- 18.3.2018 klo 11:55 / Metsäkoneet
Metsäkoneet puuttu vielä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
JiiJii71 sanoi:Jonkun verran noiden valmistusta tehtailla oon käynyt kattelemassa. Alihankkijoillaan vielä enemmän.
Aika mielenkiintoisia laitteita. Edustavat suomalaiset high-tech osaamista parhaimmillaan. Yllättävän monimutkainen tekniikka/mekaniikka/it-ympäristö noissa kyllä on. Työllistävät aika hyvin suomalaista alihankintateollisuutta ja hankintaketjua. Fiilispohjalta ja muutaman oman työriippuvuudem ansiosta annoin ääneni ensimmäiseen vaihtoehtoon.
nemos sanoi:Metsäkonevalmistus on siitä erikoinen ala, että isojen ja suurilla resursseilla pelaavien valmistajien rinnalla on vuosien varrella ollut paljon pikkupajoja. Ponssen ja Logsetin tehtailla olen käynyt. Logset jo pienemmän kokoluokan valmistajana perustui aika pitkälle siihen, että ostetaan isoja osokokonaisuuksia valmiina ja tehtaalla vain liitetään ne yhteen. Logsetin tuotekehityksen johtajana toimiva henkilö on vaikuttanut monen pienemmän merkin taustalla ja ilmeisesti vaikuttanut alan kehitykseen aika paljon. Nykypäivänä metsäkoneissakin on ohjausjärjestelmä ja softa keskeisessä roolissa.
Ponssehan on tässä nimenomaan edellä kävijä kuinka it-osaamista ja digitalisaatiota on tuotu metsäkoneisiin. Muuta kokemusta ko. härveleistä minulle ei ole, mutta Ponssea kun siivun omistan niin tottakai sitä äänestin.JiiJii71 sanoi:Aika mielenkiintoisia laitteita. Edustavat suomalaiset high-tech osaamista parhaimmillaan. Yllättävän monimutkainen tekniikka/mekaniikka/it-ympäristö noissa kyllä on.
kahe sanoi:FMG ja Lokomo uupuvat. Itse muistan yli 20 vuoden takaa isän Lokomo 910:n.
Urlaub sanoi:Eikös nämä ole nykyään Jontikoita? Ainakin Lokomo on suoraan samaa linjaa ja sitä perua John Deerekin on Tampereen Hatanpäällä edelleen. Joensuussahan John Deerellä on varsinainen tehdas, mutta Tampereella on laskutikkumiesten osasto.
Volvo67 sanoi:Metsäkoneet puuttu vielä
Keke78 sanoi:En mä kyllä näistä mitään tiedä mutta Ponssen messualue oli viimeisimmässä Metko:ssa aivan omaa luokkaansa joten siksi ääni Ponsselle.
Ja olihan se erillisjousitettu teli aika komian näköinen kun ajeli yli metrin kannoista eikä hytti juuri kallistellut.
Volvo67 sanoi:Ennen noi metsäkonekuskien selät oli aika loppu viidenkympin tienoilla, joten parannukset tarpeen. Muukin ergonomia nykyisin ok. kokonaan työsuuntaan kääntyvän ja vaateriin asettuvan hytin ansiosta.
nemos sanoi:Ei silti ole kadehtimista metsäkonekuskin työssä. Yksinäistä hommaa, pitkät päivät matkoineen ja palkkakaan tuskin kovin korkea. Yrittäjät ovat metsäyhtiöiden armoilla ja niin kuin kaikessa koneurakoinnissa, aina löytyy uusia laskutaidottomia, jotka polkevat hinnat.
nemos sanoi:Ei silti ole kadehtimista metsäkonekuskin työssä. Yksinäistä hommaa, pitkät päivät matkoineen ja palkkakaan tuskin kovin korkea. Yrittäjät ovat metsäyhtiöiden armoilla ja niin kuin kaikessa koneurakoinnissa, aina löytyy uusia laskutaidottomia, jotka polkevat hinnat.
ePa sanoi:Entäs kaivoskoneet?
Urlaub sanoi:Ei kai motokuskin palkka mitenkään huono ole