https://tummennuskalvot.fi/

Verkkoselaimet

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Ei näyttänyt olevan tällaista otsikkoa, joten aloitetaan.

Tunsin itseni - jälleen kerran - todella tyhmäksi, kun taistelin uuden läppärini Edge-selaimella enkä uskonut ongelmien johtuvan siitä, vaan koneesta. No vihdoin asensin Firefoxin, jota olen eniten tottunut käyttämään, ja niin ovat kaikki tahmeudet ja sekoilut tiessään. En jaksa kaikkea listata, mutta sivut eivät latautuneet tai valmiksi ladatut sivut hävisivät, lataus kesti ja kesti, kirjoittaminen takkusi ...

En todellakaan voi suositella Edgeä kenellekään, vaan kehotan vaihtamaan sen ensi tilassa toimivaan, mielellään tietysti itselle tuttuun selaimeen.

Nyt tietysti joku kertoo, miten sulavatoiminen ja kätevä Edge on ???. Sitä oikeastaan odotankin 8).
 
Nettiselaimet on kyllä kuin kitka vs. nasta vs. kiinalainen kesärengas-keskusteluja pahimmillaan. Toinen tykkää tyttärestä ja toinen äiteestä, mutta niin se vain menee.

Itse olen hypännyt jo tovi sitten googlen ja Chromen kelkkaan kun kaikkiin käyttämiini laitteisiin saa samat kirjainmerkit (pilvestä) ja käytännössä yhteisen sivuhistorian. Tämä siis auttaa kun käyttää konetta töissä, konetta kotona, androidluuria ja iPadia, joissa kaikissa on Chrome asennettun ja joihin olen kirjautunut sisään.

Firefoxissa tietyt lisäosat pelaa paremmin, joten se on toisena selaimena edelleen käytössä, mutta tuota mäsän tekelettä ei vaan kykene käyttämään. Se on HI-DAS...
 
ConD sanoi:
Itse olen hypännyt jo tovi sitten googlen ja Chromen kelkkaan kun kaikkiin käyttämiini laitteisiin saa samat kirjainmerkit (pilvestä) ja käytännössä yhteisen sivuhistorian. Tämä siis auttaa kun käyttää konetta töissä, konetta kotona, androidluuria ja iPadia, joissa kaikissa on Chrome asennettun ja joihin olen kirjautunut sisään.

Täällä sama juttu. Helppous on kaiken ydin. Toki siellä se big brother tallentaa kaiken minkä teen ja joudun vakoilun kohteeksi..
Kyllä ne agentit siellä pohtii, että mitä tuo jätkä katselee ebaystäkin jotain leikkiautoja ja ledilamppuja - varmaan terroristi!
 
Edgeä kokeilin joskus viime viime syksynä, kun päivitin ilmaiseksi, kokeeksi, pöytäkoneeni w kymppiin. Eipä vaikuttanut minun selaimeltani. Palautin w seiskan takaisin, sinne jäi edge.

Chromea on tullut käytettyä, lähinnä siksi, että siitä saa kätevästi telkkariin kuvan Chromecastin kautta. Firefoxia käytin vakituiseen ennen sitä, mutta eipä sillä kovin kummoista eroa ole Chromeen, melkein samanlaiset ovat käyttöliittymältään.
 
Firefoxia on tullut pääasiassa käytettyä jo sen 1.0 versiosta alkaen. Edgeäkin olen silloin tällöin kokeilumielessä käyttänyt mutta olen niin tottunut Firefoxiin että sitä mieluiten käytän.
Joskus aiemmin olen käytellyt Internet Exploreria ja joskus ammoisina aikoina 90-luvun puolella jopa Netscapea.
Puhelimella Internet sovellusta ja Chromea myös.
 
^ennen Netscapea oli käytössä Mosaic.

Eipä noissa Firefoxissa ja Chromessa mitään ratkaisevaa eroa ole. Viimeksi alkuvuodesta käytin kuukauden verran pelkästään Chromea, mutta palasin lopulta taas Firefoxiin. Chromen Mac-versiossa oli jotakin pientä epäjohdonmukaisuutta pdf:ien avaamisessa. Chrome on mennyt hivenen liian pitkälle näennäisessä helppokäyttöisyydessä, kun esim. valikot yritetään piilottaa käyttäjältä.
 
nemos sanoi:
Eipä noissa Firefoxissa ja Chromessa mitään ratkaisevaa eroa ole.

Itse käytin Firefoxia ykkösversiosta alkaen suunnilleen vuoteen 2015 asti. Jostain syystä se vain pikkuhiljaa mätäni raskaammaksi ja raskaammaksi ja samalla sen vakaus heikkeni. Vaihdoin Chromeen ja olen ollut ihan mielettömän tyytyväinen -- erittäin kevyt ja toimiva, erittäin jouheva käytettävyys usealta koneelta.
 
Mikäs se vesikettu on?

Edge on koneella kotona ja töissä, kummassakaan en käytä. Kotona käytän pääasiassa IE:tä, ihan ok. Töissä on koko ajan yksi ohjelmisto jatkuvasti auki chromella ja se vapauttaa IE:n muuhun käyttöön.
Padillä käytän vain pakosta safaria, se kun tykkää avata kaikki linkit sillä. Saiskohan sen pois? Chrome on tässä padissa pääasiallisena selaimena.
 
Vesikettu on uusi kehitelma Mozilla alustan päälle.

Edgeä käytän kerran kuussa. Olen näet mukana Mocrosoftin Win10 testiryhmässä ja saan uusia "ominaisuuksia" aikasemmin kun muut. N kerran kuussa pyytävät sanallista palautetta ja se ei toimi kuin Edgellä.
Eilen päivittyi uusin Win10 kehitysversio ja ensimmäinen kokeilu (tämän ketjun innoittamana) Edgellä kaatoi heti selaimen. Toinen yritys toi Iltasanomien sivun yläosan, mutta ei mitään muuta.

Palaan siis takaisin Chromeen ja tiettyjen pluginien takia osin Firefoxiin
 
Vaarivanhus sanoi:
Edgeä kokeilin joskus viime viime syksynä, kun päivitin ilmaiseksi, kokeeksi, pöytäkoneeni w kymppiin. Eipä vaikuttanut minun selaimeltani. Palautin w seiskan takaisin, sinne jäi edge.

Chromea on tullut käytettyä, lähinnä siksi, että siitä saa kätevästi telkkariin kuvan Chromecastin kautta. Firefoxia käytin vakituiseen ennen sitä, mutta eipä sillä kovin kummoista eroa ole Chromeen, melkein samanlaiset ovat käyttöliittymältään.
Herätellä vanhaa ketjua henkiin.
Niin se vain tämäkin maailma ajan myötä, parissa vuodessa muuttuu ja kehittyy. Muutaman kuukauden on tullut käytettyä Edgeä ja todennut, ettei tässä enää mitään mainittavaa häikkää ole.
Jonkin aikaa joutui sivujen zoomailun kanssa ihmettelemään; jos lataa samalle välilehdelle jonkun toisen sivun, niin sivustosta riippuen oli joko liian pieni tai suuri. Välilehden zoomausprosentti säilyy samana, mutta vaikuttaa siltä, että sivut on tehty jonkin verran eri kokoisiksi? Onkohan sivujen koosta mitään normitusta? Tähän ilmiöön on kuitenkin jo niin tottunut, ettei se haittaa ollenkaan.

Suosikit-palkkiin laitetuista kuvakkeista jotkut näkyvät 5-sakaraisena tähtenä, vaikka ne Chromella ja Firefoxilla näkyvät oikein. Olen käyttänyt Suosikit-palkissa pelkkiä kuvakkeita ilman nimiä jolloin palkkiin mahtuu vallan hyvin kaikki "tarpeelliset" kuvakkeet.

Oikeastaan Edgeä siirryin käyttämään siitä syystä, että Yle Areena heittäytyi kiukuttelemaan (käsittääkseni Flashin vuoksi?). Edgellä toimii. Toisaalta, eipä tällä selaimella voi käyttää Chromecastia, mutta ei haittaa. Luovuin siitä siirryttyäni HDMI-piuhaan, joka toimii kuin se paljon puhuttu "junan vessa".
 
Firefox päivittyi versioon 64.0 jossa veivät RSS-tuen pois. Nähtävästi koko muu maailma on jo unohtanut koko RSS:n mutta itsellä oli vielä Ylen uusimpien uutisotsikoiden RSS live kirjanmerkki käytössä. Nyt se piti korvata tavallisella kirjanmerkillä.
 
Autoilija92 sanoi:
Firefox päivittyi versioon 64.0 jossa veivät RSS-tuen pois. Nähtävästi koko muu maailma on jo unohtanut koko RSS:n mutta itsellä oli vielä Ylen uusimpien uutisotsikoiden RSS live kirjanmerkki käytössä. Nyt se piti korvata tavallisella kirjanmerkillä.

Minulla on tietokoneella kotisivuna IgHome, jossa on 9 sivuston uutisotsikot ja Google-haku. Todella sääli, jos RSS poistuu. Täytynee katsastaa joko Chromen Mac-versiosta olisi korjattu ne pari pikkuasiaa, joiden takia Firefox on ollut mieluisampi.
 
Minä siirryin IE:stä Opera selaimeen ja ihan ok. No nyt kiinalaisten omistama, mutta keräähän se google ja mikkisoftakin
tietoja, eikä mulla mitään salaista ole. Toisena satunnaisesti Chrome.
 
"Firefoxiin verrattuna Google Chrome vaikuttaa lähes vakoiluohjelmalta"
https://www.is.fi/digitoday/art-2000006152557.html

Olen aina käyttänyt Firefoxia koska osoiterivistä saa auki drop-down valikon useimmiten vierailluista sivuista ja tämä päivittyy automaattisesti perustuen siihen mitä sivustoja viime aikoina eniten katsellut. Tämän puuttuminen Chromesta ärsyttää niin paljon etten käytä kyseistä selainta. Pieni asia mutta valtava vaikutus käyttökokemukseen.

Nyt näyttää myös siltä että Chrome vakoilee käyttäjää huomattavasti enemmän kuin Firefox koska sallii oletuksena paljon enemmän evästeitä. Entistä suurempi syy pysytellä Firefoxissa.
 
Juuha sanoi:
Olen aina käyttänyt Firefoxia koska osoiterivistä saa auki drop-down valikon useimmiten vierailluista sivuista ja tämä päivittyy automaattisesti perustuen siihen mitä sivustoja viime aikoina eniten katsellut. Tämän puuttuminen Chromesta ärsyttää niin paljon etten käytä kyseistä selainta. Pieni asia mutta valtava vaikutus käyttökokemukseen.

Chromessahan nuo on selainikkunassa kuvakkeina suoraan klikattavana, ainakin jos aloitussivu on Google search.
 
Arcca sanoi:
Chromessahan nuo on selainikkunassa kuvakkeina suoraan klikattavana, ainakin jos aloitussivu on Google search.

Joo olen huomannut. Kesken selailun vaatii kuitenkin turhaa uuden sivun avaamista jotta nuo näkyy. Jos ei päätäkkään siirtyä uudelle sivulle, se uusi turha sivu on erikseen suljettava. Jos päättää siirtyä toiselle sivulle, se edellinen sivu on erikseen suljettava. Hyvin pieni ero paperilla mutta ainakin omasta mielestä suuri ero käyttökokemuksessa. Joka kerta kun käytän Edgeä tai Chromea alan kaipaamaan tuota Firefoxin drop-down listaa.
 
Tottumiskysymys. Itse käytän yleensä nopeinta tapaa ja se on mielestäni Chromessa (ja Firefoxissa myös) että klikkaa osoiteriviä, painaa 1-2 ekaa kirjainta ja enter. Esim. tänne foorumille pääsee kun painaa A ja enter.
 
Varmasti tottumiskysymys. Minulla nopeampi hiirellä avata Firefoxin drop-down valikko ja ottaa Autostadium siitä 2-sijalta kuin alkaa näppäimistöstä etsimään A-kirjainta. Varsinkin jos istuu sohvalla hiiren kanssa ja läppäri näppäimistöneen toisella pöydällä.
 
Hupsista, yllättäen W10 käyttöjärjestelmä pyysi kesken kaiken käynnistämään tietokoneen uudelleen päivitystä varten. Eipä siinä mitään, päivittäköön, mutta päivityksen jälkeen Edge-selaimen käynnistäessäni se ilmoitti, että nyt onkin asentunut selaimesta uusi versio.
Onhan se aika paljon eri näköinen kuin vanha, mutta eiköhän tähän totu. Tärkeintä kuitenkin, että toimisi moitteettomasti eikä tarvitsisi opetella muutoksen myötä uusia asioita. Aika näyttänee.
 
Vaari sanoi:
Eipä siinä mitään, päivittäköön, mutta päivityksen jälkeen Edge-selaimen käynnistäessäni se ilmoitti, että nyt onkin asentunut selaimesta uusi versio.
Onhan se aika paljon eri näköinen kuin vanha, mutta eiköhän tähän totu. Tärkeintä kuitenkin, että toimisi moitteettomasti eikä tarvitsisi opetella muutoksen myötä uusia asioita. Aika näyttänee.

Uusi Edge on Chromium-pohjainen selain ja siten pelkästään ulkonäkö ei ole uusi, vaan käytät periaatteessa täysin eri selainta.
 
^Jaa, tuo onkin minulle uusi tieto, ilmankos muutos vaikutti isolta. Selain väittää ensimmäistä kertaa käynnistyessään olevansa "Tervetuloa uuteen Microsoft Edgeen".

Jossain vaiheessa asennusta luki, että tämän selaimen asentuminen edellyttää tietokoneelta jotain tiettyjä ominaisuuksia. Uteliaisuuttani laitoin tulille ja päivitin kolme muutakin W10-läppäriäni. Kaikki läppärit HP Elitebookeja, tyypit 8540p, 8470p sekä 2 kpl 8460p. Uusi selain asentui koneisiin 8540p, 8470p ja toiseen 8460p, mutta jostain syystä toiseen 8460p läppäriin ei uusi selain asentunut. Mikä lienee syy? Oliskohan BIOS-päivityksissä ero?
 
On tässä uudessa selainversiossa vanhaan verrattuna selkeitä parannuksiakin. Kun kirjaudun eri tietokoneilla samalla käyttäjätunnuksella verkkoon, niin näköjään selaimen suosikit-palkki päivittyy samaksi kuin mihin sen "tuoreimmalla" istunnolla jostain toisesta koneesta "viilaillut". Tutustuminen jatkuu...
 
4.6. tuli mulle tuo Edge päivitys. Oletusselaimena kuitenkin edelleen Firefox kun olen siihen niin tottunut. Silloin tällöin olen vaihtelun vuoksi Edgeäkin kokeillut. Koneestani löytyy myös Internet Explorer 11 jota on vieläkin harvemmin tullut käytettyä.
 
Vaari sanoi:
On tässä uudessa selainversiossa vanhaan verrattuna selkeitä parannuksiakin. Kun kirjaudun eri tietokoneilla samalla käyttäjätunnuksella verkkoon, niin näköjään selaimen suosikit-palkki päivittyy samaksi kuin mihin sen "tuoreimmalla" istunnolla jostain toisesta koneesta "viilaillut". Tutustuminen jatkuu...

Tuo on chromen ihan perus-toiminnallisuuksia, se synkkaa pilven yli kaikki kirjanmerkit, laajennukset, tallennetut salasanat... laitteesta toiseen :)

Noita chromium-pohjaisia selaimia on tullut tässä viime vuosien aikana kuin sieniä sateella ja jokainen tietty kehuu just sitä omaansa paremmaksi kuin muut. No onhan noita nyt sentään nahkottu hiukka toisen näköisiksi, vaikka saman ytimen päällä keikkuvatkin 8)