https://yliteippaus.fi/

Mitä tapahtuu kolarikorjatuille autoille

rosso

Klassikko
Liittynyt
18.8.2014
Jos auto on ollut pienessä kolarissa niin missä näitä autoja myydään. Käsittäisin että merkkiliikkeestä kun ostaa käytetyn auton niin niitä ei ole mällätty. Vai olenko väärässä?? 
 
Olet väärässä. Myös merkkiliike myy kolarikorjattuja autoja. Itseasiassa... aika montaakin autoa on voitu matkan varrella "kolarikorjata" ja silti ne vaihtelee omistajaansa.

Hieman toinen asia on lunastetut, eli niin pahoin vaurioituneet autot joiden korjaus on katsottu olleen niin kallista ja aikaavievää että vakuutusyhtiö on auton lunastanut. Nämä ns. "kaksikilpiset" on joillekin autoliikkeille vähän punainen vaate, mutta silti niitäkin on myynnissä. Korjaamattomina sitten Copartilla ym. mistä yksityiset niitä ostaa ja kasailee kulkupelejä itselleen ja myyntiin..
 
No vaikka ostaisit merkkarilta ihan bränikänkin, niin mistäs voit olla täysin 100-varma etteikö siitä ole jo jotain kuljetusvauriota tms. fixailtu, käytetyistä nyt sitten puhumattakaan :rolleyes:
 
Just niin. Sitä itsekin ajattelin että jos kuljetuksessa on tullut vaurio niin se ei ole peruste purkaa kauppa. Saa siis uuden hinnalla kokoon parsitun auton.
 
Olet väärässä. Totta kai merkkiautoliikkeessä oleva auto voi olla kolarikorjattu.

Oma hirvikolarikorjattu Ford Focus Mk3 suhailee nykyään Rovaniemellä, ellei ole siirtynyt seuraavalle omistajalle. Korjattiin ja myytiin eteenpäin marmorin kautta.

Marmorin automyyjä otti minuun yhteyttä kun autoa oltiin myymässä ja kysyi "Tätähän ei varmaan ole kolaroitu, eihän?" ... vastasin vaan hämmentyneenä että kyllä, hirvikolariauto ja korjattu teidän liikkeessä. Hyvin ne jaksaa auton taustan tarkistaa.  :eek:
 
No riippuu onko uusi ja onko mimmoinen vaurio. Kyllähän minullekin Atecaan uusittiin kuljetusvaurioinen tuulilasi säädön jälkeen.

Mutta onko tuo peruste purkaa kauppa, nojaa... Pieni naarmu tuskin, mutta jos auton siirtänyt on vaikkapa peltivaurioita saati turvalaitevaurioita saanut aikaan niin todennäköisemmin.
 
HiTec sanoi:
No vaikka ostaisit merkkarilta ihan bränikänkin, niin mistäs voit olla täysin 100-varma etteikö siitä ole jo jotain kuljetusvauriota tms. fixailtu, käytetyistä nyt sitten puhumattakaan :rolleyes:

Maalimittarilla näkee totuuden, peltiosista ainaskin.
Aika monta autoa olen käynyt merkkiliikkeissäkin katsomassa missä on maalattu montakin osaa. Siis lähes uusia. Maalausten taso vaihtelee paljon onnistuneen ja kauhean välillä.
 
ConD sanoi:
Hieman toinen asia on lunastetut, eli niin pahoin vaurioituneet autot joiden korjaus on katsottu olleen niin kallista ja aikaavievää että vakuutusyhtiö on auton lunastanut. Nämä ns. "kaksikilpiset" on joillekin autoliikkeille vähän punainen vaate, mutta silti niitäkin on myynnissä. Korjaamattomina sitten Copartilla ym. mistä yksityiset niitä ostaa ja kasailee kulkupelejä itselleen ja myyntiin..
Korjataan tai paremminkin lisätään, että kyllä lunastettuja pelejä ostaa myös alan yritykset.
 
Sande sanoi:
Onko se auto jotenkin pilalla jos siihen on tehty laadukkaasti peltikorjaus? Jos omalle autollesi käy niin, meneekö se saman tien vaihtoon?
Tolla mittarillahan sitä korjauksen (tai ainakin maalauksen) laatua voi arvioida.
 
Sande sanoi:
Onko se auto jotenkin pilalla jos siihen on tehty laadukkaasti peltikorjaus? Jos omalle autollesi käy niin, meneekö se saman tien vaihtoon?

Jos maalaus on tehty laadukkaasti niin luultavasti omalla kohdalla kyllä jonkin verran nopeuttaisi auton vaihtoa. Huonosti tehtynä menisi vielä nopeammin kiertoon.
 
On ilmeisesti yllättävän yleistä, että autoja korjaillaan kuljetusvaurioiden takia joko maahantuonnin toimesta tai myöhemmin liikkeen toimesta ennen luovuttamista asiakkaalle. Asiakas voi saada täysin tietämättään jo kertaalleen korjatun auton. Jos korjaus on hyvin tehty ja helppo väri, eihän sitä edes ilman mittaria huomaa.

Itselläni kokemusta metallinhohtovalkoisen kanssa, joka yksi haastavimmista väreistä. Takapuskuri piti maalara kahdesti, kun en kelpuuttanut ekaa kertaa. Sävyero oli selvä, vaikka joku olisi varmaan voinut senkin hyväksyä. Maalaamo on hyvämaineinen, joka tekee myös merkkihuillom maalaustyöt niin Opelille kuin monelle muullekin merkille. Mukisematta tekivät uudestaan, eikä nyt lopputuloksesta pysty sanomaan, että olis maalattu.
 
Salaneuvos sanoi:
Maalimittarilla näkee totuuden, peltiosista ainaskin.

Mites jos on vaihdettu uutta osaa, eroaako maalipinnan paksuus tehdaspinnasta? Ex renault traficiin vaihdettiin koko kylkipala liukuovesta taaksepäin. Tämä osa tietenkin maalattiin korjaamolla. Mahtaako mittarilla huomata tästä korjauksesta mitään? Silmämäärisesti korjausta ei huomannut mistään, eli seuraava ostaa siitä "kolaroimattoman" auton. Autoa oli kilvissä eli ei muuttunut kaksikilpiseksi.
 
Petri M sanoi:
Mites jos on vaihdettu uutta osaa, eroaako maalipinnan paksuus tehdaspinnasta? Ex renault traficiin vaihdettiin koko kylkipala liukuovesta taaksepäin. Tämä osa tietenkin maalattiin korjaamolla. Mahtaako mittarilla huomata tästä korjauksesta mitään? Silmämäärisesti korjausta ei huomannut mistään, eli seuraava ostaa siitä "kolaroimattoman" auton. Autoa oli kilvissä eli ei muuttunut kaksikilpiseksi.
Kyllä käsin pajalla maalattu pinta eroaa aina robotin maalaamasta. Jos ei muuten niin tasaisuudeltaan. Huonommaksi en kuitenkaan pystyisi pajamaalausta automaattisesti sanomaan kuin tehdasmaalia.

JOS korjausmaalaus on tehty hyvin, sävy on oikea ja pohjat ja maalikerrokset on tehty oikein, en näe kyllä tuommoisessa mitään ongelmaa.
 
tässä netistä napattu maalipinnan paksuuksista:

Karkeasti voidaan sanoa, että mikäli pinnan paksuus on 70 - 170 μm, on se alkuperäistä maalipintaa. Mikäli pinnan paksuus on 170 - 400 μm, on se maalattu uudelleen, ja mikäli se on yli 400 μm, on siihen käytetty myös täyteaineita.
 
Ei peltien vaihtaminen ole pelkkä maalausasia. Enemmän minua huolestuttaa uuden pellin kiinnitys ja tehdyn sauman suojaus yms. asiat. Yleensä kiinnitys tapahtuu terästä sulattamalla, jolloin on kaikenlaisia sivuilmiöitä tarjolla.
 
ConD sanoi:
Hieman toinen asia on lunastetut, eli niin pahoin vaurioituneet autot joiden korjaus on katsottu olleen niin kallista ja aikaavievää että vakuutusyhtiö on auton lunastanut. Nämä ns. "kaksikilpiset" on joillekin autoliikkeille vähän punainen vaate, mutta silti niitäkin on myynnissä. Korjaamattomina sitten Copartilla ym. mistä yksityiset niitä ostaa ja kasailee kulkupelejä itselleen ja myyntiin..

Lunastettu ei tarkoita pahoin vaurioitunutta, vaan auton arvoon nähden liian kallista korjattavaa vakuutusyhtiön mielestä. Pienikin vaurio voi johtaa lunastukseen jos auto vanha ja vähäarvoinen.
 
Entä nämä lunastusturvavakuutuksesta lunastetut - herkemmin lunastukseen kuin muut?
 
Muistelen oman Volvon luovutusta, yllättäen tuli kuukauden lykkäys luovutukseen auton jo ollessa Kaivokselassa. Mikäs siinä kun oli muutenkin myöhästymis korvauksena jo muutenkin Bilian  auto.
Sitten vasta myöhemmin selvisi takuukorjausten yhteydessä kun tutkin mitä kaikkea on tehty, näkyi olevan korin osia ja maalausta listassa.
Eihän siinä mitään mutta olisi varmaan relevanttia kertoa asiakkaalle.
 
Juuha sanoi:
Lunastettu ei tarkoita pahoin vaurioitunutta, vaan auton arvoon nähden liian kallista korjattavaa vakuutusyhtiön mielestä. Pienikin vaurio voi johtaa lunastukseen jos auto vanha ja vähäarvoinen.
Hyvänä esimerkkinä tähän meidän ex Outback. Keulaan tuli pikku kopsu. Näytti siis ettei paljon mitään, uus puskuri ja kennot yms. Se oli tosi lähelle lunastusta. Toinenkin ajovalo tai yks turvatyyny ja lunari! Ihan hullua!! Auto korjattiin ja 4v ajettiin sen jälkeen. Kaikki toimi niinkuin uutena. Tallissa oli kuvia ja stooria jos kiinnostaa. Ei siihen tosiaan tarvita paljoa.
 
Kaapo sanoi:
tässä netistä napattu maalipinnan paksuuksista:

Karkeasti voidaan sanoa, että mikäli pinnan paksuus on 70 - 170 μm, on se alkuperäistä maalipintaa. Mikäli pinnan paksuus on 170 - 400 μm, on se maalattu uudelleen, ja mikäli se on yli 400 μm, on siihen käytetty myös täyteaineita.

ja mikäli se on selvästi alle 50 μm, niin kyseessä on Tesla.

Kyllähän niitä korjausmaalauksia tehdään käsin tehtaallakin. Tuotantolinjallakin saattaa jo vaurioita syntyä, jotka huomataan ainakin joidenkin merkkien linjan päässä tarkastuksessa ja pistetään korjaukseen.
 
Itselläni on ollut päinvastainen käsitys että yleensä "pajalla" maalattu pinta on parempilaatuista kuin robotin tuotantolinjalla tekemä.