päällä ?

Uuden Ocun huolto-ohjelma on lyhyesti todettuna aivan surkea. Siis se oletuksena päällä oleva LL-ohjelma. Ja todella harva auton omistaja oikeasti hahmottaa miten se toimii.

Ensimmäinen huoltoväli on selkeä ja noudattaa vanhaa tuttua LL-ohjelmaa. Eli max 2v/30tkm. Ajotapa ja -ympäristö vaikuttaa siihen, miten pitkälle pääsee. Huolto voi siis tulla jo aikaisemminkin. Tässä ekassa huollossa vaihdetaan öljyt ja tehdään huolto.

Mutta ekan huollon jälkeen hommat muuttuvat mystisiksi. Huolto ja öljynvaihto erkaantuvat nimittäin omillle teilleen. Huolto alkaa seuraamaan Max 1v/30tkm -sykliä, kun öljynvaihto alkaa seuraamaan Max 2v/30tkm -sykliä. Jos autolla ajetaan selvästi alle 30 tonnia vuodessa, tulee hommasta melkoista sekametelisoppaa. Ja koomista on se, että valohoitohuollossa pitää rampata vuoden välein, mutta öljyillä voi ajella jopa kaksikin vuotta.

Jos itse hommaan Ocun, niin tulen muuttamaan sen huolto-ohjelman ekan huollon jälkeen kiinteäksi (1v/15tkm), mikäli vaikuttaa siltä, että vuodessa tulee alle 30tkm ajoa.