https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Helikopteri kameralla?

T

TeBsu

Vieras
Jollakin oli järvenpään miittissä ilmakuvia otettuna? Mistähän saisi edullsien helikopterin tai vastaavan kameralla? Hintaa noin +/- 100e... Kun joulupukki unohti jotain  ;D
 
Vähän menee budjetin ylite, mutta tommonen ois kiva ens kesäks, pitäsköhän ostaa joku halvempi versio ja harjotella ensin  ;D
 
Kaverilla on muistaakseni joku DJI Phantom 2. En ole sitä vielä itse kokeillut, mutta omistajan mukaan sitä osaa lennättää heti ilman kokemusta "kuka vaan". Hintaluokka toki eri, mutta ei noilla muillakaan vastaavan tyyppisillä pitäisi oikean kopterin lennättämisen kanssa olla juurikaan yhteistä.

 
Sen mitä itse näihin olen perehtynyt siinä mielessä josko töihin ostaisi, niin kyllähän nuo halvat on leluja. En nyt suorilta muista ketkä miiteissä kuvia koppereilla räpsi, mutta hintaluokka tuskin oli satkun sielläkään? :D

Ei siinä... voisin itsekin leluksi ostaa moisen. Neliroottorisena tuota on aika paljon helpompi lentää kuin "tavallista" RC-kopteria. Tavallisenkin olen toistaiseksi saanut pidettyä ilmassa ja tuotua alas ehjänä...

Harjoittelu kannattaa aloittaa vaikka sisällä alkuun. Sitten pikkuhiljaa siirtyä ulos avoimempiin maastoihin ja korkeammille korkeuksille. Halpojen pelien varaosien saanti voi olla tiukkaa, joten kerran kun antaa painovoimalle vallan ja tuo koneen kovasti tonttiin, niin satasen harrastus voi äkkiä muuttua kahdensadan harrastukseksi uuden laitteen muodossa.

Meillä oli oikeasti tarkoitus hommata ns. oikea kopteri rakenteiden tarkastushommiin. Meillä speksilistalla oli kunnon 4- tai jopa 6-lapainen kone, kunnollinen vakaaja/gimballi sekä GoPro sekä "fly by video"-systeemit. Hinta nousi nelinumeroiseksi aika äkkiä eikä edes alkanut ykkösellä... :D
Ei vaan saatu oikein hintojen selvittelyn jälkeen myytyä tuota itsellemmekään. Ammattilaiset kuvaa kuitenkin kohtuuhintaan rakenteita sieltä mistä tarvii.

 
Mínähän siellä Jpäässä tuota kopteria lennättelin, eli sehän on DJI FC40, joka muistaakseni maksoi Saksasta tilattuna reilut 400 euroa.

DJI:ltähän on tullut juurikin uusin versio DJI inspire 1, jolla saa jo melko laadukastakin kuvaa ja hintaa onkin sitten jo 3000 euroa :eek:
 
No niinhän olitkin... eihän sitä kaikkia muista. :)

Turggusessa taisi vaikuttaa toinen kopteri/autoharrastaja, kavaltakaa itsenne tai.. no enivei. Hienoja kuvia sitä tulee, kun perspektiivi vaihtuu vähän maantasota toiseksi.
 
Meillä on tuo pieni Hubsan X4 mutta ilman kameraa, ja vaikka se luonnollisesti Jägen miitissä nähtyyn nelikopteriin verrattuna on lelumpi ja paaaljon pienempi niin ihan hienosti se lentää ja kaikkia osia ja akkuja saa erikseen myös varaosina. Ihan suositeltava kapistus homman opettelemiseen ja sopiva pieni sisällekin.

Jos kameran kanssa haluaa enemmänkin touhuta niin tuosta Hubsanin X4 mininelikopterista on olemassa malli, joka tottelee nimeä FPV, ja jossa livekuvaa voi seurata ohjaimsesta (sen sijaan että se tallentuu vain kortille jälkeenpäin katsomista varten). Tosin hinta pompsahtaa tuonne parinsadan tienoille: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/hubsan-fpv-x4-mini-quad
 
Kopterin hankinta on minullakin pyörinyt mielessä ja nähtyäni Apajun laitteen Järvenpään miitissä niin sen jälkeen olen tuota hankintaa vakavammin tuumaillut. TM testasi jokin aika sitten pari laitetta ja siitä jäi mieleeni käsitys, että hiukan reilun tonnin budjetilla saisi jo kohtalaisen amatööriharrastajan laitteen.
 
Noiden hinnat tulevat tällä hetkellä alaspäin aika haipakkaa. Tuossa ennen joulua juttelin laitteita myyvän alan harrastajan kanssa, jonka mukaan nykyisten halvempienkin (eli alle 100-400€) nelikoptereiden ominaisuuksilla varustetut vehkeet maksoivat vielä pari vuotta sitten pahimmillaan 10-kertaisesti nykyiseen verrattuna. Tuon apajun kopterin livenä nähneenä uskoisin, että se riittää ns. Amatööriharrastajalle mainiosti, ja netistä ostettaessa ei tarvi siitäkään maksaa läheskään tonnia.
 
Näin tavallisten koptereiden lennättäjänä kauhulla aina katson joitain aloittelevia multikopteristeja. Lennätetään missä sattuu ja luotetaan tekniikkaan esim. gps:ään. Ei oikein aina ymmärretä, että tuollainen tekee rumaa jälkeä osuessaan. Eli opetelkaa noiden käyttöä kaukana sivullisista ja opetelkaa oikeasti ohjaamaan niitä. Tavalliset kopterit vaatii niin paljon enemmän osaamista että yleensä niiden kanssa on tuo turvallisuus puoli paremmin hanskassa.
 
Miten mahtaa käydä ilmavalokuvakauppiaiden kuvien kanssa, kun yhden kuvan hinnalla taitaa saada laitteet, jolla voi itse mökkiään kuvailla.

No, ehkäpä kuitenkin riippuu kuvasta. Kymmenisen vuotta sitten tuli kauppias myymään mustavalkoista  kuvaa, joka oli otettu 1960-luvulla lapsuudenkotini maisemasta. Kuvassa näkyi isä työpaikallaan sekä naapurin emäntä mökkinsä ovella sekä pellot, jotka ovat aikoja sitten muuttuneet metsäksi. Ei voinut olla ostamatta, vaikka taulu maksoi 470 euroa.

Viime kesänä taas pörräsi helikopteri mökin ympärillä. Niinpä kävi, että syksyllä ilmestyi kauppias paikalle. Vetosin siihen, ettei tuollaista kehtaa kenellekään näyttää, kun mökin edusta on rakennustarvikkeita täynnä ja seinä auki revittynä. Sanoi, että voidaanhan nuo retusoida pois. Ei kuitenkaan tällä kertaa kauppoja syntynyt.
 
njs sanoi:
Näin tavallisten koptereiden lennättäjänä kauhulla aina katson joitain aloittelevia multikopteristeja. Lennätetään missä sattuu ja luotetaan tekniikkaan esim. gps:ään. Ei oikein aina ymmärretä, että tuollainen tekee rumaa jälkeä osuessaan. Eli opetelkaa noiden käyttöä kaukana sivullisista ja opetelkaa oikeasti ohjaamaan niitä. Tavalliset kopterit vaatii niin paljon enemmän osaamista että yleensä niiden kanssa on tuo turvallisuus puoli paremmin hanskassa.
Noi nelikopterit on melko helppoja lentää mutta toki pitää olla tarkkana niidenkin kanssa etenkin ettei osu toiseen ihmiseen. Noi ihan pienet hieman kämmentä suuremmat - jollainen siis meilläkin on - ovat siitä hyviä, että niiden pienten roottoreiden lavat eivät saa juurikaan tuhoa aikaiseksi osuessaan esteeseen, enemminkin roottorin lavat popsahtavat irti mutta ne saa painamalla takaisin kiinni. Sen lisäksi niihin voi ostaa muutamalla eurolla pienen suojan (vähän niin kuin puskurin) joka kiertää koko kopterin ja kaikki roottorit ja siten tekee hommasta vieläkin turvallisempaa.

Tuollaisella 50-100€ mininelikopterilla on hyvä opetella lentämään kun sillä sen voi tehdä sisälläkin ennen siirtymistä ulos ja tuulen armoille. Sisällä treenatessa pitää tilan ahtaudesta ja mataluudesta johtuen olla myös ihan toisella tavalla skarppina, joten kopterin käsittelytaidot kasvavat nopsasti.
 
Kevään tulon myötä markkinoille on tullut myös mielenkiintoinen uutuus Yuneec Q500 Multikopteri
Hintaa uutuudella on suomessa noin 1250 euroa ja tuolla rahalla saa jo melko paljon hyviä ominaisuuksia, mm. lentoaika 25 min ja ihan laadukasta videokuvaa ja valokuvia.
Samalla hinnalla saa DJI Phantom Vision +:n  ja tässä Q500:ssa taitaa kyllä olla enempi ominaisuuksia.

Omaakin Phantom FC40 virittelin käyttökuntoon ja sain vihdoinkin kiinasta hankitun gimbaalin toimimaan halutulla tavalla, nyt kameran saa käännettyä lennon aikana kuvaamaan suoraan eteenpäin tai suoraan alaspäin ja portaattomasti siltä väliltä. Oli hieman haastetta saada säädöt kohdilleen kun ei tuo kiinan luku oikein onnistu, mutta onneksi youtubesta löytyi hyvät ohjeet. Ja kuten kuvasta näkyy ei säädöt vielä ihan kohdilleen mennyt ilman lisäpainoja(mutteri 20 g)
2015-04-02%2015.58.27.jpg

 
Minun tontilla lenteli tämmöinen kameraropeli, sitten kävi niin että juuri samaan aikaan minulla oli trap harjoitukset menossa.....
 
dingdongpingpong sanoi:
Minun tontilla lenteli tämmöinen kameraropeli, sitten kävi niin että juuri samaan aikaan minulla oli trap harjoitukset menossa.....

Paitsi että todellisuudessa tätä ei tapahtunut?
 
Minä olen kanssa tuollaista harkinnut, mutta käyttö olisi tuolla vesillä kalastellessa. Nuo taitaa olla sitä myöten valmiita jos veteen putoavat? Mahtavatko edes kellua että saisi Go Pron pelastettua?
 
Sande sanoi:
Minä olen kanssa tuollaista harkinnut, mutta käyttö olisi tuolla vesillä kalastellessa. Nuo taitaa olla sitä myöten valmiita jos veteen putoavat? Mahtavatko edes kellua että saisi Go Pron pelastettua?
Kyllä vettenpäälle lähdettäessä miettisin kahdesti kalustoa kyllä...

Aika paljon on netissäkin videoita, missä kopteri tulee alas virran loppumisen vuoksi tms. vaikka kamera hienosti kuvaakin. Toki jollakin kellukkeella tms. voisi auttaa, mutta kyllä sähköt todennäköisesti moro sanoo...
 
dingdongpingpong sanoi:
Minun tontilla lenteli tämmöinen kameraropeli, sitten kävi niin että juuri samaan aikaan minulla oli trap harjoitukset menossa.....

Ja nyt sinullakin sitten on kameraropeli!  8)
 
Itse lentelin kyllä veden päällä, tietysti se aina vähän mietitytti. Onneksi kopteri ei tippunut sinne. Vedenpitävähän se ei ollut, ja GoProkin oli gimbaalissa ilman suojakoteloa.
 
Itsellänikin oli DJI Phantom 2, jonka ostin viime kesänä, mutta myin sen kiinnostuksen loputtua tässä vähän aika sitten. Nyt myymisen jälkeen tuli heti mieleen kaikenlaisia hienoja paikkoja, joista olisi voinut ottaa kopterilla videota. En nyt kuitenkaan uutta kopteria taida välttämättä ostaa. Tietysti joku heksa- tai oktokopteri voisi olla kiva, kun sellainen jaksaisi kantaa parempaa kameraa; tosin sen kokoinen vehje kolmiakselisine gimbaaleineen maksaa jo maltaita. Minua nimittäin usein harmitti GoPron surkea kuvanlaatu. Taivas paloi puhki, linssivääristymä ei ollut mukava maisemakuvissa, väritkään eivät olleet aina kohdallaan jne.
 
Lueskelin tuon DJI manuaalia ja jotain mainittiin kopterin akun varaustilan ledeistä. Epäselväksi jäi, että näkeekö sen tuosta ohjaimesta vai pitääkö kiikareilla katella kopterissa vilkkuvia ledejä?