https://yliteippaus.fi/

Hyundai Ioniq

T

Trollsten

Vieras
Tästähän ei vissiin ollut topicia ja kiinnostaneeko ketään nämä ekohimmelit. No kuitenkin niin tämän pitäisi tulla syksyllä myyntiin Suomessakin. Kyseessä on siis Hyundain uusi malli johon on valittavana kolme erilaista voimalinjaa. Hybridi, lataus-hybridi ja täyssähkö. Lataus-hybridi tulee myöhemmin, mutta nuo kaksi muuta pitäisi olla alusta asti mukana. Sama hybriditekniikka tulee myös Kian uuteen Niroon.

Priukseen nähden ihan asiallisen näköinen peli ja Briteissä tämä on entry-levelillä hinnoiteltu 3000 sikäläistä valuuttaa halvemmaksi kuin Prius.

img_3064_s700x0_q80_noupscale.jpg


http://www.hyundai.fi/ioniq-hybrid-muuttaa-kasitykset-hybridiautoista/
http://teknavi.fi/autot/ensituntumat-hyundain-puhtaammasta-tulevaisuudesta

 
Jotenkin päässyt koko Ioniq pääsemään ohitse seulastani. Ensimmäinen oikeasti kiinnostava korealainen!

Hinnoittelusta tulee mielenkiintoinen eli miten asemoidaan hybridin ja töpselihybridin väli. Entäs täyssähköauton hinta?
 
Tätä pääsisi muuten pällistelemään livenä Jyväskylässä ensi viikon keskiviikkona.

"Uusi IONIQ hybrid ennakkoesittelyssä Neste Rallissa Jyväskylässä

Uusi IONIQ-mallisto esittäytyy Neste Rallin tapahtumien yhteydessä keskiviikkona 27.7. WRC Drivers Meet the Kids -tapahtumassa Valtran tehtaalla Äänekoskella, lauantaina Ouninpohjassa Salinmäen VIP-alueella sekä koko ralliviikon ajan (27.-31.7.) Jyväskylän Paviljongin huoltoalueella.

Hyundai IONIQ on maailman ensimmäinen kolme sähköistä voimalinjaa tarjoava automallisto. IONIQ-mallit tuovat nyt mahdollisuuden matala- tai nollapäästöisestä autoilusta jokaiselle kuluttajalle. IONIQ-mallisto on tärkeä osa Hyundain kestävän kehityksen strategiaa.

IONIQ hybrid -ja IONIQ plug-in mallit tulevat markkinoille uudella Kappa 1.6 GDI – suorasuihkutus bensiinimoottorilla. Uusi nelisylinterinen moottori tuottaa 105 hv ja 147 Nm väännön. Moottori on räätälöity toimimaan hybridi-malleissa yhdessä pehmeästi vaihtavan kuusinopeuksisen kaksoiskytkinvaihteiston kanssa. Sähkömoottori mahdollistaa puhtaasti sähköllä ajamisen ja tarjoaa kuljettajan käyttöön heti moottorin koko vääntöalueen.

IONIQ hybrid-mallin sähkömoottori tuottaa tehoa 32 kW (43,5 hv) ja vääntöä 170 Nm. Voimansa moottori saa takaistuinten alle sijoitetuista 1,56 kWh litium-ioni-polymeeri – akuista. Yhdessä 1.6 GDI-bensiinimoottorin kanssa se tarjoaa maksimitehon 103,6 kW (141 hv) ja 265 Nm:n väännön. Auto kiihtyy 185 km:n huippunopeuteen, ja yhdistetty CO2 -päästö on 79 g/km. IONIQ hybrid-mallin polttoaineenkulutus on vain 3,4 litraa / 100km.

IONIQ electric tarjoaa yli 280 km puhdasta liikkumista 28 kWh:n litium-ioni-polymeeri akustolla. Sähkömoottorin tarjoama välitön huippuvääntö on 295 Nm ja maksimiteho on 88 kW (120 hv). Auto saavuttaa 165 km/h huippunopeuden ja kuluttaa sähköä 100 kilometrillä vain 11,5 kWh.

IONIQ on jo voittanut virtaviivaisella muotoilullaan arvostetun ja himoitun vuoden 2016 Red Dot –muotoilupalkinnon. Malli on jo kuudes Hyundai, joka on saanut Red Dot -palkinnon kolmen viimeisen vuoden aikana.

Hyundai tarjoaa IONIQ-mallille koko autoteollisuuden parhaan takuun, 5 vuotta ilman kilometrirajaa, sekä lisäksi korkeajänniteakuille 8 vuoden / 200 000 kilometrin takuun.

IONIQ-malliston ennakkomyynti käynnistyy Suomessa alkusyksystä. IONIQ hybrid ja IONIQ electric –mallit tulevat myyntiin ensimmäisenä syksyn aikana ja IONIQ plug-In 2017 alkuvuoden aikana.
"
 
Mielenkiintoista vehjettä pukkaa tosiaan Hyundailta ja Kialta hybridirintamalle. Oikeinkin hyvä asia että Toyota rupeaa saamaan vihdoinkin vastusta. Mukavan pitkät takuutkin tuomaan turvaa uuden tekniikan kanssa. Pelkään vain pahoin että hinnat lähtee Suomessa pistokkeettomalla hybridillä vain pari tonnia halvemmalla kuin halvin Prius eli 33 tonnista ja puhtaan sähköversion saanee halvimmillaan 40 tonnilla. Nämä ovat siis minun ennustuksia.
 
Foxit sanoi:
Mielenkiintoista vehjettä pukkaa tosiaan Hyundailta ja Kialta hybridirintamalle. Oikeinkin hyvä asia että Toyota rupeaa saamaan vihdoinkin vastusta.

Onhan näitä hybrideitä jo Volkkarillakin ollut tarjolla. Jetta Hybrid oli floppi, eikä Golf GTE:n myyntikään ole mitenkään raketoinut.

Golf GTE:n koeajojen perusteella en paljoa uskalla toivoa Ioniqiltkaan, kun kaksoikytkentävaihteiston ja sähkömoottorin yhteispeliä eli Golfissakaan voi mitenkään saumattomaksi kehua. Toivottavasti korealaiset onnistuvat paremmin.

Foxit sanoi:
Mukavan pitkät takuutkin tuomaan turvaa uuden tekniikan kanssa. Pelkään vain pahoin että hinnat lähtee Suomessa pistokkeettomalla hybridillä vain pari tonnia halvemmalla kuin halvin Prius eli 33 tonnista ja puhtaan sähköversion saanee halvimmillaan 40 tonnilla. Nämä ovat siis minun ennustuksia.

Hyvin todennäköisesti juurikin noin. Sitten kun viereen vielä laittaa Auriksen hybridimallien hinnaston, joka on reilusti Priusa halvempi, niin kova pitää olla halu korealaiseen, jos Auriksen jättää välistä. Pistokemallit asia erikseen.
 
Urlaub sanoi:
Onhan näitä hybrideitä jo Volkkarillakin ollut tarjolla. Jetta Hybrid oli floppi, eikä Golf GTE:n myyntikään ole mitenkään raketoinut.

Golf GTE:n koeajojen perusteella en paljoa uskalla toivoa Ioniqiltkaan, kun kaksoikytkentävaihteiston ja sähkömoottorin yhteispeliä eli Golfissakaan voi mitenkään saumattomaksi kehua. Toivottavasti korealaiset onnistuvat paremmin.

Hyvin todennäköisesti juurikin noin. Sitten kun viereen vielä laittaa Auriksen hybridimallien hinnaston, joka on reilusti Priusa halvempi, niin kova pitää olla halu korealaiseen, jos Auriksen jättää välistä. Pistokemallit asia erikseen.

Ioniq ja Niro kilpailevat suomessa mielestäni ennenminkin Auriksen kuin Priuksen kanssa. Prius on suomessa aika pienten volyymien malli. Jos Ioniq:n hinnat alkaen hinta on suurempi kuin Nirolla, niin ei noita paljoa nähdä. Veikaan, että hinnat alkaen on 28k€.

Volkkarin hybrideissä ei ole oikein järkeä, Jetta oli tekninen floppi, iso kyhmy kontissa ja vain 27hv sähkökone. GTE on kallis erikoismalli,  esim vaihtoehto GTD:lle. GTD:tä/GTE:tä näkee harvemmin kuin tesloja. Hybridillä on tarkoitus säästää, jos hybridi, kuten GTE, maksaa 2x perusmalliin verrattuna, niin ei homma toimi.
 
VAG:n hybridien ajatusmaailma on mielestäni täysin erilainen kuin esim. Toyotalla. Tojo tekee hybridejä, joiden tarkoitus on olla ekologisia, kuitenkin suorituskyvyn ollessa sama kuin perusmallilla (kuten vaikkapa se Toyotan 1.2T-kone). VAG tekee samaa, mutta GTI-luokassa (Jetta on floppi ja sitä ei kannata laskea mukaan), autojen ollessa aina plug in -hybridejä. Ja mitä yleisyyteen tulee, niin ainakin Jyväskylässä Passat GTE on yleisempi kuin Teslat.

Veikkaan kuitenkin, että myös VAG, kuten muutkin euromerkit, tuovat myös tuulipukukansan hybridejä muutaman vuoden sisällä.
 
MMV sanoi:
VAG:n hybridien ajatusmaailma on mielestäni täysin erilainen kuin esim. Toyotalla.

Niin, VAG-hybridin lisähinnasta puolet tulee GTE-erikoisvarustelusta, eikä ympäristöystävällisemmästä tekniikasta. VAG rahastaa. Eivät ole oppineet diesel-skandaalista mitään. Ei löydy 2017 Golf-mallistosta normivarusteista hybridiä, vaikka tekniikka tuli jo vuonna 2014 myyntiin. Ahneudella voi olla huono loppu.
 
Ioniq ja Niro ovat todella mielenkiintoisia autouutuuksia. Kiinnostaavaa tutkia aikanaan niiden tekniikkaa tarkemmin, josko ja kun niistä tihkuu enemmän tietoa. Tuon Ioniq-speksin mukaan ihan oikeanlaisista hybrideistä, plugareista ja sähkäreistä on kuitenkin kyse.

===========================

Etelä-Korealaiset eivät näköjään kertoile liiemmälti strategioistaan ja panostuksistaan, vaan siellä on pantu tuulemaan hybridi- ja sähköautorintamalla. :D

Toisin on Euroopassa, jossa autonvalmistajat kilvan kertovat suunnitelmistaan panostaa miljardeja uuden autotekniikan kehittämiseen lähivuosina. Panostuksia ohjataan sähköautoihin, polttokennoihin, mutta vähemmässä määrin hybrideihin. Visioissa vilahtelevat vuosiluvut 2020 ja 2025.

Hienoltahan se näyttää vilautella nuita miljardeja ja etunojaisia suunnitelmia, mutta tiedoksi vaan Juurooppaan, että nyt on ekoautojen kehittelyssä jo hiukkasen kiire, jottei housut pääse valahtamaan nilkkoihin...
 
Tässä olisi nyt hieman vertailua hybridi -Ioniqista uutta Priusta vastaan. Aika kovia kulutuslukemia ovat mitanneet testilenkillään, Ioniqille 5,8 ja Priukselle 5,2 l/100km. Pitänee olla aika vauhdikasta tai muuten vain hyvin tempoilevaa tämä Autobildin testikulutusmittaus... Moni uuden Priuksen omistaja kuitenkin raportoi Priuschatissa pääsevänsä nyt paljon helpommin alle 4,0 tuloksiin, eikä 3,5 l/100km tankillisetkaan ole mitään harvinaisuuksia. EU-keskikulutukset ovat siis Ioniqille 3,4 ja Priukselle 3,0 l/100km. Linkki alla: 
Toki tuo Prius on Saksassa n. 4000 euroa Ioniqia kalliimpi joten esim. Toyota Auris tai tuleva CH-R voi saada tästä Ioniqista ja Kia Nirosta itselleeni ihan hyvän kilpailijan aika samassa hintaluokassa.
 
TM:n jutun mukaan ei saa laittaa vetokoukkua eikä kattotelineitä  :rolleyes:
 
Mielestäni tuo Ioniqin ja Priusin kulutukset ovat täysin linjassa oman kokemukseni pohjalta. Ajoin viimeksi viime viikolla Hankasalmi-Jkl-Hankasalmi -välin appiukon Priusilla ja ainoa moottoritieosuus tuolla välillä on 5-6 km pätkä Vaajakoskelta Jyväskylään. Jos hybridillä ajaa, kuten normaalisti autolla ajetaan, niin kulutus on tuo. Jos ajo on pelkkää kulutusoptimointia, niin tokihan se hybridi pienemmällä menee, mutta niin menee muutkin autot.

En minä ole hybridin vastustaja, mutta jotta hybridissä on polttoainetalouskannalta merkittävää järkeä, niin silloin ajoympäristön täytyy olla pääasiassa kaupunkiajoa. Vaimolleni hybridi olisi erinomainen vaihtoehto ja plugari-hybridi vielä parempi, jolloin todennäköisesti kaikki työmatkat voisi ajaa sähköllä. Valitettavasti taitaa plugari-Ioniq maksaa niin paljon, että hankintamahdollisuudet ovat valitettavan vähäiset.
 
Ioniq saanut hinnat ja hyvältä vaikuttaa. Sama tekniikka kuin Kia Nirossa, mutta ilman SUV-lisää.

hybrid DCT Comfort 27 990,00 €

hybrid DCT Style 31 990,00 €

Comfort-mallin vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa kevytmetallivanteet, automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, törmäysvaroittimen, mukautuvan vakionopeuden säätimen, automaattisen kaksialueilmastoinnin, peruutuskameran, kosketusnäytöllä varustetun audiojärjestelmän, lämmitettävän ohjauspyörän, kaistavahdin, sadetunnistimen sekä Bluetooth-matkapuhelinvalmiuden.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001266506.html

http://www.hyundai.fi/wp-content/uploads/2015/02/20160922_IONIQ_hybrid_varusteet.pdf
 
On reilusti fiksummin varusteltu ja hinnoiteltu kuin Niro. Harmi kun ei saa sitä koukkua niin jää auttamatta pois vaihtoehdoista.
 
Antero sanoi:
Ioniq saanut hinnat ja hyvältä vaikuttaa. Sama tekniikka kuin Kia Nirossa, mutta ilman SUV-lisää.

hybrid DCT Comfort 27 990,00 €

hybrid DCT Style 31 990,00 €

Hieman on kovat hinnat Auriksen hybrideihin verrattuna, vaikka mediassa halvaksi hehkutettiinkin - Priukseen verrattuna.

Auriksessa ei ole kaksoiskytkin laatikkoakaan ja peräkoukunkin saa. Auris on tarjolla myös farkkuna. Eipä tarvitsisi itse paljoa pohtia kummanko ottaa..

Odotetaan nyt sitten vielä Ioniqin sähköautoversiota.
 
Urlaub sanoi:
Auriksessa ei ole kaksoiskytkin laatikkoakaan ja peräkoukunkin saa. Eipä tarvitsisi itse paljoa pohtia kummanko ottaa..

Itse en koukulla tee mitään ja mieluummin otan kaksoiskytkinlaatikon kuin Auriksen kuminauhan. Tavaratilahan Ioniqissa on ihan riittävä, joten siitäkään ei jäisi kiinni. En pidä Auriksen ulkonäöstä enkä sisätiloista, joten Hyundai ilman muuta näistä.
 
Tuo Comfort on about saman hintainen kuin Auris hybrid Active ja paremmin varusteltu. Naurikseen edes saa kaikkia varusteita mitä tuossa on vakiona.
 
Hieman aiheen ohi, mutta mistä johtuu Auriksen ja Priuksen hintaero, eikös tekniikka ole sam? Toki Ionoqissa ja Kia Nirossakin on sama tekniikka. Alkaen hinta jälkimmäisissä sama, mutta Ionoqissa paremmat varusteet.
 
arska sanoi:
Hieman aiheen ohi, mutta mistä johtuu Auriksen ja Priuksen hintaero, eikös tekniikka ole sam?

Uudessa IV Priuksessa on astetta tuoreempi tekniikka, mutta samanlainen hintaero oli Auriksen ja Prius III:kin välillä, joiden tekniikka on 1:1.

Kyse on tietysti bisneksestä. Priuksesta ollaan ilmeisesti valmiita maksamaan kovempi hinta.

Samalla tavalla voi kysyä, miksi Mersun E-sedan on halvempi kuin samalla tekniikalla ladattu E-coupe. CLS:stä vedetään sitäkin kovempaa hintaa, vaikka tekniikka on samaa kuin Eemelissä.
 
Myyntilukuja tarkastamatta voisi ajatella, että Priusta myydään aika paljon vähemmän kuin Aurista hybridinä. Analogia Mersujen suhteen on ymmärrettävä, sama lienee Audi A4/A5 suhteen. Vastaavia esimerkkejä löytynee muiltakin merkeiltä. Kysymys taitaa pohjimmiltaan olla markkinataloudesta  :)
 
Mielenkiintoinen auto ja siedettävä hinnoittelu. Adaptiivinen vakkari perusmallissa hyvä veto. Ihmetystä aiheuttaa se, ettei LED ajovaloja saa ollenkaan. Autoon jonka idea on olla pihi, niin ne minusta kuulusivat ainakin lisävarustelistalle.

Jos olisin vaihtamassa autoa, niin koeajaisin.
 
Kysyin tänään Herttoniemen Laakkosesta milloin näitä olisi koeajettavana ja menee kuulemma loka-marraskuun vaihteeseen, että ensimmäiset esittelyautot saapuvat Suomeen.
 
Viikon päästä olevilla Auto 2016 -messuilla näitä pääsee ainakin koeajamaan, sen verran kiinnostaa että meni varauslistalle.