https://yliteippaus.fi/

VW e-up

Ansjelm

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Kävin vw centerin think-blue tapahtumassa Vantaan airportissa. Aluksi vähän o-t:ta. 
e87f52b540b5af4abf928be8ef3b7a33.jpg

Puuhastella pystyi muutakin, kuten perheen nuorimmainen polki volkkari-autorataan sähköä. Samaten sai pyöräilemällä (polkemalla vimmatusti 2min) itsensä kuvattua jos halusi.

1c87b710d83f7cb1c3054de94735d8c7.jpg

No tarjolla oli siis kokeiltavaksi e-Golf x 2 ja e-up saksan kilvissä sekä hybridi Golf.

Itse sitten valitsin tuon Upin sähköversion kokeiluun. Ja ai että kun olikin hyvävalinta. Hämäännyttävän hyväkulkuinen sähköajoneuvo jarrutusenergian talteenotolla, toimivalla dsg:llä sekä hiljaisuudella. Esim hiljaisuusero pariin hybridiin jota on joskus kokeillut oli oikeasti merkittävä. Ero motorilla 120kmh sportsvaniinkin oli kyllä upin hyväksi. Ja kyllä vaan 0-60 kiihdytyskin oli tosi säpäkkä. Saattaisinpa halutakin tällaisen kakkoseksi. Tämä up ja golffit olivat siis tuotannon esiversioita (valmistus alkaa vko 45) mutta omaan silmään ja persuuksiin tuntuma oli täysvalmista.

No este tässä vaiheessa on vaan tuo oman latauspisteen vaikeus, ei tokikaan mahdottomuus. Yhä edelleen työpaikan ja kodin läheisyydessä on toki näitä pikalatauspaikkoja. Ja suurempi juttu tietty oma asennevamma maanpinnan tasolla istumisen vaikeus. Sähkö-Suvia tai tila-autoa siis odottaen.

Hienoa VW jokatap. Ei tullut siis ekomallit yhtään liian myöhässä[emoji2]
 
Kyselin VW e-up! :n saatavuutta. Olivat myyneet tarjouserän 2 tunnissa. Kysyntää näille pienille sähköautoille siis on. Pitänee odotella Skodan hinnoittelua ja miettiä sitten ostoa "listahintaan" e-up:n ja CITIGOe iV:n välillä. Mii on pois kuviosta pitkän toimitusajan takia.
 
Automyyjä soitti tänään ja kertoi e-up -autoja olevan tarjolla kampanjahintaan pieni lisäerä (taisi olla 14 kpl). Hintaetua on tuo 4000 eur + 2000 eur. Style malleja oli enää yksi jäljellä. Kaikki autot ovat kuitenkin tehdastilauksia, joita voi vielä konfiguroida. Toimitus v 2020 aikana. En rohjennut vaan (vielä) tilata, kun taitaa hyppy Polosta alaspäin olla aika hölmö liike vain sähköauton saadakseni.
 
^ Joo sanoisin, että hyppy Polosta alas on turhan raju tuollaisessa vaihdossa. Autona kun UP on kuitenkin huomattavasti huonompi kuin Polo. 1-2 vuoden sisällä voi olla jo paljon muita mielenkiintoisia sähköistettyjä malleja jotka ovat autoina parempia kuin UP.
 
Bensa polosta voisin vaihtaa heti eUppiin....on se vaan sellainen loikka autoilussa ylöspäin että.
Asia olisi eri jos voisi verrata molempia sähköisenä mutta tässä vertailussa sähköinen eUp vie voiton 16-0
 
Ei ihmisiä Up/Mii/Citigo malleissa kiinnosta mikään muu kuin että sähköauton saa nyt siedettävällä hinnalla. Johan sen todistaa näiden myyntimäärät aiemmilta vuosilta, eipä noita paljon liikenteessä näy.

 
clima sanoi:
Ei ihmisiä Up/Mii/Citigo malleissa kiinnosta mikään muu kuin että sähköauton saa nyt siedettävällä hinnalla. Johan sen todistaa näiden myyntimäärät aiemmilta vuosilta, eipä noita paljon liikenteessä näy.
Nimenomaan. Aika kikkare autoksi on tuo ja menee paljon tämän sähköhypetykseen piikkiin suosio tällä.
pelkkään kaupassa käyntiin tuota ei kannata hankkia ja pidemmässä ajossa ei kuitenkaan niin hyvä..
jokainen kuitenkin valintansa tekee itse.
 
clima sanoi:
Ei ihmisiä Up/Mii/Citigo malleissa kiinnosta mikään muu kuin että sähköauton saa nyt siedettävällä hinnalla. Johan sen todistaa näiden myyntimäärät aiemmilta vuosilta, eipä noita paljon liikenteessä näy.

Kaikkeen voi vääntää oman mielipiteen, minä voin sanoa että ei ihmisiä kiinnosta poossessa mikään muu kuin se että se on ylihintainen kupla volkkari....mielipiteitä on monenlaisia. Ja kun vie asian pidemmälle ihmettelen että ajamme edes S-mersua pienemmillä ja noilla heppoisilla pirkkamersuilla ja kiinan volvoilla ;)

Valintoja on monenmoisia....
 
Onhan tämä tätä. Itsellä tulossa hyvin spesifiin ajoprofiiliin, pelkät ykkösauton polttoainesäästöt kuittaavat tämän jnejnejne...
 
Itselle jäi koeajosta (vanha malli) aivan samat hyvät fiilikset kuin tämän topicin aloittajalle.
Nimenomaan tuo sähköinen ”voima”-linja on mainio ja upin erikoisuus automassassa....
 
Tämä e-up/Mii/CITIGOe -sarjahan ei ole sähköautoksi suunniteltu, vaan on pikaisesti ja halvalla suunniteltu ensivaiheen sähkökinneri. ID3 osoittaa miten paljon tilavampi ja toimivampi autosta saadaan, kun se on pohjalevystä alkaen suunniteltu sähkölle.

Minä en voi mitenkään allekirjoittaa, että tämän sarjan autot olisivat Poloa parempia edes nurkka-ajossa, mutta täyssähkö vaan kiinnostaa kokeilla, eikä ole järkevää vaihtaa meidän ykkösautoa (330e) mihinkään näin uutena (ei ole siis rahaa).
 
VW:t sanoi:
Up on hyvä auto koko-/hintaluokassaan. Yleensä rahalla saa parempaa.

Nimenomaan näin, kaikki eivät halua eikä heillä ole varaa teslaan....eikä tarvetta olla liikennevalojen herra.
Tässä kokoluokassa on liikkumiseen tarvittava virta....
 
dingdongpingpong sanoi:
Kaikkeen voi vääntää oman mielipiteen, minä voin sanoa että ei ihmisiä kiinnosta poossessa mikään muu kuin se että se on ylihintainen kupla volkkari....mielipiteitä on monenlaisia. Ja kun vie asian pidemmälle ihmettelen että ajamme edes S-mersua pienemmillä ja noilla heppoisilla pirkkamersuilla ja kiinan volvoilla ;)

Valintoja on monenmoisia....

Meni vähän ohi miten poosse (joka ilmeisesti tarkoittaa Porschea) tai Mersun S-sarja, Volvo tai Audi liittyvät kommenttiini Up:sta? Varsinkaan kun en verrannut Up:a mihinkään. :rolleyes:

Up/Citigo/Mii nyt eivät todistetusti ole myyneet juuri mitenkään ennen sähkömallin tuloa.

Up on ollut hyvä luokkansa edustaja aiemmin ja on sitä vieläkin, mutta sähkömoottori + oikea hinnoittelu tekivät siitä pienen hypen.
 
clima sanoi:
Meni vähän ohi miten poosse (joka ilmeisesti tarkoittaa Porschea) tai Mersun S-sarja, Volvo tai Audi liittyvät kommenttiini Up:sta? Varsinkaan kun en verrannut Up:a mihinkään. :rolleyes:

Up/Citigo/Mii nyt eivät todistetusti ole myyneet juuri mitenkään ennen sähkömallin tuloa.

Up on ollut hyvä luokkansa edustaja aiemmin ja on sitä vieläkin, mutta sähkömoottori + oikea hinnoittelu tekivät siitä pienen hypen.

”Ihmisiä ei kiinnosta muu kuin...” viittaa aika vahvasti yleistämiseen että auto on muuten täysi susi mutta halpa sähkökäyttö kiinnostaa ja ollaan valmiita tinkimään muusta.....

Kyllä niitä ihmisiä kiinnostaa näissä muukin, ajaminen ja mallin erilaisuus jne.

Kiinnostaminen on erikoinen asia, ihmisiä kiinnostaa erilaiset asiat....varsinkin autoissa, osaa hinta toisia muut ominaisuudet kuin teho jne.

Meillä emännällä kiinnostus on pieneen kokoon :) ja erilaisuuteen sekä sähkön tuomaan voimalinjan hiljaisuuteen....
 
dingdongpingpong sanoi:
Bensa polosta voisin vaihtaa heti eUppiin....on se vaan sellainen loikka autoilussa ylöspäin että.
Asia olisi eri jos voisi verrata molempia sähköisenä mutta tässä vertailussa sähköinen eUp vie voiton 16-0

Kävin tänään vielä koeistumassa upia sillä ajatuksella, että Polo vaihtuisi e-upiin tai Citigo e:n. Lopputulema on, että Polo on sentään ihan eri luokan auto, enkä ole valmis niin paljosta luopumaan, kuin tässä vaihdossa pitäisi. Minulta pisteet menevät Polo: 7, e-up: 3.

Suurimmat asiat kauppaa jarruttamassa ovat nämä:

-upissa ajoasento on outo, ratti on säädettävä liian ylös, jotta mittari näkyy, ja myös istuin pitää säätää liian ylös
-takapenkin jalkatila riittää vain lapselle aikuisen takana, korkeaselkänojaisen penkin takana on tukala tunnelma
-matkustamo on kapea
-tavaratila on vaatimaton, joskin riittävä kauppakassiin
-varustelu on vaatimaton ja tunnelma karu
-verhoilukangas on halvan oloista
-halogeenivalot ovat antiikkiset

Plussapisteet tulevat sähköisestä voimalinjasta, hankintahinnasta ja käyttökuluista (varauksella vakuutuksen osalta, kun sen hintaa en tiedä, ja käyttövoimavero tulee lisäkuluna).
 
Täytyy kyllä allekirjoittaa aika monta näistä asioista, etenkin halogeenivalot, mutta kyseessä onkin hinnat alkaen kulkine.

Ajoasento on henkilökohtaista. Itsellä jännästi ajoasennon taakse mahtui kyllä aikuinen istumaan, mutta pienihän se on. Mitään urheiluautomaista matalaa istuinasentoa on toki turha hakea.

Vakuutuksesta osaan sanoa sen, että yksityisliisingin vakuutukset olivat muistaakseni n. 50EUR/kk, mutta pitäisi saada alustanumero tarkkaan tsekkaukseen. Vanhemman mallin osalta voisi tarkistaa, mutta pitäisi soitella ja kysyä...

Markku J sanoi:
Kävin tänään vielä koeistumassa upia sillä ajatuksella, että Polo vaihtuisi e-upiin tai Citigo e:n. Lopputulema on, että Polo on sentään ihan eri luokan auto, enkä ole valmis niin paljosta luopumaan, kuin tässä vaihdossa pitäisi. Minulta pisteet menevät Polo: 7, e-up: 3.

Suurimmat asiat kauppaa jarruttamassa ovat nämä:

-upissa ajoasento on outo, ratti on säädettävä liian ylös, jotta mittari näkyy, ja myös istuin pitää säätää liian ylös
-takapenkin jalkatila riittää vain lapselle aikuisen takana, korkeaselkänojaisen penkin takana on tukala tunnelma
-matkustamo on kapea
-tavaratila on vaatimaton, joskin riittävä kauppakassiin
-varustelu on vaatimaton ja tunnelma karu
-verhoilukangas on halvan oloista
-halogeenivalot ovat antiikkiset

Plussapisteet tulevat sähköisestä voimalinjasta, hankintahinnasta ja käyttökuluista (varauksella vakuutuksen osalta, kun sen hintaa en tiedä, ja käyttövoimavero tulee lisäkuluna).
 
Markku J sanoi:
Kävin tänään vielä koeistumassa upia sillä ajatuksella, että Polo vaihtuisi e-upiin tai Citigo e:n. Lopputulema on, että Polo on sentään ihan eri luokan auto, enkä ole valmis niin paljosta luopumaan, kuin tässä vaihdossa pitäisi. Minulta pisteet menevät Polo: 7, e-up: 3.

Suurimmat asiat kauppaa jarruttamassa ovat nämä:

-upissa ajoasento on outo, ratti on säädettävä liian ylös, jotta mittari näkyy, ja myös istuin pitää säätää liian ylös
-takapenkin jalkatila riittää vain lapselle aikuisen takana, korkeaselkänojaisen penkin takana on tukala tunnelma
-matkustamo on kapea
-tavaratila on vaatimaton, joskin riittävä kauppakassiin
-varustelu on vaatimaton ja tunnelma karu
-verhoilukangas on halvan oloista
-halogeenivalot ovat antiikkiset

Plussapisteet tulevat sähköisestä voimalinjasta, hankintahinnasta ja käyttökuluista (varauksella vakuutuksen osalta, kun sen hintaa en tiedä, ja käyttövoimavero tulee lisäkuluna).

Ajoasento on ihmiskohtainen, meillä upissa sai molemmat hyvän ajoasennon, itselleni ehkä olisi ratin syvyyssäätö ollut pieni +, mutta asento kelpasi 350km matkaankin hyvin.
Takapenkin jalkatila tosiaan riitti lapsille, meillä oli yleensä 350km matkalla kaksi yli 18v.
Matkustamo on kapeampi ehkä 5cm poloiseen verrattuna ? Up onkin 4henk auto.
Tavaratila on vaatimaton, meillä ei siellä oikein ikinä mitään kuljetettu.
Varusteet varmaan on karut, meillä oli kallein versio jossa oli kaikki tarvittava, turhaa navia myöten.
Verhoilu oli minusta ihan hyvän oloista, kuten koeajetussa eUpissakin, makuasia.
Bensa upin halogeenit oli ihan käypäset valot jopa pimeillä poluilla, olen linkannut tänne joskus jopa kuvan jota ihmeteltiin oikein yhdessä....lisäksi eUp on kaupunkiauto....

Polo 0- eUp 16

:)
 
Markku J sanoi:
Kävin tänään vielä koeistumassa upia sillä ajatuksella, että Polo vaihtuisi e-upiin tai Citigo e:n. Lopputulema on, että Polo on sentään ihan eri luokan auto, enkä ole valmis niin paljosta luopumaan, kuin tässä vaihdossa pitäisi. Minulta pisteet menevät Polo: 7, e-up: 3.

Suurimmat asiat kauppaa jarruttamassa ovat nämä:

-upissa ajoasento on outo, ratti on säädettävä liian ylös, jotta mittari näkyy, ja myös istuin pitää säätää liian ylös
-takapenkin jalkatila riittää vain lapselle aikuisen takana, korkeaselkänojaisen penkin takana on tukala tunnelma
-matkustamo on kapea
-tavaratila on vaatimaton, joskin riittävä kauppakassiin
-varustelu on vaatimaton ja tunnelma karu
-verhoilukangas on halvan oloista
-halogeenivalot ovat antiikkiset

Plussapisteet tulevat sähköisestä voimalinjasta, hankintahinnasta ja käyttökuluista (varauksella vakuutuksen osalta, kun sen hintaa en tiedä, ja käyttövoimavero tulee lisäkuluna).

Varmasti järkevä päätös.
Harmi toki että hyvin varusteltu Polosi ei tullut myyntiin.🙂
 
Ei meilläkään lopulta pystytty edes tarjouspyyntöön asti harkitsemaan näitä halpissähkäreitä B-maxin seuraajaksi.

Vaimo koki aiheellisesti mopoautomaista vaikutelmaa ulkoasusta eikä karmeaa rengasmelua 14" nastoilla voi liikaa korostaa. Yhtä mieltä olimme siitä, että auton pieni koko tuntui sen verran ajotuntumassa, ettei ongelmaa kitkarenkailla ratkaistaisi. Ja sitten nuo edellä mainitut puutteet ja vaatimattomuudet. Ratin asennon kanssa olisimme voineet elää. Penkki taas oli omalle selälleni huono.
 
Aika huolestuttavan hidasta latausta "kylmällä" akulla... Eipä tosiaan ole mikään pitkän matkan laite etenkään talvella, jos ei saa esilämmitettyä akkua tai lämpene tarpeeksi ajossa - tuskin. Samaa oli ilmassa myös muilla kuten Ioniqissa muistaakseni.