https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Land Cruiser

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Tästä autosta ei yleensä löydy suomen autofoorumeilta (pl offiharrastajat) juttua. Itsellä kiinnostaa jossain määrin kun tulee tuota vaunua vedeltyä. Hintaahan nuilla on vielä käytettyinäkin, ja ainakin ne yksilöt joita olen ihan kabiinissa asti katsellut, onkin olleet oikeasti Käytössä. Eli paljon ajettuja ja aika kuluneita sisustuksiltaan. Puhun nyt n. 45k€ hintaluokan käytetyistä. Eli mittarissa liki 200tkm ja ikää joku nelisen vuotta.

Minkähänlaisia laitteita mahtavat olla käytössä? Jos aivan arkista pätkäajoa ajattelee. Eli lyhyitä kauppamatkoja jne. Minkälainen ajaa kaupungissa ja nouseeko kulutus paljon?
Entäs maantiellä? Miten matka taittuu, meneekö hermot vai onko leppoisaa kyytiä?
Ja vielä se vetopuoli. Korkeutta on, joten onkohan meno vakaata vaiko yhtä keinumista jos perässä on joku alle 2000kg asuntovaunu?

Taitaa olla tälläkin foorumilla vain kokemukset yhden käden peukaloissa näistä autoista, ainakin mitä tähän saakka sattunut silmään. Onko jäsen jf:llä heittää kommenttia?


Tässä ois nimittäin lähettyvillä yksi yrittäjärouva jolla on tuommonen joku 2009-2010 mallin (facelift valot) lantikka ja käyttö ollut todella kevyttä. Heillä on tapana ajaa uusilla ja komeilla autoilla, joten mulla mietityttää saisko sen vaikka joskus ostettua rouvalta poies...

Huolto ois mulla tuossa parin kilsan päässä. Kehuttu paja ja muutenkin talo on tuttu kun kaveri on myyntipäällikkönä. Mieluusti vois siirtyä sinne asiakkaaksi.
 
Kerran olen ajanut 2008-mallisella Jyväskylästä Saarijärvelle ja en kyllä tuota olisi omakseni huolinut ellei oikeasti olisi jatkuvaa tarvetta mennä huonoille teille tai vetää raskaita kuormia. Melkoinen keinulauta ja päälle totaalisen tunnoton ohjaus ei houkuta matka-ajoon. Oikeaan käyttöön varmasti pätevä laitos ja epäilemättä tekniikaltaan kestävä.
 
tuRboman sanoi:
Tästä autosta ei yleensä löydy suomen autofoorumeilta (pl offiharrastajat) juttua. Itsellä kiinnostaa jossain määrin kun tulee tuota vaunua vedeltyä. Hintaahan nuilla on vielä käytettyinäkin, ja ainakin ne yksilöt joita olen ihan kabiinissa asti katsellut, onkin olleet oikeasti Käytössä. Eli paljon ajettuja ja aika kuluneita sisustuksiltaan. Puhun nyt n. 45k€ hintaluokan käytetyistä. Eli mittarissa liki 200tkm ja ikää joku nelisen vuotta.

Minkähänlaisia laitteita mahtavat olla käytössä? Jos aivan arkista pätkäajoa ajattelee. Eli lyhyitä kauppamatkoja jne. Minkälainen ajaa kaupungissa ja nouseeko kulutus paljon?
Entäs maantiellä? Miten matka taittuu, meneekö hermot vai onko leppoisaa kyytiä?
Ja vielä se vetopuoli. Korkeutta on, joten onkohan meno vakaata vaiko yhtä keinumista jos perässä on joku alle 2000kg asuntovaunu?

Taitaa olla tälläkin foorumilla vain kokemukset yhden käden peukaloissa näistä autoista, ainakin mitä tähän saakka sattunut silmään. Onko jäsen jf:llä heittää kommenttia?


Tässä ois nimittäin lähettyvillä yksi yrittäjärouva jolla on tuommonen joku 2009-2010 mallin (facelift valot) lantikka ja käyttö ollut todella kevyttä. Heillä on tapana ajaa uusilla ja komeilla autoilla, joten mulla mietityttää saisko sen vaikka joskus ostettua rouvalta poies...

Lantikka lienee edelleen Land Rover, kuten on ollut jo 65 vuotta.

Toyota Land Cruisereista on monistakin kokemusta ja aivan kelpopelejä ne ovat, kunhan suojaa ruosteelta ja hyväksyy pienemmän sarjan työkalumaisuuden. Siis jos ja kun naapurin frouvan auton kohdalla tarkoitat 120-sarjan autoa.

Siinä se suurin ongelma Suomen hinnoilla tuleekin eli useimpia 80-100 tonnia autoon rahaa laittavia oudoksuttanee 4-sylinterinen moottoria, kabiinin työkalumaisuus, jousituksen nöykkiminen jne. Ei siinä tietysti mitään, jos ei haittaa, mutta tuolla rahalla saa jo oikeastikin hienoja autoja. Tämä pienempi LC tuli tunnetuksi siitä jeepin näköisestä BJ-sarjasta eli 40-sarjasta -> 70 -> 90 ->120-sarjaksi. Kyseessä on periaatteessa farmarikorinen Hilux, kun esimerkiksi moottorit ovat osittain samoja. Muualla maailmassa tämä pikku-LC tunnetaan Prado-nimellä.

Isompi Land Cruiser eli 55/56 -> HJ60/60 -> 80 ->100 -> 200 on oikeasti hieno auto. Esimerkiksi moottoreiksi on ollut tarjolla vain 6 ja 8 -sylinterisiä mahtimoottoreita. Varusteet ovat kuin loistoautosta ja ajomukavuus on samaa luokkaa vaikkapa Range Roverin kanssa. Suomessa 200-sarja on poistettu maahantuontiohjelmasta hinnan vuoksi. Naapurimaissa sitä myydään kuitenkin täyttä häkää ja Suomessa näitä näkyykin pääasiassa RUS-kilvissä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Land_Cruiser

Olen ajanut faceliftattua 120:stä töissä kohtuullisen paljon ja olishan se hieno auto. Ei turhia krumeluureja ja toimii kuin junan vessa. Sitten alkaa tökkimään kun pohtii S-sarjan Mersun hintoihin kapuavia hintoja. Kova pitää olla tarve maasturille, jos 100 tonniakin sellaiseen laittaisi. Samat ajot kun hoitaisi 35 tonnin Hiluxillakin ja karvan yli 40-tonnilla saisi pitkän ohjaamon 5 hlöllekin..
 
Urlaub puhuu täyttä asiaa. Muutaman sata kilometriä olen myös 120:lla ajellut. Auto on varmasti vahvaa tekoa, eikä kyseisen auton omistaja manannut kuin pyöränlaakereiden heikkoa kestävyyttä. Kovasti karu auto on hintaluokassaan, enkä myöskään pitänyt 3 litran nelosdieselistä. Käyntiäänet cabiiniin aika roisit. Yllättävän maasturimainen myös ajoltaan. Nyökkii samalla tavalla kuin piklkusuvit. Jakkarat aivan onnettomat. Korostuu erityisesti takapenkillä. Varmasti hyvä veturi vaunullesi, mutta jos ei oikealle maastoautolle tarvetta niin tuohon rahaan saa aika kivoja autoja muilta merkeiltä.
 
tuRboman sanoi:
Minkähänlaisia laitteita mahtavat olla käytössä? Jos aivan arkista pätkäajoa ajattelee. Eli lyhyitä kauppamatkoja jne. Minkälainen ajaa kaupungissa ja nouseeko kulutus paljon?
Entäs maantiellä? Miten matka taittuu, meneekö hermot vai onko leppoisaa kyytiä?
Ja vielä se vetopuoli. Korkeutta on, joten onkohan meno vakaata vaiko yhtä keinumista jos perässä on joku alle 2000kg asuntovaunu?
...
Tässä ois nimittäin lähettyvillä yksi yrittäjärouva jolla on tuommonen joku 2009-2010 mallin (facelift valot) lantikka ja käyttö ollut todella kevyttä. Heillä on tapana ajaa uusilla ja komeilla autoilla, joten mulla mietityttää saisko sen vaikka joskus ostettua rouvalta poies...
Tarkoitatko tätä nykyistä mallia (150 ja tullut myyntiin -10) näillä facelift valoilla? 120:sella ajoista on sen verran kauan, että en hirveästi uskalla siitä sanoa muutakuin, että powerkit siihen pitää saada jotta kulutus ja kulku on jotensakin järjellistä (tämä päätee kyllä myös 150:siin mihin saatavissa ja sitä 190 hepan konetta en itse osta). Lisääntyvä vääntöhän ei ole koskaan pahasta, mutta tuo kitti muuttaa vaihteiston toimintaa paljon napakammaksi, joten se vakion järkijättöinen luistatus poistuu ja auto liikkuu ihan eri tavalla. Toinen juttu on se aktiivialusta, joka poistaa siitä ne pahimmat maasturimaisuudet keinumisineen, joskaan ei ole läheskään yhtä hyvä, kuin 150:sen KDSS, joka on sitten tuon mallin ykkösjuttu (xenonien lisäksi).

Pätkäajossa tuo lämpiää kohtuu kivasti (dieseliksi) mutta kulutus nousee yli kympin kylillä pyöriessä. Ajettavuus tuossa 150:sessä on ihan jees maasturiksi sekä maantiellä, että kylillä (taajamassa ja ostarien parkkihalleissa auttaa paljon parempien varustetasojen kamerat, että tutkat). Leppoisa matka-auto, missä ei tule mieleen peltorien päähän laittaminen, kuten audin kuutosessa muutaman kerran tuli tehtyä. Vaunua en ole vetänyt, mutta trailerilla olen vetänyt toisen maasturin Kainuusta pks:ään eikä tuolla matkalla mitään harmeja ollut. Rekoista pääsi ihan kivasti ohi...
 
Urlaub sanoi:
Sitten alkaa tökkimään kun pohtii S-sarjan Mersun hintoihin kapuavia hintoja. Kova pitää olla tarve maasturille, jos 100 tonniakin sellaiseen laittaisi. Samat ajot kun hoitaisi 35 tonnin Hiluxillakin ja karvan yli 40-tonnilla saisi pitkän ohjaamon 5 hlöllekin..
Just, just. DoubleCab Hilux tomaatilla 59 rahaa plus kunnon kate sekä kopin lämmitys (jos vaikka koiria sattuu olemaan kyydissä talvisaikaan) ynnä muuta pientä niin on aika kaukana tuo hinnat alkaen 40...
 
jf sanoi:
Just, just. DoubleCab Hilux tomaatilla 59 rahaa plus kunnon kate sekä kopin lämmitys (jos vaikka koiria sattuu olemaan kyydissä talvisaikaan) ynnä muuta pientä niin on aika kaukana tuo hinnat alkaen 40...

Mistä koira tähän juoksi? Ei ainakaan alkuperäinen kyselijä mitään koira-autoa ollut ostamassa vaan alle 2000 kg:n perävaunun veturia.

Hilux DoubleCabia saa manuaalina 47 tonnilla, joka on melko paljon vähemmän kuin 59 tonnia.

Land Cruiserin hinnasto on sekin melkoisilla portailla, kun Life maksaa 77 tonnia ja seuraava Active malli maksaakin jo 86 tonnia, eikä halvempaan saa automaattia, jos se on se keskustelun pointti. Kaksi korkeinta mallia maksavatkin sitten jo huikeat 111 tonnia ja 127 tonnia! Japsityyliin varusteet on pitkälti ostettava valmiina paketteina.

Tuosta Lifestä puuttuu mm. istuinlämmitykset ja jopa kuljettaja saa pärjätä ilman lämmitystä. Myöskin alamäkihidastin, sähköinen tasauspyörästönlukko uupuvat. "Luksusvarusteista", kuten nahkaratista, ristiseläntuen säädöstä tai lämmitettävistä peileistä puhumattakaan. Melko karua, kun hintalapussa lukee kuitenkin 77 tonnia!  :p

Sen verran tarkennan aikaisempia puheita, että kommenttini koskevat juurikin tätä nykyistä 150 mallia, joita autovuokraamo meille aina tarvittaessa on tuonut. Ajossa on ollut sekä Life että Active -malleja. Life on kyllä äärimmäisen karsittu malli, mutta työkaluksi oiva peli.
 
Hilux on työkalu eikä sen sisätiloja eikä penkkejä voi verrata Land Cruiseriin puhumattakaan ergonomiasta jos on vähänkään pidempi kuski. Ja alusta...
 
Ergonomia ei kuulu ollenkaan Hiluxiin eikä Land Cruiseriin. Työkaluiksi ne on tehty ja sen mukaisia. Usein niillä ajaa joku muu kuin omistaja, joten mukavuustekijät ovat irrelevantteja.
 
Penguin sanoi:
Ergonomia ei kuulu ollenkaan Hiluxiin eikä Land Cruiseriin. Työkaluiksi ne on tehty ja sen mukaisia. Usein niillä ajaa joku muu kuin omistaja, joten mukavuustekijät ovat irrelevantteja.
Aasintuntija vauhdissa?
 
Kirjoittelen nyt tähän ketjuun kun tätäkin voi elvyttää...
Ehkä sopivampi olisi auton huolto tai kokemukset Toyotista, mutta löytyypähän täältä sitten.

Eilen hain -13 vuosimallin 208 tkm ajetun LC:n. Vähän yllätyksenä tuli iltasella papereita tutkiessa, että katsastus on heinäkuun alkupäivinä menossa umpeen. Aamusella asemalle ja leimahan sieltä tuli. Katsu8rin kanssa katseltiin alustaa ja oltiin sitä mieltä, että vaikka ruoste näissä on vakio, niin ehkä tämä hieman poikkeaa keskiarvosta ja olisi säilyttämisen arvoinen yksilö huokealla hinnalla. No se selvisi pian, Oulussa Pohjolan Lasilla olisi 1400 ekua hyvin tehtynä....

Sitten ihmettelin kulutusta. Kun meni sen 10l helposti kotiin ajellessa. Eturenkaita irti ja ihmetellen. Muutaman kerran jälkeen vänkärin puoleinenkin rengas oli irti ja tuli todettua, että siellä sisempi pala on finito. Siis loppu Suomeksi. Ouluun soitin sitten sinne PL:lle, että ei se ehkä auto tulekaan kun jarru on vaiheessa.

Mutta sain sitten illan viimehetkillä lähiputkasta kaksi laatikkoa jarrupaloja, joista toisen pitäisi käymän. Asentajaa en saanut, kun lisäksi pelkäsivät, että männät on jumissa. No siksi kyselin jos olisi tuosta epäilystäni parempaa tietämistä ;)

Pihalla sitten asentui uudet palat ja kyllähän se on niin, että sisemmät männät nelimäntäsarjassa on jumissa. Meni ne uudet palat paikalleen, mutta taitaa ne palat mennä sisäpuolelta alle aikayksikön kun männät jumii. Eli lottovoittaja vaihtaisi eteen sekä levyt, että jarrusatulat mäntineen.

No ajaa sillä nyt sinne ruostehuoltoon tai jarruremonttiin.
 
Kirjoittelehan kokemuksia ja aja vaikka talliinki.

Ei nämä kumminkaan niin yleisiä ole, että kaikki tietäisivät millaista elämä näiden kanssa on.
 
Talli on käynyt mielessä, mutta katsotaan, saako sitä aikaiseksi.

Tänään putsasin talvivanteita. 3 kpl oli ihan kilometreihin nähden ok kunnossa, mutta yksi muoveista paljastunut oli aluksi melko karsean näköinen sisäpinnaltaan. Sellainen kova ruosteen ja hiekan sekainen pinta jota oli se useampi milli. Epäilin aluksi, että vanteesta ei löydy ehjää pintaa vaan se on pilalle syöpynyt. Painepesurin roto-päällä aluksi enimmät pois. Ja lopuksi teräsvillalla, joka osoittautui parhaaksi tavaksi puhdistaa vanteen sisäpintaa. Sieltä löytyi sitten lopulta ihan maalipintaakin muutaman syöpymän kera. Pitänee vedellä vannehopeata syvemmän hionnan päälle.

Samalla pesaisin autoa ja yllättäen auton katossa on ne pahimmat kiveniskun jäljet. Sinne kun ei tahdo nähdä noin korkeassa vehkeessä. Piti sitten ottaa "emännän jatko" avuksi ja Noveroxia hammastikulla reikiin sen jälkeen kun irtoruoste oli pois.

Edelleen mietinnässä, josko ajaisi auton huomenna Ouluun ruostesuojaukseen. Fifty sixty kuten Nykänen totesi aikanaan.
 
Kyllähän tuollainen ”uudehko” LC on poltellut omistamisen halua jo monia vuosia, eikä oikein ota laantuakseen missään vaiheessa. En tiedä mikä siinä niin viehättää, että sellainen olisi pihaan saatava. Ehkäpä eniten hankintaa jarruttaa tuo Diesel, jollaista en omissa ajoissa oikein tarvitse. Mutta mielelläni luen käytännön mietteitä ja kokemuksia Land Cruiseriin liittyen.
 
^ Sama vika täällä. Toistuvasti palaan selailemaan Land Cruisereita, mutta käytettyjen hinnat vaan ovat sellaisia, ettei oikein hotsita.

Viime aikoina olen alkanut kääntymään upouuden puoleen. Onhan se hinnakas, mutta ei 50.700 euroa sentään mahdottomasti ole. Sellaisen perusmallin pakuksi rekisteröitynä sillä saisi ja siinähän olisi kaikki auton parhaat puolet ilman mitään ylimääräisiä tingeltangeneita ja hintaakin vain puolet.

Takapenkit saa halutessaan mukaan, joten aina olisi optio muuttaa sen henkilöautoksi jos verotus muuttuu tai autolle tulee ikää tarpeeksi eli muutoksen autovero jäisi tarpeeksi pieneksi. Tämä jälkikäteinen muuttaminen jatkuvasti pienenevällä verolla on ollut mahdollista vasta muutaman vuoden, kun sitä ennen auto oli tuomittu ikuiseen kiroukseen ja paalivalmiinakin tehdystä muutoksesta olisi mennyt uuden auton autovero.

Jos laskee 50 tonnia vaikka 15 vuoden pitoajalle niin eihän se olisi kuin 3300 euroa per vuosi, eikä 15-vuotias LC mitään paalikamaa ole. Nyt 2005 LC:den hinnat pyörivät 10-20 tonnin välissä ja "vain" 10-vuotiaat maksavat 30 tonnia.

Malliksi kelpaisi erittäin hyvin tuo hinnat alkaen malli, koska sellainenhan "pikku-LC" on eli BJ:n perillinen.

Paikallisen myymiön pihalla käynyt näitä kuolaamassa. Onhan se karun näköinen, mutta sopii hyvin tyyliin. Uusi olisi uusi, eikä olisi heti ruosteessa.

AT23bV4.jpg


Tummassa värissä katoaa mustat muoviosatkin näkyvistä paremmin.

5nsm7Mu.jpg


 
[noae]
Urlaub sanoi:
^ Sama vika täällä. Toistuvasti palaan selailemaan Land Cruisereita, mutta käytettyjen hinnat vaan ovat sellaisia, ettei oikein hotsita.

Viime aikoina olen alkanut kääntymään upouuden puoleen. Onhan se hinnakas, mutta ei 50.700 euroa sentään mahdottomasti ole. Sellaisen perusmallin pakuksi rekisteröitynä sillä saisi ja siinähän olisi kaikki auton parhaat puolet ilman mitään ylimääräisiä tingeltangeneita ja hintaakin vain puolet.

Takapenkit saa halutessaan mukaan, joten aina olisi optio muuttaa sen henkilöautoksi jos verotus muuttuu tai autolle tulee ikää tarpeeksi eli muutoksen autovero jäisi tarpeeksi pieneksi. Tämä jälkikäteinen muuttaminen jatkuvasti pienenevällä verolla on ollut mahdollista vasta muutaman vuoden, kun sitä ennen auto oli tuomittu ikuiseen kiroukseen ja paalivalmiinakin tehdystä muutoksesta olisi mennyt uuden auton autovero.

Jos laskee 50 tonnia vaikka 15 vuoden pitoajalle niin eihän se olisi kuin 3300 euroa per vuosi, eikä 15-vuotias LC mitään paalikamaa ole. Nyt 2005 LC:den hinnat pyörivät 10-20 tonnin välissä ja "vain" 10-vuotiaat maksavat 30 tonnia.

Malliksi kelpaisi erittäin hyvin tuo hinnat alkaen malli, koska sellainenhan "pikku-LC" on eli BJ:n perillinen.

Paikallisen myymiön pihalla käynyt näitä kuolaamassa. Onhan se karun näköinen, mutta sopii hyvin tyyliin. Uusi olisi uusi, eikä olisi heti ruosteessa.

AT23bV4.jpg


Tummassa värissä katoaa mustat muoviosatkin näkyvistä paremmin.

5nsm7Mu.jpg
[/noae]

No kappas kyllä meitä "kohtalotovereita" näyttää löytyvän.. Itse kanssa krooninen nettiauton kuluttaja ja aina palaan tähän samaan eli pitäiskö tällainen hankkia 2-hengen pakettiautona. Käytetyn hinnat järjettömät. Uusi olisi järkevä koska 10 vuotta käytetyt maksaa sen 30k€:a.. Ja jos kyllästyisi niin uutena hankitun voisi 10 vuoden päästä myydä 30k€:lla pois, arvonalenema olisi tosi maltillinen. Ja tällainen ei tosiaan olisi paalivalmis 10v/200-300tkm ajettunakaan.. Hienosti tuntuu tummat sävyt toimivan. Automaatti olisi kiva mutta järkyttävän hintainen eli ei varmaan tulisi kysymykseen. Webasto olisi pakollinen  ;)
 
ExOctavisti sanoi:
No kappas kyllä meitä "kohtalotovereita" näyttää löytyvän.. Itse kanssa krooninen nettiauton kuluttaja ja aina palaan tähän samaan eli pitäiskö tällainen hankkia 2-hengen pakettiautona. Käytetyn hinnat järjettömät. Uusi olisi järkevä koska 10 vuotta käytetyt maksaa sen 30k€:a.. Ja jos kyllästyisi niin uutena hankitun voisi 10 vuoden päästä myydä 30k€:lla pois, arvonalenema olisi tosi maltillinen. Ja tällainen ei tosiaan olisi paalivalmis 10v/200-300tkm ajettunakaan..

Sepä se, jos nyt ostaa 10 vuotta vanhan 30 tonnilla niin seuraavan kymmenen vuoden päästä se on jo 20-vuotias ja taatusti on hitsaushommia ollut. Eikä hintaakaan ole kuin ykköstonneja. Joku raja se on Land Cruiserinkin elämässä ja osien löytäminen menee vaikeaksi jo tuossa vaiheessa.

Upouusi pakuksi rekisteröitynä 50 tonnilla ei maksa ainakaan enempää, jos ajattelee tuon 10 vuotta pitoajaksi.
 
Jkvi teki sen ratkaisun jota itse täällä veikkaillut tulevaksi. Ennemmin tai myöhemmin. Toivottavasti laitat talliin. Sen verran kiinnostaa mitä elämä tuollaisen Land Cruiserin kanssa on.

Ja kyllä, täällä myös yks [emoji2325] jolle LC ois optimaalinen monin tavoin. Mutta köyhä kyykkii menemään, eikä paku tule kysymykseen koska perhe.itselle lähinnä ois Pajero. Mutta valitsisin ehdottomasti Toyotan mikäli hinta ei olis kynnys.

Joten kuunnelaan mitä tuleman pitää [emoji106]
 
Urlaub sanoi:
Sepä se, jos nyt ostaa 10 vuotta vanhan 30 tonnilla niin seuraavan kymmenen vuoden päästä se on jo 20-vuotias ja taatusti on hitsaushommia ollut. Eikä hintaakaan ole kuin ykköstonneja. Joku raja se on Land Cruiserinkin elämässä ja osien löytäminen menee vaikeaksi jo tuossa vaiheessa.

Upouusi pakuksi rekisteröitynä 50 tonnilla ei maksa ainakaan enempää, jos ajattelee tuon 10 vuotta pitoajaksi.
Tällä hetkellä osia kyllä löytyy 20-vuotiaisiin.
Hitsaushommia? Riippuu siitä, mitä autolla on tehty ekat vuodet. Voi olla ja voi olla olematta. Taas se maksaminen on ikuisuuskysymys. Voi olla, että tulee halvemmaksi. Tai sitten ei.

Mutta tuollainen perusvarusteltu on sitten sellainen. Uutena ratkaisevasti kalliimpi varusteltu versio on lähes saman hintainen noiden perusmallien rinnalla sitten aikanaan käytettynä. Mistäkö tiedän? ….;)
 
Urlaub sanoi:
Paikallisen myymiön pihalla käynyt näitä kuolaamassa. Onhan se karun näköinen, mutta sopii hyvin tyyliin. Uusi olisi uusi, eikä olisi heti ruosteessa.

AT23bV4.jpg

Omaan silmään tuo on tavallaan helvetin hieno, jopa peltivanteet sopivat tyyliin. Tosin itsellä on pääsääntöisesti ollut valkoisia autoja mustilla yksityiskodilla. Mutta jos varsinkin kovempaan käyttöön menee niin valkoinen antaa paljon anteeksi naarmuille, pölylle ym...

 
jkvi sanoi:
Mutta tuollainen perusvarusteltu on sitten sellainen. Uutena ratkaisevasti kalliimpi varusteltu versio on lähes saman hintainen noiden perusmallien rinnalla sitten aikanaan käytettynä. Mistäkö tiedän? ….;)

Juuri noin eli uutena kannattaisi ostaa perusmalli, mutta käytettynä hyvin varusteltu. Uuden ostanut maksaa ne varusteet, eikä käytettynä juurikaan vaikuta hintaan.
 
jala sanoi:
Omaan silmään tuo on tavallaan helvetin hieno, jopa peltivanteet sopivat tyyliin. Tosin itsellä on pääsääntöisesti ollut valkoisia autoja mustilla yksityiskodilla. Mutta jos varsinkin kovempaan käyttöön menee niin valkoinen antaa paljon anteeksi naarmuille, pölylle ym...
Helsingissä on poliisiautona tuommoinen Land Cruiser. Tosi hienon näköinen mielestäni, kun on musta ja hopean väriset peltivanteet alla.

 
Tuo laskelma 50 tonnia uudesta kulimallista, 10v ajoa ja luopuminen 30 tonniin, on kyllä poikkeuksellinen. Ja pitää vielä Land Cruiserin kohdalla jotakuinkin paikkansa. Ei taida olla toista autoa, joka pitää hintansa noin hyvin. "Normaalilla" kaavalla laskien hinnan pitäisi olla tuossa 30 tonnin paikkeilla n. 4 vuoden päästä ostohetkestä.

Itsekin näitä aina välillä katselen ja leikittelen ajatuksella, että ostaisi enää yhden auton, oli loppuelämällä mittaa sitten miten paljon tahansa, kun 50 rajapyykki on jo ylitetty. Joskus lausuin, että jos noihin viimeisiin Hiace-malleihin olisi saanut nelivetoon automaatin, olisin sellaisella ajanut auringonlaskuun. Land Cruiser menee samaan luokkaan, mutta aloitushinta on vähän rajumpi.

Tänään kun fiilistelin kaupunkireissun tonnarilla, kotimatkalla takana väijyi kokomusta Land Cruiser, oli häijyn näköinen laitos, kun valot sojotti tonnarin takalasin yläreunan kohdalla. Hieno peli, olisko ollut suurinpiirtein 10v ikäinen.
 
jkvi sanoi:
Edelleen mietinnässä, josko ajaisi auton huomenna Ouluun ruostesuojaukseen. Fifty sixty kuten Nykänen totesi aikanaan.
Mietintä päättyi siihen, että vein auton ruostesuojaukseen. Se vain ei aikataulujen osalta sitten onnistunutkaan ihan niin kuin luvattiin. Homman piti hoitua ma-to/pe välillä tällä viikolla. Nyt ihmetellään, saavatko autoa valmiiksi lauantai-iltapäivään mennessä. Sen jälkeen menee auton nouto vaikeaksi minun harrastusten vuoksi...*ittu.

Jarrurempan hintaa kyselty; Tarvikesatulat eteen n. 160€/kpl. Alkuperäiset (kunnostettuja ymmärtääkseni) satasen kalliimpia. Merkkarilta saisi sitten korjaussarjaa (kumitiivisteitä) ja uusia mäntiä yksittäiskappaleina, jolloin jarrujen elvytys jäisi n. yhden tarvikesatulan hintaiseksi. Siihen vielä levyt tarvikkeena jotain 50-60€/kipale ja alkuperäisenä 80-90€/kpl.
 
jkvi sanoi:
Mietintä päättyi siihen, että vein auton ruostesuojaukseen. Se vain ei aikataulujen osalta sitten onnistunutkaan ihan niin kuin luvattiin. Homman piti hoitua ma-to/pe välillä tällä viikolla. Nyt ihmetellään, saavatko autoa valmiiksi lauantai-iltapäivään mennessä. Sen jälkeen menee auton nouto vaikeaksi minun harrastusten vuoksi...*ittu.

Jarrurempan hintaa kyselty; Tarvikesatulat eteen n. 160€/kpl. Alkuperäiset (kunnostettuja ymmärtääkseni) satasen kalliimpia. Merkkarilta saisi sitten korjaussarjaa (kumitiivisteitä) ja uusia mäntiä yksittäiskappaleina, jolloin jarrujen elvytys jäisi n. yhden tarvikesatulan hintaiseksi. Siihen vielä levyt tarvikkeena jotain 50-60€/kipale ja alkuperäisenä 80-90€/kpl.

Fixaa ne alkuperäiset? Todettu toimivaksi tavaksi harrasteautopuolella.