https://yliteippaus.fi/

Fiatin maahantuonti a.ka. miksei maahan tuoda mitä ostettaisiin?

Huikko

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
4.11.2016
Tämän topikin aiheena on keskustella Fiatin virallisesta maahantuonnista, sen tyylistä ja plussista/miinuksista, herätellä ehkä ajatuksia maahantuojan päässä siihen, että jos ei tahdo myynti onnistua niin tässä voi aidosti keskustella maksavan loppuasiakkaan kanssa.

Tällä hetkellä ongelmina on maassa lojuvien autojen myynti "uusina", sekä se ettei rahallakaan voi tilata tehtaalta haluamaansa autoa.
Tulppana tässä toimii FCA (maahantuoja aloitushetkellä 24.12.2017). Mitään vaikeaa ei olisi syöttää järjestelmään varusteita ja tilata asiakkaalle autoa jonka asiakas haluaa.

Syyt ovat...niin missä? Varustekoodit eri varusteille saa vaikka Fiatin Italian sivujen konfiguraattorista. Ne kelpaavat tilausjärjestelmään/softaan sellaisenaan. Mitään muuta syytä ei ole kuin FCA:n haluttomuus tehdä näin.
Siellä on laadittu ns. suomihinnasto jossa on hatusta heitetyt varusteet joita suostutaan toimittamaan. Listat ei juurikaan muutu sen jälkeen kun ne on kerran pamautettu kasaan lanseerausvaiheessa.

Myös merkin markkinointi on suoraan sanottuna ihan potaskaa.
Vai miltä kuulostaa laittaa rahat uuden Tipon TV-mainokseen jossa kehutaan että 18990 hintaan saa vakiona mm.
- Ilmastoinnin
- Radion USB-liitännän

Sana on vapaa. Muistakaa käyttäytyä.
Piirimyyjien ja FCA:n kommentit olisivat erittäin tervetulleita.
Tulen toimittamaan linkin tähän heille, joiden yhteystiedot minulla on.
 
Mulla on kokemusta uusien Fiattien ostamisesta vain pakettiautojen osalta, siellä homma toimi aina kuin junan vessa.

Edit: taisinpa etsiä Fiatin pikuppia jossain vaiheessa enkä edes koeistuttavaa löytänyt mistään Fiat liikkeestä silloin.

Henkilöautopuolella käynyt kerran joskus katselemassa Fiat 500 ja kun kyselin silloin tehokkaammilla moottoreilla (muistaakseni 185hv) malleja oli vastaus ettei tuoda suomeen kun niitä ei kukaan halua, no meillä myydään niitä 1.2/60hv malleja mielellään samaan hintaan kuin tuollainen vähän rivakampi ”ferrari” malli maksaisi tänne tuotuna.

Eihän Fiat ole toki ainoa tätä harrastava automaahantuoja, samaa ne on täällä meillä muutkin tehneet Ladan kotimaan poliittisin ottein.

Eli kyllä Huikko on ihan asian ytimessä suomalaisen maahantuojan kulttuurissa, spartalaista kalliilla...
 
Sen mitä olen piirimyyjien kanssa keskustellut, niin asuntoauto- sekä hyötyajoneuvokauppa on helpompaa ja siellä ei ole tätä Brezneviläisyyttä enää pinnassa.

Ongelma on henkilöautopuolella.
 
Huikko sanoi:
Tällä hetkellä ongelmina on maassa lojuvien autojen myynti "uusina", sekä se ettei rahallakaan voi tilata tehtaalta haluamaansa autoa.
Tulppana tässä toimii FCA (maahantuoja aloitushetkellä 24.12.2017). Mitään vaikeaa ei olisi syöttää järjestelmään varusteita ja tilata asiakkaalle autoa jonka asiakas haluaa.

Miksi ostaa täältä? Osta uusi ulkomailta, joissa konfiguraattorikin saattaa toimia myös myyjätiskillä? Toimiiko jo Ruotsissa vai pitääkö lähteä kauemmas?

Jos olisin pistämässä kymmeniä tuhansia uuteen autoon, niin senhän pitäisi noilla summilla olla tismalleen sellainen kuin haluan ja jos eivät Suomessa älyä myydä, niin ulkomailla varmasti älyävät. Ei siinä enää jokunen satanen hakukuluissa enää paljon tunnu...
 
Tämä on hyvä pointti. Läheskään kaikilla ei ole varaa ostaa käteisellä tai eivät halua ottaa pankista lainaa.

Rahoitusyhtiöistä taitaa Santander olla ainoa, jonka kanssa ko. kuvio olisi mahdollinen.
Myös mahdollisen vaihtoauton kanssa tulee rupia perseeseen ulkomailta ostaessa.

Jos halutaan nostaa myyntiä, katetta ja saada epäterve tilanne tervehtymään, niin massoille pitää olla tarjolla koko paletti mitä tehtaalta saa. Taas toistan, että mikään ei estä toimimasta näin tälläkään hetkellä. Se on typerä kabinettipäätös FCA:lta.

Kun luullaan tietävänsä, niin jälki on tuon näköistä.
Lattialle jämähtäneet autot ei liiku edes nollakorolla.
Romutuskampanjan raameista on vain lisähaittaa sille, että vanhoista päästäisiin eroon.
Koska tuote myy esim Ruotsissa paremmin, niin syy on pitkälti maahantuontiorganisaatiossa.

Piirimyyjissä on paljon fiatmiehiä, jotka osaavat ja haluavat myydä.
Ongelma on sama kuin jos nyt saisi ISDN-modeemeja eurolla ja niistä hierottaisiin valtakunnallinen kamppis, niin kukaan ei huolisi niitä koska tarve ei kohtaa tarjottavan tuotteen kanssa.
 
Niin nykyisen kuin edellisen maahantuojan aikana nettisivuilta on pääosin puuttuneet kattavat vakiovarustelistaukset.

Käsittääkseni henkilöstö maahantuojalla on pääosin samaa kuin Aro-Yhtymän aikana.
 
Olen käsittänyt samoin. Ongelma on kaavoihin kangistunut toimintamalli ja se, että tehdään vain pakollinen. Se todennäköisesti henkilöityy tähän porukkaan, jonka pääintressi on vuosittainen ryyppyreissu italiaan. Paluumatkalla tupakkakopissa raapaistaan kasaan sitten suomihinnasto.

Ehkä 70-luvulla oli järkevää luoda perusmalli ja sitten toinen vähän parempi, keksiä niille vetävät nimet ja myydä lisävarusteina vain mitä SE Mäkisen plaanilla saatiin autoihin ruuvattua. Silloin saattoi roikottaa Hangossa vaikka pari vuotta autoja ja rekisteröitä niitä "uutena" kun oli ensin rapsutellut pahimmat simpukat ja ruosteet pois.

Tätä samaa sontaa yritetään syöttää nytkin asiakkaille ja ääntä korotetaan tai heitetään mykkäkouluksi, jos yritetään pyytää muuta kuin on tarjottu. Asiakas on selvästi alaviistoon tuijotettava olento.

Homma muuttuu vain paineella meiltä päin. Tehdas on siunannut tämän hyväveliverkoston maahantuontitoiminnan ja piirimyyjiä ei kuunnella lainkaan.
 
Huikko sanoi:
Homma muuttuu vain paineella meiltä päin. Tehdas on siunannut tämän hyväveliverkoston maahantuontitoiminnan ja piirimyyjiä ei kuunnella lainkaan.

Liekö tehdas edes tietoinen tai kiinnostunut Suomen kuvioista, myyntimäärät huomioon ottaen?

Homma muuttuu vaan asiakkaiden äänestäessä jaloillaan. Nythän se on vielä hankalaa.  Tämäkin on taas yksi asia, joka muuttuisi yhdessä yössä, jos autovero poistettaisiin.

Säälimätön Euroopan laajuinen kilpailu vapautuisi myös tänne ja sellaista instanssia kuin "maahantuoja" ei tuolla politiikalla olisi edes olemassa vuoden kuluttua, kun auton voisi realistisesti ostaa mistä tahansa Euroopan maasta joko suoraan netistä tai nettivälittäjän kautta siinä, missä vaikkapa kotielektroniikkaa nykyisin. Riittää, että jossain Espanjassa on yksikin Manuelin Fiat-liike, joka myy noita ylivuotisia fiiuja sellaisilla alennuksilla, että Suomen varastoissa seisovat ruostuvat paikalleen peruuttamattomasti pelkästään kuullessaan sen, että montako numeroa hinnassa on...
 
yason sanoi:
Miksi ostaa täältä? Osta uusi ulkomailta, joissa konfiguraattorikin saattaa toimia myös myyjätiskillä? Toimiiko jo Ruotsissa vai pitääkö lähteä kauemmas?

Jos olisin pistämässä kymmeniä tuhansia uuteen autoon, niin senhän pitäisi noilla summilla olla tismalleen sellainen kuin haluan ja jos eivät Suomessa älyä myydä, niin ulkomailla varmasti älyävät. Ei siinä enää jokunen satanen hakukuluissa enää paljon tunnu...

Tämä on täysin totta. Kyllä Suomeen tuo muutkin sulle mieluisan Fiat:n, jos sellaisen haluaa.

Kysy vaikka tuolta:
https://www.nettiauto.com/yritys/nobileimport
 
-karppa- sanoi:
Tämä on täysin totta. Kyllä Suomeen tuo muutkin sulle mieluisan Fiat:n, jos sellaisen haluaa.

Kysy vaikka tuolta:
https://www.nettiauto.com/yritys/nobileimport

Ei tuollainen ole ratkaisu kuin yksittäisiin tarpeisiin. Peruspertti ei koskaan ostaisi uutta autoa tuollaisen toimijan kautta, eikä toimija mainosta telkkarissa ja lehdissä.

Kyllä jos haluaa, niin suomeen saa vaikka uuden Peel P50:n. Siitä ei nyt ole kysymys, enkä puhu itsestäni tai omasta autostani, vaan siitä miksei tarjota sitä mitä tarjolla on ja markkinoida asiaa järkevästi.

Tehdasta ei varmasti hetkauta mikään näillä myyntiluvuilla, siksi saavatkin touhuta täällä ihan vapaasti.
Suomen kohdalla tehtaan kartassa tehtaalla lukee "paikalla". Eli kunhan voi sanoa, että edustus on.

Ratkaisu siihen että jos joku Veikko Virtanen, kulmahiomakoneen kuljettaja Karhulasta etsii vaikka alle 20k€ peruutuskamerallista farkkua ei ole joku toimija joka tuo maahan tilauksesta mitä tahansa. Veikko ei koskaan löydä toimijaa, toimija ei anna korkotarjouksia, toimija ei ota Veikon Corolla vaihdossa hyvään hintaan ja Veikko asioi alueen autoliikkeissä ja lukee Kymen sanomista tarjoukset.

Nytkin Tiposta saisi tällaisen kombinaation, mutta ei suomen hinnastolla koska pitää ostaa Lounge+sejasepaketti+navi yms että saa sen kameran. Hinta karkaa ihan vain siksi että homma on paketoitu huonosti.
 
Huikko sanoi:
Ei tuollainen ole ratkaisu kuin yksittäisiin tarpeisiin. Peruspertti ei koskaan ostaisi uutta autoa tuollaisen toimijan kautta, eikä toimija mainosta telkkarissa ja lehdissä.

Kyllä jos haluaa, niin suomeen saa vaikka uuden Peel P50:n. Siitä ei nyt ole kysymys, enkä puhu itsestäni tai omasta autostani, vaan siitä miksei tarjota sitä mitä tarjolla on ja markkinoida asiaa järkevästi.

Tehdasta ei varmasti hetkauta mikään näillä myyntiluvuilla, siksi saavatkin touhuta täällä ihan vapaasti.
Suomen kohdalla tehtaan kartassa tehtaalla lukee "paikalla". Eli kunhan voi sanoa, että edustus on.

Ratkaisu siihen että jos joku Veikko Virtanen, kulmahiomakoneen kuljettaja Karhulasta etsii vaikka alle 20k€ peruutuskamerallista farkkua ei ole joku toimija joka tuo maahan tilauksesta mitä tahansa. Veikko ei koskaan löydä toimijaa, toimija ei anna korkotarjouksia, toimija ei ota Veikon Corolla vaihdossa hyvään hintaan ja Veikko asioi alueen autoliikkeissä ja lukee Kymen sanomista tarjoukset.

Nytkin Tiposta saisi tällaisen kombinaation, mutta ei suomen hinnastolla koska pitää ostaa Lounge+sejasepaketti+navi yms että saa sen kameran. Hinta karkaa ihan vain siksi että homma on paketoitu huonosti.

Mä en ymmärrä itkua ja parkua. Jos haluat jollain kombinaatiolla Fiat:n Suomeen, niin tarjosin vaihtoehtoa miten se järjestyy. Jos ei miellytä, niin eikö keskustelu on silloin käyty? Todennäköisesti saat vielä halvemmalla.
 
-karppa- sanoi:
Mä en ymmärrä itkua ja parkua. Jos haluat jollain kombinaatiolla Fiat:n Suomeen, niin tarjosin vaihtoehtoa miten se järjestyy. Jos ei miellytä, niin eikö keskustelu on silloin käyty? Todennäköisesti saat vielä halvemmalla.

Ymmärrän ettet ymmärrä. Koska puhut ihan eri asiasta. En minä itke täällä sitä etten minä saa mitä haluan, vaan sitä että miksei virallinen maahantuontiorganisaatio tuota markkinoille sitä mitä markkinat haluavat ja markkinoi sitä tehokkaasti.
 
Hienoa, kun joku ajattelee kokonaisuutta eikä vain omaa etuaan.
 
Huikko sanoi:
Ymmärrän ettet ymmärrä. Koska puhut ihan eri asiasta. En minä itke täällä sitä etten minä saa mitä haluan, vaan sitä että miksei virallinen maahantuontiorganisaatio tuota markkinoille sitä mitä markkinat haluavat ja markkinoi sitä tehokkaasti.

Vai haluaako markkinat oikeasti? Joillain on käsitys, että kaikille pitäisi olla kaikkea.
 
-karppa- sanoi:
Vai haluaako markkinat oikeasti? Joillain on käsitys, että kaikille pitäisi olla kaikkea.

Taitaa olla ensimmäinen myyjäpuolen edustaja haarukoitu.
Ei kaikille tarvitse olla kaikkea, mutta ihmisten tarpeet ovat erilaisia.
Supistamalla valikoimaa supistetaan samalla asiakaspohjaa. Ihan perusmyynnin 101-kurssien materiaalia.

Kerropa mitä haittaa asiakkaalle olisi siitä että suomessa saisi ostaa Fiatin niillä varusteilla ja optioilla mitä tehdas, josta auto tilataan tarjoaa? Eli kerro yksikin huono puoli asiakkaan näkökulmasta sille, että suomessa olisi tarjolla sama paletti?
 
-karppa- sanoi:
Vai haluaako markkinat oikeasti?

Tähänkin saa helposti todellisen vastauksen heti kun tarjoaa markkinoille ensin sen mitä on mahdollista tarjota.

Kyllä asiakas ostaa juuri sen minkä haluaa. Vain avaamalla koko tarjonnan tietää rastiteltaisiinko sieltä muuta kuin mitä nyt on tarjolla.
Kaikki muu on asiakkaan puolesta tietämistä, luulemista, olettamista ja oman työmäärän pienentämistä kun ei tarvitse käsitellä kuin paria optiota hinnastossa.
 
https://www.fiat.it/tipo/configuratore-tipo-station-wagon/#/version

Jos yhtään aihe kiinnostaa, niin klikkailkaa vaikka Tipon konfiguraattoria italian markkinoille.
S-Desing xenoneilla myisi varmasti suomessa paremmin kuin 95hv vaparikone joita nyt on jäänyt maahantuojalle ja piirimyyjille hyllyyn.

Jos tämä paletti olisi fiat.fi sivuilla konfiguraattoreineen, markkinointi tukisi sitä lehdissä ja televisiossa ja esittelyautoiksi uskallettaisiin ottaa paremmin varusteltuja malleja niin myynti olisi parempaa. Näin Kia/Hyundai aikanaan tuli tänne ja ovat nyt karistaneet halpiskinnerimaineensa. Halpiskinneri on kuitenkin se mitä myydään eniten Kia/Hyundailla edelleen.

Eli asiakas ostaa mielikuvan ja perusmallikin myy paremmin jos esillä on tyylikäs all-in-varusteltu auto.

Fiatin nykyorganisaatio luulee että kauppaa tehdään halpis edellä. Ei tehdä kun tehtaan hinnoittelu ei anna myöten ja Dacia yms menee ohi oikealta ja vasemmalta kaikilla mittapuilla.
 
Huikko sanoi:
Taitaa olla ensimmäinen myyjäpuolen edustaja haarukoitu.
Ei kaikille tarvitse olla kaikkea, mutta ihmisten tarpeet ovat erilaisia.
Supistamalla valikoimaa supistetaan samalla asiakaspohjaa. Ihan perusmyynnin 101-kurssien materiaalia.

Kerropa mitä haittaa asiakkaalle olisi siitä että suomessa saisi ostaa Fiatin niillä varusteilla ja optioilla mitä tehdas, josta auto tilataan tarjoaa? Eli kerro yksikin huono puoli asiakkaan näkökulmasta sille, että suomessa olisi tarjolla sama paletti?

Vuosien varrella tuli nähty, että kaikkea olisi pitänyt olla perseestä perämoottoriin vaativille asiakkaille. Vaikka sitä kysyttäisiin kerran 10 vuodessa. Mulla ei ole mitään intressiä fiattia kohtaan, koska en sellaista ikinä tule ostamaan.

Minä en pysty myöskään vastaamaan minkälaiset sopimukset Suomalainen maahantuoja on tehnyt valmistajan kanssa ja haluaako edes valmistaja tarjota kaikkia malleja Suomeen. En siis voi tietää minkälaisen pakettikaupan he ovat sopineet tietyistä autoista Suomeen. Samoin ei myöskään muiden isojen merkkien kaikkia värejä ja lisävarusteita saa Suomen maahantuojalta ja sen kanssa pitää vain elää tai äänestää jaloilla.

Oletko tiedustellut suoraan asiaan Suomen maahantuojalta?
 
Ehkä se vaan on maahantuojalle noilla myyntimäärillä järkevämpi ottaa rekallinen valmiita autoja seisomaan, on edes jotain myydä. Sitten kun halutaan tehdastoimituksia, riittääkö maahantuojalla halukkuus auto kerrallaan kerran kuukaudessa yhtä autoa tuoda?

Fiatin pitäis olla kyllä melko ilmainen, että menisi kaupaksi. Kuuluu kuitenkin ryhmään ”dacia ja muut autonkaltaiset” monen ostajan silmissä...
 
-sami- sanoi:
Ehkä se vaan on maahantuojalle noilla myyntimäärillä järkevämpi ottaa rekallinen valmiita autoja seisomaan, on edes jotain myydä. Sitten kun halutaan tehdastoimituksia, riittääkö maahantuojalla halukkuus auto kerrallaan kerran kuukaudessa yhtä autoa tuoda?

Fiatin pitäis olla kyllä melko ilmainen, että menisi kaupaksi. Kuuluu kuitenkin ryhmään ”dacia ja muut autonkaltaiset” monen ostajan silmissä...

Aamen. Ja mielummin varmaan Italiastakin myyvät tänne korpimetsään sen 10-20kpl karvalakkimalleja kerralla joista saat sen pikku alennuksen. Yksittäin jos rupeavat tilailemaan, niin toimitusmaksut ovat varmaan aika järjettömiä, että jäisi jotain leivän päälle.
 
"riittääkö maahantuojalla halukkuus auto kerrallaan kerran kuukaudessa yhtä autoa tuoda? "

Tästä nimenomaan on kysymys. Ei riitä, mutta edelleenkään en näe mitään haittaa siitä että jos:
1) Maassa olevista autoista ei löydy asiakkaalle sopivaa
2) Joka tapauksessa tällöin joudutaan tilaamaan asiakkaalle tehtaalta auto
...ei silti tässäkään vaiheessa anneta mahdollisuutta valita kaikista tehdasvarusteista ja optioista = pidetä hinnastoa samanlaisena.

Ihan pelkkää kiusantekoa se on enää tässä kohtaa, koska on aivan sama työmäärä ja jaksaminen siitä millä varusteilla se tehtaalta saakka tulee, jos maassa olevista ei sopivaa löytynyt.

Jos ajatellaan myyntiprosessia, niin tässä kohtaahan on todettu että maassa ei ole vaikka tietynväristä autoa joka asiakas haluaa.
Tämä johtaa tehdastilaukseen ja se pointti mitä koitan tolkuttaa on se, että lyödäänkö asiakkaan eteen tässä kohtaa valittavaksi kaikki optiot vai suominäkemys aiheesta. Se ei lisää organisaation työtaakkaa yhtään enää onko autossa joka tilataan erikseen esim. Xenonit vai ei.

Eikä kukaan kysynyt karpalta asioista joihin et vastauksessasi osaa vastata. En minä ainakaan.
Kysyin kyllä jotain, mutta vastasit johonkin ihan muuhun asiaan... :rolleyes:
Lisäksi ei kukaan oleta että sinun pitäisi tietää minkälaisen sopimuksen piirimyyjät ja FCA ovat tehneet.
Miksi olettaisi. Vastasit kuitenkin siihenkin...jostain syystä.

"Mitä haittaa asiakkaalle olisi siitä että suomessa saisi ostaa Fiatin niillä varusteilla ja optioilla mitä tehdas, josta auto tilataan tarjoaa? Eli kerro yksikin huono puoli asiakkaan näkökulmasta sille, että suomessa olisi tarjolla sama paletti?"

Tuo on se mitä minä kysyin, johon et viitannut sanallakaan vastauksessasi.
Ilmeisesti asettuminen asiakkaan asemaan on haastavaa.
 
-karppa- sanoi:
Yksittäin jos rupeavat tilailemaan, niin toimitusmaksut ovat varmaan aika järjettömiä, että jäisi jotain leivän päälle.

Ikävää avata todellisuutta, mutta yksittäinhän nytkin tilataan auto jos maasta ei löydy sellaista jonka asiakas haluaa ostaa ja jonka on suomihinnaston mukaan ostettavissa/tilattavissa.

Tällöin myyjä tilaa asiakkaalle auton, koska maassa ei ollut sopivaa. Eikö?

Mihin sattuu siinä kohtaa kun joka tapauksessa tilataan auto tehdastilauksena, jos annetaan tässä kohtaa asiakkaalle mahdollisuus ostaa se vaikka Xenon-valoilla tai nahkasisustalla? Tämän selvemmin en osaa pointtia ilmaista enää. Miksi tehdastilausmalleissa ei ole kaikki optiot tarjolla mitä tehdas siihen ihan samalla vaivalla kasaa?

 
Huikko sanoi:
Tähänkin saa helposti todellisen vastauksen heti kun tarjoaa markkinoille ensin sen mitä on mahdollista tarjota.

Kyllä asiakas ostaa juuri sen minkä haluaa. Vain avaamalla koko tarjonnan tietää rastiteltaisiinko sieltä muuta kuin mitä nyt on tarjolla.
Kaikki muu on asiakkaan puolesta tietämistä, luulemista, olettamista ja oman työmäärän pienentämistä kun ei tarvitse käsitellä kuin paria optiota hinnastossa.

Ei nyt suoraan liity Fiiattiin, mutta valinnan helppouteen ja lyhyisiin varuste listauksiin.
Pitkään ollaan autoa pähkäilty, selailtu loputtoman pitkiä lisävarusteiden listoja ja erilaisi rakenna elämäsi auto sivustoja. Alkoi kyllästyttää tuo touhu ja päädyttiin lopulta merkkiin/malliin jossa selviää parilla valinnalla ja pitkällä odotuksella. Tottahan on että monet haluaa kovinkin räätälöidyn paketin, mutta mulle se ei vaan sovi.
Tuo Fiiu on vaan sen tyylinen auto että siinä kyllä pitäisi olla hyvin mietitty paketti tai sitten tehdas kamaa, myös auto ja sen konsepti saattaa olla Fiiu organisaatiolle hieman vieras.

 
Piti ihan rekisteröityä tätä topikkia varten  :) Ensimmäistä kertaa olin siinä tilanteessa jossa olin hankkimassa uutta autoa. Fiiatteja on ollut kaikenkaikkiaan omistuksessa kymmenkunta, nytkin kolme, mutta valitettavasti tilanne suomessa on vaan se että vaikka kuinka olisi halunnut miettiä ko. merkin tai alfan hankkimista niin sen hankkiminen mitenkään järkevillä varusteilla on lähestulkoon mahdotonta. Homma oikeastaan kariutui omalta osaltani siihen että olisin halunnut ruksia niitä varuisteita mitä kyseiseen autoon on saatavilla mutta mitä meidän maahantuoja ei katso tarpeelliseksi edes tarjota. Suurin osa varmaan ostohalukkuuksista kariutuu merkin suomenkielisien sivujen tarjontaan mutta jos vielä jaksaa vaivautua niihin harvoihin liikkeisiin mitä maassa löytyy, kohtaa sen saman tylyyden päin pläsiä. Ei, ei, ei, ei vastauksia on myyjillä tarjota melkein mihin vain. Itse olen välillisesti myyntitehtävissä, joskaan en autoalalla niin olen havainnut sen että jos jotain haluaa joskus myydä, pitää asiallalle pääsääntöisesti tarjoilla kyllä-vastauksia. Tarpeiksi monta ei-vastausta kariuttaa kaupan kuin kaupan jos myyjällä ei ole pelisilmää "justeerata" ja sumplia kauppoja kotiin. Tässä tapauksessa valitettavasti käsien sitominen hyvin pitkälti selittyy maahantuojan toimilla eikä ruohonjuuritasolla merkin myyjille paljon anneta eväitä onnistua myynnissä.

Tipoa yritettiin kai myydä hinnat edellä halpana autona jossa olisi vähän enemmän kuin muissa. Hinta on vaan paska argumentti yrittää 0-volyymistä lähteä mukaan kisaan. Dacia on siihen jo tarjolla ja ne myy tonneja halvemmalla autoja joista saa tehtyä niitä tehdastilauksia ja maahantuojalla on tarjolla joka lähtöön suoraan satamastakin autoja. Jopa pientä bensaturboa ja automaattia löytyy listalta. Jostain luin että kaikista myydyistä autoista yli 50% on jo automaatteja. Fiatilla tuo rajaa siis jo yli 50% ostajakunnasta pihalle kuin Tipoon saa jopa huippumodernin vapari-bensa 1.6:n yhteyteen automaatin (mitä itseasiassa ei saa kun on tehdastilaus ja maassa ei ole kai yhtään enää).